Me maksamme 1940-luvulla syntyneiden isot eläkkeet
Itse kituutamme. Yli 2500-3000 euron eläkekatto olisi välttämätön.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla 5000 eläke. Itsellä vastuullisesta ja korkeaa koulutusta vaativasta työstä ei edes tuota bruttona.
Näitä on nykyään paljon. Aivan pähkähullua. Pienilukuinen vähän tienaava ikäluokka maksaa suuren ikäluokan, joissain tapauksissa suuretkin, eläkkeet.
Tämä on niin väärin kuin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee sekin päivä kun sinä olet eläkkeellä.
Ei se vaan kovin äkkiä nuoremmilla ikäluokilla tule. Töitä pitäisi tehdä yli 70-vuotiaaksi. Miltä kuulostaa?
Ei ole pitkä . Olen itse tehnyt yli 40 vuotta töitä.
On kurjaa kuulla että. meitä 30 -40 luvulla syntyneitä syyllistetään
Esi-isämme ja me rakensimme tämän yhteiskunnan.
Eläkerärjestelmän ja muut edut.
Itse piti maksaa kaikki. Ei ollut mitään tukia.
Lapsilisät tulivat 1948 . Se oli hyvä asia. Perheet olivat suuria.
Ei ollut ehkäisyä saatavilla eikä aborttia.
Kokemus asiantuntija puhuu nyt
Onko 1940 luvulla syntyneitä paljonkin elossa? Yli 80 vuotiaita eikös se koronakin niitä pistäny jo hautuumaalle? Ja muut sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorimmatkin 40-luvulla syntyneistä ovat jo 74v. ei ne sun riesanasi kauaa ole.
Höpö höpö, helposti 20-25 vuotta on tuon ikäisellä vielä jäljellä.
Höpö höpö itselledi. Harva elää 100 v ikäisiksi, varsinkaan miehet. 85 on jo hyvä ikä
Miesten elinikä on naisia alhaisempi keskimäärin joku alle 70 v. Tuossa vielä se, että miehet kävivät töissä ja naiset oli kotona hoitamassa lapset ja kodin.
Onkohan noita 40-luvulla syntyneitä miehiä enää eläkettä nauttimassa kovinkaan monta kun olisivat jo yli 80 v.
Naisillahan on melkoisen pienet eläkkeet kun eivät sitä päässeet kerryttämään tuossa ikäluokassa kun kotona lapsia hoitivat ei ollu päiväkoteja ja lapsiluku oli nykyisestä paljon suurempi monissa perheissä 10 lasta tai jopa yli.
Siitä ei töihin lähdetty. Eli mikä on aloittajan ongelma tässä eläke asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopin eläke 1800e brutto, vapaasti saat kadehtia ap!
Käteen 1400e, asuminen 800e, lääkkeet 300e, laskut 100e, ruokaan 200e
Itse päädin keskituloiselta uralta eläkkeelle vuosi sitten: brjrto 2200e/netto 1800e.
Kyllä me nyt syödään sun pöydästä!!
Ikinä saatu mitään tukia
Asuu liian kalliisti, 800€ kuukaudessa noilla tuloilla on aivan järjetöntä. Ja 300 € vuoden jokaisena kuukautena lääkkeisiin, enpä usko.
Aivan. Jos on vuokralla saa eläkeläisen asumistuen. Ja lääkekatto on vuodessa n 600e , sen täytyttyä maksaa vain lääkkeistään toimistusmaksun, eli muutaman euron.
Lääkekuluista sen verran, että tuo lääkekatto on 636e eli lopulta max noin 53e/kk ja loppuvuodesta 2,5e/lääke/ostokerta. Sen päälle tulee maksettavaksi lääkkeet joihin Kela ei osallistu.
Itselläni näitä ei-kelakorvattavia on noin 112e/kk sokerilääke, noin 15e/kk pitkävaikutteinen särkylääke ja noin 26e/kk nivelkulumaan. Siis 153e + tuo 53e eli helposti voi laskea että menee keskimäärin 200e/kk. Tähän päälle sitten lääkärikulut ja hampaiden hoito.
Emmekä maksa. He ovat ihannitse eläkkeensä tienanneet ja maksaneet.
