Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä
Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi tästä näin stressaavaa on tehty.
Missä on tehty ja missä ei. Espoossa kuopuksen myöhästymisiin ei ole muuten reagoitu, kuin tulee wilmaan merkintä. Ei keskusteluja, ei lasuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Kouluelämä kuulostaa kyllä melkoiselta kyttäämiseltä nykyään. Kaverin lapsi saa kaikki flunssat, koska keuhkonsa ovat herkistyneet nuorena sairastetun keuhkokuumeen vuoksi. Tätä pitää sitten aina käydä läpi koulussa, kun poissaoloja kertyy. Tilannehan ei siitä muutu miksikään, ei lasta voi kuplan sisälläkään kasvattaa. Myöhästymisistä puolestaan lätkäistään jälki-istuntoa. Meillä maalla ainakin bussien tulo on usein arvailujen varassa eikä aina ole vanhemman mahdollista kyyditä lasta kouluun, jos bussi jättääkin.
Samaa mieltä noista sairasteluista. Kun niitä vatvotaan, lapsi saattaa ruveta ajattelemaan, että hänessä on jotain vikaa, kun hän on jatkuvasti kipeä eikä sitä hyväksytä aikuisten toimesta. Sitäkö tässä nyt halutaan? Itse olen kroonisesti sairas, ja minun on aina tarvinnut taistella asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 12 vuotta peruskoulua ja lukiota, enkä koskaan myöhästynyt tunneilta. Mikä tuossakin taas on niin mahdottoman vaikeaa?
Minä olin aina yläasteella myöhässä 4/5 viikossa. Lukiossa en sitten mennyt kouluun 2. luokalla oli yli 300h poissa oloja. kelloa en ole 25 vuoteen käyttänyt. olen asiantuntija tehtävissä 150 000€ vuosi ansiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta peruskoulussa on hyvä oppia olemaan ajoissa. Ei sieltä ensimmäisestäkään kesätyöpaikasta saa myöhästyä, eivätkä vanhemmatkaan töistä. Jos joka aamu myöhästyy 5 min niin sitten harjoittelee lähtemään 5 min aikaisemmin joka aamu. Vanhemmat voivat tässä tukea. Ajatelkaapa jos vaikka viisikin teiniä myöhästyy joka aamu ekalta tunnilta. Kouluilla on ovet yleensä lukossa, joten jonkun pitää lähteä avaamaan, opetus keskeytyy joka kerta kun joku tulee ja aina pitää aloittaa vähän alusta se uuden asian opetus. Miten joku voi edes ajatella, että se on jotain kyttäämistä, jos puututaan myöhästelyyn. Minusta kyse on ihan normaalista toiminnasta, että ollaan ajoissa. Ei lääkäristäkään voi myöhästyä, eikä se junakaan odota, jos olet myöhässä.
Aika harvassa työpaikassa kellotetaan jotain 5min myöhästymisiä.
Kyllä aika monessa työpaikassa katsotaan että on ajoissa paikalla,eikä myös lähde liian aikaisin pois ,vaan just kun työpäivä päättyy. Esim kaupan ala.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästely rikkoo oppitunnit ja häiritsee sekä opettajan työtä että muiden oppilaiden keskittymistä. Rankaisemalla myöhästymistä lapset opetetaan kunnioittamaan sovittuja kellonaikoja, jotta he ymmärtäisivät sen myöhemmin työelämässä. Mikään ei toimi jos kaikki tulevat ja menevät miten sattuu.
Tämän muuten huomasi englanninkielisellä korkeakoululinjalla jossa oli paljon Afrikasta tulleita. Ajoissa tuleminen oli tuntematon konsepti suurelle osalle ja tauotkin pidettiin silloin kuin huvitti eikä silloin kun luennoitsija päätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 12 vuotta peruskoulua ja lukiota, enkä koskaan myöhästynyt tunneilta. Mikä tuossakin taas on niin mahdottoman vaikeaa?
Minä olin aina yläasteella myöhässä 4/5 viikossa. Lukiossa en sitten mennyt kouluun 2. luokalla oli yli 300h poissa oloja. kelloa en ole 25 vuoteen käyttänyt. olen asiantuntija tehtävissä 150 000€ vuosi ansiolla.
Käytöstapoihin kuuluu olla ajoissa, vaikka tienasi 150 000€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten heräsit ja päästit rotan ulos parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija on nykyajan ammatti , mikä ei sano yhtään mitään. Me kaikki ollaan ns.asiantuntijoita joissain asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö alkaa mennä kouluun ajoissa? Ongelma ratkaistu. Niin muutkin tekee.
No ku meiän Ilpo-Anneli masentuu jos joutuu heräämään aikasi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta peruskoulussa on hyvä oppia olemaan ajoissa. Ei sieltä ensimmäisestäkään kesätyöpaikasta saa myöhästyä, eivätkä vanhemmatkaan töistä. Jos joka aamu myöhästyy 5 min niin sitten harjoittelee lähtemään 5 min aikaisemmin joka aamu. Vanhemmat voivat tässä tukea. Ajatelkaapa jos vaikka viisikin teiniä myöhästyy joka aamu ekalta tunnilta. Kouluilla on ovet yleensä lukossa, joten jonkun pitää lähteä avaamaan, opetus keskeytyy joka kerta kun joku tulee ja aina pitää aloittaa vähän alusta se uuden asian opetus. Miten joku voi edes ajatella, että se on jotain kyttäämistä, jos puututaan myöhästelyyn. Minusta kyse on ihan normaalista toiminnasta, että ollaan ajoissa. Ei lääkäristäkään voi myöhästyä, eikä se junakaan odota, jos olet myöhässä.
Aika harvassa työpaikassa kellotetaan jotain 5min myöhästymisiä
Meillä oli töissä vähän tapana, että palaveri alkoi sitten kun kaikki kutsutut viitsivät ilmaantua paikalle. Tämä ärsytti monia, kun meni paljon työaikaa hukkaan muutaman vessaan / kahviautomaatille jumiintuneen vuoksi. Tehtiin tähän päätös, että jos palaveri on merkitty alkavaksi klo 11.00, se alkaa klo 11.00. Ihan katsomatta siihen, onko kaikki paikalla vai ei. Arvatkaas mitä? Ne myöhästelevät vessaroikkujatkin oppivat hyvinkin pikaisesti olemaan paikalla ajoissa. Lopulta hekin myönsivät, että ajoissa aloissa aloittaminen on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä? Tuleeko myös ahdistus ja kolmen tunnin kakkahätä?
"Minä olin aina yläasteella myöhässä 4/5 viikossa. Lukiossa en sitten mennyt kouluun 2. luokalla oli yli 300h poissa oloja. kelloa en ole 25 vuoteen käyttänyt. olen asiantuntija tehtävissä 150 000€ vuosi ansiolla."
Jos laitetaan 50 tonttua lisää niin joko alkaa yhdyssanatkin sujua?
Vieläkään kukaan ei ole selittänyt, miksi se teini ei voi lähteä kouluun ajoissa? Ei silloin tarvitse pelätä, stressata ja ahdistua myöhästymisestä? Miksi nämä seuraukset ovat taas se suurin ongelma, ei se syy, eli myöhästely? Eikö mene mihinkään jakeluun, että kun teini hoitaa kouluun menemisen ajoissa, niin ei tule seurauksiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja syrjäytyy :(
Työkyvyttömyyseläkettä ollaan nyt hakemassa :'(
Yhdysvalloissa IB-lukiossa oppitunnin pituus oli 1,5 h. Ensummäinen oppitunti alkoi aamulla 7.15. Jos ei ollut ajoissa paikalla ei päässyt luokkaan ja joutui odottamaan puolitoista tuntia seuraavan oppitunnin alkua. Siellä ei ymmärretty eikä joustettu niin paljon kun Suomessa ja kumma kyllä oppilaat tulivat ajoissa tunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja syrjäytyy :(
Työkyvyttömyyseläkettä ollaan nyt hakemassa :'(
No eihän sitä voi töihinkään mennä jonkun muun saneleman aikataulun mukaisesti, kun kun tulee masennus, ahdistus, syrjäytyminen ja kakkahätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Wilmaan tulee heti merkintä "selvittämätön poissaolo" se voi tuntua teinistä pelottavalta.
Kyllä se yleensä muuttuu äkkiä myöhästyminen merkinnäksi.
Teinin tarvitsee lähteä ajoissa, että ehtii ajoissa perille. Mutta ei sille mitään voi, jos joskus jää bussi tulematta tai on pahasti myöhässä. Kerran on lapsi laittanut minulle bussin ikkunasta otetussa kuvassa, että jos tulee selvittämätön poissaolo, niin hän istuu yhä täällä bussissa ja odottaa, että bussijono pääsisi eteenpäin. Kuvassa oli joukko edellä olevia busseja jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa IB-lukiossa oppitunnin pituus oli 1,5 h. Ensummäinen oppitunti alkoi aamulla 7.15. Jos ei ollut ajoissa paikalla ei päässyt luokkaan ja joutui odottamaan puolitoista tuntia seuraavan oppitunnin alkua. Siellä ei ymmärretty eikä joustettu niin paljon kun Suomessa ja kumma kyllä oppilaat tulivat ajoissa tunneille.
Ymmärtäminen on hyväksi, mutta liika on liikaa. Säännöt on tehty noudatettaviksi, ajoissa olo koulussa / työpaikalla (/harrastuksissa) on kohteliasta eikä missään tapauksessa liikaa vaadittu. Se sujuvoittaa asioita ihan kaikkien kannalta.
ei stressaa eikä tartte olla lasun kanssa tekemisissä kun opettelee olemaan parempi, vastuullinen vanhempi ja huolehtii kakaransa kouluun ajoissa sekä vahtii että läksyt tulee tehtyä. jos kyseessä ei ole ongelmanuori niin ei pitäisi olla ylivoimaista.
Ei opettajat nyt tuosta vaan niitä tunteja peru. He ovat tilovelvollisia esimiehelleen ja ei perusteettomia myöhästymisiä/poisaaoloja hyvällä katsota.
Lukion poissaolo kriteerit ovat ihan samoja nyt kuin 90-luvulla. Jos oli liikaa poissa, niin siitä piti sopia opettajan/rehtorin kanssa... Tai muuten kurssi katsottiin keskeytyneeksi.