Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ehdottaa suhteen avaamista kumppanille?

Vierailija
05.09.2024 |

Olemme 40 + avopari, yhdessä kohta 15 vuotta, lapsia kaksi (12 ja 9-vuotiaat).

Olemme oikeasti onnellisia yhdessä, ainoa asia joka ei suhteessa toimi on seksi. Kumpaakaan se ei oikein tunnu kiinnostavan, asiasta ei myöskään puhuta. Aikoinaan sitä toki oli enemmän, mutta nykyään hyvin harvakseltaan, ja aina samalla kaavalla.

Minä en myöskään ole ollut aiemmin kovin kiinnostunut seksistä, mutta nyt huomaan, kuinka se on mielessäni ihan koko ajan. Oma mies on rakkainta maailmassa, mutta tuntuu välillä vähän tylsältä ja seksin suhteen sieltä on turha mitään yllätyksiä odotella. En halua pettää enkä loukata häntä missään nimessä, mutta toisaalta tuntuu ahdistavalta odotella tässä seksielämämme lopullista kuihtumista, kun emme oikeasti ole vielä niin vanhoja. 

Minulle sopisi suhteen avaaminen, en ole mustasukkainen. Olen myös aivan varma, että miehenikin halutessaan löytäisi helposti seksiseuraa, jos niin haluaisi. Pelisäännöt pitäisi tietysti sopia etukäteen hyvin, esim. ei koskaan suojaamatonta seksiä. En myöskään halua, että meidän yhteiseen kotiimme koskaan tuotaisiin ketään ulkopuolisia ihmisiä. 

Minulla ei ole mielessä ketään erityistä, jonka kanssa olisi pakko päästä sänkyyn, enkä todellakaan etsisi seuraa tindereistä tai netistä. Mutta jos oikea henkilö sattuisi jossain vaiheessa kohdalle, niin siinä tapauksessa sitten voisi antaa mennä, jos siltä tuntuisi.

Onko kokemuksia miten tällaisen voi ottaa puheeksi suhteessa? Pelkään, että mieheni loukkaantuu, jos ehdotankin tällaista järjestelyä, ja ajattelee ettei hän riitä minulle, vaikka ei tässä nyt suoraan tuostakaan ole kysymys.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän on kirjoittanut sama henkilö, joka kirjoitti aiemmin sen "oma mies on täydellinen, mutta ei riitä".

Ihan sama tyyli ja tapa kertoa tarinaa. 

Ja tarinahan tämä on, tarkoituksena provosoida. 

No provo tai ei niin tässä keskustelussa on mielestäni paljon hyviä pointteja, ja aika yksimielisiä ihmiset ovat. Tietyt tahot nyt aina kauhistelee ihan periaatteesta, mutta muut ovat mielestäni aika realistisesti ja rauhallisesti todenneet samansuuntaisesti: parisuhteen ja sen seksielämän pitää olla todella vahvalla, hyvällä pohjalla jotta avoimella suhteella olisi mitään mahdollisuutta toimia.

Mielestäni on mukava huomata että kaikesta lehdistön avoimuusjutuista huolimatta suurin osa ihmisistä näköjään omaa aika järkevän näkemyksen asiaan.

Nämä provot on tehty esittämään incel-porukoille sitä uskomusta, että muka naisille ei mikään riitä. Näitä aloituksiahan screencapataan tuonne yllölaudalle ja sitten esitetään kuin tositarinoina siitä, ettäkö mukamas tallaisia kaikki naiset ovat, mies voi olla vaikka miten täydellinen niin ei siltikään kelpaa.

Siksi näihin satutarinoihin ei tulisi edes vastata vaan heti ilmoittaa, että kyse on provotarinasta, jolla yritetään vaan maalata naiset huonoon valoon. 

Aha, OK, tämä oli minulle uutta. Mutta siltikään en ole valmis lopettamaan keskustelua (ainakaan järkevää sellaista, mitä tässä ketjussa on mielestäni ollut paljon) vain sen takia että joku peräkammarinpoika voi siitä sopivalla rajauksella postata screencappeja jonnekin aivan toiselle forumille, jossa minä en edes käy. Eikä AP tässä edes saanut mitään vastakaikua, ei tullut laumaa muita kirjoittajia samaistumaan "ongelmaan".

Vierailija
82/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monen moisissa suhteissa ja lopulta on todettava että kaikki voi toimia, mutta jos todella haluaa pitkän ja syvän yhteyden toiseen ihmiseen, se ei onnistu kuin monogamisessa suhteessa. 

Tiedän että moni on eri mieltä, mutta ei onnistu siltikään. Kun teillä on vain ja ainoastaan toisenne, suhteella on mahdollista kehittyä paljon syvemmäksi. 

Yksikään ihminen ei ole pohjaton kaivo josta voi antaa itsestään muille, vaikka moni itsekeskeisyyden kourissa luuleekin niin. 

Kuten elämässä muutoinkin, vähemmän on usein enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän on kirjoittanut sama henkilö, joka kirjoitti aiemmin sen "oma mies on täydellinen, mutta ei riitä".

Ihan sama tyyli ja tapa kertoa tarinaa. 

Ja tarinahan tämä on, tarkoituksena provosoida. 

No provo tai ei niin tässä keskustelussa on mielestäni paljon hyviä pointteja, ja aika yksimielisiä ihmiset ovat. Tietyt tahot nyt aina kauhistelee ihan periaatteesta, mutta muut ovat mielestäni aika realistisesti ja rauhallisesti todenneet samansuuntaisesti: parisuhteen ja sen seksielämän pitää olla todella vahvalla, hyvällä pohjalla jotta avoimella suhteella olisi mitään mahdollisuutta toimia.

Mielestäni on mukava huomata että kaikesta lehdistön avoimuusjutuista huolimatta suurin osa ihmisistä näköjään omaa aika järkevän näkemyksen asiaan.

Nämä provot on tehty esittämään incel-porukoille sitä uskomusta, että muka naisille ei mikään riitä. Näitä aloituksiahan screencapataan tuonne yllölaudalle ja sitten esitetään kuin tositarinoina siitä, ettäkö mukamas tallaisia kaikki naiset ovat, mies voi olla vaikka miten täydellinen niin ei siltikään kelpaa.

Siksi näihin satutarinoihin ei tulisi edes vastata vaan heti ilmoittaa, että kyse on provotarinasta, jolla yritetään vaan maalata naiset huonoon valoon. 

Tiedä häntä en ole ylilaudalla käynyt, mutta kyllä näitä oikeasti löytyy ihan oikeasta reaalimaailmasta. Meilläkään ei ollut juuri seksiä vuosikausiin eikä sen syyhyn löytynyt vaimolta mitään vastausta. Kun koitin avata asiasta keskustelua oli useimmiten seurauksena vain kiusalinen hiljaisuus tai sitten välttelevä toteamus että kyllä tästä varmaan ihan kohta vilkastuu.

Yllätys olikin melkoinen kun hän kerran kysyi mitenkä olisi jos avattaisiin suhde ja hän jollakin harrastusreisullaan voisi harrastaa seksiä jonkun muun kanssa ja minäkin voisin etsiä mieleistäni seksiseuraa.

Minä totesin siihen jokseenkin siihen malliin, että hän tietää mistä talosta pääsee ulos ja jos lähtee niin jättää talon samoin kuin autonsa avaimet siihen eteisen pöydälle. (auto on minun nimissäni ja ostamani samoin kuin talo).

Vierailija
84/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin aiheesta vihjailun pikkuhiljaa. Ehkä vuosi siinä meni puolisolla kypsytellessä kunnes sanoi itse että kiinnostaisi kokeilla. Puhe siis oli että joka ikinen vierastapaaminen sovitaan puolison kanssa etukäteen. Alkuun kaikki meni hyvin ja lisäsi seksi sekä määrällisesti että laadullisesti paljon kotonakin. Sitten puoliso käi kiinni salavierailuista ja koska luottamus meni niin sitten lopetettiin myös vieraissa käynti. Nyt seksiä on vähemmän kuin koskaan..

Vierailija
85/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harva, siis TODELLA harva avatuista suhteista ei pääty eroon. 

Vierailija
86/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luotaa avoimist suhteista tehtyjä lehtijuttuja ja televiso ym haastatteluja ei voi olla huomaamatta jännää korrelaatiota.

Haastateltava ja aloitteen tekijä näissä on miltei aina nainen, toimittaja on nainen samoin kuin aihetta kommentoinut asiantuntija eli jonkinlainen terapeutti tai seksuaalineuvoja. 

Tämän aloitteen tekijän puolisolta ei ole yleensä vaivauduttu kysymään mitään. Asiasta on yleensä vain vaimon kertoma mielipide "kyllä tämä on meidän Pertille ihan OK".

Vierailija
87/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen suhde avattiin naisen toivomuksesta. Suhde loppui kun löysin uuden naisen. 

Musta suhteen avaaminen on hyvä asia, koska voi todeta itselleen että tuli valittua väärä ihminen rinnalle ja saa aikaa etsiä sellaista naista joka osaa rakastaa ja tietää mitä rakkaus on ja mitä se ei ole. Ero hoituu noin paljon helpommin. 

M

Vierailija
88/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoin suhde on laiskan ihmisen ratkaisu. Jos mieheltä ei kannata odottaa seksin suhteen yllätyksiä, järjestä niitä itse. Turha jäädä odottamaan, että toinen tekee jotain, minkä voi tehdä itsekin. Kannattaa kokeilla mieluummin avioseksin parantamista ainakin ennen kuin ryhtyy mistään suhteen avaamisesta puhumaan.

Jos toinen ehdottaa tuollaisia, se kertoo että on aika erota. En missään tilanteessa jatkaisi suhdetta jossa toinen on vain puoliksi mukana.

Vierailija
89/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos parisuhteessa on vika, se ei korjaannu suhteen avaamisella. Nyt vaikuttaa siltä ettei teistä kumpikaan ole valmis tekemään työtä parisuhteenne eteen. Helpompi vain erota, näin kärsitte vähemmän.

Olen eri mieltä. Olen M59 ja avoimessa suhteessa. Seksiä meillä ei ole ollut vuosikausiin, mutta emme halua erota, vaikka lapset ovat jo aikuisia. Ei toimimaton seksi ole syy erota, jos muuten on hyvä ja toimiva suhde. Sitten joskus kun on lastenlapsia, niin onhan se mukavampaa, kun isovanhemmat ovat vielä yhdessä.

Puhu suhteesta puolisosi kanssa. Niin mekin teimme. Minulla on haluja, vaimolla ei ainakaan minun kanssani. Nostin kissan pöydälle ja totesin, että näin ei voi jatkua. Siitä keskustelu vähitellen meni suhteen avaamiseen älä kysy, älä kerro periaatteella. Minulla on ihan hyvä FWB suhde yhden naisen kanssa, eli en kuitenkaan harrasta seksiä kaikkien vastaantulevien kanssa.

Vierailija
90/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Näin keskivertomiehenä voin todeta että saatat hyvinkin yliarvioida miehesi mahdollisuuksia saada mitään muuta vipinää. Omalla kohdallani, kuten valtaosan muidenkin miesten kohdalla, tilanne on se, että sinkkuna ollessamme seuramme voi kyllä kiinnostaa, mikäli olemme tositarkoituksella liikkeellä ja haluamme rauhassa tutustua. Tämä on se yleinen virhe mitä miehet tekevät, yrittävät liian nopeasti edetä seksiin, kun seksi on se mikä kiinnostaisi. Tapailukumppani taas kiinnostaa perinteinen parisuhde, jolloin ei haluta hypätä sänkyyn liian nopeasti. Tämä on toki ihan ymmärrettävää. Sitten kun toiseen on tutustunut ja ollaan edelleen samoilla viivoilla ja molemmat haluavat sitoutua (tai ainakin homma on selvästi menossa siihen suuntaan), silloin tietysti seksikin astuu kuvaan mukaan. Mutta siis keskivertomies on kyllä hyvin tietoinen siitä että tässä ollaan myymässä ns koko pakettia: seksi kuuluu siihen osana, mutta se vaatii koko paketin. Jos nyt yr

Olen naimisissaavoimessa suhteessa ja minulla on suhde eronneen naisen kanssa, jolla on alaikäisiä lapsia. Hänelle järjestely sopii ihan hyvin. Tapaamme useammin lapsivapaina viikkoina ja vähemmän silloin kun hänellä on lapset. Suomessa on aika paljon eronneita joilla on lapsia. Eiköhän tästä joukosta löydy aika monta, jotka haluavat läheisyyttä ja seksiä, mutta eivät toista ihmistä sotkemaan omaa arkea 24/7

Vierailija
91/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin miehelleni että seksittömyys tympii.

Voitaisiin kokeilla suhteen avaamista lopputuloksella totaali selibaatti.

Olisi pitänyt olla hiljaa ja pettää. Mutta uskon avoimuuteen ja keskusteluun.

Puutteessa kärvistely ei tee hyvää suhteelle.

Kämppis teema on tapetilla päivittäin.

Olen 50v N

Ei viisikymppisiä mummoja enää nussi kuin jotkut gerontofiilit perverssit

ei 50 ole ikä eikä mikään, jos on hoikka ja hyvässä kunnossa

Vierailija
92/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos parisuhteessa on vika, se ei korjaannu suhteen avaamisella. Nyt vaikuttaa siltä ettei teistä kumpikaan ole valmis tekemään työtä parisuhteenne eteen. Helpompi vain erota, näin kärsitte vähemmän.

Olen eri mieltä. Olen M59 ja avoimessa suhteessa. Seksiä meillä ei ole ollut vuosikausiin, mutta emme halua erota, vaikka lapset ovat jo aikuisia. Ei toimimaton seksi ole syy erota, jos muuten on hyvä ja toimiva suhde. Sitten joskus kun on lastenlapsia, niin onhan se mukavampaa, kun isovanhemmat ovat vielä yhdessä.

Puhu suhteesta puolisosi kanssa. Niin mekin teimme. Minulla on haluja, vaimolla ei ainakaan minun kanssani. Nostin kissan pöydälle ja totesin, että näin ei voi jatkua. Siitä keskustelu vähitellen meni suhteen avaamiseen älä kysy, älä kerro periaatteella. Minulla on ihan hyvä FWB suhde yhden naisen kanssa, eli en kuitenkaan harrasta seksiä kaikkien vastaantulevien

Kiitos ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta.

Vierailija
93/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu suhteesta puolisosi kanssa. Niin mekin teimme. Minulla on haluja, vaimolla ei ainakaan minun kanssani. Nostin kissan pöydälle ja totesin, että näin ei voi jatkua. Siitä keskustelu vähitellen meni suhteen avaamiseen älä kysy, älä kerro periaatteella. Minulla on ihan hyvä FWB suhde yhden naisen kanssa, eli en k

Ensimmäin vastaus joka vahvisti kantaasi. Ethän sinä täältä muuta edes hae.

Vierailija
94/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu suhteesta puolisosi kanssa. Niin mekin teimme. Minulla on haluja, vaimolla ei ainakaan minun kanssani. Nostin kissan pöydälle ja totesin, että näin ei voi jatkua. Siitä keskustelu vähitellen meni suhteen avaamiseen älä kysy, älä kerro periaatteella. Minulla o

NIin no, kysyinkin avauksessani neuvoja puheeksiottamiseen, enkä mitään moraalisaarnoja ihmisiltä, jotka eivät edes koskaan ole kokeilleet avointa suhdetta.

Vierailija
95/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenko takia et haluaisi erota? Mieti tilannetta, että sinulla ja miehelläsi molemmilla olisi sivusuhde. Varmasti se jossain vaiheesa alkaisi näkyä arjessanne ja siten myös lastenne elämässä. Kohta jompikumpi haluaisi viettää lomiaan toisen kumppaninsa kanssa. 

Vierailija
96/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenko takia et haluaisi erota? Mieti tilannetta, että sinulla ja miehelläsi molemmilla olisi sivusuhde. Varmasti se jossain vaiheesa alkaisi näkyä arjessanne ja siten myös lastenne elämässä. Kohta jompikumpi haluaisi viettää lomiaan toisen kumppaninsa kanssa. 

En halua erota, koska rakastan miestäni. Olemme onnellisia, meillä on hauskaa ja hän on paras ystäväni. Seksi on ainoa asia, joka sakkaa, miestäni ei ole huvittanut aikoihin, ehkä kerran kolmessa viikossa harrastetaan. Miksi eroaisin miehestäni tämän takia?

Vierailija
97/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta suhteen avaamisesta, joten siinä mielessä olen sivustahuutelija kuten moni muukin. Kiinnitin huomioni siihen, ettei kumpaakaan oikein kiinnosta (yhteinen) seksi eikä siitä edes puhuta. Minä aloittaisin tuosta eli puhumisesta. Voi olla turhan kova juttu aloittaa keskustelua suoraan suhteen avaamisesta. Mutta entä jos kertoisit omista haluistasi ja toiveistasi ja vastaavasti kysyisit miehesi toiveista? Riittääkö nykyinen seksin määrä hänelle, haluaisiko hänkin vaihtelua muttei uskalla ehdottaa jne.

Jos osoittautuu, että tarpeenne ovat aivan erilaiset, voitte pohtia yhdessä ratkaisua. Silloin suhteen avaaminen voi olla yksi vaihtoehto, mutta ei siihen kannata suin päin lähteä. Teidän pitää siinäkin tapauksessa sopia monesta asiasta yhdessä - siis puhua.

Vierailija
98/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin sexpoon siitä. Sieltä saa hyvät ohjeet, neuvoa ja tukea suhteen avaamiseen. 

Vierailija
99/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane avoimesta kun puoliso tulee kotiin niin ei tartte erikseen ehottaa että haluat erota

Vierailija
100/105 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua erota, koska rakastan miestäni. 

Taitaa olla pelkkää sanahelinää tuo rakkautesi. Miten on mahdollista, ettet pysty keskustelemaan rakastamasi ihmisen kanssa, vaan mieluummin höpiset tyhjiä Vauvalla?.