Pyöräilevä koululainen kaartoi suoraan auton eteen
Aamun kauppareissulla koettua. Olen itse liikenteessä tarkkaavainen ja noudatan nopeusrajoituksia, onneksi, sillä aamulla koululainen kurvasi suojatielle auton eteen ihan yllättäen. Käänsi vaan fillarin yht'äkkiä tielle ja kurvasi eteen.
Ei katsonut taakseen, eikä vissiin eteenkään, koska molemmista suunnista tuli auto. Pää ei pyörähtänyt mihinkään suuntaa. Ei sentään katsonut kännykkää samalla, sillä niitäkin näkee. Poljetaan auton eteen ja tuijotetaan samalla puhelinta.
Mikä siinä on, ettei pyöräilijät osaa liikennesääntöjä? Koskee sekä lapsia että aikuisia? Jatkuvia vaaratilanteita.
Sama koskee kyllä myös niitä autoilijoita, jotka antavat tietä pyöräilijöille, jopa niissä tapauksissa, kun pyöräilijä on väistämässä autoilijaa eli odottamassa vuoroaan, mutta ei viitsi nousta satulasta. Siinä sitten koko letka autoja tekee äkkijarrutuksen, kun ensimmäinen autoilija ei noudata liikennesääntöjä.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tietää onko skuutti tieliikenteesä jalkankulkija vai pyöräilijä?
Miten ihmiset voi noudattaa liikennesääntöjä jos iso osa tienkäyttäjistä ei edes osaa sanoa kenen pitäisi väistää suojatiellä!
Pyöräilijä jos ajaa, jalankulkija jos taluttaa. Ihan sama kuin polkupyörillä.
Olen asu sut maassa , jossa lapsen päälle ajaminen luokiteltiin aina autoilijan syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsisi töihin myöhemmin niin voisi viedä lapsen turvallisesti kouluun. Työelämän pitäis joustaa.
Tulisi mukavan lyhyet työpäivät jos pitäisi ekaluokkalaisen ehdoilla mennä. Minä tykkäisin, pomo ei.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Eikä yhtään liikaa tekstiä. Asianmukainen aihe taas tähän ajankohtaan, kun koululaiset on taas liikenteessä.
Vanhempien tulisi kyllä kantaa tässä asiassa vastuu. Sen sijaan, että aloituksia esim. tästä aiheesta dissataan ja syyllistetään autoilijaa, jokaisen kanssakulkijan ja vanhemman tulisi miettiä, haluaako kokea sen, että oma lapsi jää auton alle? Vaikka autoilijan tilannenopeus olisi ollut liikaa, niin sillä lapsellakin on vastuu. Lohduttaako mikään, jos lapsi vammautuu tai pahimmassa tapauksessa kuolee. Etenkin, jos tilanne olisi ollut vältettävissä sillä, että lapsi osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä.
Myös aikuiset ajavat miten sattuu.
Sellaisia lapset ovat. Suurin osa osaa liikennesäännöt ja suurin osa unohtaa seurata liikennettä. Lapsen keskittyminen herpaantuu helposti. Hän voi olla ihan omassa maailmassaan. Sellaisia ovat lapset. Suurin osa ihmisistä.tietää sen.
Kai te tiedätte että kyky arvioida matkaa ja liikettä, kehittyy vasta 10 ikävuoden paikkeilla. Se on yksi syy, miksi monessa koulussa eka ja toka luokkalaiset ei saa tulla pyörällä kouluun.
On se kumma kun ei osata pysyä asiassa. Tyyliin onhan ne autoilijatkin ihan kamalia jne. Minäpä vastaan: onhan noita hirviäkin jotka hölkkäävät auton eteen, ammutaan kaikki hirvet. Sitten on skuutteja, ja mopoilijoita, jotka tunkevat auton eteen. Autoilijat on pahiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kukaan oleta että muut toimivat liikenteessä täydellisesti sääntöjen mukaan. Myös lakiin on kirjattu velvollisuus ennakoida jos joku rikkoo sääntöjä. Puhuinkin siitä, että liikenne sujuu sutjakkaammin ja on turvallisempaa, kun ei noudateta sinun oppejasi (ei tarvitse olla oikeassa, voi joustaa). "
Liikenne sujuu sutjakammin ja turvallisemmin kun joustetaan eikä pidetä jääräpäisesti kiinni oikeuksista silloin kun se on siinä liikennetilanteessa järkevää. Ja ei ei jousteta ja pidetään kiinni kun se on järkevää.
