Miten jotkut pystyy olemaan vuosia tai jopa vuosikymmeniä työttömänä toimeentulotuella olematta tekemisissä työkkärin kanssa?
Yksin sukulainen on juuri tuollainen, ei ole ollut 10 vuoteen töissä eikä käynyt missään työkkärin jutuissa ja silti tuet vain rullaa vuodesta toiseen.
Kommentit (137)
Työkkäri pakotti hakemaan kolmessa vuorossa tehtävää paskaduunia. On fyysisesti raskasta ja henkisesti kuormittavaa. Tulin valituksi, vaikka en osoittanut kiinnostusta. Nyt on pari vuotta takana ja täytyy taas saikuttaa viikonloppu, että voi hoitaa fyysistä ja henkistä kuntoa kantsua nauttimalla.
No ei tarvi kuin kerran kilahtaa TENatsille, niin saat vaarallisen luokituksen eikä suhun enää oteta yhteyttä ja tuet rullaa.
Oli niin huvittavaa, kun vähän kilahdin ja sanoin rumasti TENatsi-tädille, ja se jotain änkytti itku kurkussa ja sulki sitten puhelimen :DDD
Vierailija kirjoitti:
Sairaus.
Ei aina päästetä eläkkeelle
Täähän se on. Itse olen lähes petipotilas, mutta kun on väärät diagnoosit, niin ei.
Pääsisinpä edes vaikka aina vuodeksi kerrallaan, niin auttaisi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lieköhän joku sairaus, jolloin todellisuudessa ei ole työkykyinen mutta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään, joku toimeentulo on silti oltava.
Eikä tarvitse olla edes sairaus. Esimerkiksi Aspergereissa, tai pitääkö nykyään sanoa autismikirjoilla olevissa, on yllättävän paljon työttömiä.
Niinpä. Kukaan ei palkkaa, koska jokainen työnantaja tulkitsee, että olet epäilyttävä, koska kehonkielesi on "jotenkin outoa". Kukaan ei sitten kuitenkaan koskaan selitä näitä neurotyypillisten kirjoittamattomia sääntöjä, jotta niitä voisi opetella. Kun lopulta olet onnistunut oppimaan niitä yrityksen ja erehdyksen kautta, oletkin liian vanha, tai työhistoriassa on liian pitkä aukko, jonka takia olet taas epäilyttävä.
Tuohon aukkoon voisi kokeilla vaikka seuraavaa:
Sanoo, että on ollut viimeiset viisitoista vuotta Venäjällä töissä, sahoilla enimmäkseen. Tullut pois sieltä hyökkäyssodan takia ja ymmärrettyään, että on suomalaisena "persona non grata". Toteaa, että ei venäläiset mitään työtodistuksia kirjoitelleet ja lyö työnantajalle kouraan satunnaisia venäläisiä puhelinnumeroita. Sanoo, että siinä on suosittelijat, mutta eivät todennäköisesti vastaa Suomesta tuleviin soittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan hesarissa ollutta mielipidekirjoitusta, jossa alaa opiskelevat sosiaalityöntekijät olivat huolissaan siitä, että toimeentulotukea hakevat tietävät oikeutensa? Tuohon tuli nopeasti viisaampien korjattu näkemys, mutta harva taisi ymmärtää, että opiskelijoiden kirjoitus vastasi heidän saamaa (asenne)opetusta, joka oli/on selkeästi ristiriidassa sosiaalityöntekijän työtavoitteen kanssa.
En ole lukenut, kiinnostaisi kyllä että mitähän kyseinen juttu on sisältänyt. Toimeentulotuestahan tuli täysin farssi, kun se siirrettiin Kelan hoiviin. Silloin lisääntyi aivan merkittävästi nuo perusosan alennukset, siitäkin on ollut juttua. Sosiaalihuollon piirissä ollessa tuota käytettiin selkeästi harkitummin, eikä säännön mukaisesti rangaistuskeinona. Laissahan on myös kohta, joka ei oikeasti sallisi tuota alennusta tehtävän, jos se merkittävästi alentaa tuen saajan i
Ehkä omalla kohdallasi asia toimi noin.
Nimenomaan sosiaalitoimi teki päätöksiä, jos sattui huvittamaan. Sosiaalitoimi myös hukkasi hakemuksia ja liitteitä. Sosiaalitoimi myös alensi perusosaa yhtäjaksoisesti vuodesta toiseen ja välissä ei ollut ainoatakaan kuukautta, jolloin olisi saanut täyden perusosan. Kela sentään myöntää joskus täyden perusosan.
