Opettajat kertovat, miten karuksi arki on muuttunut kouluissa Oppilaita ei kiinnosta mikään
Tosi hyvä juttu, miksi asioita ei korjata?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri näin. Kun ei ole mitään toivoa niin ei kiinnosta. Ymmärrän oikein hyvin, kun itse räpiköin oravanpyörässä ja elän jotain sitku-elämää. Tee ensin 40 vuotta töitä henkihieverissä ja elä sitku pääset eläkkeelle. Jos pääset. Todennäköisesti kuolo korjaa jo ennen. Ei ole mitään motivaatiota kasvattaa omia nuoria tähän samaan hullunmyllyyn, missä rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Malliesimerkkinä HUSin bonukset. Ei ole mitään oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä jäljellä tässä ajassa.
Niin - aika paljon ankeammissa oloissa on oltu vaikka sata vuotta sitten. Lapsia tuli moninkertaisesti. Tietysti ei myöskään ollut ehkäisykeinoja eikä varsinaisesti vaihtoehtoa, haluaako lapsia vai ei. Mielestäni kuitenkin oleellisin ero on siinä, että sen ajan ihmiset olivat tottuneet työntekoon, kuriin kotona, koulussa ja työpaikalla eivätkä yliajatelleet ja märehtineet kaikkea jatkuvasti. Kognitiivinen kuormitus oli lisäksi monella murto-osa siitä, mitä nykytyönteko vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa lapsenne! Suomalaiset lapset on usein todella huonokäytöksisiä, mutta niin on aikuisetkin. T. Ulkosuomalainen
Hyvä pointti. Vaikka muodolliset käytöstavat ovatkin tavallaan turhia niin niistä kuitenkin välittyy muille ihmisille se että on kasvatettu ja opetettu huomioimaan muita eikä eletty vain minäminä-pellossa.
Muodolliset käytöstavat eivät ole turhia. Ei ihme, jos lapsi käyttäytyy huonosti, jos vanhempi ajattelee näin.
Koulussa on kauhea meno. Sille en voi tai jaksa mitään. Luokassa on hiljaista ja rauhallista, työrauha, jossa kaikki pystyvät opiskelemaan. 25 vuoden kokemuksella jaksan laittaa luokan oven kiinni, keskittyä luokkaan ja työhön ja antaa koulun ulkopuolella riehua.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vika on taas opettajissa?
Turha koteihin ja ensisijaisiin kasvattajiin katsoa.
No niin on, vaikka sarkasmilla heititkin. Isossa ryhmässä käyttäytymistä voi oppia vain isossa ryhmässä, joten opettaja on todella tärkeässä roolissa. Jos opettajaksi on hakeutunut motiivinaan runsas vapaa-aika, työn tuloksellisuus jää näissä työolosuhteissa aika heikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiinnostaisi? Kun olin itse nuori mies viime vuosituhannella, niin minulle opetettiin - sekä vanhempieni että mediankin kautta - että jos hoidan opiskeluni kunnolla niin saan myöhemmin elämässäni perinteistä maskuliinista menestystä kuten hyvän työpaikan, auton, hyvän puolison, ja ennen kaikkea tietynlaista yhteiskunnallista arvostusta.
Nykyisille nuorille miehille ei tällaista ole luvassa - ei todellisuudessa eikä edes mielikuvissa.
Kylläpä on! Älä jää tuleen makaamaan!
Hienoa jos on, mutta en ole ainakaan mediasta kuullut tällaisesta. Ainoastaan some-julkkiksena tai huippu-urheilijana voi saavuttaa menestystä ja ihailua. Tai ryhtymällä rikolliseksi.
Pitkälle kouluttautumalla saattaa päästä keskipalkkaiseksi korporaation rattaaksi taistelemaan tekoälyä vastaan, jatkuvien yt-neuvotteluiden ja organisaatiouudistusten keskellä. Eläkeikään mennessä saattaa hyvällä tuurilla saada jopa asuntonsa maksettua.
Ei välttämättä vastaa nuorison mielikuvaa menestyksestä tällainen.
Kyllä ennen vanhaan asiat vain olivat paremmin... Jos ei opittu tarvittavaa määrää asioita, jäätiin luokalle. Ja erityisluokalle pääsi/joutui aika helpostikin, jos oli aihetta. Nykyään ei, kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset kohdistuvat esimerkiksi sairaaloihin, koulutukseen, kulttuuriin, urheiluun, kaiken julkisen huoltoon ja rakentamiseen. Investoinnit vähenevät, sodat maailmalla lisääntyvät. Ne vaikuttavat meidän kaikkien elämään, vaikka ei suoraan nostaisi mitään tukia. Ei itsellä väliä, mutta koska olen perheellinen ja ympärillä on paljon muitakin läheisiä, ajattelen muutakin kuin omaa napaani.
Itse kunkin elämään vaikuttaa ihan yhtälailla se miten asioihin suhtautuu kuin se mitä lopulta tapahtuu. Jos kaikki vaan pelkäisi tulevaa niin ei kukaan tekisi koskaan mitään mikä veisi asioita eteenpäin.
Tietenkin. Mutta on joko vähä-älyinen tai itsekeskeinen, jos ei pysty hahmottamaan kokonaiskuvaa. Ei se tarkoita hanskojen tiskiin heittämistä, mutta vaikuttaa esimerkiksi siihen miten kannattaa lapsia kasvattaa ja minne kannustaa.
No miettikääs nyt, millainen sukupolvi teitä tulee "hoitamaan" laitoksissa kun te tai lapsenne joutuvat niihin.. Ei tule kun nuoria kiinnostaa vain onlyfansin ja somen teko. Loput tekee rikoksia ja väkivaltaa ja sitten on muutama suomea puhumaton maaaaaa mu meitä riuhtomassa ja jättämässä meidät viikoksi paskat housussa makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
No miettikääs nyt, millainen sukupolvi teitä tulee "hoitamaan" laitoksissa kun te tai lapsenne joutuvat niihin.. Ei tule kun nuoria kiinnostaa vain onlyfansin ja somen teko. Loput tekee rikoksia ja väkivaltaa ja sitten on muutama suomea puhumaton maaaaaa mu meitä riuhtomassa ja jättämässä meidät viikoksi paskat housussa makaamaan.
Silloin toivottavasti saa jo itse valita miten täältä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule laitokseen joutumaan. Ylipainoa sen verran, että saan olla tyytyväinen jos vanhuuseläkeikään asti elän. Ehkä parempi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin opettaja ja mitään
Minä olen pitkän linjan opettaja. Ratkaisevaa on tosiaankin opettajan oma motivaatio ja omat asenteet. Mutta jos koulu yhteisönä on hälläväliä-koulu, yksittäisenkin opettajan tilanne vaikeutuu, näin yläasteella. Luokanopettaja voi kuitenkink pitää luokassaan yllä hyvän oppimisympäristön. Samoin pienryhmäopettaja. Otteen tulee olla tukeva, jämpti, ymmärtäväinen ja lempeä, omaa itseään opettajan ei pidä korostaa mihinkään suuntaan.
Tämä. Surullista, että opettajankoulutukseen ei oikein löydy enää tällaisia tyyppejä, mutta ala houkuttelee lyhyillä työajoilla ihmisiä, joilla on joku todella intensiivinen itsensäkehittämisproggis esim. kova urheiluharjoittelu tms. ykkösenä ajankäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on jotenkin sellainen vanhanaikainen tyyli ja tapa opettaa ja tämä tuisi muuttaa isolla kädellä ja nopeasti.
Esim musiikki, välitunnilla oppilaat kuntelevat uusimpia räppi ja hevi-hittejä, sitten ne pakotetaan "oppimielessä" soittamaan nokkahuilulla ostakaa makkaraa, voiko tyhmempää ja huonompaa opetusta olla - EI.
Urheilussakin on sellaiset "juha-mieto" asenteet ja opetus on sellaista 60-luvun metsähiihtotyyliä ja lapset haluaisia nykyaikaista extreme urheilua, skeittausta, lumilauttaa, pyörätemppuilua jne Ei niitä tällaiset partaiset mietaan jussit vanhoine ajatuksineen.
