Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut pystyy olemaan vuosia tai jopa vuosikymmeniä työttömänä toimeentulotuella olematta tekemisissä työkkärin kanssa?

Vierailija
05.09.2024 |

Yksin sukulainen on juuri tuollainen, ei ole ollut 10 vuoteen töissä eikä käynyt missään työkkärin jutuissa ja silti tuet vain rullaa vuodesta toiseen.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini irtisanoutui kokoaikatyöstä ja aloitti osa-aikatyöt, häntä piinataan alituiseen työkkäristä. Minä valmistuin osa-aikatyöttömäksi eikä ketään kiinnosta etsiä minulle kokoaikatöitä. Ei ole edes velvoitetta olla koskaan kehenkään yhteydessä. Olen laittanut 1-3 hakemusta kuukaudessa hyviin paikkoihin, mutta 0 haastattelukutsua on tullut. Kerran on soitettu ja tarkistettu onko tilanne ennallaan. Ei ole tullut edes täydennyskoulutustarjouksia.

Olen aika varma, että noilla työkkäreillä on jokin oma taktiikkansa tuohon. Jokin kiintiö minkä verran pitää häiritä ja olla yhteydessä työttömiin ja ottavat sitten jonkin tietyn määrän silmätikuikseen, joita alituiseen ramppauttavat kaikessa. Onhan se helpompi hyppyytä sitä yhtä ihmistä, kuin montaa. Loput sitten saa olla hissukseen.

Vierailija
62/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon toi tyyppi just, ennemin tiliote kuin työhakemukset. Ja joka kuukausi..pfff typerysten hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa alennettua eikä hae sairauslomaa tai ilmoittaudu työkkäriin niin kela kyllä pakottaa jossain vaiheessa ottamaan yhteyttä sosiaalitoimistoon.

Miten voi muka pakottaa? Kehottaa tai suositella voivat mutta kun on jo leikattu tukea  niin ei jää hirveästi rankaisukeinoja millä voi pakottaa. Pakko se leikattu tuki on maksaa, vaikka ihminen ei suostuisi mihinkään muuhun kun laittamaan hakemuksen ja liitteet.

Vierailija
64/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini irtisanoutui kokoaikatyöstä ja aloitti osa-aikatyöt, häntä piinataan alituiseen työkkäristä. Minä valmistuin osa-aikatyöttömäksi eikä ketään kiinnosta etsiä minulle kokoaikatöitä. Ei ole edes velvoitetta olla koskaan kehenkään yhteydessä. Olen laittanut 1-3 hakemusta kuukaudessa hyviin paikkoihin, mutta 0 haastattelukutsua on tullut. Kerran on soitettu ja tarkistettu onko tilanne ennallaan. Ei ole tullut edes täydennyskoulutustarjouksia.

Olen aika varma, että noilla työkkäreillä on jokin oma taktiikkansa tuohon. Jokin kiintiö minkä verran pitää häiritä ja olla yhteydessä työttömiin ja ottavat sitten jonkin tietyn määrän silmätikuikseen, joita alituiseen ramppauttavat kaikessa. Onhan se helpompi hyppyytä sitä yhtä ihmistä, kuin montaa. Loput sitten saa olla hissukseen.

Tämän takia tuolla kannattaa heti heittäytyä hankalaksi pupukurssien suhteen, niin eivät ota höynäytettäväksi vaan etsivät jonkun muun.

Vierailija
65/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka sairas mutta ei pääse sairaseläkkeelle, joutuu roikkumaan työnhakijana mutta työkkäri jättää rauhaan

Ei jätä, täytyy mennä kuntouttavaan. Ainakin täällä.

Vierailija
66/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa minäkin ihmettelen kun jotkut ihan terveet ovat vuosikymmeniä työttöminä ja saavat olla kokonaan kotona.

Mistä tiedät niiden terveydentilan? Ei kai ihmiset vieraille  mainosta että en ole töissä kun mulla on tuo skitsofrenia. Tai voi olla joku vaikka vaikea migreeni noin yhden viikon ajan kuusta jolloin työkkäri tajuaa, että tyyppi on huonosti työllistettävä tai hyppyytettävä. Esimerkiksi noilla diagnooseilla tuskin sairaseläkkeelle pääsee ellei ole ihan osastokunnossaolevan sekaisin. 

Tai sitten on niin ikävä asiakas työkkärissä, ettei ne jaksa.

Vierailija
67/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka sairas mutta ei pääse sairaseläkkeelle, joutuu roikkumaan työnhakijana mutta työkkäri jättää rauhaan

Ei sinneoikeasti voi pakottaa. Sanoo vaan ei. 

Vierailija
68/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin työttömänä vajaa 3 vuotta osittain vapaaehtoisesti ja otin firmasta paketin, jota tarjosivat yt neuvotteluiden päätteeksi Jäin samalla omaishoitajaksi isälleni, jota olin jo muutaman vuoden tehnyt työn ohella. Ilmoittauduin vuoden päästä työttömäksi työnhakijaksi, kun paketin kompensaatioaika päättyi. Kerran kävin työkkärissä ja aika nopeasti se virkailija totesi, ettei heillä taida olla minulle juurikaan mitään tarjottavaa. Lopulta, kun isäni menehtyi, työllistyin parilla puhelinsoitolla viikon päästä hautajaisista.

Vierailija
69/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä on, jotka tarkoituksella valitsevat leikatun toimeentulotuen. Tuolloin ei tarvitse temppuilla työkkärin kanssa ja suostua pupukursseille tai ressata karensseista. Leikatulla toimeentulotuella pärjää ainakin yksineläjänä, jos ei polta/juo ja näkee vaivaa juosta punalaputettujen tuotteiden ja alennusten perässä. Kesällä saa pikkulisää pullojen keruusta ja syksyllä pakastimeen poimitaan luonnonantimia.

Vierailija
70/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lieköhän joku sairaus, jolloin todellisuudessa ei ole työkykyinen mutta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään, joku toimeentulo on silti oltava.

Eikä tarvitse olla edes sairaus. Esimerkiksi Aspergereissa, tai pitääkö nykyään sanoa autismikirjoilla olevissa, on yllättävän paljon työttömiä.

Niinpä. Kukaan ei palkkaa, koska jokainen työnantaja tulkitsee, että olet epäilyttävä, koska kehonkielesi on "jotenkin outoa". Kukaan ei sitten kuitenkaan koskaan selitä näitä neurotyypillisten kirjoittamattomia sääntöjä, jotta niitä voisi opetella. Kun lopulta olet onnistunut oppimaan niitä yrityksen ja erehdyksen kautta, oletkin liian vanha, tai työhistoriassa on liian pitkä aukko, jonka takia olet taas epäilyttävä.

Vierailija
71/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62v. yliopiston käynyt it-alan maisteri. Olen ollut 5v. työttömänä. Kukaan ei vaan halua palkata ikäistäni töihin. Olen laittanut joka vuosi noin 250 työhakemusta eri paikkoihin, myös oman alani ulkopuolelle. Jotenkin alkaa tuntumaan toivottomalta. 

Ja sitten vielä eläkeikää työnnetään koko ajan kauemmas. Mitä järkeä, kun ei kukaan palkkaa 60+ ikäistä?

Vierailija
72/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhtäjaksoisesti 8 vuotta työttömänä. Toimeentulotukea en tosin koskaan saanut, koska puoliso töissä ja vuokratuloa. Hyvin onnistui. Pari kertaa piti käydä jossain te-toimiston järjestämässä massatilaisuudessa, virkailija soitti yhteensä kolme kertaa. Kerran pyydettiin hakemaan yhtä työpaikkaan, johon minulta puuttuu pätevyys. Hyvin rauhassa sai olla ja maksaa asuntolainan pois työmarkkinatuella. Onneksi oli nollakorot.

Vierailija
73/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia tuolla kannattaa heti heittäytyä hankalaksi pupukurssien suhteen, niin eivät ota höynäytettäväksi vaan etsivät jonkun muun.

Ei onnistu. Laittavat samantien karenssin. "Tämä on velvoittava" sanoo virkailija, yleensä halveksivalla äänensävyllä.

Vierailija
74/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaus. 

Ei aina päästetä eläkkeelle 

Ap:n tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei vain ole viitsinyt kusipääsukulaiselle sanoa.

Vierailija
75/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo ei, tulee karenssi.

Mä koko ajan pelkään, että mut laitetaan taas jollekin kurssille, joka pahentaa mun sairauttani. Kun mikään "ei" ei kelpaa työkkärin virkailijalle, eikä pykäliä kiinnosta, kuinka paljon mun sairauteni pahenee. Mitään järkeähän tuossa ei ole, koska mä en ikinä kuntoudu työkykyiseksi, jos sairautta koko ajan ärsytetään kaikenlaisilla pakollisilla tempuilla.

Vierailija
76/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkykyistä ei voi pakottaa. Työkyvytöntä ei voi, jos lääkärinlausunto ei puolla.

Vierailija
77/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:tä on kusetettu.

Vierailija
78/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän voisi ihmetellä miten tällaisia ja muita laitoksia pyöritetään vuosikymmeniä, myös rankaisumielessä. Eikö ihmiset ole enemmän itseohjautuvia ja itsetietoisia, suurin osa. Ja yksityisyydensuoja saisi olla.

Vierailija
79/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni toimeentulotukea saava on saanut sen ns. ikuisen karenssin eli työssäolovelvoitteen. Tämän kun saa niin TE-palvelut ei tarjoa enää mitään palveluita, koska oikeutta työttömyysetuuteen ei ole. Toimeentulotukeen riittää, että työnhaku on voimassa TE-palveluissa ja näin toimeentulotuen saa täysimääräisenä. Eli käytännössä nämä ihmiset voivat olla aivan rauhassa kaikilta työllisyyspalveluita ja saavat täyden toimeentulotuen, kunhan vain se työnhaku kuitenkin on voimassa. Jos työnhaku ei ole voimassa, niin sitten toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa.

t. Kelassa töissä

Niin Kelalle riittää.

Työnhaku taas ei pysy voimassa ellei osallistu tuossa tilanteessa kuntouttavaan työtoimmintaan. Ellei järjesty kuntouttavaa työtoimintaa, niin sitten mahdollisesti maksetut työttömyyskorvaukset peritään takautuvasti takaisin. Edelliseen ei tarvita kuin lain mukainen peruste, jonka seurauksena työtön on muutamassa kuukaudessa asunnoton.

Kelalle riittää siiis yhtäjaksoisesti voimassa oleva työnhaku ja työttömän asunnottomuus.... kaiken muun asiattomuuden lisäksi.

Sille, joka valitti kuntouttavaan olevan 6 kuukauden jono: TE-toimistossa saavat enemmän nautintoa kun saavat pakotettua työttömän nimenomaan siihen toimintaan, jonka työtön katsoo työllistymistä eniten estäväksi.

Vierailija
80/137 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni toimeentulotukea saava on saanut sen ns. ikuisen karenssin eli työssäolovelvoitteen. Tämän kun saa niin TE-palvelut ei tarjoa enää mitään palveluita, koska oikeutta työttömyysetuuteen ei ole. Toimeentulotukeen riittää, että työnhaku on voimassa TE-palveluissa ja näin toimeentulotuen saa täysimääräisenä. Eli käytännössä nämä ihmiset voivat olla aivan rauhassa kaikilta työllisyyspalveluita ja saavat täyden toimeentulotuen, kunhan vain se työnhaku kuitenkin on voimassa. Jos työnhaku ei ole voimassa, niin sitten toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa.

t. Kelassa töissä

Miten sellanen pärähtää? Kysyn koska sairista takana 4 v, ei mt. En kelpaa eläkkeellekään. Ja te toimistossa pitäis juosta paikan päällä vaikka tää ei käytännössä onnistu ilman taksia ja saattajaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän