Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV:n toimittaja haki opettajaksi ilman kuvaa ja cv:tä: 35 peruskoulua olisi ottanut töihin

Vierailija
06.09.2024 |

Eli kuka tahansa voi mennä opettajaksi ja "opettaa" mitä haluaa. Ei ihmekään, ettei nykynuoret opi koulussa enää mitään. 

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010679322.html

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vissiin aika tonttua porukkaa puolet nykyisistä opiskelijoista. Eivät osaa kunnolla Suomea, tai tajua lukemaansa. Ei ole ihme, ettei Suomen vientimarkkinat vedä kunnolla. 

Vientimarkkinoilla on tunnetusti suomen kielellä vahva vaikutus.

Vierailija
22/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hysteriaa! Eiköhän niistä 99,9% ole ihan normi ihmisiä, annetaan kuva, että suurin osa suomalaisista jotain hirviöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva.

T. Työtön pätevä opettaja

Jep. Olen minäkin, pätevä aineenopettaja jo kolmekymmentä vuotta, kaikenlaisilla sijais- ja keikkalistoilla. Ainoa yhteydenotto tuli koronan alkuaikoina, kun minulta kysyttiin, olenko sairaanhoitaja. En sinne päinkään, ja uskoisin kyllä sen näkyvän ansioluettelostani.

Vierailija
24/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevistä opettajista pitäisi saada rekisteri, josta näkyisi suoraan suoritetut tutkinnot ja opinnot. Kyllähän ne Koskesta jo nykyään löytyvät, mutta lupaa tietojen näkemiseen ei taida olla kuin henkilöllä itsellään. Samaan tietokantaan voisi liittää automaattisesti myös rikosrekisteri otteen. 

Onhan tuo nyt outoa, että Suomessa on varaa kouluttaa vuosia opettajia, mutta heille ei tarjota työtä, vaan sijaisuudet annetaan säästösyistä epäpäteville ihmisille. Kunnat pitäisi velvoittaa, ettei epäpäteviä sijaisia saa ottaa. Ei lääkärinä, psykologina, sairaanhoitajana, sähkömiehenä tai edes linja-auton kuljettajana voi kuka tahansa heppu toimia. 

Vierailija
25/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on opettaja Helsingissä yläasteikäisiä ja se sanoi samaa. Ei sinne halua enää kukaan töihin, ne lapset ovat niin moniongelmaisia ettei se ole edes enää turvallista työskennelä siellä. PK-seudulla pääsee heti töihin opettajaksi jos vain kantti kestää. Sijaisena ei tarvitse edes pätevyyttä, riittää kun kestää niitä päästään sekaisin olevia nuoria.

Kuulemma yläasteikäisten poikien yleisin unelma-ammatti on huumekauppias eli roadman. Miettikää sitä. Tähän ollaan menty ja ketään ei kiinniosta.

Vierailija
26/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo erityisesti pääkaupunkiseudun ongelma? Itse asun Jyväskylässä enkä ole kuullut että lapsilla olisi ollut epäpäteviä opettajia.

Vierailija
27/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media vääntää valheellisin keinoin taas sensaatiotaan. Oikeastaan se pitäisi saattaa edesvastuuseen ko. toiminnasta.

Vierailija
28/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo erityisesti pääkaupunkiseudun ongelma? Itse asun Jyväskylässä enkä ole kuullut että lapsilla olisi ollut epäpäteviä opettajia.

Kyllä tää taitaa olla nykyään jokapaikan ongelma, mutta varsinkin isojen kaupunkien ongelma mihin on keskittynyt paljon m a a h a n m u u t t o a. Ei olla vaan uskallettu puuttua asiaan rasismin pelossa.

Vierailija
29/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaislistalle pääseminen ei vielä ole tae, että tarjotaan töitä.

Lyhyisiin sijaisuuksiin ei tarvita rikosrekisteriotetta.

Joskus varsinkin flunssakautena ei lyhyihin sijaisuuksiin löydy päteviä opettajia, joten on pakko palkata epäpätevä. Jos sijainen on talossa uusi eikä ole jenenkäön tuttu eikä ole suosituksia niin sitä sijaista tarkkaillasn todella tarkkaan eikä sijaisuus ole kuin päivän tai max kaksi. Ja esimies yleensä kysyy muilta opettsjilta, että miltä sijainen vaikutti jne. 

Ihan huuhaa-uutinen tuo taas ja turhaa lietsontaa. 

Vierailija
30/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Media vääntää valheellisin keinoin taas sensaatiotaan. Oikeastaan se pitäisi saattaa edesvastuuseen ko. toiminnasta.

Typerä juttu. Haastateltava sanoi, että he kyllä tarkistavat tiedot ennen kuin pääsee sijaistamaan. Lista on eri kuin että pääsee suoraan luokkaan sijaistamaan. 

Juttu oli nostettu mtv:n pääuutiseksi. Noloa. 

