Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilevä koululainen kaartoi suoraan auton eteen

Vierailija
04.09.2024 |

Aamun kauppareissulla koettua. Olen itse liikenteessä tarkkaavainen ja noudatan nopeusrajoituksia, onneksi, sillä aamulla koululainen kurvasi suojatielle auton eteen ihan yllättäen. Käänsi vaan fillarin yht'äkkiä tielle ja kurvasi eteen.

Ei katsonut taakseen, eikä vissiin eteenkään, koska molemmista suunnista tuli auto. Pää ei pyörähtänyt mihinkään suuntaa. Ei sentään katsonut kännykkää samalla, sillä niitäkin näkee. Poljetaan auton eteen ja tuijotetaan samalla puhelinta.

Mikä siinä on, ettei pyöräilijät osaa liikennesääntöjä? Koskee sekä lapsia että aikuisia? Jatkuvia vaaratilanteita. 

Sama koskee kyllä myös niitä autoilijoita, jotka antavat tietä pyöräilijöille, jopa niissä tapauksissa, kun pyöräilijä on väistämässä autoilijaa eli odottamassa vuoroaan, mutta ei viitsi nousta satulasta. Siinä sitten koko letka autoja tekee äkkijarrutuksen, kun ensimmäinen autoilija ei noudata liikennesääntöjä.

Kommentit (269)

Vierailija
141/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nuo Suomen väistämisvelvollisuussäännöt aivan liian monimutkaisia, varsinkin suojateiden osalta. Ehkä niiden tarkoitus on hämätä ja tappaa?

Ne on tosi yksinkertaiset: Pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen suojatiellä. Paitsi silloin kun auto olisi joka tapausessa väistämisvelvollinen (liikennemerkki, risteyksessä kääntyvä auto, etc)

Ongelma on että nämä "poikkeukset" muodostavat varsinkin kaupungeissa usein enemmistön liikennetilanteista risteyksissä. Eli monissa paikoissa auto on väistämisvelvollinen paljon useammin kuin ei ole.

Lakia voitaisiin selkiyttää siten, että kaikki kevyt liikenne on aina etuajo-oikeutettua suojatiellä. Autoilijat varmaan arvostaisivat selkeitä väistämissääntöjä!

Vierailija
142/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt monenlaisia kakaroita jotka ei katsele mihinkään suuntaan vaan menevät tien yli noin vaan ja autoja tulee. Kaks tyttöää meni sähkölaudalla kolmion takaa suoraan auton eteen ja auto jarrutti ja takaa tullut auto ajoi etummaisen perään. Tytöt vaan nauroi ja kaahasivat pois. Minä lähdin perään ja huusin niille että pysähtykää koska aiheutitte onnettomuuden mutta en saanut niitä kiinni. Annoin tiedot poliisille en tiedä onko niitä tyttöjä saatu kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nuo Suomen väistämisvelvollisuussäännöt aivan liian monimutkaisia, varsinkin suojateiden osalta. Ehkä niiden tarkoitus on hämätä ja tappaa?

Ne on tosi yksinkertaiset: Pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen suojatiellä. Paitsi silloin kun auto olisi joka tapausessa väistämisvelvollinen (liikennemerkki, risteyksessä kääntyvä auto, etc)

Ongelma on että nämä "poikkeukset" muodostavat varsinkin kaupungeissa usein enemmistön liikennetilanteista risteyksissä. Eli monissa paikoissa auto on väistämisvelvollinen paljon useammin kuin ei ole.

Lakia voitaisiin selkiyttää siten, että kaikki kevyt liikenne on aina etuajo-oikeutettua suojatiellä. Autoilijat varmaan arvostaisivat selkeitä väistämissääntöjä!

Parempi olisi kieltää ajoneuvoliikenne suojateillä niin kuin ennen oli asian laita, ja siirtää kaikki ajoneuvot ajoradalle ajamaan. Polkupyörien ja muiden ajoneuvojen nopeus on tyypillisesti niin korkea, että niitä on mahdotonta havaita ajoissa jos ne kaartavat suojatielle.

Vierailija
144/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parina päivänä olin skuuttailemassa, niin vaikka väistämisvelvollisena olin pysähtynyt ajoradan reunaan, niin moni autoilija pysähtyi antamaan tietä. 

Tätä on nykyään jatkuvasti. Annetaan tietä skuuttailijoille ja pyöräilijöille, jotka ei halua hypätä pois sen vermeensä päältä, vaan odottavat asianmukaisesti vuoroaan. Itse ainakin letkassa tokana tai kolmantena autoilija katson ja ennakoin, että "ok, noi odottaa vuoroaan" eli oletan, että matka jatkuu, kun edellä ajava lyökin liinat kiinni yllättäen.

