Hanki itsetunto
Erään toisen keskustelun innoittamana päätin minäkin tehdä omani. Kyseisessä keskustelussa joku kommentoija käski AP:tä hankkimaan itsetunnon.
Tämä jäi itseäni häiritsemään että mitenhän sellainen oikein hankitaan ilman muiden ihmisten apua? Itse ajattelen, että hyvä itsetunto syntyy ihmistenvälisessä hyvintoimivassa vuorovaikutuksessa ja siksi sen perusta on hyvin pitkälti neurologinen. Jos siis huonoitsetuntoisen huono itsetunto johtuu nimenomaan lapsuuden traumataustasta ja huonoista ja kärsimyksellisistä kokemuksista muiden ihmisten kanssa.
Toki aina voi yrittää larpata hyvää itsetuntoa ja narsistit käsittääkseni näin tekevätkin. Mutta jossain vaiheessa ihminen saattaa herätä huomaamaan että hän on esittänyt hyväitsetuntoista ja sitten kyyti voi olla tosi kylmää.
Itselläni on äärimmäisen huono itsetunto. En pysty valehtelemaan itselleni että olen arvokas ja rakastettava ihminen, koska oikein mikään elämässäni ei kokemuksellisesti tue tätä illuusiota pysymään kasassa. En pysty tuntemaan rakkautta tai muutakaan positiivista tunnetta jotta voisin uskoa omaan arvokkuuteeni. Minulla ei ole mielekkäitä ja tyydyttäviä ihmissuhteita, ei mielekästä elämäntehtävää, uraa tai kutsumusta. En edes pysty elämään arvojeni mukaan, koska minulla ei ole siihen varaa. Olen jatkuvasti tyytymätön, uupunut, ärtynyt ja katkera, mikä tuskin lisää houkuttavuuttani esimerkiksi elämänkumppanina vastakkaisen sukupuolen silmissä. Terapiaan tai mihinkään muuhunkaan mistä voisi olla hyötyä minulla ei ole varaa.
Kellään mitään vakavastiotettavaa kommentoitavaa tähän ongelmaani?
Kommentit (34)
Jos alat tekemään muille hyvää, sun oma olo paranee ja saatat saada myös myönteistä vastakaikua muilta. Sitä kautta itsemyötätunto kasvaa ja aikanaan huomaat että itsetuntosi on parantunut ja sulla on parempi olo kuin aiemmin. Se hyvän tekeminen voi olla mitä vain. Pieniä hyviä tekoja muille ihmisille ja ympäristölle. Itsekkyys kylmyys ja kovuus johtaa ahneuteen ja pahoinvointiin.
Mustaa huumoria. Silitän sua täältä, pai pai kyllä se siitä. Hyvää päivää kaikesta huolimatta. Hieno auringon paiste
Perustukset esiin: Jokaisen ihmisarvo Jumalan luomana sekä tasa-arvo. Rehellinen itsetutkiskelu jotta itsetuntemusta syntyy, tunnistaa mm. heikkoutensa jotta ei ole aina pöksyt kintuissa kun joku vetäisee kuminauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää olla itsellesi hyvä ja lukea kirjallisuutta aiheesta. Eli kirjastoon menet ja teet sen jo tänään.
En mene kirjastoon tänään. Olen jo lukenut aiheesta vaikka kuinka paljon ja joutunut toteamaan, että asioiden älylliselle ymmärtämiselle on kyllä paikkansa mutta se ei ratkaise ongelmaa tunnetasolla (joka on nyt se mihin sitä ratkaisua kaipaisin, jotta tuntisin itseni arvokkaaksi).
Vierailija kirjoitti:
Jos alat tekemään muille hyvää, sun oma olo paranee ja saatat saada myös myönteistä vastakaikua muilta. Sitä kautta itsemyötätunto kasvaa ja aikanaan huomaat että itsetuntosi on parantunut ja sulla on parempi olo kuin aiemmin. Se hyvän tekeminen voi olla mitä vain. Pieniä hyviä tekoja muille ihmisille ja ympäristölle. Itsekkyys kylmyys ja kovuus johtaa ahneuteen ja pahoinvointiin.
Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi. Kerroin olevani uupunut. Huomion muihin keskittäminen todennäköisesti vain pahentaa uupumustani, en ajatellut lähteä tätä kokeilemaan. Olen jo elämäni aikana joutunut toteamaan, että en pysty ostamaan rakkautta muilta ihmisiltä suorittamalla heille palveluksia itseni kustannuksella. Sen takia osittain olenkin uupunut.
Mitään ei ole tehtävissä. Joko kestät tai sitten et kestä. Itselläni sama tausta ja ei se tästä enää muuksi muutu.
Tiedän palstaa pitkän aikaa seuranneena, että jotkut ihmiset saavat täältä oikeasti varteenotettavia vastauksia kysymyksiinsä. Kaikkien niiden huonojen ja epäasiallisten vastausten lisäksi. Vielä ei ole sellaisia tähän ketjuun tullut, mutta elättelen toiveita että itsekin saisin sellaisia koska tiedän että täällä on myös älykkäitä ihmisiä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Perustukset esiin: Jokaisen ihmisarvo Jumalan luomana sekä tasa-arvo. Rehellinen itsetutkiskelu jotta itsetuntemusta syntyy, tunnistaa mm. heikkoutensa jotta ei ole aina pöksyt kintuissa kun joku vetäisee kuminauhasta.