Vierailija
31/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa tilanne on ajautunut siihen, ettei kouluihin enää saa päteviä opettajia, kun opettajat pakenevat kouluista. Sitten koulut joutuvat suunnilleen kadulta houkuttelemaan ihmisiä, että tulisitkos opettajaksi meidän kouluun.

Vierailija
32/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekaistu henkilöllisyys? Kai sitä tarkistetaan ajokortista ym. tiedot, ennenkuin pääsee sijaistamaan. Ja tehdään työsopimus. 

Minusta valheellinen juttu. Mtv:n uutisankkuri teki itsestään typerän, kun intti ja oikein suuttui, kun haastatteli koulutoimista vastaavaa naista. 

Vierailija
33/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kouluissa enää edes lueta kirjoja eikä kirjoiteta. Silloin on ihan sama, vaikka haetaan hamppi kaljabaarista "opettajaksi". Kunhan katsoo, etteivät kakarat käy toistensa kimppuun eivätkä karkaile koulualueelta ennen kuin "koulupäivä" päättyy.

Vierailija
34/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli mtv:n kymppiuutisten pääuutinen? Maailmassa ei tapahdu mitään kiinnostavampaa? 

Vai nyt oli mtv ihan itse ottanut selvää, saanut uutisen aiheen? 

Vierailija
35/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä vain kohteliaisuudesta sanottiin, että listoilla olet. Töihin ei oikeasti olisi kutsuttu.

Juuri näin. Itse opiskeluaikana ilmoittauduin muutamaan kouluun mahdolliseksi sijaiseksi. Yhdestä koulusta ei koskaan kulunut mitään, vaikka otettiin sijaislistalle. 

Opettajista alkaa olla paikoitellen niin suurta pulaa, että listoille kelpaa kuka vaan. Joskus 1950-luvulla oli sama tilanne. Kirjailija Mauri Sariola haki keksityiltä nimellä ja todistuksilla opettajaksi ja pääsi ja toimikin opettajana. Taisi saada tuomion petoksesta.

Vierailija
36/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo jokunen vuosi, kun itse olin töissä koulutoimistossa. Siellä pidettiin opettajien sijaisrekisteriä, johon saattoi ilmoittautua puhelimitse. Siinä sitä sitten otin ylös tiedot, jotka ilmoittautuja kertoi; koulutuksen, kokemuksen, henkilötiedot, minkälaiseen opettajan pestiin haluaisi jne. 

Ei tämä ilmoittautuminen taannut heille yhtään mitään. Nimilistat ilmoitettiin koulujen tietoon ja rehtorin/koulunjohtajan asia oli valita sieltä soveltuva opettajan sijainen. Hänen asiansa oli tutkia taustat jne. 

Se, että saa nimensä listalle, ei ole mikään takuu opettajan hommiin pääsemiseksi. Olihan siellä monenlaista sukankuluttajaa, joita ei koskaan käytetty sijaisina. Ihmeellistä kohkaamista nyt tämän jutun ympärillä. Voinhan minäkin hakea vaikka kaupunginjohtajaksi, ei se tarkoita, että pääsisin virkaan, edes sijaiseksi. 

Vierailija
37/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin lukion papereilla monta vuotta opettajana ihan 100% rehellisesti. Ei tarvinut valehdella. Sijaisuuksia saa joka ikiselle koulupäivälle. Ja sai parempaa palkkaa kuin opettajat itse, kun ei tehnyt saman opettajan sijaisuutta koskaan täyttä viikkoa. Liksaa sai muistaakseni 24€/h ja sijaisena se oli lähinnä sitä että pani peppi pitkätossun pyörimään ruotsin tunnilla. Ihan sikahelppoa rahaa.

Vierailija
38/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki vaan töihin ja opettajiksi! Hallitus kiittää.

Vierailija
39/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toimin lukion papereilla monta vuotta opettajana ihan 100% rehellisesti. Ei tarvinut valehdella. Sijaisuuksia saa joka ikiselle koulupäivälle. Ja sai parempaa palkkaa kuin opettajat itse, kun ei tehnyt saman opettajan sijaisuutta koskaan täyttä viikkoa. Liksaa sai muistaakseni 24€/h ja sijaisena se oli lähinnä sitä että pani peppi pitkätossun pyörimään ruotsin tunnilla. Ihan sikahelppoa rahaa.

On siinä kuitenkin vastuuta oppilaista. Että kaikilla on turvallinen tila. Ei ole helppoa rahaa. Olet hyvä hallitsemaan ryhmädynamiikkaa. Onnittelut! 

Vierailija
40/50 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä vain kohteliaisuudesta sanottiin, että listoilla olet. Töihin ei oikeasti olisi kutsuttu.

Noinko se menee? Itse tein virheen, kun laitoin Helsingin kaupungille lähettämääni avoimeen hakemukseen cv:n ja kerroin olevani pätevä aineenopettaja. Ainoa vastaus oli "olemme vastaanottaneet hakemuksesi" tai jotain sen suuntaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme