Suutuinko miehelle syystä vai turhaan?
Mentiin miehen kanssa ravintolaan syömään. Olin sinne mennessä nälkäinen ja iloinen, olin jo päättänyt etukäteen minkä ruuan otan. Kun ravintolassa kerroin miehelle ottavani ruuan A, hän yhtäkkiä tokaisikin, ettei mun pitäisi ottaa sitä, koska mulla kestää sen syömisessä kuulemma helvetin kauan, ja ehdotti mua ottamaan sen sijaan vaikka ruuan B tai C. Meillä ei siis ollut mitään suunniteltuna ravintolan jälkeen, ei kiirettä mihinkään. Ahdistuin miehen sanoista ja sanoin, että ottaisin sitten vain jotain pientä, mihin mies totesi, että ota nyt vaan mitä haluat, vaikka se A sitten jonka halusit. Tilasin sitten A, mutta fiilis oli tosi huono loppuillan ja sanoin miehelle, että tuli paha mieli. Tähän mies totesi, että olen myrkyllinen ja pahantuulinen ihminen. Mitä mieltä olette tästä tilanteesta?
Kommentit (112)
Olet joku hermoheikko, joka paihoittaa mielensä joka asiasta. Jos näin on, niin anna miehen vähän tasapainoisemman naisen luokse.
Itse olisin vastavassa tilanteessa noussut pöydästä ja poistunut paikalta jättäen miehen sinne yksin. Jos haluaa pilata illan olemalla töykeä, niin pilataan sitten. Fiilis olisi mennyt koko illasta. Jos ap on miehen mielestä ikävä ihminen, mikähän mä sitten olisin
Mä olisin vastannut heti tuohon ehdotukseen: mutta kun mä tahdon ton A:n. Ilman mielenpahoitusta. En usko että mies olisi inttänyt vastaan.
Ap, saitko kommenteista kaipaamaasi näkemystä asiaan, mitä ajatuksia herättää?
..vai oliko aloitus kuitenkin vain kuvitteellinen skenaario...
Olet heikkohermoinen tyyppi, joka alkaa itkeä pienimmistäkin asioista sen sijaan, että sanoisi toiselle, että nyt turpaa pienemmällä ja minähän syön sellaisen annoksen kuin haluan. Olet siis ylihärkkä, jonka kanssa muutenkin on varmaan vaikea olla ja toimia.
En olisi ottanut noin herkästi miehen kommenttia, vaan tokaissut että otan tämän minkä haluan ja jatkanut iltaa hyvillä mielin. En ole erityisen herkkä tuollaisille letkautuksille.
Mutta samaan aikaan, jos miehellä olisi useinkin tapana kommentoida tuollaisiin asioihin, eli jotenkin rajoittaisi vapaita valintojani höpinöillään, se saattaisi alkaa ärsyttää.
Mielestäni jos joku jää harmittamaan, se kannattaa jutella heti ihan rauhassa ja hyvillä mielin läpi. Passiivis-aggressiivinen mökötys kun pilaa koko illan..
Ap. Luin aloituksen useampaan kertaan, tilanne ei ole katastrofaalinen vaan pienemmän tason juttu, mutta kyllä siitä voi ihan oikeutetusti harmistua - olet siis oikeassa.
Olen perehtynyt ns statement analysisiin ja senkin pohjalta tässä on nähtävissä, että 1) mies aloitti koko negativiisuuden kierteen ja 2) lopuksi mies syytti sinua itse luomasta negativiisuuden kierteestä (gaslighting).
Miehen ensimmäiset sanat sinun ruokavalintaasi olivat "ota joku muu ruoka, muuten kestää helvetin kauan" (suunnilleen noin, en näe nyt aloitusta), "helvetin kauan" kertoo aggressiivisuudesta ja turhautumisesta, _huonotuulisuudesta_. Mies OLI siis itse huonolla päällä, kun menitte ravintolaan ja teitte tilausta.
Hän aloitti tämän. Sitten hän otti tilanteen edetessä vähän takapakkia aggressioon ja peruutti ok tielle, että "ota vaan mitä otat". Hän olisi voinut jatkaa töksöilyään, mutta pystyi jotenkin tukahduttamaan huonotuulisuutensa käytöstavan taakse ja odotti että sinä olisit mennyt hänen tuulensa mukaan, kun niin ei käynyt, hän käänsi koko homman _epärehellisesti_ niin päin, että sinä oletkin myrkyllinen ja huonotuulinen - projisoi itsensä sinuun, sumutus loppuun.
Laajemmin siinä on kyse sinun tunteiden invalidoimisesta, hän ei ottanut niitä huomioon eikä ottanut vastuuta omasta käytöksestään.