40-luvulla syntyneet ovat sinulle tehneet tämän maan. Millä sen maksaisit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee sekin päivä kun sinä olet eläkkeellä.
Ei se vaan kovin äkkiä nuoremmilla ikäluokilla tule. Töitä pitäisi tehdä yli 70-vuotiaaksi. Miltä kuulostaa?
Teidän takia jätin 70 vuotiaana keikkatyöt, että teille olisi töitä, mutta soittelevat edelleen, kun ei työ kelpaakaan niille, jotka minulle siitä urputtivat.
Vierailija kirjoitti:
Onko 1940 luvulla syntyneitä paljonkin elossa? Yli 80 vuotiaita eikös se koronakin niitä pistäny jo hautuumaalle? Ja muut sairaudet.
Totta, meitä oli 60-luvulla 10 hengen kaveriporukka, elimme liikunnallisina ja muutenkin ilman tupakkaa yms. Meitä on jäljellä enää 3. Samassa suhteessa varmaan kuolo korjaa muutkin ko ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat ovat syntyneet -40 ja -41 ja ovat olleet kohta 1/3 osan elämästään eläkkeellä, pääsivät vähän päälle 6 kymppisinä silloiseen eläkeputkeen. Itse olen ansiosidonnaisella + ove:llä joten kyllähän me ollaan enemmän kuluina kuin tuottavana valtiolle 😅
Vierailija kirjoitti:
Ai ei, nykyään eletään helposti yli yhdeksänkymppiseksi. Eläkkeensaaja voi vetää vielä parikymmentä vuotta korkeaa eläkettä. Eläkekatto voimaan HETI!
Viidestä 40-luvun lähiomaisesta olen ainoana hengissä, nyt 80. Nuorin kuoli 55 v, vanhin 78. Kaksi alle 70.
Mitäpä ehdotat ap että asialle tehdään?
Lopetetaan eläkkeiden maksi kokonaan?
P.S. Minä kuulun siihen sukuåolveen, jonka pitäisi maksaa ap: n ja vastaavien keski- ikäisten eläkkeet. En suostu enkä halua, koska minä haluan, että ne rahat käytetään meihin ja minun lapsiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei, nykyään eletään helposti yli yhdeksänkymppiseksi. Eläkkeensaaja voi vetää vielä parikymmentä vuotta korkeaa eläkettä. Eläkekatto voimaan HETI!
Eläkkeensaajat ovat syntyneet jo 60-luvullakin. 1961 syntyneet siirtyvät tänä vuonna eläkkeelle jonka nimi on vanhuuseläke. Summa ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinun koulutuksesi on maksanut?
Tämä on kyllä aika paska perustelu. Nykyiset työssäkäyvät maksavat nykynuorten koulutuksen, joten sillä verukkeellahan pitäisi sitten olla nykyisillä työssäkäyvillä eläkekertymätkin kaikkea muuta kuin nykyiset leikatut kertymät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pitkä . Olen itse tehnyt yli 40 vuotta töitä.
On kurjaa kuulla että. meitä 30 -40 luvulla syntyneitä syyllistetään
Esi-isämme ja me rakensimme tämän yhteiskunnan.
Eläkerärjestelmän ja muut edut.
Itse piti maksaa kaikki. Ei ollut mitään tukia.
Lapsilisät tulivat 1948 . Se oli hyvä asia. Perheet olivat suuria.
Ei ollut ehkäisyä saatavilla eikä aborttia.
Kokemus asiantuntija puhuu nyt
On totta, että yhteiskunta on rakennettu aikananne, mutta myöntämätön tosiasia on, että maksamanne eläkemaksut olivat paljon alhaisempia. Se eläkeraha, jonka saatte maksujanne vastaan on moninkertainen verrattuna siihen, mitä nykyisiä korkeita maksuja maksavat tulevat koskaan saamaan. Lisäksi pääsitte eläkkeelle aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vallankin -40 syntyneistä valtaosa jo kuolleet. Elikkä näivytä huolesi edellinen kirjoittaja!
2500-3000e katto?
AP reppane ei edes osaa päättää mikä olisi sopiva katto :D
Yritäppä!
2500e vai 3000e
Onko liia vaikeeta? Urpo!
Höpö höpö itselledi. Harva elää 100 v ikäisiksi, varsinkaan miehet. 85 on jo hyvä ikä