Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko 3-vuotias samanikäisiä leikkikavereita?

Vierailija
03.09.2024 |

Monet tuntuvat ajattelevan, että lapsen paikka on kotona niin kauan kuin mahdollista. Jos lähipiirissä ei ole lapsia, eikä mahdollisuutta kerhoihin, niin onko lapsen todella parempi olla äidin kanssa kotona 24/7 vai esimerkiksi 3 x 5h viikossa päiväkodissa leikkimässä ikätovereiden kanssa? 

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarvii, laita päiväkotiin vain. Se on varhaiskasvatusta, johon LAPSELLA on oikeus.

Vierailija
62/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki ihan vauvoja lukuunottamatta haluavat oman ikäistä seuraa. En minä ainakaan haluaisi elää esimerkiksi pelkästään vanhusten tai pelkästään lasten seurassa. Kaipaan muita suunnilleen oman ikäluokkani edustajia, joilla on samat kiinnostuksen kohteet ja samat kollektiiviset muistot kuin itselläni ja suunnilleen samanlainen tieto maailmasta.

Työpaikallakin huomaa miten raskasta on jatkuvasti selittää itselle selkeitä juttuja vanhemmille tai toisaalta olla ihan pihalla välillä heidän jutuistaan. Samanikäinen henkilö on elänyt samanlaisessa maailmassa kuin minä eli tietää samat asiat kuin minä, ainakin päällisin puolin.

Oman ikäisten kanssa kasvaneesta voi siis tulla kaltaisesi, joka ei tule toimeen eri ikäisten seurassa.

Itse en ainakaan koe ongelmaksi vanhempia tai nuorempia ihmisiä. Päinvastoin, heiltä voi oppia asioita.  

Harrastuksissa voi löytää samoista asioista kiinnostuneita iästä riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki ihan vauvoja lukuunottamatta haluavat oman ikäistä seuraa. En minä ainakaan haluaisi elää esimerkiksi pelkästään vanhusten tai pelkästään lasten seurassa. Kaipaan muita suunnilleen oman ikäluokkani edustajia, joilla on samat kiinnostuksen kohteet ja samat kollektiiviset muistot kuin itselläni ja suunnilleen samanlainen tieto maailmasta.

Työpaikallakin huomaa miten raskasta on jatkuvasti selittää itselle selkeitä juttuja vanhemmille tai toisaalta olla ihan pihalla välillä heidän jutuistaan. Samanikäinen henkilö on elänyt samanlaisessa maailmassa kuin minä eli tietää samat asiat kuin minä, ainakin päällisin puolin.

Oman ikäisten kanssa kasvaneesta voi siis tulla kaltaisesi, joka ei tule toimeen eri ikäisten seurassa.

Itse en ainakaan koe ongelmaksi vanhempia tai nuorempia ihmisiä. Päinvastoin, heiltä voi oppia asioita.  

Harras

Sanoinko että he ovat ongelma? En. Sanoin etten haluaisi viettää kaikkea aikaani heidän seurassaan. Jos sinä haluat olla seurassa jossa puolet ajasta joku ei ymmärrä selittämättä sinun juttujasi ja toisen puolikkaan olet itse pihalla, ole ihmeessä. Suurin osa kaipaa myös ihmisiä, joille ihan kaikkea ei tarvitse selittää ja joiden jutut ymmärtää kohtuullisen helposti myös itse.

Vierailija
64/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa esim.  Euroopassa lapsi menee jo 3-4 vuotiaana kouluun. 

Esim. Ranskassa, jos vanhemmat eivät laita 2v lasta päiväkotiin, se on lapsen huostaanoton peruste, samoin, kun pakollinen koulu alkaa 3v. 

Joo, ja filippiineillä tuhannet perheet asuvat hautausmailla.

Vierailija
65/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan koe ongelmaksi vanhempia tai nuorempia ihmisiä. Päinvast

Sinä koit vaikeaksi olla eri ikäisten seurassa, joten sinulla tuntuisi olevan heikot sosiaaliset taidot.  

Et ole siis lapsuudessasi oppinut olemaan erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
66/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa esim.  Euroopassa lapsi menee jo 3-4 vuotiaana kouluun. 

Esim. Ranskassa, jos vanhemmat eivät laita 2v lasta päiväkotiin, se on lapsen huostaanoton peruste, samoin, kun pakollinen koulu alkaa 3v. 

En tiedä mikä tekee suomalaiaesta niin erityisen ja hoitoa vaativan, että hän on kotihoidossa pitkään? 

Tosin nykyään usein suomalaisella lapsilla  on heikot sosialliset taidot ja puheenilmaisu. Monet 3v eivät osaa edes puhua useamman lauseita peräkkäin ja puhe epäselvää.

Suomessa halutaan valittaa muiden asioista. Se on se ero ihan kaikkialle muuhun maailmaan. Täällä rakastetaan lyttäämistä ja syyllistämistä.

Kumma muuten että nykylapsista ja -vanhemmista kitisijät ihailee noita lapsia, jotka laitetaan koulutielle melkein suoraan kehdosta. Hehän käyttäytyvät mitä parhaimmin ja ovat mitä suloisimpia kaikin puolin, ainakin jos palstaa on uskominen.

Vierailija
67/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä koit vaikeaksi olla eri ikäisten seurassa, joten sinulla tuntuisi olevan heikot sosiaaliset taidot. 

Sinulla taas on sen verran huono sisäänlukutaito, että sovitaan vaikka niin. Ja en tosiaan yleisesti pidä ihmisistä, koska suurin osa on tahallaan tyhmiä.

Vierailija
68/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on sosiaalinen ja aktiivinen lapsi niin voi tulla "hulluksi" jos pitää liikaa olla kotona. Koska tyttö rakasti päiväkotia, ystäviä ja niitä harrastuksia niin äidin ja vauvan seura ei olisi todellakaan riittänyt. Ei siinä suurempaa draamaa tai ongelmaa ollut. Kaikki oli tyytyväisiä. Itse asiassa tosi onnellisia koska oli vaihtoehtoja mistä valita just meille sopivat. Kaikilla ei ole niin hyvin asiat. 

Vierailija
69/140 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taas on sen verran huono sisäänlukutaito, että sovitaan vaikka niin. Ja en tosiaan yleisesti pidä ihmisistä, koska suurin osa on tahallaan tyhmiä.

Tahallaan tyhmiä?  

En usko, että olet kovin suosittu omissa piireissäsi. Ylimielisyys löyhkää tänne asti.

Vierailija
70/140 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaipaa. Onhan se hyvä jos löytyy muita vaihtoehtoja, mutta ei se päiväkotikaan mikään helvetin esikartano ole. Kerhoissa voi esiintyä ihan samoja ison lapsiryhmän ongelmia. Eikä sekään ihan pidä paikkaansa että siellä pitäisi olla joko kokopäiväisesti tai ei ollenkaan, osa-aikaisia lapsiahan on nykyään paljon, monet työssäkäyvätkin vanhemmat pitää lapsiaan osa-aikaisesti. On vuorotyöt, osa-aikatyöt, lyhennetty työaika, liukuva työaika jota vanhemmat käyttää limittäin, isovanhempien apu jne. 

Vierailija
71/140 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei kaivannut. Edelleen yläkoululaisena sanoo, miten oli aivan parasta olla pienenä kotona äidin ja pikkuveljen kanssa. Meni päiväkotiin 5-vuotiaana, sitä ennen oli ollut 8-9 h viikossa kerhoissa ja harrastuksissa, eli jotain sosiaalista oli kuitenkin hänelläkin. Ei kuitenkaan kauheasti viihtynyt lapsiryhmissä, vasta koululaisena alkoi kaverit kiinnostaa.

Lapsen temperamenttia kannattaa siis arvioida, jotkut ovat sosiaalisempia kuin toiset.

Vierailija
72/140 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo osa-aikahoito on parempi kuin jatkaa vain kotona eskarilaiseksi asti. Lapsi tyytyy siihen, mitä annetaan, eikä osaa sanoa itse kaipaamisistaan mitään. Ikäisseura on kuitenkin kehitykselle hyväksi ja voi saada lapsen kukoistamaan tavoilla, jotka eivät viriä aikuisseurassa.

Kiusaaminen, kilpailu ja jatkuva huomionhaku saavat lapsen varmasti kukoistamaan.

Meillä lapsi meni pph:lle 2-vuotiaana ja oli siinä ryhmässä siihen asti kun eskari alkoi. Ei kiusattu vaan leikkivät. 

Vierailija
73/140 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku perustella, miksi se kerho vaikka 9 h viikossa on parempi kuin päiväkoti 12 h viikossa? Onko se kiinni muutamasta tunnista? Onko varhaiskasvatus kerhoissa jotenkin laadukkaampaa? Oman kokemuksen mukaan kerhojen työntekijät eivät ole olleet yhtä päteviä ja luotettavia kuin päiväkodissa. 

Vierailija
74/140 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista keskustelua, kiitos siitä kaikille,  uppista annettava tälle.

Itselle tuli mieleen, että voisiko suomalaisten tuppisuumaisuus ja small talkin puute johtua kenties juuri siitä, että ollaan lapsina ns. kotona siihen kolmivuotiaaksi? 

Itse en kannata sitä, että 9kk vanha lykätään hoitoon jo, mutta en pystyisi olemaan 3 vuotta kotonakaan. Niimpä meillä esikoinen menee päiväkotiin noin 1,5v ikäisenä. Köllötellään vieläkin nyt vuosikkaana perhepedissä, mutta osataan kuitenkin jo elämän alkeet, ymmärretään jo vähän jotakin ja mielenkiintoa alkaa löytyä muihin lapsiin. Meillä sosiaalinen piiri pieni ja ainut lapsikontakti mitä saadaan on kerta viikossa perhekahvila, joten koen siksikin meille ja erityisesti lapselle  hyväksi sen,  että menee 1.5v ikäisenä osa-aikaisesti vähintään hoitoon.

