Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
181/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppoa tt tuki ja ilmainen ruuan jakelu pitää lopettaa. 

182/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lopettakaa itse se läskien nöyryyttäminen ja loputon haukkuminen !!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi läskejä halutaan rangaista . Eikö heitä pitäis motivoida muilla keinoin

Itse olen yrittänyt motivoida lähipiirissä olevaa sairaaloisen ylipainoista henkilöä. Hän haluaa vain sääliä ja ymmärrystä. Se sääli ei auttanut häntä laihtumaan ja minä ja hänen muut kaverit saatiin kuulla olevamme toksisia ihmisiä kun vietiin hänelle terveellistä kotiruokaa kun idea oli että teimme hänelle valmiit terveelliset ruoka-annokset ja hän söisi vain niitä ja sitten jumppaisimme yhdessä. Hän itse halusi tätä ja oli valmis sitoutumaan. Hän itse ideoi sen. Ei mennyt aikaakaan kun tajuttiin, että hän oli jemmaillut suklaalaatikoita ja donitsipaketeita ja limupulloja. sängynalta löytyi pitsapahveja. Hän oli valehdellut meille kokonaisen 2 kk. 

Vierailija
184/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI!

Moni mättää itsensä kolminkertaiseen kuntoon kaikenmaailman lihavuushoitojen jälkeenkin!!!!!

Sen takia terapia on äärimmäisen tärkeää, a ja o tuon muutoksen kanssa. Oli kyseessä lääkkeet, tai leikkaukseen valmistautuminen ja elämiseen opettelu leikkauksen jälkeen.

185/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisen jopa läskin kuulu syödä 🤬🤬🤬 tämä paska on jo naurettavaa

Vierailija
186/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

No lopettakaa itse se läskien nöyryyttäminen ja loputon haukkuminen !!!!!!!!

Lopettakaa itse se loputon itsellenne ja siinä sivussa muille valehtelu ja ottakaa vastuu omasta terveydestänne ja hyvinvoinnistanne ihan itse!!! Ei teitä muiden tarvitse haukkua eikä nöyryyttää kun te teette sen ihan itse varsin lahjakkaasti!!! 

Vierailija
187/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Anteeksi vaan mä en oo syöny tänään vielä mitään. No jos ei tartte motivoida minkä takia pitäis sitten nöyryyttää 

Anteeksi, mutta sun pitäisi opetella säännöllinen ruokarytmi. Tähän mennessä olisi pitänyt syödä jo aamiainen, lounas ja välipala. 

t. ruokaongelmainen, joka yrittää saada kehoaan toimimaan paremmin ja tietää kuinka sairaan vaikeaa se on

Tärkeintä on opetella, mitä kannattaa syödä. Noilla aterioiden nimillä ei ole mitään merkitystä, jos ruuan sisältö on pielessä.

Vierailija
188/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin semaglutidin käytön ihan hiljattain. Jos se toimii (vielä ei tiedä) niin sehän todennäköisesti säästää yhteiskunnankin varoja kun tulee vähemmän lihavuuden liitännäissairauksia. Olisi järkevää kannustaa enemmän lääkkeen käyttöön.

Ei tullut aikaisemmin mieleen että pitäisi laihduttaa? Miksi annatte itsenne lihoa kymmeniä kiloja?

189/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette myönnä että oikeasti haluatte että lihavat kuolevat ..ette te halua heidän laihtuvan . Vihamielisyys ei kerro muusta kuin vihamielisyydestä. Jos motivointi ei toimi miksi edes piiskata se on vielä paskempi keino. Minä en syö koska en halua syödä . Mua ei ole koskaan ruuanlaitto kiinnostanut

Vierailija
190/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilta voisi leikellä tukia ihanteellisen rasvaprosentin ylityksen verran.

Palkasta voisi veroa mennä BMI:n mukaiesti. Läskeille jäisi vähemmän rahaa syödä ylenmäärin. Vuotuiset punnitukset voitaisiin järjestää ennen vuodenvaihdetta verovirastossa.

Ei kiitos bmi:lle. Rasvaprosentti kiitos. 

Liikuntaa vältteleville laihoille läskeille keppiä siinä missä muillekin läskeille.