Sen verran myönnän, että kelan päätöksien asiallisuus niiden asiallistenkin etuuskäsittelijöiden kohdalla loppui kuin seinään kun päätöksentekijän ei enää tarvinnut laittaa nimeään päätöksensä alle. Päätöksentekijä katsoo olevansa vapautettu kaikista päätökseen liittyvistä vastuusta kun allekirjoituksena on Kela.
Tekevät päätöksiä, joilla on valtava merkitys ihmisten elämään, joten henkilön pitäisi sen verran kantaa vastuuta tekemästään päätöksestä, että uskaltaa laittaa nimensä alle.
Tänään taas tilille kilahti 420€ kassan soviteltuja masseja. Aiemmin kuussa sain 1800€ palkkatuloa. Harmi kun se läski grillikioskiyrittäjä Satonen vei suojaisan ja lapsikorotukset, olisi tullut lähes tuplat rahat kassalta. Nyt mietityttää miten voisin tulla irtiaanotuksi kun 100% työttömänä en hirveästi vähempää saisi. Työnantajani on vajaan 5000 hengen kansallinen riistoyritys, joka ei välitä työntekijöistä. Korona-aikaan pakotti YT-neuvotteluissa osa-aikaiseen sopimukseen ja nyt haluaisi taas kokoaikaisen tekijän, mutta en suostu! Saikutan ja nostan kassan rahat!
Olen saanut työmarkkinatukea 8 vuotta ainakin. Työkkärissä kävin kerran 5 vuotta sitten mutta se käynti päättyi oikeuteen koska virkailija väitti että olen sairas ja työkyvytön joten tein virkailijasta rikosilmoituksen. Minut oli siirretty työkkäristä typin asiakkaaksi ja se typissä virkailija sanoi että olen sairas ja työkyvytön joten se katkaisi työmarkkinatuen. Se oli sellainen vittumainen vanha nainen ja heti sanoi minulle että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja minulle ei voi maksaa työmarkkinatukea.
Sitten se sanoi että saisin toimeentulotukea jos menen kuntouttavaan työhön. Minä vähän suutuin ja uhkasin hakata sen ja heitin sitä tuolilla. Siitä sitten tuli rikosilmoitus ja tein myös rikosilmoituksen virkailijasta. En saanut kuukauteen työmarkkinatukea, en saanut toimeentulotukea kuin jotain 280 euroa koska typ vähensi tukiani 40% koska väittivät etten ollut hakenut töitä mutta kun oikeusavustajani alkoi hoitaa juttua niin työmarkkinatukeni palautettiin ja sain takautuvasti tukia koska avustajani oli soitellut työpaikoille jonne olin hakenut ja typ väitti etten ollut hakenut. Ne yritti väkisin saada minua johonkin kuntouttavaan työhön. Sen takia koko juttu edes alkoi.
Lopulta sain oikeudessakin korvauksia. Virkailija ei voi sanoa työtöntä sairaaksi ja työkyvyttömäksi ja katkaista tukia noin vaan. Ja minä todistin että olen terve. Kävin tarkan terveystarkastuksen joka maksoi 300 euroa. Senkin kela joutui korvaamaan. Eivät ole sen jälkeen soitelleet joten olen saanut työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas tilille kilahti 420€ kassan soviteltuja masseja. Aiemmin kuussa sain 1800€ palkkatuloa. Harmi kun se läski grillikioskiyrittäjä Satonen vei suojaisan ja lapsikorotukset, olisi tullut lähes tuplat rahat kassalta. Nyt mietityttää miten voisin tulla irtiaanotuksi kun 100% työttömänä en hirveästi vähempää saisi. Työnantajani on vajaan 5000 hengen kansallinen riistoyritys, joka ei välitä työntekijöistä. Korona-aikaan pakotti YT-neuvotteluissa osa-aikaiseen sopimukseen ja nyt haluaisi taas kokoaikaisen tekijän, mutta en suostu! Saikutan ja nostan kassan rahat!
Maskipakko tuollaisille!
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut työmarkkinatukea 8 vuotta ainakin. Työkkärissä kävin kerran 5 vuotta sitten mutta se käynti päättyi oikeuteen koska virkailija väitti että olen sairas ja työkyvytön joten tein virkailijasta rikosilmoituksen. Minut oli siirretty työkkäristä typin asiakkaaksi ja se typissä virkailija sanoi että olen sairas ja työkyvytön joten se katkaisi työmarkkinatuen. Se oli sellainen vittumainen vanha nainen ja heti sanoi minulle että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja minulle ei voi maksaa työmarkkinatukea.
Sitten se sanoi että saisin toimeentulotukea jos menen kuntouttavaan työhön. Minä vähän suutuin ja uhkasin hakata sen ja heitin sitä tuolilla. Siitä sitten tuli rikosilmoitus ja tein myös rikosilmoituksen virkailijasta. En saanut kuukauteen työmarkkinatukea, en saanut toimeentulotukea kuin jotain 280 euroa koska typ vähensi tukiani 40% koska väittivät etten ollut hakenut töitä mutta kun oikeusavustajani alkoi
Maskipakko sinne kanssa!
Jos ei saa mitään tukia vaan elää puolison tuloilla. Voi olla myös pienet kulut.
Miksi sama ketju nostetaan koko ajan ylös. Voisi kysyä miksi ihmisten pitäisi olla tekemisissä viraston kanssa joka ei ole edes verovirasto. Ja haitallisten aikuisten tätien jotka huutavat ja alistavat. Ei ole normaalia. Ihmisille lienee eri kohtelut riippuen mistä tulee. Jos haetaan tasa-arvoa tämä ei ole sitä. Jos joku on vapaaehtoisesti toimistoissa sitten eri juttu, ilman uhkaa leikkauksista tai mistään rankaisuista. Mutta se on näyttänyt siltä, että pitäisi lakkauttaa ja samankaltaiset paikat.
Viera kirjoitti:
Riippuu naamasta vainotaanko vaiko ei!
Oikealla ihonvärillä saa elintason.
kirjoitti:
En tiedä mutta kiinnostaa. Olen 55v sairaanhoitaja ja tehnyt näitä töitä jo melkein 40vuotta. Haluan pois tästä. En jaksa enää millään!
Ei pitäisi joutua sairaanhoitajalle kertoa, mutta mitä jos kävisit vaikka lääkärissä ensimmäisenä. Uupumus, alkava masennus?
Jos on ollut sen 40 v. töissä, on saanut myös mahdollisuuden säästää.
Hehän varmaankin ovat kertoneet olevansa terveytensä ja kuntonsa puolesta kunnossa, mikäli he eivät ole saaneet mitään käskytystä tai ohjausta työkkärin kuntouttavaan toimintaan missään vaiheessa.. Onko sitten erikseen ne ihmiset, jotka työkkärin rahallista tukea ovat saaneet, mutta eivät ole työkyvyttömyyseläkkeelle päässeet. Osaahan ihmisistä ei edes oteta työkkärin kirjoille asti työmarkkinatukea saamaan (työnhakijana voi silloinkin (tilastoissa) toki olla, että saa täyden toimeentulotuen) eli on ohjattu työkkäristä suoraan toimeentulotuelle terveydentilan takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa alennettua eikä hae sairauslomaa tai ilmoittaudu työkkäriin niin kela kyllä pakottaa jossain vaiheessa ottamaan yhteyttä sosiaalitoimistoon.
Sosiaalitoimisto on se, joka maksaa toimeentulotuen silloin, kun Kela ei maksa.
En usko että voi olla olematta työkkärin kanssa tekemisissä. Ellei saa alennettua toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sama ketju nostetaan koko ajan ylös. Voisi kysyä miksi ihmisten pitäisi olla tekemisissä viraston kanssa joka ei ole edes verovirasto. Ja haitallisten aikuisten tätien jotka huutavat ja alistavat. Ei ole normaalia. Ihmisille lienee eri kohtelut riippuen mistä tulee. Jos haetaan tasa-arvoa tämä ei ole sitä. Jos joku on vapaaehtoisesti toimistoissa sitten eri juttu, ilman uhkaa leikkauksista tai mistään rankaisuista. Mutta se on näyttänyt siltä, että pitäisi lakkauttaa ja samankaltaiset paikat.
Ei kannata vastata tähän ketjuun jos ei halua sen nousevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa alennettua eikä hae sairauslomaa tai ilmoittaudu työkkäriin niin kela kyllä pakottaa jossain vaiheessa ottamaan yhteyttä sosiaalitoimistoon.
Sosiaalitoimisto on se, joka maksaa toimeentulotuen silloin, kun Kela ei maksa.
Perustoimeentulotuen on maksanut Kela jo vuodesta 2017 lähtien. Suomen laki taasen estää Kelaa kieltäytymästä tt-tuen maksamisesta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko että voi olla olematta työkkärin kanssa tekemisissä. Ellei saa alennettua toimeentulotukea.
Helposti voi olla. Olen elänyt tt-tuella ja asumistuella kohta 5 vuotta. Silloin tällöin alentavat tukea 20%, mutta alennusta ei saa jatkaa kuin 2kk yhtäjaksoisesti, joten tuli tulee suurimman osan ajasta täysimääräisenä. En ole ilmoittautumassa työkkärin höykytettäväksi.
Mitä se sulle kuuluu?