Mikä on mielestäsi parasta kasvisruokaa?
Olen itse sekasyöjä, mutta olen nyt emännöimässä viikonloppua, jossa kaikki ruoka on oltava kasvisruokaa, ei kuitenkaan vegaania.
Millaiset kasvisruoat on mielestäsi parhaita? Olisiko sulla antaa vinkkejä koko viikonlopun kasvismenuun?
Itse en ihan hirveästi pidä pavuista ja kikherneistä, joten niiden en ainakaan kovin monessa ruuassa haluaisi olevan pääroolissa.
Kiitos, jos jaksat vastata sun lempikasvisruokasi.
Kommentit (202)
Jos luomumunia saa käyttää, niin noita tekisi mieli maistaa:
https://yhteishyva.fi/reseptit/paprikauunimunakkaat/65Apn5eCArBmYLZde3r…
Sieniruoat ovat hyviä. Niistä saa jopa kiusausta. Sienet olivat viime vuosituhannella monen vegaaninkin pääproteiinilähteitä, ei silloin ollut näitä härkishirvityksiä ym ultraprosessoituja korvikkeita. Moni eli varmaankin suurin osa jaksoi tehdä jotakin ruokansa eteen eli keräsivät ja käsittelivät sienensä ihan itse.
Melanzane alla parmigiana on ihan ykkönen! Tomaattipiiras, ratatouille/caponata
Muuten rakastan myös lähi-idän kasvisruuista - tabboulehia, tzazikia, viininlehtikääryleitä, falafeleja, kasviskroketteja, salaattia jossa granaattiomenaa.
Jollain muurikalla olisi helppo tehdä wokkia
Kokeile quornia, löytyy pakastealtaista.
Näin syksyllä sienirisotto, kaalilääryleet sienitäytteellä, sienipiirakka ja -keitto.
Oma syysherkku paistetut perunat ja kanttarellikermakastike
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Falafelit, linssikeitto, kukkakaali airfryerissä, kasvislasagne, kasvispizza, palak paneer
Falafelit ja linssit menevät tuohon papukategoriaan, joten miksi edes ehdotat niitä?
AP sanoi että niitä ei saisi olla monessa pääruuassa, ei että niitä ei saisi olla ollenkaan.
Byyyäähhh! Miksi helkutissa pitää olla sellaista ruokaa, josta edes emäntä ei tykkää? Suosittelen välillä lihansyöntiä, että aivot alkavat toimia.
Sieniruoat, esim. sienipiirakka.
Kreikkalainen salaatti, tomaattikeitto sipuli- ja purjopiirakat.
Noita on loputtomiin.
En kyllä larjoaisi vierailleni sieni ja kaaliruokia, jos he tulisivat viikonlopuksi kylään. Enkä quorneja, seitaneita tai tofuja.
Halloumisalaatti, linssikeitto, avokadopasta. Noista ainakin itse tykkään.
Yksi omista parhaimmista tekemistäni kasvisruoista on ollut punajuurilasagne. Historia sille oli se, että rupesin lasagnen tekoon, mutta ei ollutkaan jauhelihaa. En viitsinyt mennä kauppaan yhden jauhiksen takia vaan tein kastikkeen ilman sitä perusreseptillä, mutta lihan korvasi suikaloitu punajuuri.
Uunifetapasta 😋
margheritapizza, hyvällä mozzarellalla!
pinaattikeitto, kanttarellirisotto, kanttarelli tai suppispiiras, nachovuoka juustolla ja kasviksilla.
Karjalanpaisti on aina hyvä valinta.
Tomattikeitto, sienipiirakka, täytetty paprika voisi ehkä onnistua jollain sipuli ja fetaa sotkulla...
grillivartaat tomatti, kesäkurpitsa, sipuli, halloumi,
En oo kyllä ikinä koittanut vegeillä.
Kannattaa tehdä vähän eri täytteillä tai täytteet kuppiin ja jokainen kasaa mieleisensä. Itse tykkään vuohenjuustosta ja fetasta pitsapaloissa, kasvispiirakoissa ja tortilloissa. Hyvä käärö tulee ihan rieskasta, esim. kaupan porkkana- tai kaurarieskasta. Eri vihanneksia, salaatinlehtiä, thaimaustettua tofua, maustamatonta tofua, juustolajitelma jne.
Vierailija kirjoitti:
Tomattikeitto, sienipiirakka, täytetty paprika voisi ehkä onnistua jollain sipuli ja fetaa sotkulla...
grillivartaat tomatti, kesäkurpitsa, sipuli, halloumi,
En oo kyllä ikinä koittanut vegeillä.
Tomatti?
Ratatouille. Jos nyt yksi pitää sanoa. Ja se on siinä mielessä näppärä, että sopii erinomaisesti myös esim pihvin lisukkeeksi.
Linssikeitto, tomaattikeitto, hernekeitto.
Vierailija kirjoitti:
Linssikeitto, tomaattikeitto, hernekeitto.
Hernekeittoon kannattaa laittaa kunnolla savupossua. Tulee hyvä maku. Sen jälkeen pyreeksi niin kelpaa kaikille
AP sanoi että niitä ei saisi olla monessa pääruuassa, ei että niitä ei saisi olla ollenkaan.