Miten ehdottaa suhteen avaamista kumppanille?
Olemme 40 + avopari, yhdessä kohta 15 vuotta, lapsia kaksi (12 ja 9-vuotiaat).
Olemme oikeasti onnellisia yhdessä, ainoa asia joka ei suhteessa toimi on seksi. Kumpaakaan se ei oikein tunnu kiinnostavan, asiasta ei myöskään puhuta. Aikoinaan sitä toki oli enemmän, mutta nykyään hyvin harvakseltaan, ja aina samalla kaavalla.
Minä en myöskään ole ollut aiemmin kovin kiinnostunut seksistä, mutta nyt huomaan, kuinka se on mielessäni ihan koko ajan. Oma mies on rakkainta maailmassa, mutta tuntuu välillä vähän tylsältä ja seksin suhteen sieltä on turha mitään yllätyksiä odotella. En halua pettää enkä loukata häntä missään nimessä, mutta toisaalta tuntuu ahdistavalta odotella tässä seksielämämme lopullista kuihtumista, kun emme oikeasti ole vielä niin vanhoja.
Minulle sopisi suhteen avaaminen, en ole mustasukkainen. Olen myös aivan varma, että miehenikin halutessaan löytäisi helposti seksiseuraa, jos niin haluaisi. Pelisäännöt pitäisi tietysti sopia etukäteen hyvin, esim. ei koskaan suojaamatonta seksiä. En myöskään halua, että meidän yhteiseen kotiimme koskaan tuotaisiin ketään ulkopuolisia ihmisiä.
Minulla ei ole mielessä ketään erityistä, jonka kanssa olisi pakko päästä sänkyyn, enkä todellakaan etsisi seuraa tindereistä tai netistä. Mutta jos oikea henkilö sattuisi jossain vaiheessa kohdalle, niin siinä tapauksessa sitten voisi antaa mennä, jos siltä tuntuisi.
Onko kokemuksia miten tällaisen voi ottaa puheeksi suhteessa? Pelkään, että mieheni loukkaantuu, jos ehdotankin tällaista järjestelyä, ja ajattelee ettei hän riitä minulle, vaikka ei tässä nyt suoraan tuostakaan ole kysymys.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan rakentavista kommenteistanne, av-palstan jeesukset eivät kyllä koskaan petä. Olisi pitänyt kirjoittaa avaukseen, että jos et itse ole avoimessa suhteessa, niin älä vaivaudu vastaamaan, koska moraalipoliisien ja peräkammarin poikien kommentit eivät kiinnosta pätkääkään.
Mä en leiki teidän kanssa kun en saanut pelkkää kehua ja kannustusta?
Olet upea, nuori, vahva, rohkea, äiti ja kaikkea mahtavaa!
En pyytänyt kehua enkä kannustusta, vaan neuvoja, miten ottaa asia puheeksi. Ja vastaukseksi tuli "ota ero"- paskaa.
Jos olisitte onnellisia, seksin puute ei haittaisi.
Jos olisitte onnellisia, mutta seksin puute haittaisi, te keskustelisitte siitä.
Jos mies riittäisi sinulle, et ehdottaisi avointa suhdetta.
Ja lopuksi, miehen tulisi tanssia täysin sinun halujesi mukaan. Silloin kun et halua seksiä ja silloin kun haluat. Et rakasta miestäsi, vaan ihan jotain muuta, ehkä materiaa?
Suosittelen odottamaan lasten vuoksi jos rakastat heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan rakentavista kommenteistanne, av-palstan jeesukset eivät kyllä koskaan petä. Olisi pitänyt kirjoittaa avaukseen, että jos et itse ole avoimessa suhteessa, niin älä vaivaudu vastaamaan, koska moraalipoliisien ja peräkammarin poikien kommentit eivät kiinnosta pätkääkään.
En pyytänyt kehua enkä kannustusta, vaan neuvoja, miten ottaa asia puheeksi. Ja vastaukseksi tuli "ota ero"- paskaa.
Paska idea niin siksi vastaukset on että älä.
Tuo on samalla tasolla kuin "Miten leikkaisin itseltäni käden irti? Kertokaa parhaat vinkit"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa on ainoastaan ajatus avoimesta suhteesta tuossa tilanteessa. Ihan eka edellytys avoimen suhteen toimimiselle on se, että parin seksielämä on huippukunnossa ilmankin.
Eikö olisi yksinkertaiempaa vain erota ja kummankin jatkaa omaa elämäänsä. Teidän lapset kuyllä keksii aika nopeasti mikä on pelin juoni ja se tulee sekä ahdistamaan heitä että sekoittamaan päät. Vie turvallisuudnetunteen elämästä. Jos siis lähdette vapaahässiminen-suuntaan. Lisäksi kun kaveripiirissä ja koulussa lähtee juttu leviämään niin kiusaaminen tulee olemaan rankkaan. Vihaatko lapsiasi? Ei tapahdu teille, olette sen verta varovaisia? Justiinsa joo XDDD
Googlaamalla löytyy paljon juttuja, ehkä nämä ovat hyödyllisempiä, kuin kukkahattujen kanssa vänkääminen täällä. Itse olen avoimessa suhteessa, mutta ollaan oltu "auki" ihan alusta asti, ja molemmilla on taustalla vastaavaa jo aikaisemmasta elämästä:
https://vaestoliitonterapia.fi/2023/01/09/vapauden-huuma-ja-osattomuude…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suhteen-avaaminen-kiehtoo-suomalais…
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000008625574.html
Ap voit miettiä miltä tuntuisi istua perheaterialla tietäen mitä teit edellisiltana, tai mitä miehesi teki. Pystyisittekö olemaan kuin mitään ei olisi tapahtunut (vai selostaisitteko kaiken toisillenne kipeitä yksityiskohtia myöten). Pystyisitkö olemaan miettimättä oliko se miehesi pano vartaloltaan kauniimpi, ja kertooko hänen harhaileva katse ihastumisesta? Pystyisitkö olemaan stalkkaamatta kenelle hän viestittelee, ja ärsyyntymättä siitä, että viestittelyä on niin paljon. Ketuttaisiko iloisesti viheltelevä mies, kun itse olet viettänyt viikonlopun lasten harrastuksissa? Kehtaisiko sheivata sääriä miehen lähden, jos hän tietäisi mihin olet menossa? Entä miten miehesi ottaisi tällaiset asiat? Kannattaa varautua siihen, että käytännön yllätyksiä riittää, ja että ne voivat tuhota kaiken.
Selvitä netistä mikä on eroprosentti suhteissa, jotka ovat alkaneet monogaamisina ja sitten avattu. Mieti haluatko pelata rulettia sellaisilla todennäköisyyksillä.
Mites vaikka rehellinen "seksi kanssasi on tappavan tylsää ja epätyydyttävää ja jatkossa haluan n*ssia muita, koska uskon että muiden kanssa se olisi parempaa". Tämähän se sinun viestisi ydin lopulta on, vieläpä aika neutraalisti ilmaistuna. En ymmärrä miksi sitä pitäisi kaunistella tai miten edes ajattelit että se olisi mahdollista.
Haha, sori mutta kyllä tuo on lopun alku. Suosittelen miettimään miksi et halua kumppaniasi. Kyllä siihen on enemmän syitä taustalla kun näytät myöntävän. Kyllä hyvin toimivaan, rakkautta sisältävään liittoon kuuluu halu. Toki lyhyitä kuivia kausia voi olla, mutta niihinkin on yleensä joku syy.
Komppaan vahvasti täällä aiemmin esitettyä: avoin suhde voi toimia vain jos parin keskinäinen seksielämä on huippukunnossa: määrä, laatu, avoimuus, halut. Silloin avoin suhde voi ehkä tuoda tiettyä komplementtia parisuhdeseksiin (joskushan vaihtelu virkistää), mutta substituuttina parisuhdeseksille se ei millään voi toimia.
Eihän ap:n ehdotus ole mikään avoin suhde. Avoimessa suhteessa on kyse siitä, että seksuaalisuutta riittää muillekin jakaa. Ja siksi sen käsitteleminen ja hyväksyminenkin on luonnollisempaa kuin monogaamisilla henkilöillä. Ei toimi mitenkään niin, että seksuaalisuus ulkoistetaan, sellainen vain satuttaa. Kyllä seksiä pitää olla itse pääsuhteessakin, se on se liima.
Tämä on hulvaton ajatus että nihkeällä seksielämällä varustettu pari avaa suhteen ja suhde alkaa toimimaan. Totuus on että harva parisuhde kestää avaamisen ja sellainen parisuhde on itsessään jo niin arvokas ja usein myös molempia tyydyttävä.
Parhaat mahdollisuudet onnistua on alkaa alusta asti avoimeen parisuhteeseen, sillä erotilastot puhuvat todella karua kieltä suhteen avaamisesta.
Nyrkkisääntö on että jos suhde ei toimi kaikilla osa-alueilla hyvin, niin silloin ei toimi avoin suhdekkaan.
Tässä tapauksessa avoimen suhteen toimiminen on likimain mahdotonta, koska kommunikaatio seksielämästä on olematonta.
Hulluhan AP: n mies olisi jos tuohon suostuisi. Ei mitään voitettavas vai pelkkää hävittävää. AP on ollut suhteessa se joka on ihan omien sanojensa mukaan vältellyt seksiä miehensä kanssa. Nyt on ruvennut jostain syystä jalkoväliä kutittamaan mutta sitä kutkaa helpottamaan ei oma mies kelpaa pitäisi saada vierasta.
Niin kuin tuossa aiemmin on jo kirjoitettu keski- ikäisen miehen ei ole ihan helppo löytää seksiseuraa jos kertoo olevansa avoimessa suhteessa ja ettei etsi muuta kuin seksiä ilman aikomustakaan jättää aiempaa suhdettaan. AP tuossa kyllä vahvasti yliarvioi miehensä mahdollisuudet.
Toisinpäinhän AP: llä on runsaudenpula jos pistää jollekin seuranhakupalstalle ilmoituksen.
Tästä on omakohtaisia kokemuksia, kun vaimolla oli samankaltaisia ajatuksia aikoinaan. En myöntänyt enkä kieltänyt vaan sanoin miettiväni ja selvittäväni asiaa.
Kokeilin seuranhakua muutamalla foorumilla ja jokunen lupaava kanditaatti olisi ollutkin, mutta kaikissa tapauksissa homma kaatui siihen kun ilmoitin että paketissa on mukana puoliso jota en ole jättämässä.
Edellä olevan seurauksena ilmoitin vaimolle, että jos hän seikkailemaan, niin voi samalla jättää avaimena kotiin. Minulle ei avoimella suhteella ole mitään annettavaa. Täysin vapaana voisin sitten onnistua paremmin löytämään uutta seuraa.
"Mä en halua sua, mutta muita varmasti haluan." siinäpä terve pohja onnelliselle liitolle.
Olen ymmärtänyt, että suhtern pitää olla tosi hyvä kaikin puolin, että kestää sen avoimuuden. Ja teillä ei ole.
Tän on kirjoittanut sama henkilö, joka kirjoitti aiemmin sen "oma mies on täydellinen, mutta ei riitä".
Ihan sama tyyli ja tapa kertoa tarinaa.
Ja tarinahan tämä on, tarkoituksena provosoida.
Vierailija kirjoitti:
Tän on kirjoittanut sama henkilö, joka kirjoitti aiemmin sen "oma mies on täydellinen, mutta ei riitä".
No provo tai ei niin tässä keskustelussa on mielestäni paljon hyviä pointteja, ja aika yksimielisiä ihmiset ovat. Tietyt tahot nyt aina kauhistelee ihan periaatteesta, mutta muut ovat mielestäni aika realistisesti ja rauhallisesti todenneet samansuuntaisesti: parisuhteen ja sen seksielämän pitää olla todella vahvalla, hyvällä pohjalla jotta avoimella suhteella olisi mitään mahdollisuutta toimia.
Mielestäni on mukava huomata että kaikesta lehdistön avoimuusjutuista huolimatta suurin osa ihmisistä näköjään omaa aika järkevän näkemyksen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No provo tai ei niin tässä keskustelussa on mielestäni paljon hyviä pointteja, ja aika yksimielisiä ihmiset ovat. Tietyt tahot nyt aina kauhistelee ihan periaatteesta, mutta muut ovat mielestäni aika realistisesti ja rauhallisesti todenneet samansuuntaisesti: parisuhteen ja sen seksielämän pitää olla todella vahvalla, hyvällä pohjalla jotta avoimella suhteella olisi mitään mahdollisuutta toimia.
Mielestäni on mukava huomata että kaikesta lehdistön avoimuusjutuista huolimatta suurin osa ihmisistä näköjään omaa aika järkevän näkemyksen asiaan.
Nämä provot on tehty esittämään incel-porukoille sitä uskomusta, että muka naisille ei mikään riitä. Näitä aloituksiahan screencapataan tuonne yllölaudalle ja sitten esitetään kuin tositarinoina siitä, ettäkö mukamas tallaisia kaikki naiset ovat, mies voi olla vaikka miten täydellinen niin ei siltikään kelpaa.
Siksi näihin satutarinoihin ei tulisi edes vastata vaan heti ilmoittaa, että kyse on provotarinasta, jolla yritetään vaan maalata naiset huonoon valoon.
Vaikka olisi kaksi niin äärettömän liberaalia ihmistä keskenään suhteessa että avoimen suhteen idea toimis se menisi silti mönkään koska aikataulut ja priorisointi pettäisivät. Ennemmin tai myöhemmin olisi tilanne jossa parilla on yhteinen meno tai vastuu mutta toisen panokaveri sanoo että tuu tänää käymään ja jos et tuu ni elä enää soittele koskaan.