Vierailija
75/140 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkään kukaan ei ole kertonut, että mistä niitä säännöllisiä kaverikontakteja lapselle saa, jos ei ole kerhoja, ei samanikäisiä lapsia lähipiirissä tai naapuristossa. Lapsille harrastukset on 1h viikossa ja siellä tehdään koko ajan jotain, ei niissä ehdi tutustumaan ja juttelemaan. Eli: mistä kavereita? Mä en jotenkin jaksa uskoa, että 3-vuotiaalle on hyväksi, ettei hänellä ole kavereita. 

Vierailija
76/140 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku perustella, miksi se kerho vaikka 9 h viikossa on parempi kuin päiväkoti 12 h viikossa? Onko se kiinni muutamasta tunnista? Onko varhaiskasvatus kerhoissa jotenkin laadukkaampaa? Oman kokemuksen mukaan kerhojen työntekijät eivät ole olleet yhtä päteviä ja luotettavia kuin päiväkodissa. 

Minulla on myös se kokemus ja käsitys, ettei kerhoissa ole yhtä pätevää henkilöstöä ja myös sekä lasten että aikuisten vaihtuvuus on suurta, mun lapsi oli 1,5v kaupungin kerhossa ja siinä vaihtui kaksi kertaa paikka, aikuiset ja kaverit. Sekä päiväkodeissa ja kerhoissa on toki varmasti sekä hyviä että huonoja paikkoja, että vähän tuuristaan kiinni. 

Vierailija
77/140 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen ei kaivannut. Edelleen yläkoululaisena sanoo, miten oli aivan parasta olla pienenä kotona äidin ja pikkuveljen kanssa. Meni päiväkotiin 5-vuotiaana, sitä ennen oli ollut 8-9 h viikossa kerhoissa ja harrastuksissa, eli jotain sosiaalista oli kuitenkin hänelläkin. Ei kuitenkaan kauheasti viihtynyt lapsiryhmissä, vasta koululaisena alkoi kaverit kiinnostaa.

Lapsen temperamenttia kannattaa siis arvioida, jotkut ovat sosiaalisempia kuin toiset.

Niin eli hänelläkin kuitenkin oli se 8-9h viikossa ikäisiään leikkikavereita. Kyllähän tuo määrä jo monelle riittää. Ap:n lapselle vaan ei ilmeisesti ole tarjolla sopivia kerhoja. Joku tunti viikossa harrastus ei kyllä oikein riitä. 

Vierailija
78/140 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni 2-vuotias kotihoidossa oleva lapsi. Leikkipuistossa ei koskaan ole ketään, vaikka kaksi kertaa päivässä käydään siellä leikkimässä. Vuosi sitten törmättiin saman ikäiseen, eli silloin 1v, lapseen ja äiti kertoi, että käy harvoin puistossa, koska lapsi on päiväkodissa. Myös naapurin saman ikäiset näyttävät aamuisin lähtevän jonnekin ja oletan, että menevät päiväkotiin eikä heitä pihalla näy juuri koskaan. Perhekerhossa on lähinnä vain vauvoja.

Varmaan sama tilanne monessa paikassa eli turha kehottaa hankkimaan leikkikavereita leikkipuistosta tai naapurista. Meille syntyy vauva ja aion hakea esikoiselle paikkaa kaupungin kerhoon, kun hän täyttää 3v. Kerho järjestetään, jos ilmoittautuneita on tarpeeksi. Jos kerhoa ei järkätä, haen päiväkotipaikkaa ja vien kaksi kertaa viikossa aamupäivän ajaksi. Toki seuraan tilannetta ja otan pois päiväkodista, jos lapsi ei siellä viihdy.

Minä olen itse kotihoidettu eskariin asti ja ollut todella epäsosiaalinen. Olen kärsinyt siitä paljon. Eihän sitä tiedä, johtuuko tämä kotona olemisesta, mutta teen kaikkeni, että lapseni oppivat olemaan muiden kanssa eivätkä pelkää vieraita ihmisiä.

Vierailija
79/140 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös se kokemus ja käsitys, ettei kerhoissa ole yhtä pätevää henkilöstöä ja myös sekä lasten että aikuisten vaihtuvuus on suurta, mun lapsi oli 1,5v kaupungin kerhossa ja siinä vaihtui kaksi kertaa paikka, aikuiset ja kaverit. Sekä päiväkodeissa ja kerhoissa on toki varmasti sekä hyviä että huonoja paikkoja, että vähän tuuristaan kiinni. 

Meidän kaupungissa kerhoja vetää kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja toisessa kerhossa on vakahoitaja ja opettaja. Seurakunnan kerhoissa taas saattaa olla vaikka ketä ohjaamassa.

Vierailija
80/140 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa pois maalta, niin on kavereita ja tekemistä. Ilman että tarvitsee päiväkotiin viedä. Pakkoko sinne on muuttaa missä ei ole yhtään mitään ja sitten marista kun ei ole lapsilla kavereita muualla kuin päiväkodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan