Opettajat kertovat, miten karuksi arki on muuttunut kouluissa Oppilaita ei kiinnosta mikään
Tosi hyvä juttu, miksi asioita ei korjata?
Kommentit (171)
Annetaan kakaroiden sitten vaan olla mutta tehdään selväksi että aikuisena ei töitä heru, eikä pidä sellaisille töitä tarjotakaan, eläköön tuilla jotka pitää laittaa niin pieneksi että juuri ja juuri saa leipänsä, eiköhän ala maassa taas koulunkäynnit maistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo johtuu ettei lapsilta vaadita mitään?
Eipä kyllä aikuisiltakaan. Opiskelen yliopistotasolla eikä täällä vaadita juuri mitään. Kaikki pääsevät suorituksista läpi. Siis niissä aineissa missä vielä on joku suoritus, monissa ei edes ole.
Emme jaksa enää vaatia kun opiskelija-aines on osittain niin heikkoa ettei niitä muuten saisi kursseista läpi. Dekaani ja rehtoraatti painostaa että kaikki on saatava valmistumaan ja päästettävä jotenkin kursseista läpi, yliopiston rahoitus kun riippuu valmistuneiden määrästä.
Useimmat oppilaitokset saavat tietyn rahasumman valmistuneista. Se alentaa rimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vaikuttaa sinunkin elämääsi. Otetaan nyt vaikka nuo leikkaukset. Iso syy on koronasta lähtenyt inflaatio ja sota. Lisäksi kaikki vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin koko maailmassa. Negatiivisuus tuo lisää negatiivisuutta. Eihän tämä mikään uusi juttu ole. On ollut maailmansotia, 90-luvun lamaa ja muuta. Niistä on aina noustu ja noustaan nytkin. Mutta tämä hetki on tämä hetki.
Miten leikkaukset vaikuttaa elämääni, konkreettisesti? Pitäisikö etukäteen masentua siitä että mahdollisesti työttömyyden uhatessa tukia saisi vähemmän? Vai mitä tarkoitat?
Käytän vapaa-aikani itseni kehittämiseen ja mukavien juttujen tekemiseen ja perheen kanssa olemiseen, en negatiivisen uutisvirran seuraamiseen. Kuten itsekin sanoit, aina on ollut kunkin aikakauden ongelmat ja tulee olemaan. On oma valinta osaako ympäröivän maailman kanssa elää ilman että se määrittelee miltä
Leikkaukset kohdistuvat esimerkiksi sairaaloihin, koulutukseen, kulttuuriin, urheiluun, kaiken julkisen huoltoon ja rakentamiseen. Investoinnit vähenevät, sodat maailmalla lisääntyvät. Ne vaikuttavat meidän kaikkien elämään, vaikka ei suoraan nostaisi mitään tukia. Ei itsellä väliä, mutta koska olen perheellinen ja ympärillä on paljon muitakin läheisiä, ajattelen muutakin kuin omaa napaani.
"Älä viitsi. Tässä yhteiskunnassa ei mikään enää pyöri edes aikuisten toiveiden mukaan. Siitä on kokoomus ja persut pitänyt huolta jo pitkään. Vielä 80 luvulla yhteiskunta oli tehty suomalaisille ja heidän tarpeita varten.nyt vain eliitin. Nykyinen hallitus ei välitä kuin omista hillotolpista."
Väität, että persut ja kokoomus ovat johtaneet maata 80-luvulta lähtien, vai mihin tämä ristiriitainen sepustuksesi viittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jokin isompi ilmiö. Ei muakaan kiinnosta mikään ja samaa kertovat monet palstalla. Mä olen yli 50 vuotias että jokin laajempi juttu tämä kiinnostuksen katoaminen. Tuo nykyinen hallitus kyllä pahensi asiaa tai jopa aiheutti sen. Kun ei ole mitään toivoa niin ei myöskään kiinnosta.
Ei voi olla totta! Jo ensimmäiseasä kommentissa tämäkin laitetaan hallituksen ja varmaan persujen syyksi!
koettakaa nyt vähän, hyvät ihmiset, hankkia asioista tietoa ennen kuin lähdette tällaiseen kehnoon dialogiin,
Jos meinaat ettei politiikalla ole merkitystä ihmisten mielialaan niin olet hölmö. Kun politiikka on pelkkää negatiivisuutta niin se tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiinnostaisi? Kun olin itse nuori mies viime vuosituhannella, niin minulle opetettiin - sekä vanhempieni että mediankin kautta - että jos hoidan opiskeluni kunnolla niin saan myöhemmin elämässäni perinteistä maskuliinista menestystä kuten hyvän työpaikan, auton, hyvän puolison, ja ennen kaikkea tietynlaista yhteiskunnallista arvostusta.
Nykyisille nuorille miehille ei tällaista ole luvassa - ei todellisuudessa eikä edes mielikuvissa.
hmm.. yhteiskunnassa lienee kuitenkin myös tulevaisuudessa hyväpalkkaisia töitä ja arvostettuja ammatteja. Miksi "nykyisille nuorille miehille" näitä ei olisi jos itse vain tahtovat niihin pyrkiä?
Vierailija kirjoitti:
Syynä ovat lapsiksi jääneet vanhemmat ja opettajat. Eivät osaa enää olla lasten kanssa sopivasti. Ehkä raja lapsen ja aikuisen välillä hämärtynyt? Ehkä jo parikin sukupolvea opettajia ja vanhempia, joilta itseltään ei ole vaadittu juuri mitään, kasvatustraditio katkennut, eivät vain osaa. Yhteiskunnassa tämä näkyy aikuisten yleisenä kypsymättömänä käytöksenä.
No, huh huh. Missä piireissä oikein liikut? Itse en tunne tällaisia lapsia enkä vanhempia.
Elämästä on tullut toisille liian helppoa ja toisille täysin toivotonta. Kumpikin lamauttaa. Kaikki on tehty ja ajateltu valmiiksi. Ongelmia ei tarvitse ratkoa, tai ne ovat niin isoja ettei niitä voi itse ratkaista.
Sitten istutaan kaikki vain rivissä kuin zombit ja odotetaan milloin puhelin seuraavan kerran kilahtaa. Luovuutta tai aivoja ei tarvitse käyttää. Kyllä AI hoitaa.
Pakko kasvattaa kunnolla oma syntyvä lapsi. Kännykkää ei ainakaan saa liian nuorena. Pk-seudulta on lähdettävä pohjoisemmaksi. Itsekin pitää vieroittautua älypuhelimesta. Paljon ulkoliikuntaa ja kirjojen lukemista kotona sekä läksyt pitää tehdä kunnolla. Itse laistin läksyistä kun ei pakotettu tekemään niitä.
Kaupoissa ostetaan tarpeellinen ja lapselle herkuksi käy lähinnä hedelmät ja maustuvimmat vihannekset. Karkkipäivät on erikseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset kohdistuvat esimerkiksi sairaaloihin, koulutukseen, kulttuuriin, urheiluun, kaiken julkisen huoltoon ja rakentamiseen. Investoinnit vähenevät, sodat maailmalla lisääntyvät. Ne vaikuttavat meidän kaikkien elämään, vaikka ei suoraan nostaisi mitään tukia. Ei itsellä väliä, mutta koska olen perheellinen ja ympärillä on paljon muitakin läheisiä, ajattelen muutakin kuin omaa napaani.
Itse kunkin elämään vaikuttaa ihan yhtälailla se miten asioihin suhtautuu kuin se mitä lopulta tapahtuu. Jos kaikki vaan pelkäisi tulevaa niin ei kukaan tekisi koskaan mitään mikä veisi asioita eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on jotenkin sellainen vanhanaikainen tyyli ja tapa opettaa ja tämä tuisi muuttaa isolla kädellä ja nopeasti.
Esim musiikki, välitunnilla oppilaat kuntelevat uusimpia räppi ja hevi-hittejä, sitten ne pakotetaan "oppimielessä" soittamaan nokkahuilulla ostakaa makkaraa, voiko tyhmempää ja huonompaa opetusta olla - EI.
Urheilussakin on sellaiset "juha-mieto" asenteet ja opetus on sellaista 60-luvun metsähiihtotyyliä ja lapset haluaisia nykyaikaista extreme urheilua, skeittausta, lumilauttaa, pyörätemppuilua jne Ei niitä tällaiset partaiset mietaan jussit vanhoine ajatuksineen.
Ja ihan tämä sama kulttuuri ja tyyli vallitsee niissä lukuaineissakin.
No, tuotahan se koulunkäynti just nykyään on, mitä sä valitat?! Kolmentoista vanhakin sählää olympialaisissa jollain laudalla ja sen isä vaatii, että suomalaisten veronmaksajien pitää sen lautailu maksaa! Sitä se nykyään on, tämä nuorten elämä.
Luin jostain ihan lähiaikoina, että pitää lopettaa kertotaulun osaamisen vaatiminen koulussa, koska a) sen opettelu on kuulemma tylsää eikä sitä missään enää tarvita b) ei mene nykykoululaisten järkeen se kumminkaan.
Sanonpa hienosti englanniksi, että I rest my case.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on vialla. Kun lapseni joka on valmistunut kouluista .on kaksikymppinen.ei saa mistään töitä.vaikka hakee jatkuvasti.miten silloin voisi olla mitään tulevaisuuden uskoa. Luottoa tähän valtioon:jonka hallitus vain potkii suomalaisia.
Voisiko syynä olla lapsesi kielellinen lahjattomuus?
Jos hänen työhakemuksensa ovat samaa tasoa kuin tämä hänen vanhempansa tuottama teksti, syynä voi olla ihan heikko kielellinen lahjakkuus, kun töitä ei löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin opettaja ja mitään ongelmia ei ole. Niin paljon on väliä sillä, milalinen on oma asenne.
Mitään ongelmia ei ole -lause kertoo, ettet joko ole opettaja tai sitten haluat sulkea silmäsi oikeilta ongelmilta. Se ei ole hyvä.
Minä olen pitkän linjan opettaja. Ratkaisevaa on tosiaankin opettajan oma motivaatio ja omat asenteet. Mutta jos koulu yhteisönä on hälläväliä-koulu, yksittäisenkin opettajan tilanne vaikeutuu, näin yläasteella. Luokanopettaja voi kuitenkin pitää luokassaan yllä hyvän oppimisympäristön. Samoin pienryhmäopettaja. Otteen tulee olla tukeva, jämpti, ymmärtäväinen ja lempeä, omaa itseään opettajan ei pidä korostaa mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä ovat lapsiksi jääneet vanhemmat ja opettajat. Eivät osaa enää olla lasten kanssa sopivasti. Ehkä raja lapsen ja aikuisen välillä hämärtynyt? Ehkä jo parikin sukupolvea opettajia ja vanhempia, joilta itseltään ei ole vaadittu juuri mitään, kasvatustraditio katkennut, eivät vain osaa. Yhteiskunnassa tämä näkyy aikuisten yleisenä kypsymättömänä käytöksenä.
Olisiko tuo vihervasemmistolainen ideologia? Mädättävä woke-kulttuuri.
Hyvin sanottu. Suomessa vain on liikaa vihervasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kasvattaa kunnolla oma syntyvä lapsi. Kännykkää ei ainakaan saa liian nuorena. Pk-seudulta on lähdettävä pohjoisemmaksi. Itsekin pitää vieroittautua älypuhelimesta. Paljon ulkoliikuntaa ja kirjojen lukemista kotona sekä läksyt pitää tehdä kunnolla. Itse laistin läksyistä kun ei pakotettu tekemään niitä.
Kaupoissa ostetaan tarpeellinen ja lapselle herkuksi käy lähinnä hedelmät ja maustuvimmat vihannekset. Karkkipäivät on erikseen jne.
Onnittelut teille molemmille, lapselle ja sulle. Muuttakaa tosiaan pk-seudulta, elämä tulee monin tavoin paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiinnostaisi? Kun olin itse nuori mies viime vuosituhannella, niin minulle opetettiin - sekä vanhempieni että mediankin kautta - että jos hoidan opiskeluni kunnolla niin saan myöhemmin elämässäni perinteistä maskuliinista menestystä kuten hyvän työpaikan, auton, hyvän puolison, ja ennen kaikkea tietynlaista yhteiskunnallista arvostusta.
Nykyisille nuorille miehille ei tällaista ole luvassa - ei todellisuudessa eikä edes mielikuvissa.
Kylläpä on! Älä jää tuleen makaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, että muutimme pois Helsingistä n. 20 vuotta sitten. Olin sellaisessa työssä, että näin jo tässä vaiheessa, millaiseksi tämä touhu tulee muodostumaan. Oli ilo lähettää lapset aamulla kouluun, kun koko 300 oppilaan koulussa oli alle 10 mmuuttajataustaista (lähinnä virolaisia ja aasialaisen ravintolan pitäjäpariskunnan lapset). Nyt molemmat huippulukiossa Helsingissä (yksityinen toki).
Minä pistän paremmaksi. Meidän yläasteella (noin 400 oppilasta) 90-luvun puolivälissä ainoa ulkomaalainen oli joku somali ja sekin ajettiin yhteistuumin ulos sieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Älä viitsi. Tässä yhteiskunnassa ei mikään enää pyöri edes aikuisten toiveiden mukaan. Siitä on kokoomus ja persut pitänyt huolta jo pitkään. Vielä 80 luvulla yhteiskunta oli tehty suomalaisille ja heidän tarpeita varten.nyt vain eliitin. Nykyinen hallitus ei välitä kuin omista hillotolpista."
Väität, että persut ja kokoomus ovat johtaneet maata 80-luvulta lähtien, vai mihin tämä ristiriitainen sepustuksesi viittaa?
Kokoomus päästettiin hallitukseen 1987, ja silloin alkoi suomalaisen hyvinvointivaltion alasajo, ja jonka viimeiset rippeet tämä hallitus poistaa.
Täytin 22 vuotta vuonna 1987, eli olen päässyt aikuisena seuraamaan tätä kaaosta, joka on aivan hirvittävää suurelle osalle suomalaisia. Olen alkanut kallistua sille kannalle, että uusi sota ei itse asiassa olisi lainkaan hullumpi juttu. Sotilaina kun olisi mukana myös osin hyväosaisten lapsia, nuoria miehiä ja naisia, vaikka kaikkein rikkaimmat tietenkin piilottaisivat omat jälkeläisensä kuin rahansa: veroparatiiseihin. Sota olisi siis demokratisoiva asia.