Mikä on mielestäsi parasta kasvisruokaa?
Olen itse sekasyöjä, mutta olen nyt emännöimässä viikonloppua, jossa kaikki ruoka on oltava kasvisruokaa, ei kuitenkaan vegaania.
Millaiset kasvisruoat on mielestäsi parhaita? Olisiko sulla antaa vinkkejä koko viikonlopun kasvismenuun?
Itse en ihan hirveästi pidä pavuista ja kikherneistä, joten niiden en ainakaan kovin monessa ruuassa haluaisi olevan pääroolissa.
Kiitos, jos jaksat vastata sun lempikasvisruokasi.
Kommentit (202)
Kokoperunat , hernesoppa, ruisleipä, ohravelli, njammi. Edullisikin.
Ihan Suomessa kehitettyjä kasvisruokareseptejä ei näemmä taida olla kummoisiakaan. Outoa. Melkein sataprosenttisesti ehdotetut reseptit ulkomaalaisia. Outo sukupolvi nämä kasvissyöjät kun ei osata kehittää suomalaisia reseptejä eikä oikein paljon muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti on aina hyvä valinta.
Hah, hah. Ehdotus ei ollut hauska edes ketjun aiheen huomion ottaen, mutta vastaan kuitenkin ihan yleisenä kommenttina, että unohtakaa nyt kaikki jo tuo karjalanpaisti muutenjkin!!Ihan kauhea ruoka, joka jostain syystä on suomalaisten mielestä joku ns, juhlaruoka, jota laitetaan pöytään mm. itsenäisyyspäivänä. Yyh 😖
Vierailija kirjoitti:
Ihan Suomessa kehitettyjä kasvisruokareseptejä ei näemmä taida olla kummoisiakaan. Outoa. Melkein sataprosenttisesti ehdotetut reseptit ulkomaalaisia. Outo sukupolvi nämä kasvissyöjät kun ei osata kehittää suomalaisia reseptejä eikä oikein paljon muutakaan.
Outo sukupolvi nämä kasvissyöjät kun ei osata kehittää suomalaisia reseptejä eikä oikein paljon muutakaan. Minkäs reseptin sinä olet kehitellyt ihan täysin omasta päästäsi?
Minä tekisin jonkun pastan tuoretomaatilla, valkosipulilla ja basilikalla. Sen rinnalle jokin salaatti.
Jos haluaa etnistä, niin intialainen palak paneer ehdottomasti.
Itse teen aika paljon ratatouillea tai uunijuureksia, mutta en keksi, mitä niiden rinnalla tarjoaisin. Itse syön niiden kanssa lihaa tai kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin kehitän suunnilleen joka päivä Suomessa kasvisruokareseptin.
Onhan suomalaisia kasvisruokablogeja vaikka kuinka paljon, ja Suomalaisissa lehdissä jatkuvasti Suomessa kehitettyjä kasvisruokareseptejä. Viikoittain uusia ilmestyy ihan K- ja S-kauppojen reseptisivuillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vichyssoise, ranskalainen sipulikeitto, valkosipulileipä, uuniperunat eri kasvistäytteillä, margherita-pizza. Jälkiruokiin kannattaa myös panostaa niin saa juhlavuutta tarjoiluihin. Tekisin ainakin suklaakakkua ja jotain marjatorttua.
Ranskalainen sipulikeitto keitetään lihaliemeen. Se ja karamellisoidut sipulit ovat aidon ranskalaisen sipulikeiton perusta ja syvän maun salaisuus.
Mutta jos puhutaan kasvisruoista, niin silloin se tietenkin keitetään kasvisliemeen. Niin kuin tehdään kaikkien muidenkin liha- tai kanaliemipohjaisten keittojen kanssa, jos tehdään niistä vegeversiota.