Ja ihan tämä sama kulttuuri ja tyyli vallitsee niissä lukuaineissakin.
Mitä vikaa muka tamburiinimarssissa tai telinevoimistelussa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on jotenkin sellainen vanhanaikainen tyyli ja tapa opettaa ja tämä tuisi muuttaa isolla kädellä ja nopeasti.
Esim musiikki, välitunnilla oppilaat kuntelevat uusimpia räppi ja hevi-hittejä, sitten ne pakotetaan "oppimielessä" soittamaan nokkahuilulla ostakaa makkaraa, voiko tyhmempää ja huonompaa opetusta olla - EI.
Urheilussakin on sellaiset "juha-mieto" asenteet ja opetus on sellaista 60-luvun metsähiihtotyyliä ja lapset haluaisia nykyaikaista extreme urheilua, skeittausta, lumilauttaa, pyörätemppuilua jne Ei niitä tällaiset partaiset mietaan jussit vanhoine ajatuksineen.
Ja ihan tämä sama kulttuuri ja tyyli vallitsee niissä lukuaineissakin.
Mitä vikaa muka tamburiinimarssissa tai telinevoimistelussa on?
Ei tuollaiset sovellu persun maailmankuvaan.
"Tämä. Surullista, että opettajankoulutukseen ei oikein löydy enää tällaisia tyyppejä, mutta ala houkuttelee lyhyillä työajoilla ihmisiä, joilla on joku todella intensiivinen itsensäkehittämisproggis esim. kova urheiluharjoittelu tms. ykkösenä ajankäytössä. "
Opettajilla ei ole lyhyet työajat. Oma puolisoni tekee säännöllisesti iltaisin töitä n. puoli yhdeksään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiinnostaisi? Kun olin itse nuori mies viime vuosituhannella, niin minulle opetettiin - sekä vanhempieni että mediankin kautta - että jos hoidan opiskeluni kunnolla niin saan myöhemmin elämässäni perinteistä maskuliinista menestystä kuten hyvän työpaikan, auton, hyvän puolison, ja ennen kaikkea tietynlaista yhteiskunnallista arvostusta.
Nykyisille nuorille miehille ei tällaista ole luvassa - ei todellisuudessa eikä edes mielikuvissa.
Kylläpä on! Älä jää tuleen makaamaan!
Hienoa jos on, mutta en ole ainakaan mediasta kuullut tällaisesta. Ainoastaan some-julkkiksena tai huippu-urheilijana voi saavuttaa menestystä ja ihailua. Tai ryhtymällä rikolliseksi.
Pitkälle kouluttautumalla saattaa päästä keskipalkkaiseksi korporaation rattaaksi taistelemaan tekoälyä vastaan, jatkuvien yt-n
Yhteiskunnassa on paljon vikaa, jos se arvostaa eniten iihmisiä, joiden suurin anti muille on viihdearvo.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä. Surullista, että opettajankoulutukseen ei oikein löydy enää tällaisia tyyppejä, mutta ala houkuttelee lyhyillä työajoilla ihmisiä, joilla on joku todella intensiivinen itsensäkehittämisproggis esim. kova urheiluharjoittelu tms. ykkösenä ajankäytössä. "
Opettajilla ei ole lyhyet työajat. Oma puolisoni tekee säännöllisesti iltaisin töitä n. puoli yhdeksään asti.
Respect puolisollesi, noin muillakin aloilla usein tehdään. Omien lasten opettajat ottavat kyllä huomattavasti lungimmin ja osa myös omaa lomaa aina kun voi.
Olen käynyt kouluav1970-luvulla. Silloin oli luokassa hiirenhiljaista. Välitunneilla ei ikinä huutoa tai meteliä. Silloin opettajilla oli auktoriteetti. Nykymeno on ihan älytöntä.
Nauttikaa kasvatustyönne tuloksista!
Liian kiltit ja nynneröt ihmiset opiskelee opettajiksi.
Huhhuh vain itsellesi. Lue vaikka tätä ketjua ja yleensäkin vaikka tätä Vauva-palstaa. Yritä vetää johtopäätöksiä. Mutta tule ensin woke-kuplasta ulos.