Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Hyvien perheiden lasten selittämätön pahoinvointi voi johtua vanhempien käytöksestä

Vierailija
09.09.2024 |

Maksumuuri... Mihinkän tuo artikkeli viittaa?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset uskoko näitä Hamasin Sanomien juttuja. Ne ovat suurimmaksi osaksi tekoälyn kyhäelmiä, aitoa älyähän kyseisessä Aviisissa tuskin paljoakaan on. 😏

Vierailija
22/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on se klassinen juttu, jossa oletetaan, että hyvässä perheessä vanhemmat ei yksinkertaisesti voi olla hyviä. Kannattaa googlata ko. asiantuntijan taustat.

Vika on aina vanhemmissa, vaikka lapsi olisi päivähoidossa 48 tuntia viikossa ja viikonloput isovanhemmilla tai vaikka äiti olisi kotiäiti ja aina lastensa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä puhutaan lapsista, joiden vanhemmat ovat välinpitämättömiä eivätkä vietä lastensa kanssa tarpeeksi aikaa, esimerkiksi työkiireiden takia. Eli perhe on siinä mielessä "hyvä" ettei ole päihdeongelmia tai väkivaltaa tai rahapulaa, mutta lapsi jää silti yksin.

Päihdeongelmat on huomattavasti helpompi piilottaa, jos on paljon rahaa. Jos vanhempi käyttää vaikka kaiken vapaa-ajan päihteitä käyttämällä niin lapset on silti enimmäkseen huollettu, jos pystyy kuitenkin jotenkin hoitamaan siivoukset ja ruuat vaikka ulkoistettuna. Ongelmat tulisi esiin vasta  esimerkiksi rattijuopumuksesta kiinni jäädessä tai jos joku lapsista alkaa psyykkisesti oireilemaan hyvin vakavasti. 

Vierailija
24/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ns. varakkaan perheen, missä perheen prinsessalle on pienestä alkaen ostettu kaikki merkkivaatteet ja tuo lapsukainen on myös sanellut perheen säännöt. Syö (huonosti) vain 3 tiettyjä ruokia (niitä ei ole montaa), on oppinut aina jättämään ruokaa, vaikka lautasella olisi vain 3 makaronia. Koulussa katsoi alaspäin niitä joilla oli mielestään halvat kopiot hänellä olevista merkkivaatteista. Hänellä on ollut aina kaikki muodissa olevat pelit ja vehkeet (sähköpotkulaudasta koppimönkijään sekä tällä hetkellä uudenkarhea Bemari) koska hän haluaa. Syömishäiriöinen ja alipainoinen, mutta vanhempien mielestä vain kaunis ja hoikka. Mikään harrastus ei kiinnosta ja koska autolla pärräämiseen ja 2-3 kertaa viikossa vaateshoppailuun menee paljon rahaa, laittavat vanhemmat tilille lisää sitämukaa kun ne sieltä hupenevat, koska tyhjä tili voi tuottaa mielipahaa. Tämän tytön tieltä on raivattu kaikki esteet ja hänen passaaminen ja ihannointi kotona menee ihan henkilöpalvonnan puolelle. 

Tunnetteko ihmistyypin?

Vierailija
25/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi masentua, vaikka olisi kaikki.

Meillä myös upeat puitteet, hieno suku, siivooja kävi viikoittain. Aika laadukkaat vaatteet ja lelut ym. viimeisen päälle.

Silti lapsesta lähtien vaikea masennus.

Kulissiperhe eikä tuskin ainoa.

Vaikka olisi kaikki.

No eihän teillä ollut, koska teillä oli kulissiperhe. Teiltä puuttui se henkinen puoli. 

Vierailija
26/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, minua ainakin ahdistaisi jos joku muu kävisi siivoamassa. Itse en yhtään luottaisi, että siivoaa paremmin kuin minä itse.

Pointtina on vapauttaa aikaa muuhun, jos on esimerkiksi hyväpalkkainen, vaativa työ. On järkevämpää työskennellä täydet tunnit ja palkata siivooja, kuin siivota itse, jos oma palkka on isompi kuin siivoojan tuntipalkka. Ellei nyt kovasti tykkää itse siivoamisesta.

Miten voi olla varma, että siivooja siivoaa hyvin? Vain itse siivoamalla voi olla varma ettei saa oksutautia. Säästyneestä ajasta ei ole mitään hyötyä jos saa viikkoja kestävän oksutaudin niin ei voi viikkoihin tehdä työtäkään. Sitäpaitsi siivooja voi olla vaikka mikä varas.

Vierailija
27/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä puhutaan lapsista, joiden vanhemmat ovat välinpitämättömiä eivätkä vietä lastensa kanssa tarpeeksi aikaa, esimerkiksi työkiireiden takia. Eli perhe on siinä mielessä "hyvä" ettei ole päihdeongelmia tai väkivaltaa tai rahapulaa, mutta lapsi jää silti yksin.

VIETTIVÄTKÖ 80-luvun lasten vanhemmat lastensa kanssa aikaa???

Tämä! Ei kyllä viettäneet eikä lapsilla silti ollut tämän kokoluokan mt-ongelmia kuin nyt. 

Vierailija
28/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ns. varakkaan perheen, missä perheen prinsessalle on pienestä alkaen ostettu kaikki merkkivaatteet ja tuo lapsukainen on myös sanellut perheen säännöt. Syö (huonosti) vain 3 tiettyjä ruokia (niitä ei ole montaa), on oppinut aina jättämään ruokaa, vaikka lautasella olisi vain 3 makaronia. Koulussa katsoi alaspäin niitä joilla oli mielestään halvat kopiot hänellä olevista merkkivaatteista. Hänellä on ollut aina kaikki muodissa olevat pelit ja vehkeet (sähköpotkulaudasta koppimönkijään sekä tällä hetkellä uudenkarhea Bemari) koska hän haluaa. Syömishäiriöinen ja alipainoinen, mutta vanhempien mielestä vain kaunis ja hoikka. Mikään harrastus ei kiinnosta ja koska autolla pärräämiseen ja 2-3 kertaa viikossa vaateshoppailuun menee paljon rahaa, laittavat vanhemmat tilille lisää sitämukaa kun ne sieltä hupenevat, koska tyhjä tili voi tuottaa mielipahaa. Tämän tytön tieltä on raivattu kaikki esteet ja hänen passaaminen ja ihannointi k

En tunne ja jos tämmöisellä kirjoituksella on tarkoitus tiedustella ja pohjustaa rekrytointia valtiolle niin ei onnistu. En tule valtiolle töihin. 

Vierailija
29/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ns. varakkaan perheen, missä perheen prinsessalle on pienestä alkaen ostettu kaikki merkkivaatteet ja tuo lapsukainen on myös sanellut perheen säännöt. Syö (huonosti) vain 3 tiettyjä ruokia (niitä ei ole montaa), on oppinut aina jättämään ruokaa, vaikka lautasella olisi vain 3 makaronia. Koulussa katsoi alaspäin niitä joilla oli mielestään halvat kopiot hänellä olevista merkkivaatteista. Hänellä on ollut aina kaikki muodissa olevat pelit ja vehkeet (sähköpotkulaudasta koppimönkijään sekä tällä hetkellä uudenkarhea Bemari) koska hän haluaa. Syömishäiriöinen ja alipainoinen, mutta vanhempien mielestä vain kaunis ja hoikka. Mikään harrastus ei kiinnosta ja koska autolla pärräämiseen ja 2-3 kertaa viikossa vaateshoppailuun menee paljon rahaa, laittavat vanhemmat tilille lisää sitämukaa kun ne sieltä hupenevat, koska tyhjä tili voi tuottaa mielipahaa. Tämän tytön tieltä on raivattu kaikki esteet ja hänen passaaminen ja ihannointi k

Tunnen samanlaisen tapauksen. Mietin itsekin, että sitten kun tämä prinsessa kohtaa elämässään ensimmäistä kertaa ihan oikean pettymyksen kun äiti ei olekaan auttamassa eikä kaikkia ongelmia ratkaista rahalla niin tämän tytön maailma romahtaa.

Vierailija
30/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VIETTIVÄTKÖ 80-luvun lasten vanhemmat lastensa kanssa aikaa???

Tämä! Ei kyllä viettäneet eikä lapsilla silti ollut tämän kokoluokan mt-ongelmia kuin nyt. 

No oletko kovinkin yllättynyt? ei ollut 80-luvulla nettiä ja sosiaalista mediaa. ei ollut myöskään jatkuvia negatiivisia uutisia jokapuolelta. Koulukiusaamisesta pääsi eroon kun pääsi kotiin koulusta, nyt se koulukiusaaminen on 24/7 + nettikiusaaminen. Lapsilta vaaditaan 200% enemmän kuin 80-luvulla. Varsinkin itseohjaavuus. 

Myöskään omista mt-ongelmista ei saanut kylläkään 80-luvulla puuha niin julkisesti. Piti vaan esittää kunnes mieli meni jossain vaiheessa sekaisin ja joutui joko sairaslomalle tai ruokki sitä alkoholilla. 

Vierailija
31/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, minua ainakin ahdistaisi jos joku muu kävisi siivoamassa. Itse en yhtään luottaisi, että siivoaa paremmin kuin minä itse.

Pointtina on vapauttaa aikaa muuhun, jos on esimerkiksi hyväpalkkainen, vaativa työ. On järkevämpää työskennellä täydet tunnit ja palkata siivooja, kuin siivota itse, jos oma palkka on isompi kuin siivoojan tuntipalkka. Ellei nyt kovasti tykkää itse siivoamisesta.

Miten voi olla varma, että siivooja siivoaa hyvin? Vain itse siivoamalla voi olla varma ettei saa oksutautia. Säästyneestä ajasta ei ole mitään hyötyä jos saa viikkoja kestävän oksutaudin niin ei voi viikkoihin tehdä työtäkään. Sitäpaitsi siivooja voi olla vaikka mikä varas.

Miten voit olla varma ettet joudu kolariin jos menet taksiin tai bussiin? Kenenkään ei ole pakko käyttää siivouspalveluja jos ei halua.

Vierailija
32/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vatun oksennustautia? Että siivooja levittäisi sitä ympäriinsä. Juupa juu...

Vierailija
33/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ns. hyvät perheet näyttävät kaukaa katsottuna hyviltä, kun ovat varakkaita ja asuvat väljästä jne. mutta lähempi tarkastelu tuottaa ihan toisenlaisen tuloksen. Monesti puuttuu läheisyys ja lämpö, kiinnostus lapsen asioihin ja yhteisöllisyys. Mennään vaan nuppi tutisten tärkeänä tilaisuuksista toisiin, mutta perhe on jäänyt huomiotta. Ei mikään ihme, että lapset voivat huonosti. Heillä on kyllä äiti ja isä, mutta monesti se taitaa tuntua vain, että ovat sitä paperilla, eivät todellisuudessa. Lapsiparat.

Vierailija
34/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä perheitähän on järkyttävästi jotka ei saa vanhemmilta riittävää huomiota. Monesti ei edes ole isää ja sen näkee kauas nuorista naisista kun on isä kompleksi.

Miten se näkyy? 

Vierailija
35/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se sitten ole mikään hyvä perhe. Raha ei tee perheestä hyvää. Hyvä luoja ihmiset että tämä typeryytenne taas loistaa! 

Vierailija
36/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä perheillä (mikä nyt lasketaankaan hyväksi) on tapana korvata läheisyys materialla. Saattaa olla pelit ja vehkeet viimeisen päälle, mutta vanhemmat tuskin tuntevat lapsiaan.

Vierailija
37/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksumuurin takana. Vanhemmat kun menestyneet ja jos lapsi laiska ts koulu ei maita tai kenties ei oo päätä. Lapselta vaaditaan liikaa, kenties harrastus ja tähdätään huipulle eikä vanhemmista lapsi oo niin hyvä kun pitäisi olla heidän mielestä. 

Vierailija
38/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi niillä munkin lapsillani on hyvä perhe siellä isänsä luona kun on rahaa, mitäs sillä köyhällä rakastavalla ja huolehtivalla äidillä olikaan merkitystä. 

Sitten vieläkö muistutatte niitä miehiä että äitejä sekä naisia tulee arvostaa? Suosittelen!

Vierailija
39/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdottomaksi on mennyt vanhemmuus. Pitää käydä töissä antaakseen hyvän esimerkin, mutta ei saa käydä töissä jotta lapsi ei joudu rauhattomaan varhaiskasvatukseen. Pitää käydä töissä jotta teini oppii sen eikä syrjäydy aikuisena mutta sitten et ehdi joka hetki kysellä mitä tälle kuuluu. Pitää harrastaa ettei se ala käyttää päihteitä mutta ei saa harrastaa kun ei ehdi aina syödä yhdessä ja tukea ja sanoittaa tunteita monta kertaa päivässä. Mikään ei riitä, mikään ei ole oikein, ja kun teini sitten masentuu yhdessä tyttökavereiden kanssa kun rakennekynnet ovat liian kalliita ja puistossa on kaadettu puu, on se aina äidin syytä. Äiti istuu syytettyjen penkillä emotionaalisesta kylmyydestä ja turvattomasta kiintymyssuhteesta, vaikka kaikki oli tavallisessa perheessä hyvin ja tavallisesti.

Vierailija
40/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset uskoko näitä Hamasin Sanomien juttuja. Ne ovat suurimmaksi osaksi tekoälyn kyhäelmiä, aitoa älyähän kyseisessä Aviisissa tuskin paljoakaan on. 😏

Sieltäpä tuli nokkela kommentti. En ole varma, onko sinulla kykyä älyn arvioimiseen.