Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat kertovat, miten karuksi arki on muuttunut kouluissa Oppilaita ei kiinnosta mikään

Vierailija
04.09.2024 |

Tosi hyvä juttu, miksi asioita ei korjata?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jokin isompi ilmiö. Ei muakaan kiinnosta mikään ja samaa kertovat monet palstalla. Mä olen yli 50 vuotias että jokin laajempi juttu tämä kiinnostuksen katoaminen. Tuo nykyinen hallitus kyllä pahensi asiaa tai jopa aiheutti sen. Kun ei ole mitään toivoa niin ei myöskään kiinnosta.

Ei voi olla totta! Jo ensimmäiseasä kommentissa tämäkin laitetaan hallituksen ja varmaan persujen syyksi! 

koettakaa nyt vähän, hyvät ihmiset, hankkia asioista tietoa ennen kuin lähdette tällaiseen kehnoon dialogiin, 

Vierailija
82/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jokin isompi ilmiö. Ei muakaan kiinnosta mikään ja samaa kertovat monet palstalla. Mä olen yli 50 vuotias että jokin laajempi juttu tämä kiinnostuksen katoaminen. Tuo nykyinen hallitus kyllä pahensi asiaa tai jopa aiheutti sen. Kun ei ole mitään toivoa niin ei myöskään kiinnosta.

Ei voi olla totta! Jo ensimmäiseasä kommentissa tämäkin laitetaan hallituksen ja varmaan persujen syyksi! 

koettakaa nyt vähän, hyvät ihmiset, hankkia asioista tietoa ennen kuin lähdette tällaiseen kehnoon dialogiin, 

Tai sä voisit lukea edes perusteet näköalattomuudesta, lapsuuden haitallisista kokemuksista ja sukupolvelta toiselle jatkuvasta huono-osaisuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki syyttää vaan somea.. joo, kyllä munkin lapset pelejä pelaa ja selaa youtubea. 

Mut sit kun miettii, että mitä elämää ne näkee täällä kotona. Äiti on aina töissä, väsynyt, rahat tiukilla. Mihinkään ei juuri ikinä ole varaa mennä, paitsi sinne iänikuiseen metsään ja kirjastoon ym ilmaispaikkoihin. Mutta kun niitä on koluttu nyt se +10 vuotta tässä rahapulassa, niin ei ne lapsille ole enää mitään ihmeellistä.

Lapset usein tylsistyy koulussa, opetus on varmasti osittain jäänyt jonnekin muinaishistoriaan, eikä lapsia saa vanhoilla opeilla enää motivoitua. Luuri antaa niille kaiken tiedon, miksi opetella ulkoa jotain nippelitietoa? Tai laskea matikkaa, kun tietävät että laskin on keksitty ja aina saatavilla. Sit ne kapinoi ja minä yritän selittää että kun kyllä sitä koulua pitää käydä, että pääset töihin, että saat rahaa ja sillä sit elät tätä samaa kulttuuriköyhää el

Ne lapset voi ihan hyvin jättää myös hankkimatta, jos ei ole varaa tai henkistä kapasiteettia toimia vanhempana.

Vierailija
84/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki syyttää vaan somea.. joo, kyllä munkin lapset pelejä pelaa ja selaa youtubea. 

Mut sit kun miettii, että mitä elämää ne näkee täällä kotona. Äiti on aina töissä, väsynyt, rahat tiukilla. Mihinkään ei juuri ikinä ole varaa mennä, paitsi sinne iänikuiseen metsään ja kirjastoon ym ilmaispaikkoihin. Mutta kun niitä on koluttu nyt se +10 vuotta tässä rahapulassa, niin ei ne lapsille ole enää mitään ihmeellistä.

Lapset usein tylsistyy koulussa, opetus on varmasti osittain jäänyt jonnekin muinaishistoriaan, eikä lapsia saa vanhoilla opeilla enää motivoitua. Luuri antaa niille kaiken tiedon, miksi opetella ulkoa jotain nippelitietoa? Tai laskea matikkaa, kun tietävät että laskin on keksitty ja aina saatavilla. Sit ne kapinoi ja minä yritän selittää että kun kyllä sitä koulua pitää käydä, että pääset töihin, että saat rahaa ja

Niinhän nuoret nykyään jättääkin. Yhä useampi on sinkku ja lapseton. Kautta elämänsä. Joten älä huoli. 

Vierailija
85/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan lapsille/nuorille liikaa vapauksia, niin näin siinä käy. 

Vaikka palvonta on kova, niin totuus kuitenkin on se, että usein ne tenavat on juuri niin tyhmiä kuin niiden oletetaan olevan. 

Vierailija
86/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään tuntuu olevan enemmän niitä lapsia jotka eivät ymmärrä koulun merkitystä tulevaisuudelleen kuin niitä jotka ymmärtävät? Jos verrataan vaikka ysäriin. Tuskin kaikilla sentään on jotain neurologisia ongelmia. Ja lasten vanhemmat sen vielä ymmärsivät joten ei sekään voi olla syynä.

Vierailija
87/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, että muutimme pois Helsingistä n. 20 vuotta sitten. Olin sellaisessa työssä, että näin jo tässä vaiheessa, millaiseksi tämä touhu tulee muodostumaan. Oli ilo lähettää lapset aamulla kouluun, kun koko 300 oppilaan koulussa oli alle 10 mmuuttajataustaista (lähinnä virolaisia ja aasialaisen ravintolan pitäjäpariskunnan lapset). Nyt molemmat huippulukiossa Helsingissä (yksityinen toki).

Vierailija
88/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te kollektiivinen opettajien ryhmä!

Kyllä lastani kiinnostaa koulun käynti, paljonkin. Viimeisen todistuksen keskiarvo oli 9.3. Mutta te opettajat ette tunnu arvostavan sitä. Ette edes yritä nähdä potentiaalia, vaan molalatte aina kun mahdollista. Lisäksi syyllistätte oppilaita teoista, joita he eivät ole tehneet. Teillä on oletusasetuksena se, että oppilas on aina väärässä. Kohtelette heitä kuin joitakin eläimiä. Miksi odotatte, että lapset käyttäytyvät teitä kohtaan kunnioittavasti, jos itsekin olette joka päivä kärttyisiä ja katkeria?

Sääliksi käy lapsesi opettajaa, kun on noin negatiivisesti asennoitunut äiti vastassa. Kannattaisi miettiä mieluummin, mahtaako se kympin lapsesi puhua aina totta? 

Vierailija
89/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole omista kouluajoista mihinkään muuttunut. Sama meno se oli ruokalassa ja tunneilla. Opettejat kyllä huusivat enemmän ja luokasta heitettiin ulos. Ei ollut somea mutta silloin piirreteltiin pulpetteihin, kirjoiteltiin lappuja ja kiertovihkoa tunneilla ja heiteltiin kumipalasia. Ne keskittyi ketä kiinnosti ja loput keksi muuta viihdykettä tunnilla. 

Nykymeno on kuule "vähän" railakampaa. Normiluokissa on porukkaa jotka aikanaan olisi ollut tarkkiksella. Opettajille vittuja haistatelleet oppilaat ei olisi enää luokkaan tulleet, nykyään et voi tehdä mitään.

Vierailija
90/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joitakin lapsia kiinnostaa edelleen, eikä sen passiivisuuden korjaaminen ole opettajan tehtävä vaan vanhempien. Edelleenkin jotkut nuoret menestyvät elämässä siitä huolimatta että joku porukka lyö hanskat tiskiin jo alakoulussa. Omienkin lasten aikaan niitä oli, ne ihmiset jätti koulut kesken ja elää nyt yhteiskunnan tuella, kun samaan aikaan omat lapset opiskelee korkeakoulussa ja ovat tehneet töitä yläkouluajoista saakka. Ihmiset aina vetoaa yhteiskuntaan kun ei jaksa kasvattaa omia lapsiaan, se ei ole minun, opettajan eikä yhteiskunnan vika. Vika ja vastuu on aina vanhemmalla. 

Vierailija
91/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama. Mutta syynä ikä, Brexit, korona, Ukrainan sota ja ilmastokriisi. Ja niihin liittyvä inflaatio ja nyt tietenkin vielä leikkaukset Suomessa ja muualla sekä yleinen polarisoituminen. Nuoren ihmisen ei kuuluisi stressata noista vaan keskittyä elämään kuolemattomana. 

Miten konkreettisesti em. asiat on elämääsi vaikuttanut? Tiedostan että kaikkea tuota on mutta ei mun elämä konkreettisella tasolla ole muuttunut miksikään koska en ole ympärillä olevien asioiden antanut vaikuttaa siihen ettenkö itse uskoisi itseeni, tulee mitä tulee. Jos jotain olen elämässä oppinut ja mitä haluan lapsille välittää on että sellaisten asioiden, joihin itse ei voi vaikuttaa, ei myöskään saa antaa vaikuttaa. Kyky olla ahdistumatta ympärillä olevista asioista ja jopa myös kohtaamistaan asioista on mielestäni aikuisen ihmisen perustaitoja mitä pitää opetella.

Vierailija
92/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan enää kiinnostanut työnteko joten lopetin hommat.