Itse teen kesäkurpitsalasagnen siten, että vuoan pohjalle laitan ensin hieman makaronia ( tämä sen vuoksi ettei tule liian liemevää), sitten kerroksittain viipaloitua kesäkurpitsaa, viipaloitua tomaattia, joka kerrokseen mausteita, itse käytän cayannepippuria, kurkumaa, oreganoa, ja tietysti puhdistamatonta merisuolaa. Juustoraastetta tai fetaa kerrosten väliin. Näitä muutama kerros, sitten kidneypapuja tölkillinen jonka päälle vielä kerros kesäkurpitsaa. Voita tai öljyä päälle ettei kuivu. N. 45 minsaa uunissa 200 asteessa jonka jälkeen lisätään juustoraastetta ja annetaan olla vielä noin 15 minsaa uunissa. Kaikki yleensä ovat tykänneet. Täytteitä voi toki vaihdella oman maun mukaan. Teen tätä myös jauhelihalla tai broilersuikaleilla jolloin pavut jätetään pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kesäkurpitsalasagnen siten, että vuoan pohjalle laitan ensin hieman makaronia ( tämä sen vuoksi ettei tule liian liemevää), sitten kerroksittain viipaloitua kesäkurpitsaa, viipaloitua tomaattia, joka kerrokseen mausteita, itse käytän cayannepippuria, kurkumaa, oreganoa, ja tietysti puhdistamatonta merisuolaa. Juustoraastetta tai fetaa kerrosten väliin. Näitä muutama kerros, sitten kidneypapuja tölkillinen jonka päälle vielä kerros kesäkurpitsaa. Voita tai öljyä päälle ettei kuivu. N. 45 minsaa uunissa 200 asteessa jonka jälkeen lisätään juustoraastetta ja annetaan olla vielä noin 15 minsaa uunissa. Kaikki yleensä ovat tykänneet. Täytteitä voi toki vaihdella oman maun mukaan. Teen tätä myös jauhelihalla tai broilersuikaleilla jolloin pavut jätetään pois.
Lisään vielä, että olen myös laittanut yhden kerroksen punaherukoita, omenia ym. Ja silloin mausteeksi myös neilikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto, lanttuloota, kylmä nauris.
Kannattaa hakea inspiraatiota välimeren ruokavalion resepteistä. Vaihtoehtoja on paljon ja oikein tehtynä maistuvat kaikille. Olisin kuitenkin varovainen paprikan, sipulien, purjon, papujen yms kanssa, koska monille nuo saattavat aiheuttaa tottumattomille vatsavaivoja..
Kaali-peruna-sienilaatikko: Ohje; voitele iso uunivuoka, leikkaa kaali suikaleiksi, paista voissa silputut sienet ja sipuli, kuori perunat ja viipaloi ne ja kasaa ainekset kerroksittain uunivuokaan ja päälle voi lisätä vaikka tomaattia viipaloituna ja paistaa uunissa n. 180 asteessa n. 45 min. Loppuvaiheessa voi lisätä jotain hyvää juustoraastetta jos haluaa, HYVÄÄ RUOKAHALUA JA VIIKONLOPPUA KAIKILLE KOTIKOKEILLE!
HK:n blöö. Se ei ole lihaa nähnytkään.
viljaporsaan kinkku, siinä on kasvista ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan kehitetään tosi paljon kasvisruokareseptejä? Löytyy melkein kaikista ruokablogeista ja ruokalehdistä.
Vierailija kirjoitti:
viljaporsaan kinkku, siinä on kasvista ihan tarpeeksi.
Oon vuosikymmeniä ihmetellyt tätä ihmisten tarvetta tulla heittämään tällaista läppää about jokaiseen kasvisruokia käsittelevään yhteyteen. Todella kulunutta meininkiä. Heh heh.
Meillä yks suosikki on kasvikset/juurekset pilkottuna uuniin 220c 20min. Sitte niihin lisätään ripaus suolaa ja sokeria. Uuniin vielä muutamaksi minuutiksi. Lopuksi suihkaus hyvää öljyä.
Halloumia sekaan.
Punajuuripihvit. Ensin punajuuret keitetään, sitten viipaloidaan, pyöritetään muna seoksessa ja paneroidaan. Paistetaan voissa ja maustetaan.
Päälle voi laittaa avokado kuutioita, jos haluaa.
Juures muussi ja höyrystetty parsa
Lisukkeena värikästä paprika-tomaatti hakkelusta, ja vaikka crème fraîche kastiketta.
Kaikki keitot. Mustajuuri-, sieni-, maa-artisokka-, sellerisose-, gazpacho, kasvisminestrone, kasvisborssi ja rassolnik. Voisin elää noilla, mutta välillä pitää pureskella.