Vaikka juttu oli lievällä tasolla, niin helposti voidaan myös todeta, että ihan yhtä helposti mies olisi voinut korjata tilanteen rehdisti: hän olisi pahoitellut, katsonut sinua silmiin ja jos olisi nähnyt että sinuun on sattunut, vaikka halannut (tunteidenne validointi) ja eikö se olisi ollut ihanaa? Mies olisi ymmärtänyt ettei jatkossa töksöile samoin, koska hän välittää tunteistasi ja sinusta, vaikka tai juurikin (koska sinuun on rakastunut, ei itseensä) koska sinä olet häntä herkempi! Näin teillä menisi ok.
Voit näyttää tämän viestin miehelle, voi herättää häntä miettimään asioita. Toivon teille ok:ta! :)
Minun mielestä miehes on töpppö ja sinä olet tossun alla. Kasvata itsetunto.
Itse olisin käskenyt miehen painua v...uun kiireineen ja tilannut juuri sitä, mitä haluan ja syönyt niin kauan kuin haluan. Ilta toki olisi ollut molemmilla sitten pilalla ja jos kyse olisi ihmisestä, jonka kanssa asuisin yhdessä, olisi ollut pilalla kyllä seuraavakin päivä.
Oma mieheni ei tuollaista päästäisi ikinä suustaan, enkä itse möläyttäisi moista hänelle, vaikka hänen hitautensa ruokapöydässä joskus ärsyttääkin. Syödään omaan tahtiimme ja olen itsekin pppinut hänen kanssaan hidastamaan ruokailua, mikä.on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies tarvitsee vähän ronskimman naisen, joka sanoo välillä suorat sanot miehen sanomisista ja pistää miehen ruotuun. Sen jälkeen molemmat nauttivat illallisesta ja rakastelevat intohimoisesti jälkiruoaksi.
Juu ei. Jos mies on noin töykeä kuin ap:n esimerkissä, saa rakastella ihan vain omaa nyrkkiään niiden suorien sanojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olet heikkohermoinen tyyppi, joka alkaa itkeä pienimmistäkin asioista sen sijaan, että sanoisi toiselle, että nyt turpaa pienemmällä ja minähän syön sellaisen annoksen kuin haluan. Olet siis ylihärkkä, jonka kanssa muutenkin on varmaan vaikea olla ja toimia.
Sivusta. Jännä että syytät heti häntä, johon on sattunut toisen aloittama ikävyys, etkä sitä joka on aloittanut ikävyyden. Olisiko että samaistut tuollaiseen käytökseen ja odotat, että ihmiset katsovat huonoa käytöstä tai loukkaavutta läpi sormien, että hahhaa, sen sijaan että ottaisit huomioon toisen ihmisen paremmin. Hieno luonne ei mene ego edellä vaan haluaa, että toinenkin viihtyy, on välittämistä ja kunnioitusta.
Jos menee suhteeseen, niin kannattaa sitten mennä suhteeseen jonkun kanssa, joka on yhtä loukkaava kuin itse, mikäli ei siis aio ottaa toisen tunteita ja ajatuksia huomioon. Yleensä naiset ovat herkempiä, joten ehkä sinun kannattaisi kuitenkin perehtyä siihen, miten voit olla ok ja miten toimia jos toinen loukkaantuu - se on helppoa, kohtele hyvin. Jos on oikeasti ihan turhasta loukkaantumisesta kyse, niin silloinkin tilannetta ei kannata tehdä pahemmaksi vaan jutella ja selittää ja päästä ymmäryksiin toisen kanssa, antaa rakkauden tulla mukaan. Jos ei itse ymmärrä, miksi toinen loukkaantui, voi silti välittää toisen tunteista ja jättää sen oman egon narikkaan, halata ja pahoitella ja jos turha loukkaantuminen, selittää miksi se ei koskenut toista.
Herkempi ja kovapintaisempi voivat olla suhteessa, jos siinä on mukana ymmärrystä, kunnioittamista ja rakkautta. Herkempi ja kovempi eivät voi olla suhteessa, jos siinä satutetaan herkempää ja kovempi ei kykene reguloimaan suhtautumistaan rakkaaseensa. KYLLÄ ihmiset pystyvät olemaan siten miten he HALUAVAT. Kyse on halusta/tahdosta. Jos liian työlästä ja kovempi haluaa vain olla mulkkupää, niin hänen ei kannata lähteä suhteeseen, josta koituu rakkauden sijaan surua. Hän voi olla itsekseen tai toisen julmahuulen kanssa.
Et sitten olisi saanut syödä ABC:n possusta tehtyä "wieninleikettä"?
Tuhma mies hyi.