Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos nyt jäisit työttömäksi, niin uskotko saavasi uuden työpaikan?

Vierailija
06.09.2024 |

Miksi uskot/et usko työllistyväsi?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan jäin jo työttömäksi eli oman alan freelance-keikat vähenivät niin, ettei niillä tullut toimeen. Yli puolen vuoden aktiivisen hakemisen jälkeen sain osa-aikatyön toiselta alalta, ja sen avulla pärjään taloudellisesti, kun teen myös oman alani keikkoja. Joskus yli 5-kymppistäkin onnistaa...

Vierailija
62/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Säästöt ja työmarkkinatuki vastaavat kolmen tonnin bruttopalkkaa, joten lapsettomana valitsen mieluummin työttömyyden ja nautin elämästä nyt kun vielä voin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoin saavani. En saanut. 

Vierailija
64/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako työpaikkaa pitää hakea, jonka jälkeen voi todeta ettei saanut?

Vierailija
65/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen sitä, että ollaan liian "vanha" hakemaan töitä. Kun oli alle 30v, silloin oli tosi vaikea saada töitä, koska kaikki piti liian nuorena, eikä osaa mitään, ei ole näyttöä osaamisesta ja vaatimuksista vain kasvoi.

Nyt kun on ylipainoinen 40v niin heti otetaan tosissaan ja pidetään osaajana. Ketterämpi ja tehokkaampi minä nuorempana olin!

Mutta itsekin palkkaisin mielellään "vanhan tekijän"

Vierailija
66/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio jäädä työttömäksi. Meillä tulee muutosneuvottelut tänä vuonna, ja olen arvioinut, että henkilöstövähennykset kohdennetaan alalle, jolla työskentelen. Siksi olen käynnistänyt jo työni ohessa yritystoiminnan. Siirryn täysipäiväiseen yrittäjyyteen tarvittaessa yhdessä päivässä.

Ansiot ainakin aluksi pienenevät ja epäsäännöllistyvät, mutta saan jatkettua uraani, joka on intohimoni, ja jonka parissa myös jatkuvasti lisäkouluttaudun. En halua jäädä eläkkeelle heti alimmassa eläkeiässä. Ikää nyt reilu 50, ja olen ns. urani huipulla.

En usko, että tässä työmarkkinatilanteessa työllistyn ulkopuolisen palvelukseen ainakaan tänä tai ensi vuonna.

Vierailija
67/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua työpaikkaa. Sen enempää uutta kuin vanhaakaan. 

Vierailija
68/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saisi. En osaa käytännössä mitään ja olen liian vanha (26) ja sitä rumempaa sukupuolta.

Onko 26 syntymävuotesi vai ikäsi?

Vierailija
69/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin juuri vakituisen työn toiseen vakituiseen.  Ei ole edes koeaikaa, kun on yksityinen tuttu firma, jossa olin ennenkin töissä.

Olen siinä tilanteessa, että työnantajat soittavat minulle suoraan ja tarjoavat työtä. En laittanut mitään hakemusta ja sain parempi palkkaisen ja helpomman työn nyt. 

Pitää olla ammattitaitoa ja verkostoja nykyään. Hakemusten lähettely on täyttä ajanhukkaa. Pitää päästä suoraan juttelemaan työnantajan kanssa ilman paperisulkeisia. Minulle työpaikan saaminen on naurettavan helppoa. Nytkin voisin vaihtaa, jos haluaisin. Olen ollut välillä vuosia työttömänäkin. Ei todellakaan ole aukoton cv.

M39

Vierailija
70/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, työtehtäväni on niin spesifin aihealueen tietotyötä, että osaamista on vaikea "myydä" muille. Ellei nyt satu käyttämään täsmälleen samaa järjestelmää ja samalla tavoin kuin missä itse toimin pääkäyttäjänä, mutta uskoisin näitä olevan harvassa. En ole nähnyt urani aikana kuin max 5 ilmoitusta jossa haettiin asiantuntijaa, jossa oma osaamiseni olisi hyödyllinen. Sitten jos taas alan hakea muihin töihin, joihin minulla on teoriassa koulutus, tyssäisi hakuprosessi varmasti siihen, että löytyisi joku jolla olisi tuoreempaa osaamista/tietämystä alasta tai sopivampaa työkokemusta. Jos jäisin työttömäksi, yrittäisin varmaan käydä jotain avoimen opintoja ja ottaa haltuun uutta osaamista. Tai hakisin oman alani tutkijakoulutukseen, toki tarvitsi rahoituksen, sekin varmasti kiven alla.

