Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo

Vierailija
10.09.2024 |

Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.

Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…

Kommentit (229)

Vierailija
21/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Voi täti parkaa jos ei lasten kanssa pääsisi Barcelonan Ramblalle ja rihkamakauppoihin 😆

Voi äitiparkaa jos ainut käsitys matkustelusta on tuo. No, mistä kukakin nauttii.

Vierailija
22/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppania ei löydetä, suhteet eivät kestä, taloudellinen tilanne on huono ja epävarma, Suomessa täysi tukiverkottomuus on yleistä, synnytysvaurioihin ei saa apua kuin isolla rahalla, itse synnyttäminen sairaalassa nykyään turvatonta (jos edes pääsee synnyttäessä sisään), päiväkodeissa ja kouluissa meno on aivan sekoa, työelämä ei Suomessa jousta yhtään. Siinä niitä todellisia syitä. T. Kahden lapsen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Te vanhapiikavelat tunnnetusti ette matkusta ikinä missään vaan tuijotatte kirjaston kirjaa kiikkustuolissa. 

Pyrin kyllä matkustamaan ns. mahdollisimman vähän lentämisen ympäristövaikutusten vuoksi. Kiikkustuolissa en vielä sentään istu, ja miehen kanssa on aikaa tehdä vaikka mitä kun ei ole kakaroita jaloissa pyörimässä.

Vierailija
24/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen velamies. 

Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.

M33

Minä olen velanainen, ja syyni lapsettomuudelle on maapallon ylikansoittuminen. Ei some.

En usko some on syynä syntyvyyteen koska syntyvyys lähti laskuun jo 1950 luvulla heti suurten ikäluokkien jälkeen.

M33

Vierailija
25/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kerro ennen vanhemmuutta sitä, että saamalla lapsen teet ihmisen jonka takia elät loppuelämäsi pelossa ja huolessa peläten että se kuolee, ei ole onnellinen, vammautuu tai sairastuu vakavasti.  Koko loppuelämä pilalla sen vuoksi, että teit ihmisen jota rakastat enemmän kuin itseäsi tai elämää tai mitään.

Vierailija
26/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Samanlainen päätös kuin: tää Tribaali on niin ihana et mä haluun ottaa sen alaselkään ja nauttia siitä koko elämän 😆

Vierailija
27/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen velamies. 

Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.

M33

Minä olen velanainen, ja syyni lapsettomuudelle on maapallon ylikansoittuminen. Ei some.

En usko some on syynä syntyvyyteen koska syntyvyys lähti laskuun jo 1950 luvulla heti suurten ikäluokkien jälkeen.

M33

Mutta kun jotenkin laiska syntyvyys täytyy saada pinnallisten ja itsekkäiden nuorten naisten syyksi. Ei muiden, eikä miesten, vaan turhamaisten pikku hupakkojen.

Vierailija
28/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te vanhapiikavelat tunnnetusti ette matkusta ikinä missään vaan tuijotatte kirjaston kirjaa kiikkustuolissa. 

Pyrin kyllä matkustamaan ns. mahdollisimman vähän lentämisen ympäristövaikutusten vuoksi. Kiikkustuolissa en vielä sentään istu, ja miehen kanssa on aikaa tehdä vaikka mitä kun ei ole kakaroita jaloissa pyörimässä.

Ei se kissa ole mies vaikka kolli onkin. 

Vierailija
29/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Samanlainen päätös kuin: tää Tribaali on niin ihana et mä haluun ottaa sen alaselkään ja nauttia siitä koko elämän 😆

Siitä tribaalista pääsee sentään eroon.

Vierailija
30/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se some altistaa sellaiselle. Sinäkö olet sitten tosissasi että sillä ei ole vaikutusta?

Varmaan heikkomielisten kohdalla, jotka menevät mukaan kaikkeen, mitä somessa näkevät.

Vierailija
31/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on nykyään vapaus valita tekeekö ne lapsia vai ei, nyt voi valita että ei tee lapsia. 

Minä valitsin sen että lapsia en tee.

Vierailija
32/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kissa ole mies vaikka kolli onkin. 

On meillä kissakin, tosin ei enää kolli koska leikattu.

Vierailija
33/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja eikä elämä ole mitenkään vaikeutunut. 

Älä valehtele itsellesi ja muille. 

Vierailija
34/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on aina tiedetty, fomostelu johtaa siihen, että lapsia ei tule.

Vierailija
35/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan muissa asioissa, tuo on oikeastaan varsin loukkaavaa

Tämä. Ainut järkevä keino selvittää lapsettomuuden syitä väestötasolla on kysyä niiltä jotka eivät lapsia tee ja/tai halua.

Mutta aina on milloin kukakin väestöliiton viittasankari selittämässä uutisissa omaa näkemystään. Yksi lemppariselityksistäni on se, etteivät nuoret enää ole tekemisissä vauvojen kanssa kuten ennen vanhaan oltiin, eikä vauvakuume herää. :D Omalla kohdallani jokainen kontakti vauvan tai pikkulapsen kanssa vahvistaa lapsettomuuspäätöstä entisestään, jos mahdollista.

Veikkaanpa, että veloiltakin kysyttäessä ongelmaksi nousee se, että lapsettomuuspäätökselle pitäisi olla joku perusteltu syy. Tämän myötä syntyy vääristymä siitä, että ihmiset jättävät lisääntymättä ilmastosyistä, sen takia että joutuisi luopumaan jostain, lapset eivät sovi elämäntyyliin, talous ahdistaa tai nyt sitten vaikka se fomo. 

Uskallan kuitenkin väittää, että suurin osa vapaaehtoisesti lapsettomista eivät vain yksin kertaisesti halua lapsia. Siihen ei ole mitään sen syvällisempää syytä kuin se, että vanhemmuus ei tunnut itselle oikealta ja luontevalta vaihtoehdolta. Mutta koska lisääntymistä pidetään vielä normina, lapsettomuudelle ikään kuin vaaditaan perusteita. Harvalla lisääntyneelläkään kuitenkaan on omalle vanhemmuudelle sen syvällisempiä perusteluista kuin, että "olen aina tiennyt haluavani lapsia". Tämä tieto hyväksytään lisääntyviltä, mutta velalla pitäisi olla tuota käänteistä tietoa painavammat perusteet päätökselleen.

Vierailija
36/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se some altistaa sellaiselle. Sinäkö olet sitten tosissasi että sillä ei ole vaikutusta?

En tiedä onko vaikutusta, en voi puhua kuin omasta puolestani. Mutta kyllä ihmiset tietävät elämän huvituksista ihan ilman sitä someakin. Somessa toki näkee miten muut ihmiset tekevät kivoja juttuja, mutta kyllä normaali ihminen tietää ihmisten tekevän niitä muutenkin.

Niin. Eli kiihkeä kannanotto aiheesta,  josta et sitten tarkemmin sanoen tiedä onko näin. Sanaa syyllinen puhuttaessa somesta ei tuossa artikkelissa käytetä. Mutta onhan kiva kiihtyä nollasta sataan ja alkaa sitten puhista  vihaa! 

Vierailija
37/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi täti parkaa jos ei lasten kanssa pääsisi Barcelonan Ramblalle ja rihkamakauppoihin 😆

Voi äitiparkaa jos ainut käsitys matkustelusta on tuo. No, mistä kukakin nauttii.

Mitä olen kuunnellut niin velanaisten käsitys matkustelusta on ulkomainen kirja. 

Vierailija
38/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan

Näinpä. Eikä kukaan ala mussuttaa sille 20-vuotiaalle lapsia haluavalle että kyllä se vielä muuttuu, et sinä kolmekymppisenä niitä enää halua. Vain lapsettomuus on päätös jonka kaikki muut tietävät paremmin kuin päätöksen tehnyt itse.

Vierailija
39/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ruoki trollia. Tässäkin ketjusa spämmii vanha tuttu velahullu, jolle kukaan järkevä ei alennu vastailemaan.

Vierailija
40/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan

Syyksi riittää ettei halua lapsia, siinäkin on ihan liikaa selittelyä koska jokainen tietää kyllä mitä lasten kanssa eläminen on ja enemmän sitä pitäisi selittää miksi niitä hankkii, koska se on järjetöntä.