Pettymyksensietokykyni ihmissuhteissa ja muutenkin on alentunut johtuen huonoista kokemuksista elämässäni, tiedostan sen heikkouden kyllä itsessäni. Resilienssini ei ole koskaan päässyt kehittymään normaalille tasolle johtuen lapsuudestani.
Vaikea tällä taustalla uskoa omaan ihmisarvoonsa koska se ei kokemuksellisesti näyttäydy ja ilmene omassa todellisuudessa. Kuulostaa lähinnä sanahelinältä ja katteettomilta lupauksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettymyksensietokykyni ihmissuhteissa ja muutenkin on alentunut johtuen huonoista kokemuksista elämässäni, tiedostan sen heikkouden kyllä itsessäni. Resilienssini ei ole koskaan päässyt kehittymään normaalille tasolle johtuen lapsuudestani.
Vaikea tällä taustalla uskoa omaan ihmisarvoonsa koska se ei kokemuksellisesti näyttäydy ja ilmene omassa todellisuudessa. Kuulostaa lähinnä sanahelinältä ja katteettomilta lupauksilta.
Minulla on sama vaiva. Olen tullut siihen tulokseen, että tällä itsetunnolla mennään ja se siitä. En osaa esim. pitää huolta itsestäni. Ehkä pitäisi kokea itsensä arvokkaaksi, että kokisi tärkeäksi huolehtia omasta hyvinvoinnista. Minusta on kuitenkin helpottavaa antaa asioiden olla sellaisia kuin ne ovat. Kuluu vähemmän energiaa, kun ei mieti koko ajan, että pitäisi olla toisenlainen.
"Hanki itsetunto" on nähdäkseni hieman veetuileva ja herättelemään pyrkivä tokaisu, joka tokaistaan sellaiselle ihmiselle joka oikein rypee huonossa tilanteessaan ja huonommuuden tunteessaan eikä pysty näkemään itseään objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama vaiva. Olen tullut siihen tulokseen, että tällä itsetunnolla mennään ja se siitä. En osaa esim. pitää huolta itsestäni. Ehkä pitäisi k
Minullakin huono itsetunto, ollut niin kauan kuin muistan. Kun ei ole kokemusta terveestä itsetunnosta, niin hyvin vaikea sitä on tavoitella. Ei tähän auttane muuta kuin pitkäaikainen terapia tai oppia elämään huonon itsetunnon kanssa mahdollisimman siedettävää elämää.
Nosto. Jos tänne keskusteluun saataisiin paikalle ne muutamat palstan viisaat ihmiset joilla on näkemystä näihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää olla itsellesi hyvä ja lukea kirjallisuutta aiheesta. Eli kirjastoon menet ja teet sen jo tänään.
Etkö sinä itse osaa lukea edes lyhyttä aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän palstaa pitkän aikaa seuranneena, että jotkut ihmiset saavat täältä oikeasti varteenotettavia vastauksia kysymyksiinsä. Kaikkien niiden huonojen ja epäasiallisten vastausten lisäksi. Vielä ei ole sellaisia tähän ketjuun tullut, mutta elättelen toiveita että itsekin saisin sellaisia koska tiedän että täällä on myös älykkäitä ihmisiä paikalla.
Toivottavasti sinulla itselläsi on sen verran älykkyyttä, että ymmärrät, ettei tällaiseen aiheeseen ja ongelmaan löydy mitään pakettiratkaisua keskustelupalstalta.
Aloita kuntoilu, ihan pelkkä kävely riittää. Suosittelen myös polkupyöräilyä, koska ainakin itsellä paljosta kävelystä tulee rakkoja. Mene lääkärille ja hae ssri-lääkitys. Jos juot paljon alkoholia, niin vähennä tai lopeta.
Itselle kunnon parantuminen on tuonut paljon paremman olon. Nuorempi minä ei olisi uskonut sen vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Nosto. Jos tänne keskusteluun saataisiin paikalle ne muutamat palstan viisaat ihmiset joilla on näkemystä näihin asioihin.
🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla itselläsi on sen verran älykkyyttä, että ymmärrät, ettei tällaiseen aiheeseen ja ongelmaan löydy mitään pakettiratkaisua keskustelupalstalta.
Ei tietenkään löydy, sen verran toki ymmärrän itsekin. Lähinnä tein tämän aloituksen jos jollakulla itseäni viisaammalla olisi jotain uutta näkökulmaa tarjota minulle tai jos vaikka olen missannut jotain aivan oleellista tai en ole ymmärtänyt jotain asiaa kunnolla tms. Eli kunhan kokeilen kääntää kaikki mahdolliset kivet, tällä budjetilla kun terapiaan ei ole asiaa.
Lisäksi on minulla on tylsää koska kukaan ei oikein pysty haastamaan minua keskustelussa. Kaipaisin aitoa dialogia ja epätoivoisesti yritän sitä täältä hakea. Ymmärrän toki, että todennäköisyydet eivät ole puolellani tällä foorumilla.
Ap, miksi sinulla sitten on sellainen käsitys ettet olisi arvokas ihan omana itsenäsi? Huomaahan jo pelkästään kirjoitustyylistäsi ja tekstisi sisällöstä että sinulla on selvästi paljonkin arvostettavia ominaisuuksia.
Minulla on juuri (jälleen) kaatumassa parisuhde heikkoon itsetuntooni. En millään voi sisimmässäni uskoa, että kumppani aidosti välittää ja pitää minua viehättävänä, ja jatkuva todistelun tarve ajaa kumppanini burnoutiin. Minun todellakin pitäisi saada jostakin hankittua itsetunto, hinnalla millä hyvänsä.