Hammaslääkärissä revitään mielellään hammas irti mutta tilalle,se ei ole heidän ongelmansa. Ellei sinulla ole pari tonnia implanttiin,voi vo
Kommentit (112)
Sitä voi hoitaa hampaansa ettei tarvitse mätiä nysiä vedellä yhteiskunnan laskuun. Ja sitten vielä kehtaat havitella implantteja veronmaksajien rahoilla. Ei mitään rajaa parasiittien hävyttömyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä tuosta päätelmästä että julkisella ei viitsitä hoitaa vaan päädytään vain poistoihin aina. Totta kai yksityisellä ollaan valmiita tekemään vaikka kuinka epätoivoisia pelastamisyrityksiä hampaalle, asiakashan ne kulut maksaa ja ottaa riskin että hammas päätyy yrityksestä huolimatta kuitenkin poistettavaksi. Julkisella on velvollisuus miettiä vähäisiä resursseja ja veronmaksajien rahoja, siksi hampaan poistoon päädytään jos hampaan ennuste on liian heikko. Se on kaikkien osapuolten kannalta ikävää jos tehdään kallis ja aikaa vievä juurihoito, mutta sillä saadaan vaikkapa vain max pari vuotta jatkoaikaa hampaalle. Asiakkaan oma suuhygienian tasokin vaikuttaa, ei ole järkeä tehdä juurihoitoa hampaaseen joka on todennäköisesti kohta uudelleen karioitunut.
Työssäni joudun potilaan suuhun katsomaan ja kaikkea on tullut nähtyä. Ihan ikäihmisilläkin on joskus oll
Sen kyllä tavallaan näkee että kuka on työtön ja laiska, alkoholisoitunut yksinhuoltaja. Koko elämänsä satsannut lähiökapakassa ryyppäämiseen ja sitten kun kaikki alkaa romahtaa niin aletaan vaatimaan yhteiskuntaa maksumieheksi.
Joskus alkoivat tekemään juurihoitoa takahampaaseen. Käskin vetää sen pois. Eivät suostuneet. 10vuotta juurihoitoa samaan hampaaseen. Eivät saaneet sitä koskaan kuntoon. Sitten se vedettiin pois. Ostin juhlan kunniaksi,täytekakun.. Työkaverit vähä ihmetteli syytä. Hyvin maistui.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hirveät hammaskivut viime vuonna, odottelin pari päivää eikä menny ohi. Kipu paheni, soitin päivystykseen ja sain ajan seuraavalle päivälle. Hammaslääkäri sorkki hammasta ja totesi juuren menehtyneen. Ei ollut muuta tehtävissä kuin poistaa, onneksi on aika takana. Sanoi etteivät enää implantteja julkisilla laita. Reikä jäi , totuin siihen parissa kuukaudessa enkä edes enää huomaa puutosta, ei häiritse elämää mitenkään. Lekuri lisäsi, ettei perustarkastuksessa aikaisemmin edes näkyny ongelmani. Lasku muutaman kympin. Olen kiitollinen siitä että meillä on julkinen hampaanhoito. Näin Vantaalla.
Jännä, itselläni poistettiin hammas myös Vantaan julkisessa hammashoidossa alkuvuodesta. Implanttia ei laitettu mutta silta laitettiin, mutta proteesilekuri ei kyllä sabonut etteikö julkisella laitettaisia implantteja, selitti vain syyt miksi silta in minun tapauksessani järkevämpi ratkaisu. Ehkä ero on siinä, että itselläni poistettu hammas oli toinen yläetuhampaista. Raha on kyllä tekijä julkisellakin, kun hampaan poiston välttämättömyys todettiin ohjeisti hampilääkäri selvittämään miten rahoitan proteesin ja sitten ottamaan yhteyttä ajanvaraukseen. Itse silta oli yli tonnin, + tietenkin useiden käyntien toimenpide- ja käyntimaksut.
Minulle on osunut päteviä, ja epäpäteviä hammaslääkäreitä. Ja ero on kuin yöllä, ja päivällä.