Sitten odotetaan kaikki, että se pyöräilijä/skuuttaaja tajuaa lähteä liikkeelle, kun sille annetaan järjen ja sääntöjen vastaisesti tietä.

Näihin pysähtelijöihin viitataan suuressa maailmassa osuvalla temillä "nice hole".

Vierailija
145/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurolla ei ole kiire mihinkään

Lähdetään siitä.

Vierailija
146/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kun ajaa pyöräilevän kusipään päälle niin se oppii. Itse en väistä pyöräilijöitä koskaan paitsi alle koiluikäisiä ja toistaiseksi ei ole kolareija tullut.

Vierailija
147/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa kun ajaa pyöräilevän kusipään päälle niin se oppii. Itse en väistä pyöräilijöitä koskaan paitsi alle koiluikäisiä ja toistaiseksi ei ole kolareija tullut.

Tällä metodilla tulee varmaan tosi hyvä fiilis, kun tappaa jonkun liikenteessä. Varsinkin kun hyvin suuri osa autoilijoista eivät lainkaan osaa katsoa ovatko itse väistämisvelvollisia vai ei. 

Vierailija
148/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille pyöräilijöille pitää antaa tietä, mikäli se suojatie on katki sieltä keskivaiheilta.

Vierailija
149/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä oli siinä kohtaa väistämisvelvollinen?

Vierailija
150/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille pyöräilijöille pitää antaa tietä, mikäli se suojatie on katki sieltä keskivaiheilta.

Satunnaisesti osa suojateistä on katki keskeltä ja osa taas ei ole. Tuota on hyvin vaikea ennakoida. Lisäksi talvella niitä merkintöjä ei edes näe.

Vierailija
151/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikonloppuna yks pappa teki saman, vaihtoi yhtä-äkkiä toiselle puolelle tietä ilman mitään merkkiä eikä niskat kääntyny astettakaan missään vaiheessa. Vähänkin lujempaa jos olisin tullut niin entinen pappa olisi.

Vierailija
152/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko letka tekee äkkijarrutuksen on koko letkalla väärä turvaväli.

Vierailija
153/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei heruis sääliä noille ,jos ei alkeellisia sääntöjä,  itseaiheutettua jos kuolee vammautuu, samoin potkulaudat ihan pee ja niiden möllit käyttäjät, kännykkäää, tublaten porukkaa päällä, jopa vanhempi lapsen kanssa yhdessä,,hyvää esimerkkiä, ei kypärää,ei mitään suojuksia,  teinit siideressään hilluu,ihan holtitonta kurvailua ja jalanklkijoiden päälle,,koirat pelkää jne. mut oma syy, sit vingutaan ,,ja ollaan hoitoon tulossa. pitäis olla kortti taskussa- oma syy,ei hoitoja, kotiin joku kiikuttaa. vastuuvapaus.

Vierailija
154/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä tekstiäsi ensi kerralla. Ei jaksa lukea vuodatuksia.

ai sulla lukihäiriö. teksti oli hyvä  ja voi olla asioita jopa pidemminkin,moni asia vaatii sitä. tässä sulle lyhyt käsky:  mee pois,pärstä nurkkaan

Vierailija
155/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.

mitää sääkin tajusit tuosta, veen pennut, ai niiden ei tarvitse tajuta mitään,siat pellossa, kakarallakin vastuuu ,hänellä ei oikeutta vaarantaa autoilijaa ja muita kanssakulkijoita

Vierailija
156/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.

...ttu! Monesti niillä lapsilla. jotka kiilaa eteen kasvaa jo pitkä parta tai sitten alkaa hedelmällisin ikä olla takana.

Viime kaupunkireissulla olisin ihan laillisesti saanut jyrättyä kaksi pelleä. Toinen ajoi päin jalkakäytävältä suojatielle päin punaisia ja toinen poikittain risteyksen yli liikennettä vastaan.

Kolmas tuli kohti kun olin samalla reissulla jalkautunut jalkakäytävälle. Ei varmasti ollut alle kaksitoista vuotias oli parrankasvu sen verran voimakas. Tuli suoraan kohti nenä kiinni puhelimessaan. Lakosi kiveykselle kun karjaisin ja nostin nyrkin valmiiksi, että annan vastapalloon, jos tulee ihan iholle.

Mä meinasin kelata kerran yksisuuntaista väärään suuntaan ajoradalla pyöräilevän, joka tuli vielä tasa-arvoisessa risteyksessä minusta katsoen vasemmalta. Ja oli ihan täysi-ikäinen ihminen pyörän päällä se.

Ja kerran minä ja siskoni juteltiin meidän tädin talon edessä hänen kanssaan jalkakäytävällä, oltiin pyörien kanssa siinä minä ja sisko. Saatiin pahoja katseita joltain pyöräilijältä, kun "tukittiin pyörätie" (jalan pääsi ohi). Täti huusi pyöräilijän perään, että "tää ei oo pyörätie".

Vierailija
157/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilijat eivät ole niin tyhmiä kuin sinä joten ei tarvitse selkeyttää heitä varten. Muutenkin se vain vaarantaisi liikenneturvallisuutta johtuen pyörien nopeudesta.

Vierailija
158/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ttu! Monesti niillä lapsilla. jotka kiilaa eteen kasvaa jo pitkä parta tai sitten alkaa hedelmällisin ikä olla takana.

Viime kaupunkireissulla olisin ihan laillisesti saanut jyrättyä kaksi pelleä. Toinen ajoi päin jalkakäytävältä suojatielle päin punaisia ja toinen poikittain risteyksen yli liikennettä vastaan.

Kolmas tuli kohti kun olin samalla reissulla jalkautunut jalkakäytävälle. Ei varmasti ollut alle kaksitoista vuotias oli parrankasvu sen verran voimakas. Tuli suoraan kohti nenä kiinni puhelimessaan. Lakosi kiveykselle kun karjaisin ja nostin nyrkin valmiiksi, että annan vastapalloon, jos tulee ihan iholle.

Mä meinasin kelata kerran yksisuuntaista väärään suuntaan ajoradalla pyöräilevän, joka tuli vielä tasa-arvoisessa risteyksessä minusta katsoen vasemmalta. Ja oli ihan täysi-ikäinen ihminen pyörän päällä se.

Ja kerran minä ja siskoni juteltiin meidän tädin talon edessä hänen kanssaan jalkakäytävällä, oltiin pyörien kanssa siinä minä ja sisko. Saatiin pahoja katseita joltain pyöräilijältä, kun "tukittiin pyörätie" (jalan pääsi ohi). Täti huusi pyöräilijän perään, että "tää ei oo pyörätie".

Mistä tiesitte että se ei ole pyörätie? Oletteko käyneet lähimmässä risteyksessä katsomassa, että onko siellä merkkiä? Noin joka toinen kadunvarren väylä on pyörätie ja joka toinen taas pelkästään jalkakäytävä.

Vierailija
159/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja nuoret ovat millä tahansa liikennevälineellä liikenteessä liikkuessaan kuin hälytysmerkki. Ei katsota ympärille, ei näytetä kääntymismerkkejä, ajetaan päin punaisia ja seilataan ja puikitaan kevyen liikenteen väylältä yks kaks ajotielle autojen sekaan ja kohta takaisin kevyelle väylälle.

Mun kotikaupungissa on yhdeltä sillalta tullessa 4 kaistaa autoille: 2 suoraan, 1 vas ja 1 oik. Kevyen liikenteen väylä on molemmin puolin tietä. Kun autoilija kääntyy sillalta pois ajaessaan oikealle, risteävää kevyen liikenteen väylää tuleville palaa punainen valo eli saa ylittää tietä. Ongelmana vaan on, että etenkään pyöräilijät ja skuuttaajat jotka ovat saaneet alamäkeen hyvän vauhdin, eivät todellakaan pysähdy punaisiin vaan kylmästi vetävät risteyksestä yli. Vaaratilanteita on jatkuvasti ja pari viikkoa sitten kaksi ihmistä päätyi auton konepellille pyöräiltyään päin punaisia. Paikallinen lehti tiesi kuitenkin kertoa, että olivat selvinneet onneksi vain mustelmilla.

Samainen lehti teki pyöräilijöiden käytöksestä tuossa risteyksessä jutun muutama vuosi sitten. Silloin ei skuutteja juuri ollut joten siinä puhuttiin vain kevyeen liikenteen väylän käyttäjistä. Meni jotenkin niin että toimittaja oli lymyillyt jossain puskassa laskemassa punaisia päin menijät ja etenkin sillalta vauhdilla laskevat pyöräilijät. Heitä oli niin paljon että jossain kohtaa toimittaja oli alkanut laskeakin niitä, jotka kunnioitti valo-ohjausta. Se porukka mahtui kahden käden sormiin.

Poliisi ja paikkakunnan liikennesuunnittelu tietää tilanteen, mut minkäpä he piittaamattomille minäminä-tyypeille tekee. 

Vierailija
160/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret ovat millä tahansa liikennevälineellä liikenteessä liikkuessaan kuin hälytysmerkki. Ei katsota ympärille, ei näytetä kääntymismerkkejä, ajetaan päin punaisia ja seilataan ja puikitaan kevyen liikenteen väylältä yks kaks ajotielle autojen sekaan ja kohta takaisin kevyelle väylälle.

Kaikki kevytväylät eivät ole sallittuja pyöräilijöille, vaan se riippuu merkkien asettelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi