Muistetaan ettei työhaastattelussa saa kysyä armeijan käymisestä, on laiton kysymys
Eli jos tällainen kysymys tulee vastaan, kannattaa ilmoittaa viranomaisille ettei työnantaja noudata lakia. Vaikkei olisi todisteita että sitä kysytty, kyllä viranomaist reagoi jos useampi työnhakija ilmoittaa.
Armeijan käymisestä ei oikeasti ole mitään hyötyä useimmissa työpaikoissa, poislukien poliisi, rajavartija jne jotka suoraan liittyy asiaan. Armeijan käyneitä tietenkin ketuttaa ettei siitä saa kysyä, turhaan ovat siellä siivonneet vessoja ja pedanneet sänkyjä ainakin puoli vuotta.
Mutta jos miettii vapautusten syitä, sen voi saada ihan vaikka siitä että on ollut joku urheiluvamma jalassa joka voi uusiutua rankassa fyysisessä toiminnassa. Eli on hyvin monenlaisia ja yllättävänkin pieniä syitä miksi erikoislääkäri voi suositella vapautusta. Monet näistä ei liity mitenkään siihen etteikö muka oltaisi tiimipelureita tai välteltäisiin vastuuta. Armeijan käyneet tietenkin yrittää nostaa itseään muiden yläpuolelle jos pelkäävät kilpailua.
Lopuksi voi myös muistaa että armeijan käyneidenkin joukkoon mahtuu suuri määrä k-päitä.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhakija saa siitä mainita.
Ja tuosta seuraa, että työnantaja olettaa, että jos muuta ei hakemuksessa mainita, on saatu hullun paperit.
Maailmassa on varmaan miljardi muutakin työnantajaa ja ammatinalaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on ollut ihan pätevä syy vapautukseen, vamma joka ei vaikuta työhösi, niin mitä haittaa siitä on sanoa. Jos taas vapautuksen syy on mt-ongelmat, niin työnantaja ei ehkä halua palkata sua kuitenkaan. Intti tulee puheeksi joka tapauksessa jossain kohtaa elämää. Meinaatko aina vain jotenkin vältellä sitä keskustelua? Sepä vasta antaakin luotettavan kuvan. Reilumpaa sanoa suoraan miksi ei oo käynyt inttiä.
Eivätkö mielenterveysongelmat ole pätevä syy evätä pääsy vai pitäisikö sellaiset mielestäsi laittaa armeijaan aseita käsittelemään? Ja miksi vartavasten kertoisi tämän syyn vaikka kaukaakin nuoruudestaan, jos työnantaja sitten "ei ehkä halua palkata sua kuitenkaan"? Ja jos intti tulee puheeksi myöhemmin (kuten kirjoitat) siellä työpaikalla, niin laittomat potkutko se työnantaja hyväksi osoittautuneelle työntekijälle sitten antaa, kun tämä on "vältellyt keskustelua" yksityisasioistaan?
Vetoat kirjoituksessasi reiluuteen. Vaikuttaako työnantaja tuossa keississä reilulta missään kohtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen häpeää sitä että ei ole suorittanut asepalvelusta ja haluaa salata sen? Häpeääkö itseään? Laiskuuttaan? Vai aatteittaan?
Näkyyhän se cv:ssä jos on asepalveluksen suorittanut.
Hölmöhän se olisi joka jättäisi asian mainitsematta ja jättäisi työnantajalle sellaisen mielikuvan,että työsuhteissa olisi vuoden katkos. Silloinhan ihmisessä on jotain muutakin FEELUA.
Eihän siinä mitään työhistoria-aukkoa ole oli armeija käytynä tai ei. Ammattikoulu/lukio -> armeija -> amk/yliopisto.
Voi vttu sinä olet tyhmä! Jos cv:stä jättää käymänsä armeijan ilmoittamatta tulee vääjäämättä tuon armeijan käymisen ajalta tyhjä aukko työhistoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa kysyä asepalvelusvelvollisuusiässä olevalta onko hän suorittanut asepalveluksen. Tämä kysymys on työnantajan kannalta oleellinen koska jos asepalvelusta ei ole suoritettu, lähtee työntekijä sitä suorittamaan. Vastaus tähän kysymykseen on olen/en ole. Mitään tarkempia tietoja ei saa kysyä.
Asevelvollisuuden suorittaminen koskee vain alle 30-vuotiaita. 31-vuotiaalta kysyminen ei ole lain mukaan sallittua.
No ei yli 30 vuotiaita edes enää armeijaan oteta. Ja kyllä moni laittaa CV:ssä näkyviin oman palveluksen milloin ja missä ja kuinka pitkään oli. Esim poikani saa siitä "ikälisän" palkkaan, kun kuljetus alalla on ja kuljetuksessa oli armeijassa melkein vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä työhönottajana valitsin vain RUKn käyneitä. Sen käymisen ja sotilasarvon saa ilmoittaa CVssä vaikka ei ole pakollista.
Tämä toimintatapa helpotti valintaa kun oli esimerkiksi 300 hakemusta käsiteltävänä, pystyi heti heittääään 270 roskiin
Kävin rukin, erosin resevistä. Nykyään olen sivari.
Minä taas olin sivari, mutta erosin Vihreistä. Nykyään olen yliupseeri.
Juuri tuollaisten homofoobikkojen ja nurin kurin politiikan kannattajien kanssa en halua olla missään tekemisissä ja tuskin tekään kauaa katselette homoseksuaalia naista työkaverina vaan koeajalla tulee potkut kun et sovellu joukkoon ja olet liian erikoinen, haluamme tavallisia ja flirttailet hr-johtajan kanssa, rikot muiden avioliitot ja kävit vapaa-ajalla samaa sukupuolta olevan kanssa treffeillä.
Minä laitan työhakemukseen vain viimeisen 10 vuoden ajalta asiat. Lapsuuden asiat ei varmaan työnantajaa kiinnosta.
M54
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan työhakemukseen vain viimeisen 10 vuoden ajalta asiat. Lapsuuden asiat ei varmaan työnantajaa kiinnosta.
M54
Minä en laita yhtään mitään. Pelkän tyhjän ansioluettelon. En edes tee yhtään ainutta työhakemusta enää minnekään ikinä ellei ole pakko ja senkin teen tahalleen päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Minä työhönottajana valitsin vain RUKn käyneitä. Sen käymisen ja sotilasarvon saa ilmoittaa CVssä vaikka ei ole pakollista.
Tämä toimintatapa helpotti valintaa kun oli esimerkiksi 300 hakemusta käsiteltävänä, pystyi heti heittääään 270 roskiin
Aika mielenkiintoista, että valitset aikuisten töihin ihmisiä sen perusteella, minkä ratkaisun he ovat tehneet armeijassa 18-19-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen häpeää sitä että ei ole suorittanut asepalvelusta ja haluaa salata sen? Häpeääkö itseään? Laiskuuttaan? Vai aatteittaan?
Hölmöhän se olisi joka jättäisi asian mainitsematta ja jättäisi työnantajalle sellaisen mielikuvan,että työsuhteissa olisi vuoden katkos. Silloinhan ihmisessä on jotain muutakin FEELUA.
Eihän siinä mitään työhistoria-aukkoa ole oli armeija käytynä tai ei. Ammattikoulu/lukio -> armeija -> amk/yliopisto.
Voi vttu sinä olet tyhmä! Jos cv:stä jättää käymänsä armeijan ilmoittamatta tulee vääjäämättä tuon armeijan käymisen ajalta tyhjä aukko työhistoriaan.
Miten voi tulla aukko jos ei töissä ole ollut ennen valmistumista. En laske kesätöitä oikeiksi töiksi.
No jos tuota kysyttäisi, niin en siitä mieltäni pahoittaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos cv on aukko niin työnantaja saa kyllä kysyä mitä sinä aikana on tehnyt. Ja jos cv on yhtäjaksoinen ja aukoton ilman merkintää, että asepalveluksen on suorittanut niin suoraan että intti on käymättä.
Samalla tavalla paljastuu myös jos on kapinen yyhhoo jolla on kersoja koska väkisinkin ne äitiysloma ajat näkyvät tyhjinä kohtina.
Vain yksi kysymys ja ihan täysin laillinen. Mitä teit tuon ja tuon työsuhteen välissä? Niillä tyhjillä kohdilla ON merkitystä. Kukaan ei palkkaa ihmistä joka on ollut työttömänä pitkiä jaksoja elämässään.
En minä ainakaan.
Sellainen on laiska tyhmä tai saamaton.
Mä olen seurannut rekryhommia it-alalla jo aika pitkään. Ketään ei kiinnosta intti, sen käyminen tai käymättömyys tai sotilasarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos cv on aukko niin työnanta
Lukutaitoa teillä ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yllä esitetyssä tapauksessa ehkä, mutta monet käyvät armeijan myös kesken opintojensa, ts. kun heidät on jo hyväksytty opiskelupaikkaan. Ei se silloin aukkona näy, kun olet ollut opiskelija vuodet xx-yy ja korkeakouluissa valmistumisajatkin venyvät ja paukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla aukko jos ei töissä ol
No sittenhän siitä näkee suoraan että intti on käymättä. miten tyhmä oikeasti olet?
Olen ollut koko aika töissä, mutta en minä sitä kirjoita työhakemukseen, hä hä hää! Kirjoitan, että minulla ei ole mitään työkokemusta eikä koulutusta yhtääm mistään! Tässä kohtaa täytyy olla todella, todella tyh mä jos ei tajua vieläkään etten halua heille töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näe kuin että on opiskellut vuodet x-y
Mitä h-vettiä enää voi mimosoilta kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M54
Minä en laita yhtään mitään. Pelkän tyhjän ansioluettelon. En edes tee yhtään ainutta työhakemusta enää minnekään ikinä ellei ole pakko ja senkin teen tahalleen päin persettä.
Ansioluettelo? 😂 Sinulla ei olisi siihen edes liittää muita kuin kesätyö seurakunnan ruohonleikkaajana ja peruskoulun päästötodistus 😂 lopuissa lukee. Työtön,työtön,työtön, 9€ pvä kutoutus kurssi, työtön,työtön..
Minä taas olin sivari, mutta erosin Vihreistä. Nykyään olen yliupseeri.