Mikä on mielestäsi parasta kasvisruokaa?
Olen itse sekasyöjä, mutta olen nyt emännöimässä viikonloppua, jossa kaikki ruoka on oltava kasvisruokaa, ei kuitenkaan vegaania.
Millaiset kasvisruoat on mielestäsi parhaita? Olisiko sulla antaa vinkkejä koko viikonlopun kasvismenuun?
Itse en ihan hirveästi pidä pavuista ja kikherneistä, joten niiden en ainakaan kovin monessa ruuassa haluaisi olevan pääroolissa.
Kiitos, jos jaksat vastata sun lempikasvisruokasi.
Kommentit (202)
Potut ja grillatut viljapossun kyljykset.
Keitot, maa-artisokkakeitto, palsternakkakeitto, Kasvissosekeitto, bataattikeitto, kaalikeitto, kesäkeitto,
Vierailija kirjoitti:
Potut ja grillatut viljapossun kyljykset.
Miten olet saanut ne viljat eroteltua lihasta, jotta saat lopputuloksena kasvisruokaa? Luulisi olevan työlästä. 🤓
Vierailija kirjoitti:
Ratatouille eli ranskalainen kasvispata.
Juuri tänään tein sitä. Nyt tulee kasvimaalta paprikaa, sipulia, tomaattia, purjoa, munakoisoa, kesäkurpitsaa ja yrtit rehoittavat myös. Aivan ihanaa kasvisruokaa. En ole kasvissyöjä mutta tätä rakastan yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mut vastaan silti: hernekeitto. Liotetut herneet, vesi, suola. On niin herkkua:)
Olen samaa mieltä, lisäksi helppo tehdä. Minä laitan mukaan runsaasti porkkanaa, sellerinvartta, maustan Timjamilla ja Oreganolla.🙂
Ei ole menuja antaa. Kotimaiset kasvisruokareseptit ei maistu miltään. En kyllä yhtään ihmettele, miksi suomalaiset ei innostu kasvisruoasta. Vain jos on liharuoasta kieltäytymiseen joku eettinen syy taustalla, ihminen syö vaikka noita pahvin makuisia kasvisruokia, joita täällä ylistetään.
Olen saanut hyvää kasvisruokaa lähi-idässä. Maustettuja kasvistenkin olla pitää, että voi kasvisruokia syödä hyvällä ruokahalulla.
Myös elävän ravinnon (raakaravinto) kasvisreseptit ovat käsittääkseni hyviä. Mm. raakakakut. Ja muutkin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitanrulla ja paneroitu tofu
Itse kasvissyöjänä lähtisin varmaan jollain verukkeella kotiin (oikeasti) jos pöydässä olisi tällaiset.
Kasvissyöjiä pidetään yleisesti aika rasittavina ja suvaitsemattomina ihmisinä. Itse poistaisin heidät kaikki jollain verukkeella kutsulistalta, jos järjestäisin kutsuja.
Mun tuttavapiirissä kasvissyöjät syövät sen mitä tarjoiluista katsovat itselleen sopivaksi. Vegaanit syyllistävät maailman pilaamisesta, jos pistät tilkan maitoa kahviin. Kauheaa sakkia.
Samaa mieltä vegaaneista. Pitäisivät edes leipäläpensä ruokapöydissä tukossa. Itse olen viisi päivää viikossa mieluiten kasvissyöjä ja yhtenä päivänä lihaa reilusti ja toisena päivänä sitten kalaruokaa, paistettua tai uunikalaa.
Ei välttämättä sovi jokaiseen makuun, mutta hapankaali-suppilovahveropiirakka on yksi suosikkejani.
Uunijuureksia vaikkapa savupaprikalla&pippurilla maustettuna, tai vaihtoehtoisesti timjamilla maustettuna. Siihen kylkeen rapeaksi paistettua jalotofua. Joku hyvä majoneesi tai vastaava, tai aurajuustodippi. Taivaallisen hyvää ja pitää nälän. Meillä on korvattu kana kokonaan tofulla. Jalotofu ja Yipin tofu parhaita, alpron ja lidln:n tofu pahan makuisia vaikka kuinka olisi marinoitua tai itse maustettua.
Mä diggailen yhä intialaista keittiötä. Illalispöytään saa paljon ja kaikkea. Dali/linssikeittoa, samosaa, malai koftaa, palak paneer, kasvispyöryköitä, riisiä unohtamatta, naan on helppo tehdä..
Toinen mitä tänä kesänä tarjoilin oli turkkilainen pöytä. Paljon erilaisia kasvisjuttuja, salaatteja, täytettyjä pieniä paprikoita, toisenlaista täytettä pieniin kesäkurpitsoihin, salaatteja, hummusta...latkes perunalettusia, leipää ehdottomasti.
Mä tykkään tehdä tuommosista useasta kulhoista koostuvista kokonaisuuksista. On paljon kaikkea, mutta edullisesti ja järkevästi.
Toimii myös lihansyöjien kanssa, kun parissa kohtaa on tarjolla tulisempia lihapullia ja jotain varrasta..
Mikä tahansa "jauheliharuoka" jossa jauheliha on korvattu esim. hernerouhe ja soijarouhe -seoksella. Esim. laatikot, täytetyt paprikat tms.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä larjoaisi vierailleni sieni ja kaaliruokia, jos he tulisivat viikonlopuksi kylään. Enkä quorneja, seitaneita tai tofuja.
Miksi? Sieni-ja kaaliruoat ovat niin hyviä.
Shakshuka. Siihen kyllä tulee ohjeen mukaan kananmunaa ja fetajuustoa.
Hyvin tehdyt falafelit tsatsikin kanssa on aivan parasta. Ja kreikkalainen salaatti. Ylipäätään Välimeren keittiössä on ihania kasvisruokia
Lähi-idän herkut, intialaiset kasvisruuat. Punajuuripihvit, ja joku tekojugu tzatziki. Täytetyt kesäkurpitsat, paprikat. Eri makuisia dippejä ja hummuksia. Myös joku hyvä runsas pastasalaatti kasviksilla.
Kasviskeitot, -padat, -laatikot ja kasvispihvit.
Etelä-eurooppalaiset syövät paljon erilaisia papuja ja vihreää päivittäin eikä dementia vaivaa niinkuin täällä, tietääkseni!
Laitan paljon keittoja, kun on kevyttä ja voi toteuttaa jopa suolattomana.
Tänään tein kasviskeiton, jossa on perunaa, porkkanaa, punaista paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia, valkosipulia ja punaisia linssejä. Vihreyttä persiljasta ja ruohosipulista sekä sipulinvarresta. Hiukan pippurisekoitusta, kurkumaa sekä paprikajauhetta. Kevyt suolaisuus kasvisliemikuutiosta.
Suunnittelen lähipäivinä hernesoppaa, kun ei ole ollut aikoihin. Siinä on yksi vika. Joudun syömään yksin, kun puoliso kokee saavansa vatsavaivoja.
Kasvissosekeitto
Raaka peruna
Nauris
Lanttu
Porkkana
Purjo
Sipuli
Herneet
Parsakaali
Valkokaali
Lehtikaalit (kaikki)
Punajuuri
Fenkolii
Vanha ketju, mut vastaan silti: hernekeitto. Liotetut herneet, vesi, suola. On niin herkkua:)