Mulle sanoivat että päätä ite otetaanko hammas pois.
Koko ikäni käynyt yksityisellä. Pessyt hampaat joka ruokailun jälkeen. Kun oli juurihoitamaton reikä, hammas poistettiin. Parhaassa tapauksessa lähti kaksi, kun lääkärin ote herpaantui. Implantti ei onnistunut ym, ym. Siirryin kunnalliseen odottamaan, että alkaa särkemään. Osaavat sielläkin poistaa ja halvemmalla. En kai rahoita hammaslääkäreiden elintasoa asiattomasta työstä.
Implantit eivät ole ainoa vaihtoehto. Kysy hammasteknikolta proteesin tai osaproteesin hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pitänyt huolta hampaistasi? On varmaan muiden vika, että olet myös lihava. Joku mielenvoimalla käski sinua syömään ja tuhoamaan hampaasi.
Minulta poistettu pari hammasta mm. lääkärin virheen takia. Ei kertonut, että laittoi väliaikaisen paikan, kun oli varma, että kipuilee pian. Ei tullut kipua. Mutta en tiennyt siis, että olisi pitänyt pyytää uutta aikaa. Tätä oli mahdoton myös todistaa, joten ongelma jäi minulle. Samoin särkevä hammas poistettiin kipupolilla ilman, että olisi edes kuvattu/tutkittu, voisiko lääkepaikalla pelastaa. Tästä ei näkynyt ulospäin, että olis reikä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kannattaa pitää huolta niistä hampaista. Kukaan muu kuin sinä ei voi huolehtia sinun hampaistasi.
Ongelmia juuriin tulee, vaikka pesis säännöllisesti. Minulla oli monta yllätystä peräkkäin. Kuulin jostain, että serotoniinia epäillään hampaiden romuttumiseen. Siitä ei taida olla virallista tutkimustulosta. Mutta kun lopetin serotoniinin käytön, loppuivat nämä "yllättykset" myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jalka amputoidaan köyhäkin saa tekojalan. Samoin jos näkö huononee sossu avustaa lasit.
Mutta uusia hampaita ei saa,ei sitten millään vaikka ulkonäön lisäksi vaikuttaa terveyteen. Syöminen on vaikeaa,tulee kipuja ja kasvot "romahtaa".
Ravintojuomia saa ostettua apteekista ja ravitsemusterapeutilta voi saada ohjeet itse tehtäviin ravintojuomiin. Saa ruokia soseutettuakin. Puhujilta voi jäädä puheet pitämättä ja laulajilta laulut laulamatta. (Joka ei työtään tee ei tarvitse mitään syödäkään. Onneksi nestemäisemmän ravinnon käyttöä ei taida mitkään sanonnat sentään estää, vaikka kirjaimellisesti sanoja tulkittaisiin. Kyllähän sitä säikähtäisi sitäkin, jos jonain aamuna herätessä hampaat olisikin kunnossa. Eihän siihenkään tilanteeseen kaikki taitaisi sopeutua )
Ne maistuu aivan pas.alle ja alkaa oksettamaan joten ei kiitos niille! Oon ennemmin sit syömättä niin pääseepä jossain vaiheessa sairaalaan hoitoon!!!!
Ravintojuomia saa ostettua apteekista ja ravitsemusterapeutilta voi saada ohjeet itse tehtäviin ravintojuomiin. Saa ruokia soseutettuakin. Puhujilta voi jäädä puheet pitämättä ja laulajilta laulut laulamatta. (Joka ei työtään tee ei tarvitse mitään syödäkään. Onneksi nestemäisemmän ravinnon käyttöä ei taida mitkään sanonnat sentään estää, vaikka kirjaimellisesti sanoja tulkittaisiin. Kyllähän sitä säikähtäisi sitäkin, jos jonain aamuna herätessä hampaat olisikin kunnossa. Eihän siihenkään tilanteeseen kaikki taitaisi sopeutua )