Jos nyt jäisit työttömäksi, niin uskotko saavasi uuden työpaikan?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Sain potkut yt-neuvotteluissa ja olen nelikymppinen nainen. Oli korona-aika ja en meinannut millään saada töitä. Oman alani työt ovat vähentyneet todella paljon ja niitä työpaikkoja ei enää yksinkertaisesti ollut eikä ole. Tein sitä duunia 17 v. Minut pakotettiin työvoimaviranomaisten toimesta työllistymiskursseille ja ne eivät työllistäneet. Toinenkin kurssi oli sellainen, että olin yhdessä firmassa töissä ja siivosin siellä ilmaiseksi. Sitten menin toiseen firmaan. (käsillä tekemistä). Nämä kumpikaan eivät työllistäneet. Sitten jyräsin läpi, pyrin kouluun ja opiskelen omaehtoisesti työmarkkinatuella. Tuki loppuu ja sitten pitää mennä töihin ja opiskella koulu loppuun. Kun opiskelee omaehtoisesti, on myös työnhakuvelvoite ja pitää opiskella tietty määrä opintopisteitä, muuten tiput. Käytännössä tarkoittaa sitä, että läheiset eivät saa kuolla ja et saa sairastua kertaakaan. Opiskelen n. 6 päivänä viikossa.
Sitä sanon
Sinä et nyt ymmärrä lainkaan. Ei ne työllistymiskurssit tarpeettomia ole, niillä työllistetetään kallispalkkaisia työllistymiskonsultteja. Joko alat käsittämään mistä koko systeemissä on kyse?
Olin aikoinaan kirjanpitäjä, mutta pää ei enää kestänyt sitä jatkuvaa stressiä. Nyt oon sihteerinä terveydenhuollossa ja ikää on yli lähes 55 v. Tuskin työllistyisin enää. Terveydenhuolto vähentää henkilökuntaa joka paikassa ja viimeisestä työstä kirjanpitäjänä on jo 15 vuotta aikaa. Liekö jatkuva stressi tai vaihtarit vienyt muistin, mutta opiskelu olisi tosi vaikeaa kun päähän ei jää enää mitään. Enkä edes tiedä mitä voisin opiskella.
En usko et saan, uran alussa oon muy kukaan ei palkkaa
Te jotka olette varmoja työllistymisestä, aika harva teistä on kertonut mitä työtä teette. Kertokaa nyt. Itsekin luulin saavani suht helposti työtä, olen 33 v insinööri ja edellisessä työpaikassa olin 9 vuotta vastuullisessa hommassa. En ole saanut edes yhtään kutsua haastatteluun sen jälkeen kun kesällä aloin hakea uutta työtä.
Enpä usko mutta ei sillä ole väliä kun ikää on yli 50 vuotta. T: Lääkäri
En usko, koska täytän ensi kuussa 63 vuotta ja aion jäädä eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä (64v 9kk) tulee täyteen. Tai no hmmm....mahtaisikohan 40 vuoden takainen sairaanhoitajan tutkinto riittää hoiva-avustajan paikkaan? Mutta voi olla, että mun ikä tulisi siinäkin esteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen liian vanha, yli 50 v.
Et saa oikeita töitä.
Keikkahommia. Työllisyystukitöitä. Kuntouttavaa työtoimintaa.
Eläkeikäsi? Onko 57 v?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette varmoja työllistymisestä, aika harva teistä on kertonut mitä työtä teette. Kertokaa nyt. Itsekin luulin saavani suht helposti työtä, olen 33 v insinööri ja edellisessä työpaikassa olin 9 vuotta vastuullisessa hommassa. En ole saanut edes yhtään kutsua haastatteluun sen jälkeen kun kesällä aloin hakea uutta työtä.
Perusduunari, huoltomies. Firmat soittelee perään ja yrittävät houkutella töihin. Kielitaito on valtti, nimittäin suomenkielen.
59, lähihoitaja. Työpaikan saa valita. Paljon eläkeläisiä myös keikkalaisina.
Vierailija kirjoitti:
55 ikää, peruskoulupohja 6,2 keskiarvolla, sairaalloinen ylipaino, muutamat kansantaudit ja vitumainen luonne. Mitä lottoat, työllistynkö?
59v, diplomi-insinööri, uraa johtotehtäviä myöten. Oivalliset paperit, jatkokouluttautumista koko työiän ajan, urheilullinen ja normaalipainoinen, raitis, tupakoimaton ja kaikin puolin hyvässä kunnossa. Ihan hyvin muiden kanssa toimeentuleva.
Vuosiin ei ole pääsyt edes haastatteluihin enää.
Vierailija kirjoitti:
Meit sitten ylenemään pois suorittavasta työstä? Nykyäänhän ei palkata enää juuri muita kuin suorittavan työn tekijöitä (sellaisia ovat myös esim. lääkärit tai suunnitteluinsinöörlt). Managereille ei ole kysyntää.
Olen ollut 13 vuotta samassa työpaikassa, joten vähän sitä uran jatkoa viittä kymppiä lähestyessä miettii. Siis myös sitä, onko omaa osaamista vastaavia paikkoja ylipäätään tarjolla.