Kuka hoitaa meidät keski-ikäiset lapsettomat sitten kun me ollaan vanhuksia?
Tässä odottelen omaa vanhempaani taas kerran sairaalan aulassa ja mietin, että kuka se minut kuskaa ja auttaa lääkärille kun itsellä on ikää ja vaivoja niin, ettei ihan omatoiminen kulkeminen enää onnistu? Kuka on se joka vaatii mun puolesta, että hoitoon on päästävä eikä enää voi hyppyyttää seuraavalle luukulle? Kuka auttaa apteekki ja ruokakauppa-asioissa ja tsekkaa dosetit että ne on varmasti oikein?
Tuntuu oikeasti aika pelottavalta ajatukselta koko ikääntyminen.
Kommentit (387)
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa euroa.
Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja lisätään kotihoitoa.
Kaikki palvelut kotiin on maksullisia.
Minun oma äitini hoiti äitinsä aikoinaan ja sairastui siinä itse. Mummoni näki siis vuosia "harhoja" ja sydämestä otti aina vähän väliä ja muistan kun äitini joutui yöllä valvoa ja lähteä kuskaamaan häntä sairaaloihin. Sanoi minulle, että häntä et sitten ala hoitamaan kun hän on itse raihnainen.
Tuon takia tein vielä yhden lapsen. Jotta olisi parempi mahdollisuus, että edes joku heistä on hyväpalkkaisessa työssä ja pystyy auttamaan tarvittaessa.
Kuvittelin lapsena, että vain köyhissä maissa tehdään lapsia eläketurvaksi. Sitten tein niin itse!
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa euroa.
Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja lisätään kotihoitoa.
Kaikki palvelut kotiin on maksullisia.
Kaikki palvelut ovat maksullisia myös hoivakodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia tein vielä yhden lapsen. Jotta olisi parempi mahdollisuus, että edes joku heistä on hyväpalkkaisessa työssä ja pystyy auttamaan tarvittaessa.
Kuvittelin lapsena, että vain köyhissä maissa tehdään lapsia eläketurvaksi. Sitten tein niin itse!
Mitä jos se lapsi tapaa ulkomaalaisen kumppanin ja muuttaa sinne? Kiellätkö?
Ansiosidonnaista leikataan ja vakituisia työpaikkoja ei ole.
En hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä sukulaisia. En laita euroakaan linja-autoon, olen kotona, hallitus leikkaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kenenkään hoitaa? Itsekkäästi jätitte lapset tekemättä ja saatte kärsiä sen valinnan seuraukset. Nykyaikana ei oikein tunnuta käsittävän sitä, että iän myötä ne muut omaiset ja kaverit tippuvat pois ja vain lapset jäävät ja nekin vain jos niitä on kohdellut hyvin.
Olipa ilkeästi sanottu. Millä lailla olin itsekäs kun en lapsia saanut? Olen jo kärsinyt siitä, ja nyt minut pitää jättää ilman vanhuuden hoivaa? Ihmisarvoinen vanhuus kuuluu kaikille, myös sinulle vaikka sinulla on musta sydän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se lapsi tapaa ulkomaalaisen kumppanin ja muuttaa sinne? Kiellätkö?
No sitten muuttaa. Voinhan minä muuttaa perässä, jos tarve tulee.
Veikkaan että jonkinlainen huutolaisjärjestelmä tullaan tuomaan takaisin jossain vaiheessa. Eli valtio maksaa nuorille/työikäisille siitä, että nämä ottavat yksinäisen vanhuksen kotiinsa asumaan. Vanhemmat taas muuttavat ikääntyessään lastensa luokse tarpeen vaatiessa. Laitoshoitoon ei yksinkertaisesti riitä enää valtion resurssit Suomen näivettyessä
Voisi tulle hoitavia robotteja? Voi ehkä olla mahdollistakin, itse en ole vielä keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kenenkään hoitaa? Itsekkäästi jätitte lapset tekemättä ja saatte kärsiä sen valinnan seuraukset. Nykyaikana ei oikein tunnuta käsittävän sitä, että iän myötä ne muut omaiset ja kaverit tippuvat pois ja vain lapset jäävät ja nekin vain jos niitä on kohdellut hyvin.
Olipa ilkeästi sanottu. Millä lailla olin itsekäs kun en lapsia saanut? Olen jo kärsinyt siitä, ja nyt minut pitää jättää ilman vanhuuden hoivaa? Ihmisarvoinen vanhuus kuuluu kaikille, myös sinulle vaikka sinulla on musta sydän.
Kaikki palvelut on maksullisia kaikille eläkeläisille, jos sukulaiset/omaiset ei hoida.
Ilmaispalveluita ei saa kukaan.
Tätähän vois kysyä, että kuka hoitaa jos sairastuu nuorena. Jokainen voi sairastua nuorenakin.
Nauti elämästä täysin rinnoin, niin ei tarvitse miettiä tuollaisia. Kuolet ennen kuin sinusta tulee vanhus joka makaa viimeiset 10-20 vuotta sängyssä lääketokkurassa tai kovissa kivuissa.
Kodin siivous pitää ostaa yksityiseltä siivousyritykseltä. Ei tule mitään ilmaissiivoojaa, vaikka saisi aivoinfarktin. Kannattaa asua pienemmässä asunnossa niin siivouksen osto on halvempaa.
Teen töitä vanhusten parissa ja sama ajatus tulee mieleen silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että jonkinlainen huutolaisjärjestelmä tullaan tuomaan takaisin jossain vaiheessa. Eli valtio maksaa nuorille/työikäisille siitä, että nämä ottavat yksinäisen vanhuksen kotiinsa asumaan. Vanhemmat taas muuttavat ikääntyessään lastensa luokse tarpeen vaatiessa. Laitoshoitoon ei yksinkertaisesti riitä enää valtion resurssit Suomen näivettyessä
Toivottavasti ei. Huutolaisjärjestelmä oli usein hyväksikäyttöä monella tapaa. Yhteiskunnan arvo mitataan siinä, miten se kohtelee heikkoja ja puolustuskyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku tuon tyyppinen kauhuskenaario tulee toteutumaan, ellei automaatio ja robotiikka pelasta.
Jos tuollainen huutolaisjärjestelmä tulee takaisin, minä käytän eutanasia option kun aika on kypsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuorimmaisesi on siitä mieltä, että hänet on tehty vanhempiensa hyödyksi, ei pyytettömästä rakkaudesta? Onko teillä muutenkin enemmän sellainen asiakas-asiakaspalvelija-suhde?
Karu totuus on että ei kukaan. Verotusaste on jo nyt sietämätön ja kukaan ei halua maksaa yhtään enempää sen takia, että joku itselle tuntematon saisi elää muistisairaana laitoksessa pidempään.
Jos on huonot geenit, olisi huono vanhempi tms. niin on parempi jäädä lapsettomaksi. Minä tein tietoisen valinnan lapsettomuudesta mm. siksi, että ympäristö on liian saastunut, samoin kuin yhteiskunta ja ihmiset. En halua tänne lasta kärsimään. Kärsin itse sen 2 viikkoa, kun kaadun lattialle yksin ja kuolen nälkään.