Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päteviä opettajia ei oteta sijaiseksi

Vierailija
08.09.2024 |

Päteviä opettajia ei oteta sijaiseksi, jos halvempaa työvoimaa eli epäpätevä on tarjolla. Monessa kaupungissa säästöjä runnotaan läpi lasten oppimisen kustannuksella. On täysin ymmärrettävää, että otetaan epäpätevä, jos päteviä sijaisia ei ole tarjolla - se on turvallisuuden kannalta parempi kuin otoilu (eli opettaja juoksee kahden luokan väliä).

Mutta miksi raha ratkaisee tässäkin? Hyvä, että opettajien sijaisista käydään keskustelua, tässä yksi näkökulma lisää: listoilla on myös päteviä opettajia, mutta heitä ei välttämättä käytetä ihan säästösyistä! Juttuvinkkinä toimittajille...

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen tehnyt sijaisuuksia yhteen lähellä sijaitsevaan lukioon, pätevänä saan yli 40 €/h. Aika usein sinne on kuitenkin otettu halvin mahdollinen sijainen, esim. edellisen vuoden yo.

Työtön ope

Käsittämätön palkka. En ole maisterina saanut kuin reilun 10 e tunnilta kulttuuritoimessa. Pitäiskö suorittaa pedagogiset opinnot...

Kannattiko suorittaa maisterintutkinto, kun ammattikoulukäyneenä olisit päässyt 12 euron kuukausipalkalle?

Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani puhuttu ammatinvalinnasta palkan perusteella mitään. Pointti voisi kuitenkin tässä olla se, että toivoisi pitkän ja vaativan koulutuksen näkyvän palk

Kun menee viransijaiseksi, pätevä ohittaa aina epäpätevän.

Vierailija
62/68 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen tehnyt sijaisuuksia yhteen lähellä sijaitsevaan lukioon, pätevänä saan yli 40 €/h. Aika usein sinne on kuitenkin otettu halvin mahdollinen sijainen, esim. edellisen vuoden yo.

Työtön ope

Käsittämätön palkka. En ole maisterina saanut kuin reilun 10 e tunnilta kulttuuritoimessa. Pitäiskö suorittaa pedagogiset opinnot...

Kannattiko suorittaa maisterintutkinto, kun ammattikoulukäyneenä olisit päässyt 12 euron kuukausipalkalle?

Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani puhuttu ammatinvalinnasta palkan perusteella mitään. Pointti voisi kuitenkin tässä olla se, että toi

Ei ohita. Viransijaisuus on vaan sijaisuus. Virkaan pitää ottaa pätevä. Sijaisuuteen voidaan valita kuka vaan, kun keksitään perusteet. Sitten jos puhutaan vaikka puolen vuoden sijaisuudesta, josta tehdään päätös pöytäkirja, on pätevillä paremmat mahdollisuudet, kun perustelut ovat kaikkien luettavissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön ope

Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani puhuttu ammatinvalinnasta palkan perusteella mitään

Se viransijainen ON virassa sen sijaisuutensa ajan.

t viransijainen

Vierailija
64/68 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön ope

Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani p

Ei ole pysyvässä virassa edelleenkään. Virkavastuussa on sijainenkin, mutta ei ole virassa. Pysyvään virkaan voidaan valita vain pätevä; jos päteviä hakijoita ei ole, laitetaan haku uudelleen auki tai haku mitätöidään ja otetaan vaikka puoleksi vuodeksi joku. 

Vierailija
65/68 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä koulussa n. 100 km säteellä Helsingistä ja meillä palkattaisiin kyllä ensisijaisesti päteviä opettajia sijaisiksi. Valitettavasti näitä päteviä ei tahdo löytyä edes pidempiin sijaispätkiin, saati sitten yhden tai kahden päivän äkillisiin sijaistarpeisiin.

Sijaislistallamme ei ole vuosiin ollut päteviä opettajia, ellei sitten lasketa eläköityneitä opettajia, jotka tulevat satunnaisesti sijaistamaan.

Vierailija
66/68 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä koulussa n. 100 km säteellä Helsingistä ja meillä palkattaisiin kyllä ensisijaisesti päteviä opettajia sijaisiksi. Valitettavasti näitä päteviä ei tahdo löytyä edes pidempiin sijaispätkiin, saati sitten yhden tai kahden päivän äkillisiin sijaistarpeisiin.

Sijaislistallamme ei ole vuosiin ollut päteviä opettajia, ellei sitten lasketa eläköityneitä opettajia, jotka tulevat satunnaisesti sijaistamaan.

Eri tilanne kuin isommissa kaupungeissa. Täällä ei edes laiteta julkista sijaislistaa minnekään, vaan pakon edessä kysytään tuttuja opiskelijoita, jos ei enää otoilun kriteerit täyty (eli yli kolmen päivän poissaolot).

Vierailija
67/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on Suomen koulut osaamattomien käsissä.

Vierailija
68/68 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdollinen on kouluissa uudistettu päin seiniä. Sitten tutkitaan ja ihmetellään oppimistulosten laskua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan