Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ehdottaa suhteen avaamista kumppanille?

Vierailija
05.09.2024 |

Olemme 40 + avopari, yhdessä kohta 15 vuotta, lapsia kaksi (12 ja 9-vuotiaat).

Olemme oikeasti onnellisia yhdessä, ainoa asia joka ei suhteessa toimi on seksi. Kumpaakaan se ei oikein tunnu kiinnostavan, asiasta ei myöskään puhuta. Aikoinaan sitä toki oli enemmän, mutta nykyään hyvin harvakseltaan, ja aina samalla kaavalla.

Minä en myöskään ole ollut aiemmin kovin kiinnostunut seksistä, mutta nyt huomaan, kuinka se on mielessäni ihan koko ajan. Oma mies on rakkainta maailmassa, mutta tuntuu välillä vähän tylsältä ja seksin suhteen sieltä on turha mitään yllätyksiä odotella. En halua pettää enkä loukata häntä missään nimessä, mutta toisaalta tuntuu ahdistavalta odotella tässä seksielämämme lopullista kuihtumista, kun emme oikeasti ole vielä niin vanhoja. 

Minulle sopisi suhteen avaaminen, en ole mustasukkainen. Olen myös aivan varma, että miehenikin halutessaan löytäisi helposti seksiseuraa, jos niin haluaisi. Pelisäännöt pitäisi tietysti sopia etukäteen hyvin, esim. ei koskaan suojaamatonta seksiä. En myöskään halua, että meidän yhteiseen kotiimme koskaan tuotaisiin ketään ulkopuolisia ihmisiä. 

Minulla ei ole mielessä ketään erityistä, jonka kanssa olisi pakko päästä sänkyyn, enkä todellakaan etsisi seuraa tindereistä tai netistä. Mutta jos oikea henkilö sattuisi jossain vaiheessa kohdalle, niin siinä tapauksessa sitten voisi antaa mennä, jos siltä tuntuisi.

Onko kokemuksia miten tällaisen voi ottaa puheeksi suhteessa? Pelkään, että mieheni loukkaantuu, jos ehdotankin tällaista järjestelyä, ja ajattelee ettei hän riitä minulle, vaikka ei tässä nyt suoraan tuostakaan ole kysymys.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset avointa suhdetta, eihän miehesi halua toista naista?

Käy pettämässä, älä kerro miehelle. Saat kaikki edut: seksiä, hyvä mies ei lähde kävelemään eikä mies rakastu toiseen naiseen. Sinun ei tarvitse olla mustasukkainen eikä miehen koska ei tiedä asiasta.

Näin se nykymoraali toimii.

Vierailija
42/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan rakentavista kommenteistanne, av-palstan jeesukset eivät kyllä koskaan petä. Olisi pitänyt kirjoittaa avaukseen, että jos et itse ole avoimessa suhteessa, niin älä vaivaudu vastaamaan, koska moraalipoliisien ja peräkammarin poikien kommentit eivät kiinnosta pätkääkään.

Yhdelläkään lukijalla ei ole pskankaan vertaa väliä sinä ja sun parisuhteesi. Ei niillä, joilla on avoin suhde eikä niillä, joilla ei ole. 

Ainoa mistä lukijat ovat huolissaan, ovat lapset ja heidän kärsimys vanhempiensa sekoilumeiningistä.

Kyllä huolenpitonne on suorastaan käsin kosketeltavissa, liikuttavaa. 

En ole ap, mutta samassa tilanteessa. Onnellisessa ja pitkässä, mutta lähes seksittömässä liitossa. En ymmärrä miksi tuota eroa tuputetaan näissäkin kommenteissa aino

Niin, kun siellä kauhistellaan eroa. Suomessa ollaan päästy sivistyksessä sen verran eteenpäin, ettei ole pakko elää kaksinaismoralistista elämää ja pitää salarakkaita ja pysyä kuolleessa liitossa. Täällä on nykyään ihan ok jatkaa matkaa, ja myöntää että joku muu voisi ollakin sopivampi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässäni olen oppinut monia asioita. Yksi on, että kaikkea ei voi saada. Hyväksyn sen. Myös naisen pitää hyväksyä se tai mennä olemaan jonkun muun kanssa.

Jos on kanssani saa mut, koko paketin. Ei voi syödä ja säästää kakkua samaan aikaan. Sen verran arvostan ja kunnioitan siis itseäni. Arvostan omaa arvoani miehenä.

Joten suhteessa rajat pysyvät puolin ja toisin. 

Ja mikäli avointa suhdetta ehdottaa niin mulle se on sama kuin ehdottaa eroa. Okei, sä haluat olla jonkun muun kanssa. Ymmärrän. 

Mun kohdalla ei voi saada kaikkea yhtäaikaa.

Vierailija
44/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi joku hehkeä nainen ja pyydä häntä ehdottamaan sitä miehelle ja kysymään lupaa sinulta.

Vierailija
45/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sulla on se "kumppani" katsottuna? Olet käynyt testaamassa valovoimaasi seksimarkkinoilla? 

Vierailija
46/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pihtasit vuosia, mies luovutti ja nyt voiton kunniaksi haluat panna muiden kanssa? 

Onneksi olkoon. Kait?

Vierailija
47/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pihtasit vuosia, mies luovutti ja nyt voiton kunniaksi haluat panna muiden kanssa? 

Onneksi olkoon. Kait?

Onkohan tämä kilpailu vain joku naisille kerrottu asia kun miehet ei tiedä edes olevansa kisassa. Onko miehillä edes mahdollisuutta voittaa tässä?

Vierailija
48/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että avoin suhde todennäköisesti satuttaa jotakuta. Onhan se kiva itse käydä, mutta mielipide voi muuttua jos kumppani saa mahtavaa seksiä kodin ulkopuolella 

Vierailija
49/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voidaanko naida vaikka Jeesusta ja Mariaa yhtä aikaa?"

Vierailija
50/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos parisuhteessa on vika, se ei korjaannu suhteen avaamisella. Nyt vaikuttaa siltä ettei teistä kumpikaan ole valmis tekemään työtä parisuhteenne eteen. Helpompi vain erota, näin kärsitte vähemmän.

Parisuhteessamme ei ole vikaa, enkä halua erota. Teemme päivittäin asioita parisuhteemme eteen, molemmat. Kirjoitin, että ainoa asia mikä meillä ei toimi, on seksi. 

Jos seksi olisi minulle maailman tärkein asia, olisin jo eronnut. 

Tuo lihavoitu kohta ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Seksin toimivuuteen heijastuu kaikki mitä suhteessa muuten tapahtuu - se ei suinkaan ole sellainen irrallinen saareke jollaisena sitä kuvaat. Vähintäänkin toinen asia mikä teillä ei toimi on kommunikaatio. Jos saisitte sen toimimaan, saattaisit yllättyä kuinka hyvin se seksikin toimii.

Se mitä olet miehellesi ehdottamassa on eräänlainen jättäminen siinä mielessä että et edes tarjoa mahdollisuutta korjata suhteen epäkohtia yhdessä. Näin vakava torjunta vaurioittaa suhdettanne melko todennäköisesti. Jos teillä olisi kaikki hyvin, ottaisit tietenkin miehesi mukaan ratkomaan tilannetta etkä sulkisi häntä ulkopuolelle. 

Avoimet suhteet onnistuvat parhaiten silloin kun suhde on alusta alkaen ollut ei-yksiavioinen. Monogamiseksi sovitun, pitkään jatkuneen suhteen muuttaminen avoimeksi onnistuu vain äärimmäisen harvoin. Aiheesta on olemassa runsaasti kirjallisuuttakin ainakin englannin kielellä.

Vierailija
51/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Näin keskivertomiehenä voin todeta että saatat hyvinkin yliarvioida miehesi mahdollisuuksia saada mitään muuta vipinää. Omalla kohdallani, kuten valtaosan muidenkin miesten kohdalla, tilanne on se, että sinkkuna ollessamme seuramme voi kyllä kiinnostaa, mikäli olemme tositarkoituksella liikkeellä ja haluamme rauhassa tutustua. Tämä on se yleinen virhe mitä miehet tekevät, yrittävät liian nopeasti edetä seksiin, kun seksi on se mikä kiinnostaisi. Tapailukumppani taas kiinnostaa perinteinen parisuhde, jolloin ei haluta hypätä sänkyyn liian nopeasti. Tämä on toki ihan ymmärrettävää. Sitten kun toiseen on tutustunut ja ollaan edelleen samoilla viivoilla ja molemmat haluavat sitoutua (tai ainakin homma on selvästi menossa siihen suuntaan), silloin tietysti seksikin astuu kuvaan mukaan. Mutta siis keskivertomies on kyllä hyvin tietoinen siitä että tässä ollaan myymässä ns koko pakettia: seksi kuuluu siihen osana, mutta se vaatii koko paketin. Jos nyt yr

Palsta katkaisee ärsyttävästi lainauksen, mutta tämä oli minusta järkevän miehen realistinen kommentti aiheeseen. Kiitos tästä.

Vierailija
52/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voidaanko naida vaikka Jeesusta ja Mariaa yhtä aikaa?"

Jessen pyllyyn on hyvä Usko tulla

Vierailija
53/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on, että avoin suhde todennäköisesti satuttaa jotakuta. Onhan se kiva itse käydä, mutta mielipide voi muuttua jos kumppani saa mahtavaa seksiä kodin ulkopuolella 

Minä en ajattele noin, jos mieheni saisi mahtavaa seksiä joltain muulta, niin hienoahan se vain olisi minun mielestäni, edellyttäen, että minulla olisi sama vapaus kuin hänellä. Ja nämä pelottelut, että mitä jos se rakastuu ja haluaa erota, niin ihmisiä eroaa varmaan päivittäin kaikenlaisista syistä. Ei se maailma siihenkään lopu.

Vierailija
54/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista ei kannata ehdottaa, jos ei aivan ehdottomasti halua avointa suhdetta, tai jos ei ole aika varma siitä että se sopii vaimolle. Koska se pelkkä ehdotus voi hyvinkin johtaa eroon tai siihen, että suhde muuttuu entistä huonommaksi.

Vierailija
55/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta siellä.. No jos tuohon lähdette niin nainen saa vierasta 100% todennäköisyydellä, miehellä noin 0,02% jos hyvä tuuri käy - ellei sitten käy maksullisissa. 

Vierailija
56/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista ei kannata ehdottaa, jos ei aivan ehdottomasti halua avointa suhdetta, tai jos ei ole aika varma siitä että se sopii vaimolle. Koska se pelkkä ehdotus voi hyvinkin johtaa eroon tai siihen, että suhde muuttuu entistä huonommaksi.

P.s. Unohdin sitten kesken vastaamisen, että ap:n kumppani olikin avomies eikä aviovaimo.

Vierailija
57/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typerä idea, sori vaan. Tämä oman kokemuksen pohjalta. Haaveilin tuollaisesta itsekin kaveruudeksi muuttuneessa parisuhteessa. Oltiin yhdessä 15 vuotta ja loppuvaiheessa minullakin oli tuo olo, että tässä olisi vielä aikaa nauttia seksuaalisuudestani plus muista iloista.

Puoliso provosoitui kovasti ehdotuksestani. Häntä ei kiinnostanut mahdollisuus seksiin muiden kanssa. Avoin suhde ja monisuhde olivat hänelle kirosanoja. Hän kysyi, miksen hae eroa. Erosta puhuimme usein, ihan pariterapiaa myöten, mutta halusimme yrittää yhdessä koska olimme toistemme parhaat ystävät. No, erohan tuli kun ihastuin toiseen, sain vastakaikua ja tajusin, etten halua elää elämääni kuin varaston hyllyllä. 

Niin, se seksi. Uudessa suhteessa tajusin, että ainakin minulla seksistä tekee nautittavaa se suhde toiseen ihmiseen varsinaisen toimituksen lisäksi. Muutenhan se olisi vain mekaanista kutinan raapimista, jonka voisi hoitaa omin käsin kuten parisuhteessa tein. Olisi ihan hirveä ajatus, että olisin pelkässä seksisuhteessa nykyisen kumppanin kanssa ja joutuisin menemään intohimoisen hetkien jälkeen takaisin sen kärttyisän pihtarin viereen, jonka kanssa elämästä puuttui leikki.

Vierailija
58/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan rakentavista kommenteistanne, av-palstan jeesukset eivät kyllä koskaan petä. Olisi pitänyt kirjoittaa avaukseen, että jos et itse ole avoimessa suhteessa, niin älä vaivaudu vastaamaan, koska moraalipoliisien ja peräkammarin poikien kommentit eivät kiinnosta pätkääkään.

Yhdelläkään lukijalla ei ole pskankaan vertaa väliä sinä ja sun parisuhteesi. Ei niillä, joilla on avoin suhde eikä niillä, joilla ei ole. 

Ainoa mistä lukijat ovat huolissaan, ovat lapset ja heidän kärsimys vanhempiensa sekoilumeiningistä.

Kyllä huolenpitonne on suorastaan käsin kosketeltavissa, liikuttavaa. 

En ole ap, mutta samassa tilanteessa. Onnellisessa ja pitkässä, mutta lähes seksittömässä liitossa. En ymmärrä miksi

Tämä. "Kaiken se kestää, kaiken se kärsii" ei ole enää nykyavioliittojen ohjenuora, niinkuin ehkä eläkesukupolvilla vielä on. Hehän pysyvät "onnellisesti" yhdessä, riitaisuudesta, syrjähypyistä, (henkisestä) väkivallasta ja päihdeongelmista huolimatta, ja ylpäinä toitottavat kuinka monta vuotta ovat toisiaan kestäneet. Ja kauhistelevat eroavia, oli syy mikä tahansa. 

Vierailija
59/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et vaan enää arvosta miestäsi ja näe häntä haluttavana, arvostettavana miehenä. Tämä on ongelman juurisyy hyvin usein. Mies taas ei jaksa panostaa itseensä ja omaan viehätysvoimaansa. Ja noidankehähän se on jos mies ei näe sinua enää kiinnostavana. 

Mutta ethän sä ehdottaisi mitään tuollaista jos arvostaisit miestäsi. Näin se homma toimii. Ja mies suostuu näihin vain jos ei itse arvosta itseään. Mies, joka ei pidä rajoistaan kiinni, on heikko.

Vierailija
60/105 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpariskunta yritti pelastaa avioliittonsa avoimella suhteella. Idea oli hieno, molemmat saisivat sitä mitä kaipasivat. Vaimon halut miestä kohtaan olivat kadonneet ja mies halusi useampaa. Alun kokeilujen jälkeen näki, että järjestely nakersi molempien itsetuntoa, ja heille tuli outo kilpailu toistensa kanssa. Silti he olivat olevinaan, että hieno juttu. Ystävästäni näki ettei ole onnellinen. Illanvietossa etsi maanisesti seuraa paikkaamaan sitä kolhua minkä edellisyön muualla viettänyt mies aiheutti. Erohan heille (onneksi) lopulta tuli, valitettavasti ne aiemmin niin hyvät välitkin tulehtuivat täysin eron myötä.