"Laiha läski" on näitä kehopositiivisia ilmaisuja, joilla halutaan välttää sen tajuaminen, että jotkut aivan oikeasti ovat laihempia kuin itse.

Tämä nyt on aivan täyttä beeässää.

Eikös tämän termin keksinyt joku fitness harrastaja / Life coach, joka on timmissä kunnossa ja valmentaa muita?

En ole ikinä kuullut, että tätä käyttäisi muut kuin hoikemmat ihmiset. Ei ne lihavat tuollaisia sanoja käytä. Ne käyttää suoraan "pulkannarua", "lautaa" jne.

Vierailija
191/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaa ei löydy tai riitä edes nuorille. 

Syökää itsenne hengiltä, jos muuhun ette kykene. Vaatii jatkuvaa istumista ja JATKUVAA syömistä pysyä lihavuushoitokunnossa. 

Miettikää miksi se ruoka on kuin vauvalle tissi. 

Vierailija
192/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi läskejä halutaan rangaista . Eikö heitä pitäis motivoida muilla keinoin

Itse olen yrittänyt motivoida lähipiirissä olevaa sairaaloisen ylipainoista henkilöä. Hän haluaa vain sääliä ja ymmärrystä. Se sääli ei auttanut häntä laihtumaan ja minä ja hänen muut kaverit saatiin kuulla olevamme toksisia ihmisiä kun vietiin hänelle terveellistä kotiruokaa kun idea oli että teimme hänelle valmiit terveelliset ruoka-annokset ja hän söisi vain niitä ja sitten jumppaisimme yhdessä. Hän itse halusi tätä ja oli valmis sitoutumaan. Hän itse ideoi sen. Ei mennyt aikaakaan kun tajuttiin, että hän oli jemmaillut suklaalaatikoita ja donitsipaketeita ja limupulloja. sängynalta löytyi pitsapahveja. Hän oli valehdellut meille kokonaisen 2 kk. 

Meni sitten Mustajoen ohjeilla, tämä herrahan kehottaa piilottaman herkut :)

Vierailija
193/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon reilu viisikymppinen nainen ja olen laihduttanut koko ikäni.

Voin melkeinpä tituleerata itseäni ammattilaihduttajaksi.

Olen vuosien aikana laihtunut varmaan satoja kiloja.

Laihduttaminen on itse asiassa aika helppoa, mutta painon pitäminen kurissa todella vaikeaan.

Olen nyt vuoden verran käyttänyt noita mainittuja laihdutus lääkkeitä ja olen normaalipainossa.

Ihminen, jolla on oikeanlainen suoliston bakteeristo ja jonka kylläisyyshormonitasot ovat normaalit, voi ihan suoraan sanottuna pitää päänsä kiinni.

Teillä ei ole MITÄÄN käsitystä millaista taistelua elämä ruuan kanssa on JOKA IKINEN PÄIVÄ jos tilanne ei ole tuo.

Olisin kaikkein mieluiten syömättä kokonaan, mutta koska se ei ole mahdollista, niin olen äärimmäisen onnellinen uusista laihdutus lääkkeistä.

En olisi ikinä uskonut miten paljon lääke auttaa. 

Tältäkö siis normaalipainoisista tuntuu?

Syön koska tarvitsen energiaa. Lopetan kun tunnen itseni hieman kylläiseksi. Mikään ruoka tai herkku ei himota. Voin syödä vain yhden keksin. 

Joten te onnelliset, jotka olette voittaneet suolistolotossa, lopettakaa ylipainoisten haukkuminen.

Voin vannoa, että kukaan ei vapaaehtoisesti valitse tätä arpaa.

194/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt vois lopettaa sen että teille ei kuulu edes ihmisarvo jos ette laihdu.. harva asia on kauhean hedelmällinen pakottamalla.... 

Vierailija
195/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiaa ei löydy tai riitä edes nuorille. 

Syökää itsenne hengiltä, jos muuhun ette kykene. Vaatii jatkuvaa istumista ja JATKUVAA syömistä pysyä lihavuushoitokunnossa. 

Miettikää miksi se ruoka on kuin vauvalle tissi. 

Noniin, rauhoitupas nyt siellä. Miksi toivot toisille jopa k*olemaa?

196/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tälläisessä vihan ilmapiirissä yrittäisin mitään . Kun huohotetaan niskaan että paska olet nyt ja paska olet koska kumminkin epäonnistut.. paska olet koska et vieläkään ole laihtunut

Vierailija
197/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit ovat itse syypäitä ylipainoonsa. Jos sitä ei pysty myöntämään niin ei näille pidä mitään hoitoja kustantaa. Jos ei ole halua parantua niin laihtuminen ei voi onnistua. On niitä laihdutuleikattuja nähty jotka venyttävät vatsansa uudestaan jättisäkiksi eikä laihtumista tapahdu. Mieleltään sairaas ei pysty laihtumaan vaikka tehtäisiin mitä.

Vierailija
198/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit ovat itse syypäitä ylipainoonsa. Jos sitä ei pysty myöntämään niin ei näille pidä mitään hoitoja kustantaa. Jos ei ole halua parantua niin laihtuminen ei voi onnistua. On niitä laihdutuleikattuja nähty jotka venyttävät vatsansa uudestaan jättisäkiksi eikä laihtumista tapahdu. Mieleltään sairaas ei pysty laihtumaan vaikka tehtäisiin mitä.

Sillä mainitsinkin toisessa viestissä että terapia on tärkeää tässä. Sen pitäisi sisältyä siihen koko painonpudotusohjelmaan mitä kautta mennään leikkaukseen, koska monella on taustalla esim, ahmintahäiriötä (ei oksentamista), vaikeaa tunnesyömistä, sokeriaddiktia.. jos tunteita ei käsitellä tuon ruljanssin aikana, leikkauskin on turha.

Vierailija
199/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon reilu viisikymppinen nainen ja olen laihduttanut koko ikäni.

Voin melkeinpä tituleerata itseäni ammattilaihduttajaksi.

Olen vuosien aikana laihtunut varmaan satoja kiloja.

Laihduttaminen on itse asiassa aika helppoa, mutta painon pitäminen kurissa todella vaikeaan.

Olen nyt vuoden verran käyttänyt noita mainittuja laihdutus lääkkeitä ja olen normaalipainossa.

Ihminen, jolla on oikeanlainen suoliston bakteeristo ja jonka kylläisyyshormonitasot ovat normaalit, voi ihan suoraan sanottuna pitää päänsä kiinni.

Teillä ei ole MITÄÄN käsitystä millaista taistelua elämä ruuan kanssa on JOKA IKINEN PÄIVÄ jos tilanne ei ole tuo.

Olisin kaikkein mieluiten syömättä kokonaan, mutta koska se ei ole mahdollista, niin olen äärimmäisen onnellinen uusista laihdutus lääkkeistä.

En olisi ikinä uskonut miten paljon lääke auttaa. 

Tältäkö siis normaalipainoisista tuntuu

Kopio minun elämästä!!!! Vähän yli vuoden olen käyttänyt lääkettä ja muutaman kilon päästä normaalipainossa. Ikuinen jojoilija olen ollut ja varmasti sitä myös tulevaisuudessa, nyt vaan apuna lääke jota käytettävä ylläpitoannoksena niin pitkään kuin tarvis. Itse en ole kelakorvausta kaipaillut koska taloudellisesti mahdollista maksaa ko lääke vaikka kahta annosta päivittäin joudunkin syömään

Vierailija
200/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Mulla olis aika ravintoterapeutille tiistaina. Kiitos tämän ketjun en mene. 

Et olisi muutenkaan mennyt! Nyt sait taas tekosyyn sääliä itseäsi ja avata uuden mässypussin? Addikti löytää aina tekosyitä jatkaa käytöstään. Kai ymmärrät että ketään ei kiinnosta menetkö sinne terapeutille vai et. Me muut emme ole sinun jatkeitasi. Ainoa jota sinä tyhmyyttäsi vahingoitat on sinä itse. 

Tuo sinun "protesti" vahingoittaa vain ja ainoastaan sinua itseäsi. Miksi et protestiksi vaikka menisi syömälakkoon? Ja muutkin ilmaisia laihdutuslääkkeitä toivovat, menkää vaikka syömälakkoon eduskuntatalon eteen niin eivätköhän usko ja korjaa tämän järkyttävän asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi