Kaari Utrion kirjat, tykkäätkö?
Nuoruudessa luin Sunneva-kirjat ja tykkäsin. Muitakin muutamia tullut luettua. Nyt ostin kirppikseltä yhden kirjan.
Kommentit (104)
Romantiikkahan nimenomaan myy. Kyllä ne kustannusyhtiön markkinoinnissa tietää oikein hyvin mitä tekee.
Näinpä, jo esikoisesta lähtien. Se kun oli päähenkilönsä mukaan Loistava Horn (tarkistin juuri uusintapainoksen esipuheesta), mutta päätyi markkinoille nimellä Kartanonherra ja kaunis Kirstin. Uusintapainos on sentään pelkkä Kirstin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai minä vieroksun sitä romantiikkaa niin paljon, että tuo pieni loppuhuipennuskin on liikaa. Miksihän selkeästi asiantunteva Utrio haluaa ympätä sitä mukaan? Harmi, mutta onneksi on vaihtoehtoja.
Eikö kirjallisuudessa muutenkin ole aika usein mukana romantiikkaa yhtenä elementtinä? Sinuhessakin on.
Ja mitäs Akselin ja Elinan tarina muuta on kuin romantiikkaa? Arjen romantiikkaa, kesti monta kymmentä vuotta, viimeinen Akselin ajatuskin hapuili Elinaa.
Niinpä. Jostain syystä silti nimenomaan naisille kohdistetussa kirjallisuudessa romantiikka on väheksyttävää ja ahdetaan harlekiinikategoriaan vaikkei se todellisuudessa olisikaan sitä. Kenelle tulisi mieleen pitää Pohjantähteä hömppänä, vaikka yksi sen peruskivistä on Akselin ja Elinan rakkaustarina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luen niitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Aivot narikkaan-lukemista, jossa nainen on aina kaunis ja mies vahva ja komea.
Nainen on niissä aina pieni ja "linnunluinen" ja hänellä on paljon kiharaa tukkaa. Oliko lienee Utrion haavekuva omasta ulkonäöstään?
Joo ja ketunkasvoinen kuten niissä pirkkala-kirjoissa. Linnunluisesta tulee kyllä ainakin mulle vähän etova fiilis. En tykkää yhtään.
Ja mitäs Akselin ja Elinan tarina muuta on kuin romantiikkaa? Arjen romantiikkaa, kesti monta kymmentä vuotta, viimeinen Akselin ajatuskin hapuili Elinaa.