Vierailija
93/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras neuvo mitä voin muille vanhemmille antaa on koulushoppailu. Tietenkin jokaisessa koulussa ja yksittäisessä luokassa voi olla erilaisia tilanteita mutta todennäköisyys sille että omassa koulussa myös muut vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa hyvinvoinnista ja koulumenestyksestä on joissakin erikoiskouluissa kuitenkin korkeampi kuin muualla.

Vierailija
94/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi ihmiset eivät uskalla tehdä lapsia, koska normaalille lapselle päivähoito, eskari ja koulunkäynti on yhtä kärsimystä apinoiden joukossa.

Vierailija
95/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa lapsenne! Suomalaiset lapset on usein todella huonokäytöksisiä, mutta niin on aikuisetkin. T. Ulkosuomalainen

Vierailija
96/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama. Mutta syynä ikä, Brexit, korona, Ukrainan sota ja ilmastokriisi. Ja niihin liittyvä inflaatio ja nyt tietenkin vielä leikkaukset Suomessa ja muualla sekä yleinen polarisoituminen. Nuoren ihmisen ei kuuluisi stressata noista vaan keskittyä elämään kuolemattomana. 

Miten konkreettisesti em. asiat on elämääsi vaikuttanut? Tiedostan että kaikkea tuota on mutta ei mun elämä konkreettisella tasolla ole muuttunut miksikään koska en ole ympärillä olevien asioiden antanut vaikuttaa siihen ettenkö itse uskoi

Tietenkin vaikuttaa sinunkin elämääsi. Otetaan nyt vaikka nuo leikkaukset. Iso syy on koronasta lähtenyt inflaatio ja sota. Lisäksi kaikki vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin koko maailmassa. Negatiivisuus tuo lisää negatiivisuutta. Eihän tämä mikään uusi juttu ole. On ollut maailmansotia, 90-luvun lamaa ja muuta. Niistä on aina noustu ja noustaan nytkin. Mutta tämä hetki on tämä hetki.

Vierailija
97/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ja lapset terrorisoi ympäri Suomea myös julkisilla paikoilla, aikuiset pelkää, tulevat isoina joukkiona kiroilemaan, huutamaan, haistattelemaan ja sotkemaan paikkoja. Jo pikkulapsissa monissa on empatiakyvyttömiä ja tunnekylmiä eläinten kiduttajia, tosi pelottavaa!

Vierailija
98/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattakaa lapsenne! Suomalaiset lapset on usein todella huonokäytöksisiä, mutta niin on aikuisetkin. T. Ulkosuomalainen

Hyvä pointti. Vaikka muodolliset käytöstavat ovatkin tavallaan turhia niin niistä kuitenkin välittyy muille ihmisille se että on kasvatettu ja opetettu huomioimaan muita eikä eletty vain minäminä-pellossa.

Vierailija
99/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras neuvo mitä voin muille vanhemmille antaa on koulushoppailu. Tietenkin jokaisessa koulussa ja yksittäisessä luokassa voi olla erilaisia tilanteita mutta todennäköisyys sille että omassa koulussa myös muut vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa hyvinvoinnista ja koulumenestyksestä on joissakin erikoiskouluissa kuitenkin korkeampi kuin muualla.

Hauskinta on, että koulushoppailua harrastaa eniten ns. suvait sevaiset korkeakoulutetut ihmiset. Olin nuoremme lukion vanhempainillassa, niin eikös siellä ollut yksi näkyvä Ylen toimittajakin :D Kyseessä siis yksityislukio Helsingissä, koko ryhmä pelkkiä kantasuomalaisia. Että eipä se mul ti kul ti-tuputus ulotu omiin lapsiin.

Vierailija
100/171 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin vaikuttaa sinunkin elämääsi. Otetaan nyt vaikka nuo leikkaukset. Iso syy on koronasta lähtenyt inflaatio ja sota. Lisäksi kaikki vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin koko maailmassa. Negatiivisuus tuo lisää negatiivisuutta. Eihän tämä mikään uusi juttu ole. On ollut maailmansotia, 90-luvun lamaa ja muuta. Niistä on aina noustu ja noustaan nytkin. Mutta tämä hetki on tämä hetki.

Miten leikkaukset vaikuttaa elämääni, konkreettisesti? Pitäisikö etukäteen masentua siitä että mahdollisesti työttömyyden uhatessa tukia saisi vähemmän? Vai mitä tarkoitat?

Käytän vapaa-aikani itseni kehittämiseen ja mukavien juttujen tekemiseen ja perheen kanssa olemiseen, en negatiivisen uutisvirran seuraamiseen. Kuten itsekin sanoit, aina on ollut kunkin aikakauden ongelmat ja tulee olemaan. On oma valinta osaako ympäröivän maailman kanssa elää ilman että se määrittelee miltä sinusta tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan