Sekopäiset unet
Näin taas viimeyönä niin hullua unta, että pakko jakaa. Jaa sinäkin omasi.
Unessani Janne Kataja oli mennyt psykoosiin ja riehunut kaupungilla sekavana. Näin sen itsekin kyykkimässä epäilyttävän näköisesti erään rapun oven edessä, mutta en halunnut sekaantua asiaa vaan poistuin paikalta. No jotenkin se onneton oli sitten kuitenkin päässyt murtautumaan asuntooni ja tehnyt siellä tuhojaan. Kotiin palatessani tyyppi oli jo saatu aisoihin ja kuljetettu terveydenhuollon piiriin, mutta ennen sitä se oli ehtinyt ripuloida eteiseni lattialle, ja hieroa sitä ripulia seiniin ja jokapaikkaan, peilipöytää myöten. Myös aiemmin likapyykkikoriin jättämäni leopardikuvioiset pikkuhousut näyttivät oudon märiltä ja rutistetuilta. Se saakeli oli nekin käynyt penkomassa sieltä ja imeskellyt märiksi. Ja sotkenut ulosteellaan. No siinä sitä p*skaa siivotessani minä sitten mietin että voisikohan tästä nyt tehdä juttuvinkin lööppilehtiin, vai onko se epäeettistä, kun psykoosi on kuitenkin niin vaikea sairaus. Kunnes heräsin.
Ja mitä ihmettä taas aivot!? Mistä nämä unet tulee?
Kommentit (10)
Taisi se olla tällä kertaa unta.🥲
Ap
Siellä saattaa olla kaikenlaisia asioita sekaisin.
Unet sekoittavat elämän asioista sinulle hauskoja tarinoita.
Mitä itse mietit näistä asioista?
Minä näen hyvin hyvin harvoin painajaisia mutta kun näen usein niissä on teema että en oikein tiedä missä asun, missä mun oikea koti on, voi olla useita avaimia kädessä, tiedän että jossain niistä on ehkä mun tavarat, mut en muista missä, en tiedä onko siitäkin vuokrasopimus loppunut, olenko muistanut uusia sen (joku muisto opiskelijavuosien kämppärallista) ja ehkä sekin tai joku muu mahdollinen asunto mihin olen menossa on jossain kaukana enkä pääse sinne. Kukaan ei vie minua tai linja-auto ei tule tai olen myöhästynyt siitä. Ja aina on tunne siitä että kukaan unessa vilahteleva henkilö ei auta, ei edes oma äiti. Olen täysin oman selviytymiskykyni varassa.
Toinen jo useamman vuosikymmenen ajan satunnaisesti toistuva uni liittyy nuoruudenrakkauteeni (asuttiinkin jo yhdessä) jonka kanssa oli usein tunne ihan oikeasti että hän asetti pääsääntöisesti kaikki muut edelleni, meni ja tuli ihan miten lystää kavereidensa kanssa ja peliporukan saunaillat oli aina tärkeämpiä kuin minä. No nään usein samaa unta että seison synyinpaikkakuntamme jossain kylillä yksin ja nään kuinka hän loittonee fyysisesti minusta kavereittensa (joskuus joukossa myös naisia) kanssa joko ei edes katso jäljelleen vaikka huudan hänen nimeään tai vilkaisee ja jatkaa matkaa välittämättä. Tuska ynessa on hirveä. Tämä on trauma uni koska kaikki tuo tapahtui ainakin kuvainnollisesti, hän loittoni minusta oikeasti niin henkisesti kuin fyysisesti ja naistennaurattaja pettäjätyyppinä hän oli naistenkaatajan maineessa enkä luottanut kai häneen oikeastan koskaan. Hän petti ja jätti minut ihan oikeasti josta koitui se että jouduin lähtemään omasta kodistani johonkin helvetin tunkkaseen tilapäis opiskelijaboksiin vaan omat henk koht vaatteet yms mukanani. Josta taas siirryin 4kk jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelijaboxiin. Eli molemmat unet nivoutuu toisiinsa noiden elämänkulkujen myötä.
Mulla, yksin lähes koko elämäni elänyt, on samoja unia ollut lähes åitkin aikuisikää että kukaan ei auta, olen millon missäkin pinteessä tai epäselvässä jopa vaaratilanteesta eikä kukaan auta. Joko tilanteessa ei ole muita ihmisiä ja pitää selvitä yksin (esim muutto) tai sitten on muita (tuttuja tai tuntemattomia) mutta kukaan ei edes katso minuun päin vaikka yritän viittiloida tai jotenkin viestiä että tarviisin apua. Joitakin kertoja erittäin haastavissa elämäntilanteissa olen nähnyt unta että putoan heikkoihin jäihin ja jollain ilveellä selviän sieltä yksin ylös. Ihan hirveä uni ja tuntuu että tujehdun.
Mutta kun pahimmasta ahdistuksesta aamulla herään ja uni vaivaa, käännän tämänkin niin päin että alitajunta kertoo minulle että olen selviytyjä ja selviän tästäkin käsill olevasta ongelmasta itse.
Toki uni kertoo myös siitä traumasta että minun pitää AINA selvitä yksin, kukaan ei auta eikä ole ketään tukemassa ja kanssakulkemassa, ei oikein ketään jonka kanssa jakaa nämä isot elämänkäänteet. Olen ja selviydyn yksin.
Minä vuosia sitten näin unen jossa löysin naisen ruumiin ostoskeskuksen roskiksesta. Läksin sitä sitten hississä viemään parkkihalliin ja autoni peräkonttiin aikeissa viedä se poliisiasemalle.
Toinen sekin vuosia sitten. Olin jollain huoltamolla ja romanit alkoi jahdata mua puukon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi se olla tällä kertaa unta.🥲
Ap
Harvemmin on nimellä tunnettuja, jotta itse olet keksinyt.
On hirbeää herätä aamuun kun on nähnyt todella selkeää unta, kuin elokuvaa olisi katsellut, siitä että rakastamani ex on jonkun muun kanssa ihan yleisesti, hän vilkaisee vain minua mutta on hyvin avoimesti sen toisen kanssa joka on unessa juuri sen näköinenkin kenen kanssa minua ilmeisesti petti. Ja siis aikaa on kulunut yli 30v. En todellakaan haluaisi nähdä näitä häneen liittyviä ahdistavia unia enää, nehän vaan muistuttaa kokoajan minua hänestä.
No, se nuoruudessa minulle korteista ennustanut vanha mies tiesi tämän jo 80 luvulla, "tämä sama pitkä vaalea mies pyörii elämässäsi kokoajan, sama hertta jätkä kortti nousee ihan koko elämän kaaren ihan poikkeuksellisella tavalla". ..... näin on käynytkin, vaikkemme ole fyysisesti olleet yhdessä sitten v 90. Kortit kertoivat sen vanhan ruskeasilmäisen miehen käsissä, etten pääse koskaan henkisesti eroon tästä "herttajätkästä". Tällä mennään.
Oletko varma että oli unta? Kuulostaa ihan mahdolliselta tapaukselta.