Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.
Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…
Kommentit (229)
"Mutta kun jotenkin laiska syntyvyys täytyy saada pinnallisten ja itsekkäiden nuorten naisten syyksi. Ei muiden, eikä miesten, vaan turhamaisten pikku hupakkojen."
Kuka tässä naisia syyllistää? Minun mielestä on hienoa että voimme nykyään päättää itse montako lasta tekee, tälläiseen maahan. Minä miehenä en lapsia halua tälläiseen yhteiskuntaan.
Tuntuu siltä että eniten huolissaan alhaisesta syntyvyydestä ovat rikkaat ja hyvätuloiset ihmiset koska he pelkäävät että heiltä loppuvat orjat.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
Voi täti parkaa jos ei lasten kanssa pääsisi Barcelonan Ramblalle ja rihkamakauppoihin 😆
Voi äitiparkaa jos ainut käsitys matkustelusta on tuo. No, mistä kukakin nauttii.
Mitä olen kuunnellut niin velanaisten käsitys matkustelusta on ulkomainen kirja.
Mitäpä sitten vaikka niin olisikin. Jokainen voi silti valita, haluaako lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
No kyllä se some altistaa sellaiselle. Sinäkö olet sitten tosissasi että sillä ei ole vaikutusta?
En tiedä onko vaikutusta, en voi puhua kuin omasta puolestani. Mutta kyllä ihmiset tietävät elämän huvituksista ihan ilman sitä someakin. Somessa toki näkee miten muut ihmiset tekevät kivoja juttuja, mutta kyllä normaali ihminen tietää ihmisten tekevän niitä muutenkin.
Niin. Eli kiihkeä kannanotto aiheesta, josta et sitten tarkemmin sanoen tiedä onko näin. Sanaa syyllinen puhuttaessa somesta ei tuossa artikkelissa käytetä. Mutta onhan kiva kiihtyä
En ole kiihtynyt ollenkaan. Fakta vain on se että tuo oli taas yhden "asiantuntijan" arvio aiheesta, vailla tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.
Samanlainen päätös kuin: tää Tribaali on niin ihana et mä haluun ottaa sen alaselkään ja nauttia siitä koko elämän 😆
Siitä tribaalista pääsee sentään eroon.
Kyllä te naiset niitä lapsia tapatte aika paljon.
Ja te miehet naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kumppania ei löydetä, suhteet eivät kestä, taloudellinen tilanne on huono ja epävarma, Suomessa täysi tukiverkottomuus on yleistä, synnytysvaurioihin ei saa apua kuin isolla rahalla, itse synnyttäminen sairaalassa nykyään turvatonta (jos edes pääsee synnyttäessä sisään), päiväkodeissa ja kouluissa meno on aivan sekoa, työelämä ei Suomessa jousta yhtään. Siinä niitä todellisia syitä. T. Kahden lapsen äiti
Tästä syystä meilläkin rajoitettiin lapsilukua. Rahat ei riitä, työelämä hönkii niskaan joka sairastelusta, pk haluaa vain täysin terveen lapsen hoitoon, mutta työnantaja ei anna hoitaa kotona. Lisää siihen rahapula ja stressi, niin kuka hullu tekee enemmän lapsia saadakseen burnoutin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen velamies.
Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.
M33
Minä olen velanainen, ja syyni lapsettomuudelle on maapallon ylikansoittuminen. Ei some.
Toisin sanoen harhainen hyvesignalointi.
Antaa katkerien mammojen kiistellä keskenään. Itse olen onnellinen etten ole poikinut jälkikasvua tänne sodan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.
Samanlainen päätös kuin: tää Tribaali on niin ihana et mä haluun ottaa sen alaselkään ja nauttia siitä koko elämän 😆
Ja te miehet
Naiset ovat sentään saaneet elää pitkän elämän toisin kuin lapset joita te murhaatte.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta kun jotenkin laiska syntyvyys täytyy saada pinnallisten ja itsekkäiden nuorten naisten syyksi. Ei muiden, eikä miesten, vaan turhamaisten pikku hupakkojen."
Kuka tässä naisia syyllistää? Minun mielestä on hienoa että voimme nykyään päättää itse montako lasta tekee, tälläiseen maahan. Minä miehenä en lapsia halua tälläiseen yhteiskuntaan.
Tuntuu siltä että eniten huolissaan alhaisesta syntyvyydestä ovat rikkaat ja hyvätuloiset ihmiset koska he pelkäävät että heiltä loppuvat orjat.
M33
Ei tässä ketään, mutta yleisessä keskusteussa ja uutisoinnissa valtaosa. En tarkoittanut että sinä syyllistät.
Taas keksitty joku muka hieno lyhenne "fomo". Olin parikymppinen ennen some aikaa ja kyllä jo silloinkin moni nuori halusi mieluummin harrastaa, bilettää ja matkustella lasten hankkimisen sijaan. Itsekin ajattelin, että lapsi rajoittaa nuoruuden mahdollisuuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Antaa katkerien mammojen kiistellä keskenään. Itse olen onnellinen etten ole poikinut jälkikasvua tänne sodan alle.
Ai joko Vantaalla sota alkoi?
Vierailija kirjoitti:
Lapset kannattaa "tehdä" nuorena, niin on aikaa matkustella ja seikkailla kun lapset on muuttaneet pois ja on rahaa ja terveyttä tehdä kaikkea jännää.
Jos ei ole rahaa elättää niitä lapsia niin niitä ei voi tehdä. Ensin kannattaa opiskella tutkinto, koska lasten kanssa se voi olla hyvin vaikeaa. Pitää olla hyvä uskollinen mies, jos lapsia uskaltaa tehdä nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pointti on se ettei lisääntyminen olekaan ihan samanlainen päätös kuin hankkia tribaalitatuointi.
No jaa, kyllä ainakin mun elämäni muuttui, kun hankin lapsia. En mä voinut enää elää samalla tavalla kuin ennen lapsia. Ei voinutkaan noin vaan extempore lähteä töistä suoraan jonnekin vaan ensin piti hommata joku (joko lapsen isä tai joku muu) hakemaan lapsi päiväkodista. Moni muukin asia muuttui. Oma vapaa-aika väheni, rahaa itseeni oli vähemmän, yöunet lyhenivät jne. Mutta senpä takia hankin lapset vasta sitten, kun "juoksut oli juostu" ja olin valmis tavalliseen ja melko rutinoituun lapsiperhearkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joko Vantaalla sota alkoi?
Jengisota on siellä ollut käynnissä muutaman vuotta.
Eli se valitus, ettei ole rahaa, ei pidä paikkaansa. Rahaa on, mutta se halutaan itsekkäästi kaikki käyttää itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Eli se valitus, ettei ole rahaa, ei pidä paikkaansa. Rahaa on, mutta se halutaan itsekkäästi kaikki käyttää itseensä.
Itsekästä on käyttää ne rahat uuteen saastuttajaan eli lapseen.
Yksi räikeä asia, joka erottaa Suomen esimerkiksi Italiasta, Espanjasta tai Ruotsistakin on se, miten lapsiin suhtaudutaan. Ovatko he vaiva ja riesa tai äänekäs häiriötekijä? Vai ihana elämää tuova kaikkien yhteinen voimavara? Sorsa kysyy.
Tämä! Italiassa rakastetaan lapsia, kun taas Suomessa "on niin vaikeeta on niin raskasta" vauvan kanssa, taaperon kanssa jne
Voisin tehdä lapsia jos:
-saisin palkkaa vähintään 4000e/kk
-työ olisi rentoa istumatyötä jossa on mahdollisuus etätöihin
-suomessa verotus kevenee ja holhoaminen vähenee
-suomessa ihmiset ei olisi niin tyhmiä,ilkeitä,epärehellisiä ja itsekkäitä
-suomessa arvojen ja yleisen ilmapiirin pitäisi muutta takaisin samoihin mitä ne oli 1980-luvulla
Kuka tänne lapsia haluaa tehdä? En lapsia tekisi vaikka tukia saisin 1000e/kk.