Vierailija
71/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyisin varmasti.

T. Sosiaalityöntekijä ja psykoterapeutti 

Vierailija
72/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 61v ja lähtö tuli työpaikasta. Eipä kovin valoisalta näytä työllistyminen. Taitaa olla muutama vuosi suht tiukkaa ja sitten aion siirtyä varhennetulle eläkkeelle ja sitten varsinaiselle eläkkeelle. Toki hommia etsin mutta tuskinpa nappaa.

Sinä pääset eläkkeelle täytettyäsi65vuotta ja 3kk. Kun nyt viimeiset vuodet  työttömänä ei hirveästi eläkettä kerrytä, niin eläke jää pieneksi ja varhennettu vielä pienentää sitä entisestään.

Itsekin jäänyt työttömäksi 61 vuotiaana, enkä ole sen jälkeen työllistynyt.

Ensi keväänä pääsen eläkkeelle ja harmittaa kyllä, kun nämä viimeiset vuodet olis eläkettä paremmin kerryttäneet ja nyt ne meni näin

Toki nyt on saanut nauttia lämpimistä päivistä, kun ei ole tarvinnut mennä töihin.

Vierailija
73/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää reippaasti päälle 50v, ei ole edes haastattelukutsua tullut . Sellainen ikäsyrjintä ja huuuuuutava työvoimapula. 

Pistäisivät sitten reilusti eläkkeelle kun ei kelpaa työnantajille. Eläkkeellä vois ehkä kelvatakin jonnekin edes toisinaan tai voisi tehdä kevytyrittäjänä yhtä ja toista. Yleensä kokemusta ja korkeakoulututkintoa arvostetaan, ei näköjään Suomessa. Ei ole liikakiloja tai kroonisia sairauksiakaan estämässä työntekoa.

Vierailija
74/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi 30 vuotiaana ja olen yhä työtön 49 vuotiaana. Eipä ole kukaan palakannut minua. 3 kertaa olen päässyt haastatteluun viimeisen 10 vuoden aikana.

19 vuotta etkä ole ajatellut opiskella mitään millä työllistyisit. Aika surullista että nuori ihminen päättää jäädä vain makaamaan sen sijaan että opettelisi uutta ja saisi elämästä kiinni. Eihän se toki vieläkään ole poissulkjettua, vaihtoehtojen määrä vain on pienempi.

Vierailija
75/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

62v, tuskinpa onnistuisi. Kielitaitoa (5 kieltä), kansainvälistä työkokemusta, mutta tuo ikä 

Vierailija
76/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin. Olen varhaiskasvatuksen parissa. Pulaa on. Tosin itsekin yritän päästä kouluun ja opiskella työn ohessa.  En usko, että jaksan kolmeakymmentä vuotta vielä tuolla alalla..

Vierailija
77/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työllistyisin melko nopeasti. 

Vierailija
78/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työllistyisin melko nopeasti. 

Olen farmaseutti. Jos omalta kylältä ei löydy töitä, niin lähistöltä kyllä 

Vierailija
79/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on työpaikka. Vaikka onkin koulutusta, osaamista ja kokemusta, niin en usko, että 61 vuotiasta kukaan enää palkkaisi.

Vierailija
80/112 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin loparit, enkä ole edes yrittänyt vakavasti työllistyä. Minulle riittää nämä tuet, enkä valita osaani. Ruokaa riittää ja aika kuluu palstaillessa ja koiran kanssa elellessä vaatimattomasti. Saan säästettyä yhden ulkomaanmatkankin vuosittain.