Mikä on mielestäsi parasta kasvisruokaa?
Olen itse sekasyöjä, mutta olen nyt emännöimässä viikonloppua, jossa kaikki ruoka on oltava kasvisruokaa, ei kuitenkaan vegaania.
Millaiset kasvisruoat on mielestäsi parhaita? Olisiko sulla antaa vinkkejä koko viikonlopun kasvismenuun?
Itse en ihan hirveästi pidä pavuista ja kikherneistä, joten niiden en ainakaan kovin monessa ruuassa haluaisi olevan pääroolissa.
Kiitos, jos jaksat vastata sun lempikasvisruokasi.
Kommentit (202)
Ryynimakkara jossa sinappia ja ketsuppia.
Kasvikuntaan ei sisälly aineksia, joita olisi mahdollista käyttää mielekkäästi ihmisravintona.
Vierailija kirjoitti:
Ryynimakkara jossa sinappia ja ketsuppia.
Makkaroissa siis pelkkää ryyniä?
Vierailija kirjoitti:
Kantarellikastike ja perunat. Hyvä vihreä salaatti lisukkeeksi. Meillä sitä ruokana tänään.
Rakastan sieniruokia. Niissä on myös paljon proteiinia.
Metsä tarjoaa meille runsaasti ilmaista ja terveellistä ruokaa.
sienirisotto
viinilehtikääryleet
(ruis)pasta pestokastikkeella
Kasvisosekeitto, teen pakastekasviksista, kasvisliemikuutiot. kermaa tai tuorejuustoa sekaan. Ehkä kannattaa kaurakermaa laittaa jos maidottomia vieraat.
Kikherne-halloumi -curry on niiin hyvää. Laitan itse aina kaks purkkia kikherneitä yhden sijaan.
https://saispalisaa.com/2021/09/07/halloumi-curry-g-l/
Kasvissosekeitto ehdottomasti! Just niinkuin joku edellä ehdotti.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikuntaan ei sisälly aineksia, joita olisi mahdollista käyttää mielekkäästi ihmisravintona.
Enpä ole kuullutkaan aiemmin, että joku söisi vain lihaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole menuja antaa. Kotimaiset kasvisruokareseptit ei maistu miltään. En kyllä yhtään ihmettele, miksi suomalaiset ei innostu kasvisruoasta. Vain jos on liharuoasta kieltäytymiseen joku eettinen syy taustalla, ihminen syö vaikka noita pahvin makuisia kasvisruokia, joita täällä ylistetään.
Olen saanut hyvää kasvisruokaa lähi-idässä. Maustettuja kasvistenkin olla pitää, että voi kasvisruokia syödä hyvällä ruokahalulla.
Myös elävän ravinnon (raakaravinto) kasvisreseptit ovat käsittääkseni hyviä. Mm. raakakakut. Ja muutkin varmaan
Mä taas tykkään kasviksista ihan ilman mausteita, varsinkin kesällä. Mikään ei ole niin hyvää, kuin kukkakaali, porkkanat ja uudet perunat kesäaikaan. Muutenkaan en tykkää siitä, kun chiliä tungetaan yleensä vähän joka kasvisruokaan. Ei kaikki tykkäisi chilistä jokaisessa liharuoassakaan.
Kik-herneitä kasvisten kera pannulla.
Palak Paneer on ollu hyvää. Tofustakin tehtynä.
Ja erilaiset kasvispihvit. Varsinkin jos eivät ole ihan vegejä. Eli sisältävä kananmunaa / Voita, ja mahdollisesti juustoa.
En ole kasvisruuan ylin ystävä, koska siitä puuttuu usein se lihan täyteläisyys ja suutuntuma, mihin paatuneena lihansyöjänä olen tottunut.
Mutta noi tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kantarellikastike ja perunat. Hyvä vihreä salaatti lisukkeeksi. Meillä sitä ruokana tänään.
Tämä on muuten hyvää. Jospa sitä ehtisi viikonloppuna käydä kierroksen lähimettässä. Tosin itsellä noita kanttarelleja lipsahtaa usein myös munakkaaseen. Johon taas menee myös mozzarellaa yms.
Mutta menisi varmaan noinkin perunoiden kaverina jos tulee hyvä sienisaalis.
Röstiperunat. Tosin nekin vaatii voita että maku tulee kuntoon. :D
Sama juttu noiden täytteiden / päälisten kanssa. Smetana, mädit, smetanasuolasienet yms. Nam.... Eli ei ole puhdasta kasvisruokaa, mutta hyvää kasvispainotteista ruokaa.
Terveellistä? Ei varmaan. Mutta herkullista.
Moussaka, korvaat vain lihan soijalla. Teen tätä usein samoin kuin toista munakoisoruokaa: viipaloin ja itketän munakoisoviipaleet, ladon matalaan vuokaan vinosti vuoronperään munakoisoviipaleet + pihvitomaattiviipaleet, päälle juustoraastetta (myös fetaa laitan joskus) ja lopuksi lorautan koko annoksen päälle oliiviöljyä, johon olen sekoitellut oreganoa, basilikaa, mustapippuria, hiukan suolaa. Sitten vain uuniin ja 200 asteeseen, 30-45 min.
Vierailija kirjoitti:
Moussaka, korvaat vain lihan soijalla. Teen tätä usein samoin kuin toista munakoisoruokaa: viipaloin ja itketän munakoisoviipaleet, ladon matalaan vuokaan vinosti vuoronperään munakoisoviipaleet + pihvitomaattiviipaleet, päälle juustoraastetta (myös fetaa laitan joskus) ja lopuksi lorautan koko annoksen päälle oliiviöljyä, johon olen sekoitellut oreganoa, basilikaa, mustapippuria, hiukan suolaa. Sitten vain uuniin ja 200 asteeseen, 30-45 min.
Tämä on munkin suosikki, niin hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Mä korvaan lihan kidney-tai mustapavuilla. Soijarouhetta en ole tuohon kokeillut. Muuten käytän paljon. Tosi monipuolinen tuote.
Moussakan päälle laitan paksua jogurttia johon sekoitan parmesaania, ehkä yhden kananmunan, muskottipähkinää, suolaa ja mustapippuria. Libanonilainen moussaka on myös hyvää, tai se ohje millä tein, siihen ei tule ollenkaan juustokastiketta.