Päteviä opettajia ei oteta sijaiseksi
Päteviä opettajia ei oteta sijaiseksi, jos halvempaa työvoimaa eli epäpätevä on tarjolla. Monessa kaupungissa säästöjä runnotaan läpi lasten oppimisen kustannuksella. On täysin ymmärrettävää, että otetaan epäpätevä, jos päteviä sijaisia ei ole tarjolla - se on turvallisuuden kannalta parempi kuin otoilu (eli opettaja juoksee kahden luokan väliä).
Mutta miksi raha ratkaisee tässäkin? Hyvä, että opettajien sijaisista käydään keskustelua, tässä yksi näkökulma lisää: listoilla on myös päteviä opettajia, mutta heitä ei välttämättä käytetä ihan säästösyistä! Juttuvinkkinä toimittajille...
Kommentit (68)
Miten osaamista pääsee näyttämään jos saa olla yhden tai maksimissa kolme päivää? Pitemmät sijaisuudet annetaan halvoille epäpäteville.
Opettajan taidot näkyvät pitkäjänteisenä ryhmän haltuun ottamisena ja tavoitteellisena opettamisena eikä niitä näytetä päivässä.
OAJ on surkea ammattiliitto. Muihin akateemisiin ammatteihin ei palkata kuunaan epäpäteviä koska jokainen älyää, että se on työn laadusta suoraan pois. Opetusalalla mennään raha ja säästöt edellä.
Itse nostaisin äläkän jos omaa lasta opettaisi epäpätevä yli viikon (äkillinen sairaustapaus on ymmärrettävä). Päteviä on varmasti saatavilla kun pannaan palkka ja työolot kuntoon.
Meidän koulussa sijaisena on usein opettajaksi opiskelevia. Monesti heiltä ei puutu kuin gradu, joten ovat kyllä siinä mielessä päteviä tekemään työtä, vaikka paperit vielä puuttuu. Monet heistä ovat myöhemmin myös työllistyneet vakituisesti saman kaupungin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsen koulussa on kaksi ykkösluokkaa. Ja opettajia palkattu kolme. Kolmas auttaa näiden kahden luokan kanssa ja myös erityislasten kanssa. Ja sijaistaa, jos toinen varsinaisista on poissa. Eli päivä koostuu aika monesta osasta, ja hommaa riittää. Mutta ainakin on "sijaisena" ihminen, joka on koko ajan kärryillä missä mennään ja tuntee lapset.
Tuo on luksusta. Aika harvinaista.
Säästötoimenpide tämäkin! Eritysopena varmaankin epäpätevä ja hoitaa kahden luokan tukitoimet. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ratkaisee. Suostuisitteko lääkärille kuka on koulutukseltaan joku ihan muu? Niinpä. Lapset ei osaa valittaa ja vanhemmat luulee että sijaisena on pätevä pedagogi. Lapsia riistetään tässä. Ja oppimistulokset sukeltaa.
Epäpäteviin opettajiin kun yhdistää vielä nykypäivän käytöshäiriöiset kakarat, niin katastrofi on valmis. Se todellakin näkyy tuloksissa.
Opetuspuoli ei koskaan ole voittoa tuottava tai mitenkään rahalla perusteltava ala. Sen tuottavuus näkyy vasta kymmenien vuosien päästä. Mihin ollaan nykymenolla menossa? Mikä on tärkeää ja mikä ei? Viivan alle jää euroja, mutta mikä on oppilaan ja kuntalaisten oikeus?
Mitä ihmettä tarkoitit tuolla? Onko sinusta siis hyvä asia kun Kikkeli-Kalle ja Homo-Pette
Ohhoh. Tarkoitin sitä, että on eri asia kaupungille tuottaa opetuspalveluita kuin vaikka sähköenergiaa. Mutta niitä arvostetaan samoilla mittareilla ja vaaditaan saman verran säästöjä. Ei koulu voi koskaan tuottaa euroja, vaan sen tehtävä on tuottaa hyvin opetettuja ja hyvin kasvatettuja lapsia ja nuoria. Eli se vaatii eri tavalla rahaa jota se ei voi tuottaa itse, ja se rahan tarve pitää ymmärtää eikä vaatia säästöjä vaikka opettajien pätevyyksistä. Koululle pitää antaa kunnon resurssit sen perustehtävän hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
OAJ on surkea ammattiliitto. Muihin akateemisiin ammatteihin ei palkata kuunaan epäpäteviä koska jokainen älyää, että se on työn laadusta suoraan pois. Opetusalalla mennään raha ja säästöt edellä.
Itse nostaisin äläkän jos omaa lasta opettaisi epäpätevä yli viikon (äkillinen sairaustapaus on ymmärrettävä). Päteviä on varmasti saatavilla kun pannaan palkka ja työolot kuntoon.
Päteviä on jonossa, mutta heitä ei palkata... Miten vanhemmat voivat tuota asiaa edes tietää, että kuka otetaan sijaiseksi ja millä perusteella...
Säästöjä taas joka puolella maata.
Bäääääää 🐑🐏 menkää lakkoon. Ilmainen päivähoito ja avohoito peruskoulussa loputtava. Koulu on koulu, ei hoitolaitos. Vaativan tuen tarpeiset omiin kouluihin.
Tai perustakaa heti jo yksityiskoulu. Kysyntää on.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa sijaisena on usein opettajaksi opiskelevia. Monesti heiltä ei puutu kuin gradu, joten ovat kyllä siinä mielessä päteviä tekemään työtä, vaikka paperit vielä puuttuu. Monet heistä ovat myöhemmin myös työllistyneet vakituisesti saman kaupungin sisällä.
Tarkoitatko siis luokanopettajaksi opiskelevia?
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä taas joka puolella maata.
Bäääääää 🐑🐏 menkää lakkoon. Ilmainen päivähoito ja avohoito peruskoulussa loputtava. Koulu on koulu, ei hoitolaitos. Vaativan tuen tarpeiset omiin kouluihin.
Tai perustakaa heti jo yksityiskoulu. Kysyntää on.
Onko sinulla lapsia? Paljonko olet valmis heidän koulutukseen laittamaan rahaa?
Tai jos ei ole lapsia; nykyiset lapset ovat he, jotka maksavat sinun eläkkeesi. Ja niitä, jotka hoitavat sinua viimeisillä metreilläsi. Tai sitten heistä tulee niitä, jotka murtautuvat kotiisi ja vievät arvotavarasi. Kumpaan suuntaan halutaan mennä, näin hieman kärjistäen... Yhteiskunnan tulevaisuus on nykyajan lapsissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen tehnyt sijaisuuksia yhteen lähellä sijaitsevaan lukioon, pätevänä saan yli 40 €/h. Aika usein sinne on kuitenkin otettu halvin mahdollinen sijainen, esim. edellisen vuoden yo.
Työtön ope
Käsittämätön palkka. En ole maisterina saanut kuin reilun 10 e tunnilta kulttuuritoimessa. Pitäiskö suorittaa pedagogiset opinnot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen tehnyt sijaisuuksia yhteen lähellä sijaitsevaan lukioon, pätevänä saan yli 40 €/h. Aika usein sinne on kuitenkin otettu halvin mahdollinen sijainen, esim. edellisen vuoden yo.
Työtön ope
Käsittämätön palkka. En ole maisterina saanut kuin reilun 10 e tunnilta kulttuuritoimessa. Pitäiskö suorittaa pedagogiset opinnot...
Sen kun. Olet vapaa hakeutumaan suorittamaan ne. Huomioi silti että tuo tunti on lukion puolella todellisuudessa useamman tunnin työ. Suunnittelut, korjaamiset jne ovat sitten palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Ok. Yläkoulussa ja lukiossahan opettavat aineenopettajat, jotka suorittavat ne ns kaavatustieteelliset opinnot vuodessa eli 60 op.
Siinä on aika paljon merkitystä osaamisen kannalta, että missä vaiheessa ne on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ope
Kannattiko suorittaa maisterintutkinto, kun ammattikoulukäyneenä olisit päässyt 12 euron kuukausipalkalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ope
Ei se ero ole noin iso opesijaisuuksissa.
Mutta miten ajattelit niiden pedagogisten vaikuttavan mihinkään kulttuuritoimessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ope
Kannattiko suorittaa maisterintutkinto, kun ammattikoulukäyneenä olisit päässyt 12 euron kuukausipalkalle?
Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani puhuttu ammatinvalinnasta palkan perusteella mitään. Pointti voisi kuitenkin tässä olla se, että toivoisi pitkän ja vaativan koulutuksen näkyvän palkassa jotenkin. Opettajilla se koulutus näkyy parempana palkkana kuin epäpätevillä, mutta homma kääntyy niin että ei sitten palkata paremmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ope
Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani puhuttu ammatinvalinnasta palkan perusteella mitään. Pointti voisi kuitenkin tässä olla se, että toivoisi pitkän ja vaativan koulutuksen näkyvän palkassa jotenkin. Opettajilla se koulutus näkyy parempana palkkana kuin epäpätevillä, mutta homma kää
No siis pidempiin työsuhteisiin on pakko palkata pätevä, jos sellainen hakija löytyy.
Esim nyt olen vuorotteluvapaan sijaisena ja ohitin kaikki epäpätevät hakijat automaattisesti.
t aineenope (eläkeläinen)
Eikö se Jani Sievinenkin tituleeraa itsensä opettajaksi?
Olin kerran avoimessa yliopistossa ja siellä mun kanssa oli myös rouva jolla oli opettajan paperit mutta kävi eri alojen perusteita 25 ov läpi että saisi opettaa niitäkin. Ilmeisesti oli vaikea työllistyä vaikka oli niitä hankkinut jo useammasta aineesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ope
Olen eri, mutta ei minun lukioaikanani puhuttu ammatinvalinnasta palkan perusteella mitään. Pointti voisi kuitenkin tässä olla se, että toivoisi pitkän ja vaativan koulutuksen näkyvän palkassa jotenkin. Opettajilla se koulutus näkyy paremp
Vuorotteluvapaan ihan valtakunnalliset säännöt sanelevat tuon, että pitää ottaa pätevä sijainen. Ja koko vuorotteluvapaasysteemi on nyt finaalissa. Mutta muut sijaisuudet ovat vapaasti päätettävissä. Eli rehtori arvottaa, mikä on silloin tärkeää.
Mitä ihmettä tarkoitit tuolla? Onko sinusta siis hyvä asia kun Kikkeli-Kalle ja Homo-Petteri huutavat ja riehuvat oppitunnin alusta loppuun niin ettei opetuksesta tule mitään?