Kuten toisessa viestissäni sanoin, on olemassa tilanteita joissa on jopa pakko joustaa ohi sääntäjen jotta liikenne yleensä sujuu. Esim. toiselle tien antaminen kaistanvaihdossa kun on kova ruuhka tai sulkuviivan yli ajo jos joku pysähtynyt tukkii tien.
Sujuisi parhaiten kun kaikki nou
Jos pyöräilijä ei huomaa auton lähestyvän ajaessaan suojatielle, niin hän on itsemurhakanditaatti. Kyllähän sitä pitää pyöräilijän katsoa jos ajoradan meinaa ylittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Eikä yhtään liikaa tekstiä. Asianmukainen aihe taas tähän ajankohtaan, kun koululaiset on taas liikenteessä.
Vanhempien tulisi kyllä kantaa tässä asiassa vastuu. Sen sijaan, että aloituksia esim. tästä aiheesta dissataan ja syyllistetään autoilijaa, jokaisen kanssakulkijan ja vanhemman tulisi miettiä, haluaako kokea sen, että oma lapsi jää auton alle? Vaikka autoilijan tilannenopeus olisi ollut liikaa, niin sillä lapsellakin on vastuu. Lohduttaako mikään, jos lapsi vammautuu tai pahimmassa tapauksessa kuolee. Etenkin, jos tilanne olisi ollut vältettävissä sillä, että lapsi osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä.
Myös aikuiset ajavat miten sattuu.
Tämäkin totta. Ei ole yksi taikka kaksi kertaa kun ihan aikuinen ihminen on tullut autollaan kolmion takaa eteen / kylkeen (lähes). Nopeat refleksit on estäneet törmäyksen.
Tässä valossa on aika tekopyhää vaatia koululaisilta täydellistä liikennesääntöjen ja -merkkien tuntemusta, kun ei sitä ole autokoulun käyneillä aikuisillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kukaan oleta että muut toimivat liikenteessä täydellisesti sääntöjen mukaan. Myös lakiin on kirjattu velvollisuus ennakoida jos joku rikkoo sääntöjä. Puhuinkin siitä, että liikenne sujuu sutjakkaammin ja on turvallisempaa, kun ei noudateta sinun oppejasi (ei tarvitse olla oikeassa, voi joustaa). "
Liikenne sujuu sutjakammin ja turvallisemmin kun joustetaan eikä pidetä jääräpäisesti kiinni oikeuksista silloin kun se on siinä liikennetilanteessa järkevää. Ja ei ei jousteta ja pidetään kiinni kun se on järkevää.
Kuten toisessa viestissäni sanoin, on olemassa tilanteita joissa on jopa pakko joustaa ohi sääntäjen jotta liikenne yleensä sujuu. Esim. toiselle tien antaminen kaistanvaihdossa kun on kova ruuhka tai sulkuviivan yli ajo jos joku pysähtynyt tukkii tien.
Jos pyöräilijä ei huomaa auton lähestyvän ajaessaan suojatielle, niin hän on itsemurhakanditaatti. Kyllähän sitä pitää pyöräilijän katsoa jos ajoradan meinaa ylittää.
No pitäis pitäis mutta ei ne kaikki katso. Joskus parkkeerattujen autojen välistä kävelee ihminen tien yli, eikä katso tuleeko auto. Autot on nykyään niin hiljaisia että kyllä sitä pääntä pitäisi kääntää, eikä luottaa vain kuuloonsa "ei sieltä ole kukaan tulossa"
Parina päivänä olin skuuttailemassa, niin vaikka väistämisvelvollisena olin pysähtynyt ajoradan reunaan, niin moni autoilija pysähtyi antamaan tietä.
Jos tää nyt oli näitä paljon puhuttuja thörianeja, ja kuvitteli opevansa maantiekiitäjä?
Vierailija kirjoitti:
Parina päivänä olin skuuttailemassa, niin vaikka väistämisvelvollisena olin pysähtynyt ajoradan reunaan, niin moni autoilija pysähtyi antamaan tietä.
Tätä on nykyään jatkuvasti. Annetaan tietä skuuttailijoille ja pyöräilijöille, jotka ei halua hypätä pois sen vermeensä päältä, vaan odottavat asianmukaisesti vuoroaan. Itse ainakin letkassa tokana tai kolmantena autoilija katson ja ennakoin, että "ok, noi odottaa vuoroaan" eli oletan, että matka jatkuu, kun edellä ajava lyökin liinat kiinni yllättäen.
Sitten odotetaan kaikki, että se pyöräilijä/skuuttaaja tajuaa lähteä liikkeelle, kun sille annetaan järjen ja sääntöjen vastaisesti tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsisi töihin myöhemmin niin voisi viedä lapsen turvallisesti kouluun. Työelämän pitäis joustaa.
Joustaa jo aivan riittävästi. Ei nyt enää mitään kouluunsaattamisvapaita lisääntyneille, kiitos.
Antaa liikenteen joustaa. Niin on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on nykyään jatkuvasti. Annetaan tietä skuuttailijoille ja pyöräilijöille, jotka ei halua hypätä pois sen vermeensä päältä, vaan odottavat asianmukaisesti vuoroaan. Itse ainakin letkassa tokana tai kolmantena autoilija katson ja ennakoin, että "ok, noi odottaa vuoroaan" eli oletan, että matka jatkuu, kun edellä ajava lyökin liinat kiinni yllättäen.
Sitten odotetaan kaikki, että se pyöräilijä/skuuttaaja tajuaa lähteä liikkeelle, kun sille annetaan järjen ja sääntöjen vastaisesti tietä.
Mä oon vielä sen verran v*mainen itse, että jos autoilija ei pysähdyttyään ja jonkin aikaa odoteltuaan tajua jatkaa matkaa, niin minä hyppään pyörän päältä pois ja talutan rauhassa tien yli. Siis tilanteissa, missä mä olen toinen jalka maassa ja toinen polkimella suojatien kohdalla odottamassa, että etuajo-oikeutettu autoilija menee ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vielä sen verran v*mainen itse, että jos autoilija ei pysähdyttyään ja jonkin aikaa odoteltuaan tajua jatkaa matkaa, niin minä hyp
Tapakasvatat autoilijoita ja kärsivällisyyttä. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun ei osata pysyä asiassa. Tyyliin onhan ne autoilijatkin ihan kamalia jne. Minäpä vastaan: onhan noita hirviäkin jotka hölkkäävät auton eteen, ammutaan kaikki hirvet. Sitten on skuutteja, ja mopoilijoita, jotka tunkevat auton eteen. Autoilijat on pahiksia.
Olen samaa mieltä miellrä , että autoilijat on pahiksia.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen juttu, koska kukatahansa voi ostaa polkupyörän ja opetella polkemaan. Polkupyörän käyttö ei edellytä mitään tiettyä tasoa, vaan kunhan jotenkuten pysyt pystyssä voi lähteä liikenteeseen. Useimpia opettaa vanhempi fillaroimaan, mutta miten paljon lapsille opetetaan liikennesääntöjä tai miten hyvin oppi menee perille?
Lapsille on paras opettaa aluksi, että pyörä kannattaa taluttaa suojatien yli mikäli autoja on lähistöllä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.
...ttu! Monesti niillä lapsilla. jotka kiilaa eteen kasvaa jo pitkä parta tai sitten alkaa hedelmällisin ikä olla takana.
Viime kaupunkireissulla olisin ihan laillisesti saanut jyrättyä kaksi pelleä. Toinen ajoi päin jalkakäytävältä suojatielle päin punaisia ja toinen poikittain risteyksen yli liikennettä vastaan.
Kolmas tuli kohti kun olin samalla reissulla jalkautunut jalkakäytävälle. Ei varmasti ollut alle kaksitoista vuotias oli parrankasvu sen verran voimakas. Tuli suoraan kohti nenä kiinni puhelimessaan. Lakosi kiveykselle kun karjaisin ja nostin nyrkin valmiiksi, että annan vastapalloon, jos tulee ihan iholle.
Minä taas isken töötin pohjaan jos pyöräilijä yrittää tulla eteen. Kyllä se sitten huomaa.
Ohis