Suomen kaunein koti 2024 Official
Ensimmäinen jakso nähty. Menikö kaunein jatkoon? MIelipiteitä.
Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1490)
Ekassa talossa pihahan oli enimmäkseen kuntalla. Vaikka oli tie lähellä, kauniisti istui ympäristöön.
Joskushan rakentaminen vaatii sen että tontilta joudutaan kaatamaan puut pois tieltä, ei ole varmasti aina rakentajan oma valinta.
Oon miettinyt miks tota edes katson, kun niin moni asia ärsyttää.
- tuomareiden nimiä hoetaan koko ajan ja lopulta et edes niitä muista
- jos tulee kolme kymppiä, niin se loppupäristys on ärsyttävä
- se että punaisen maton löytää aina Hanna. Sovittu juttu. Sentäs nykyisin ei enää huuda töttöröö kun sen löytää. Tilalla on varmaan tuo loppurummutus
- talojen omistajat kirjoittavat vihjeitä mihin kurkkia ja sitten olevinaan randomina nuo tuomarit ne löytää.
Miten joillakin varaa tollasiin lukaali taloihin?! Huhhu, kyllä jo liian överiä joillain.
Kymppijakson kodit olivat kaikki hienoja, omassa arviossa 9-10. Mukavan persoonallisia myös edellisjakson "luksuksen" jälkeen.
Kymppijakso siis "Museoviraston suojelemat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Päntri." :D Ruokakomero.
🤣🤣🤣
Aina oppii uutta!
Olisivat sanoneet pentteri. Vai olisko ollut liian junttia.
No kun se on pantry. Meillä sellaisia ei rakenneta enää, joskus ammoisina aikoina kartanoissa kyllä. Siksi käytössä on enemmän ihan tuo englanninkielinen pantry, kun niillä on noita ruokakomeroita/ hovimestarin koppeja :)
Ruokakomero se on täällä ollut iät ja ajat. Taas on joku ruoka-alan joutomies väännellyt sanoja olevinaan fiinimmäksi. Ruokakomero on Suomessa paljon kuvaavampi nimi tuolle komerolle, halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣
Aina oppii uutta!
No kun se on pantry. Meillä sellaisia ei rakenneta enää, joskus ammoisina aikoina kartanoissa kyllä. Siksi käytössä on enemmän ihan tuo englanninkielinen pantry, kun niillä on noita ruokakomeroita/ hovimestarin koppeja :)
Olisiko tämä joku ikäjuttu? Pantry sana oli ja on mulle tuttu, itsestäänselvyys. Sana ruokakomero taasen ihan vieras. Komero sanana myös ihan outo. Meillä on aina ollut vaan kaappeja. Esim. jääkaappi. En ole kuullutkaan jääkomerosta. Samaten on kuivakaappi, ei kuivakomero. Voi olla myös joku alueellinen juttu. Mutta oli se pantry oikeesti hieno!
Ruokakomero se on täällä ollut iät ja ajat. Taas on joku ruoka-alan joutomies väännellyt sanoja olevinaan fiinimmäksi. Ruokakomero on Suomessa paljon kuvaavampi nimi tuolle komerolle, halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin varaa tollasiin lukaali taloihin?! Huhhu, kyllä jo liian överiä joillain.
Meillä on vuonna 2019 valmistunut talo, jossa on 288m2. Kylppäreitä löytyy kolme ja niiden lisäksi alakerrassa erillinen vessa. Talo on miljoonan euron luokkaa. Emme ole rikkaita. Varmaan moni ihan tavallisissa 120m2 pakettitaloissaan asuvat tienaavat meitä enemmän ja itseasiassa näin onkin. Olemme keskituloisia, mutta siellä keskituloisten yläpäässä. Lainanlyhennys syö aivan valtavan siivun meidän tuloista. Meillä on onneksi korkosuoja vielä muutaman vuoden. Asumisen kulujen jälkeen joudumme todellakin miettiä miten loput rahat käytetään. Ihan samalla tavalla kuin muutkin. Meille asuminen ja tämä talo oli ja on kaikki, mitä haluamme. Tämä oli se, mihin panostamme. Esimerkiksi ulkomaanmatkoihin ei ole rahaa joka vuosi. Mökkeily riittää meille. Velkaa jouduttiin ottamaan enemmän, kuin alunperin oli budjetti. Onneksi saatiin lisää lainaa. Lainaa otettiin noin 550t. 40t saatiin voittoa edellisestä kodista. Loppu käsiraha tuli mieheni suvun perheyrityksen myynnistä, joka käytettiin miehen osuudelta tähän taloon. Mitään muita isoja rahoja ei ole tai tule. Miehen sisarukset asuvat todella tavallisissa pienehköissä kodeissaan ja he ovat käyttäneet tuon rahan ihan eri tavalla. Asuntosijoittamiseen ja matkusteluun. Meidän valinta oli tämä talo. Ehkä nyt tekisin vähän pienemmän ja haluaisin käydä ulkomailla enemmän, mutta hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣
Aina oppii uutta!
Lisäksi ruokakomeroita on (ollut) lähes kaikissa vanhemmissa taloissa, ei pelkästään kartanoissa. Joissain isompi, joissain pienempi.
Aika sama tarina. Rakennettiin 280 neliöinen talo puolison kanssa maaseudulle. Muutettiin kaupungin keskustasta ja tehtiin päätös että se mitä kaipaamme elämältä on oma talo missä kasvattaa lapset ja mihin juurtua.
Tähän on käytetty meidän varallisuus mitä on kertynyt ja tullaan käyttämään hyvin pitkään se mitä kertyy. Ei kaduta päivääkään. Ilolla katson näitä hienoja uusia taloja ja muistelen omaa alkutaivalta.
Toisille onnea tuo matkat, hienot vaatteet ja elämykset. Itse taas koen että tila missä viettää aikaa perheen kanssa, säilytystila, harrastustila, tila missä tehdä töitä, missä laittaa ruokaa ja missä rauhoittua on tuonut elämään paljon onnea. En itse ainakaan kaipaa pienempiä neliöitä.
Hienoja koteja ollut kaikissa jaksoissa.
Ihmetyttää miksi jaksatte katsoa tuota sarjaa jos jokainen asia tökkii eikä miellytä.
Joko on liian kallis, täynnä desing-kalusteita tai liian pieni ja vaatimaton tai muuten vaan huono tontti. Liikaa puuta tai liian vähän puuta. Ja jos ei itse koti ammenna niin sitten tuomarit tai vähintäänkin kirjoittajan kirjoitusvirheet. Hei apua, olisi kiva nähdä teidän omat lukaalit.
Itse pidän ohjelmasta ja kaikki kodit omalla tavalla kauniita ja aina jää jokin asia mieleen tai inspiroi jollakin tavalla vaikkapa oman kodin suhteen.
Tätä samaa olen jo pidempään miettinyt, miksi kiusata itseä tuollaisella epämukavuudella :(
Eilisestä jaksosta kyllä itse pidin vaikka vaatimattomasti asun. Ensimmäinen koti oli mieluisin enkä oikein ymmärrä mikä siinä oli niin trendikästä. Värit ja materiaalit oli huolella mietitty ja tunnelma oli rauhallisen kodikas, persoonallinen.
Toinen koti oli myös minun makuun ja tyyli oli viety loppuun asti. Seinille olisi ehkä kaivannut jotain mutta ehkä oli tarkoitettukin noin kun oli ne listat.
Kolmas oli myös kaunis vaikka omaan makuun liikaa puuta.
En löydä katsomosta äänestyslinkkiä, onko kukaan löytänyt?
Ruokakomero on elintarvikkeiden säilyttämiseen tarkoitettu ovellinen, pimeä tila kotikeittiön tai suurkeittiön yhteydessä tai muualla kiinteistössä. Se voi olla huoneenlämpöinen tai viileämmäksi jäähdytetty, ja elintarvikkeita säilytetään sen avohyllyillä ja lattialla tarpeellisen tiiviisti pakattuina. Wikipedia
Meillä mummolassa ( joskus 1800-luvulla rakennettu torppa) oli ruoka komero, iso viileä huone), sitä sanottiin "kahveriksi", tulee ruotsinkielisestä sanasta skafferi.
Meillä oli ruokakomero mun lapsuudenkodissa. Talon rakennusvuosi taitaa olla 1979. Tuohon aikaan taisi monella olla.
Mun mielestä eilisen jakson voittajakoti oli ankea. Puuta oli käytetty liikaa. Puun vastapariksi ei oikein ollut mitään. Kaikki oli "samaa mössöä" ja persoonallisuus puuttui. Toki ymmärrän sen, koska talo oli uusi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä eilisen jakson voittajakoti oli ankea. Puuta oli käytetty liikaa. Puun vastapariksi ei oikein ollut mitään. Kaikki oli "samaa mössöä" ja persoonallisuus puuttui. Toki ymmärrän sen, koska talo oli uusi.
Samaa mieltä, kiva talo, mutta vähän epätyypillinen asuinrakennus. Ennemmin tuli joku seurakuntasali mieleen.
Tällä kaudella on pelkästään isolla velalla tehtyjä ökyasuntoja, viimeisten trendien ja somen sanelemien mallien mukaisesti rakennettuja, muka-persoonallisia..
Itse asun 20 vuotta sitten itse rakennetussa talossa, pienillä palkoilla ja rakkaudella rakennettu ja ylläpidetty. Emme ole kylväneet pieniä työläisten tulojamme pitkin maailmaa vaan olemme sijoittaneet kaiken omaan kotiin.
Puutarhoja ei voi ostaa, sitä on maltettava odottaa. Koska talot olivat uusia, on selvää, että pihoissa ei vielä paljon katsottavaa ole.
Ensimmäisen talon sisustus oli kyllä jokaista piirtoa myöten tämän hetken trendejä. Tuli olo, että persoona ei näy mitenkään, eikä sisustus tule kestämään aikaa. Jo muutaman vuoden kuluttua se on täysin pois ajasta. Pantry oli hyvä idea, koska ei mitkään airfryerit kyllä kenenkään keittiötä kaunista.
Voittajakoti oli arkkitehtonisesti todella onnistunut.
Alkaa pursua jo korvista toi sana ekologinen! Kas kun tämä nurmikkojuttu on makuasia! Toiset tykkää, että on tasainen nurmikko, jossa esim. lapset voi pelata ja leikkiä. Kaikki ei myöskään ole mitään puutarhureita joilla olisi aikaa/ halua hoitaa jotain kasveja. Joillain tonteilla ei kasva puita alun alkaenkaan. Itse ampiaisen pistoille pahasti allergisena en haluaisi pihalleni/ parvekkeelle mitään kukkia niitä houkuttelemaan. Jotkut vaan tykkää katsella sileää ja tasaista nurmikenttää. Eli "ekologinen ryteikkö" ei vaan sovi kaikille.