Millä positiivisella keinolla miehen saa tekemään kotitöitä?
Puhuminen on kokeiltu moneen kertaan. Keskustelussa sovittiin, mitä kumpikin tekee. Vain minä olen tehnyt, mies ei mitään. On ollut käytössä kalenteri, johon pitäisi merkitä kotityöt, kun on sen tehnyt. Tuli vain minun merkintöjäni. Ongelma on jatkunut monta vuotta ja seuraavaksi uhkaan erolla, koska olen jo tosissani sitä miettinyt. Olisiko jokin positiivinen keino vielä sitä ennen, jota kannattaisi kokeilla ja joka voisi toimia? Kiitos rakentavista ratkaisuehdotuksista!
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ainakin aina tehnyt kotitöitä. En ymmärrä miten aikuiset ei saa sovittua simppeliä asiaa, tehtävähän ne on kuitenkin.
Mutta kun ne saa tehdä vain naisen vaatimalla tavalla, esim. astiat koneeseen aakkosjärjestyksessä ja voi kauhistus, jos teekuppi on juomalasin vieressä.
tämä.
kun nainen on hirveä hössöttäjä ja siivoamisessa on miljoona naisen keksimää sääntöä, niin miehen ei tee mieli sekaantua naisen hössötykseen ollenkaan. siivotkoon nainen omien standardiensa mukaan ihan rauhassa itsekseen.
Älä ota puolisoksi hössöttäjää jos et kestä sellaista etkä osaa sanoa vastaan. Typerä tekosyy vätystelyyn.
Sulla on väärä ja keskenkasvuinen mies, vika piilee siinä:) Kun tulen töistä, mies on valmistanut leikki-ikäisemme poikamme kanssa päivällisen ja siivonnut kodin tiptop-kuntoon. Lisäksi minua odottaa kahden minua rakastavan miehen halaus. Tällainen järjestely on aivan paras, sillä mies on saavuttanut jo kaiken mahdollisen urallaan, kun taas minä vasta etenen:)
Jos mun mies löis jääkaapin oveen taulukon johon mä saisin tarran aina, kun olen vienyt roskat, niin laukku olis pakattuna oven pielessä alta aikayksikön.
En itse kyllä lähtisi näihin leikkeihin, jossa jätetään miesten vaatteet pyykkäämättä tai miehen vessanpytystä laitetaan kuva nettiin ynnämuut. Tai ettei miehelle laiteta ruokaa.
Itse istuisin alas ja keskustelisin rakentavasti ja ymmärtäen. Kysyisin millä tavalla voimme tämän ongelman ratkaista niin, että kummallekkin tulee hyvä mieli. Voidaanko esimerkiksi jakaa työt niin, että kumpikin saa tehdä niitä kotitöitä, joista tykkää? Esimerkiksi minä tykkään siivota vessan ja pestä pyykkiä, voisiko mies siis tehdä ruuat ja siivota keittiön sekä huoltaa tiskit?
Jos saataisiin yhdessä päätettyä, mutta mitään ei miehen puolelta tapahtuisi tai että mikään mahdollinen tapa ei miehelle sovi, niin kyllä minä sitten eroaisin.
Ei mulla ainakaan ole aikaa ja energiaa lähteä pelaamaan jotain passiivi-aggressiivista peliä miehen kanssa. Jos mies ei keskustelemalla ymmärtäisi ja alkaisi tekemään, niin minä näkisin sen pelkästään merkkinä siitä, ettei mies arvosta minua ja minun omaa aikaa ja jaksamista lainkaan. Miksi minä sellaisen miehen kanssa haluaisin olla yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ainakin aina tehnyt kotitöitä. En ymmärrä miten aikuiset ei saa sovittua simppeliä asiaa, tehtävähän ne on kuitenkin.
Miten teillä on sovittu asia tuloksekkaasti, kun se on sujunut noin hyvin?
Esim, jos toinen tekee ruokaa niin toinen laittaa astiat. Toinen jos imuroi niin vaikka pyykit laittaa sit se toinen. Tietenkin voi sopia jos toinen inhoaa esim imurointia niin tekee sit jotain muuta. Jos on lapsia niin he osallistuvat kykyjen mukaan. Perhe ku on niin kyseessä on Me. Silloin se vaan tulee tehtyä eikä kyttää tekeekö toinen kun tietää et tekee osansa, jotenkin tolleen se menee kai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klassinen ehdollistaminen: kun hän tekee jotain kotitöitä, menet selkänsä taakse, kierrät kätesi hänen ympärillleen ja sanot, että alkoi panettaa hirveästi, kun näin sinun tekevän kotitöitä ja tajusin, että saan nyt levätä hetken tässä sohvalla, kun toinen auttaa minua, mennääkö panemaan?
Kun mies tajuaa, että saa seksiä enemmän, kun osallistuu kotitöihin, niin alkaa kohta koti kiiltää ja kaikki on putsplank
Tuo on naiselle varma tapa pilata oma seksielämä.
Mitenköhän se sen pilaa?!
Kyllä siinä menee molempien seksielämä pilalle jos seksi on joku palkinto, jolla toinen saadaan tekemään sellaisia asioita mitkä pitäisi aikuisella ihmisellä tulla selkäytimestä. Tuollaiset koirankoulutustemput eivät kuulu parisuhteeseen. Minä haluan, että naisystäväni haluaa minua rakkaudesta ja himosta ja vastaavasti minä häntä samoista syistä, en minään vastaehdollistamisen tuloksena.
Sille ei tietenkään mitään mahda, että kun meillä menee arjen vastuut tasan ja kitkattomasti, suhde pysyy hyvänä ja jää aikaa kaikkeen kivaan.
Vierailija kirjoitti:
Löytäisinkö ja saisinko minäkin mahdollisuuden parisuhteeseen, jos jättäisin kotityöt tekemättä on ajatus, joka melko usein nousee mieleeni kun palstailen.
En usko, että saisin mutta nieleeni on alkanut hiipiä myös ajatus siitä, että minun tulisi osata vain olla kiitollinennä kun en ole taantunut ja vajonnut alle kolme vuotiaan lapsen tasolle, mikä vaikuttaa olevan hyvin tavallista parisuhteessa eläville miehille.
Koska ei kai voi ajatella, että fiksut ja mukavan näköiset itsestään ja ympäristötään välittävät naiset muutoin voisivat olla parisuhteessa näiden miesvsuvojensa kanssa
Vai onko?
Ovat paljon jännempiä ja komeita kuin tossutetut essuissa siivoavat kiltit miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi nätisti yrittää? Jos nätisti ei toimi, niin tuossa kohtaa karjuisin tyypille jo niin paljon kun lähtee, kiroilisin ja ilmaisisin, että viiminen varotus ja jos ei NYT tee niin heitän kaikki kamansa parvekkeelta mäkeen ja otan eron. Ja ottaisin kanssa. Helpottas kerralla. Mies luulee ettet ole tosissas ja sikailee.
On näinkin tapahtunut vuosien varrella. Se ei ole aikaansaanut mitään pysyvää muutosta.
Ap
Ai ero? Miksi sitten vingut ettei ex tee omassa kämpässään kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
klassinen ehdollistaminen: kun hän tekee jotain kotitöitä, menet selkänsä taakse, kierrät kätesi hänen ympärillleen ja sanot, että alkoi panettaa hirveästi, kun näin sinun tekevän kotitöitä ja tajusin, että saan nyt levätä hetken tässä sohvalla, kun toinen auttaa minua, mennääkö panemaan?
Kun mies tajuaa, että saa seksiä enemmän, kun osallistuu kotitöihin, niin alkaa kohta koti kiiltää ja kaikki on putsplank
Niinhän sitä luulisi. Minä olen jo vuosia sitten päättänyt ja päätöksessäni pysynyt, että en sekstaile vain toista miellyttääkseni. Sekstaan vain, kun sitä myös itse haluan. Joskus osuu halut yksiin toisen osapuolen kanssa. Ei voisi kuvitellakaan, että "velvoittaisin" mieheni seksiin, jos hän ei sitä ihan itse halua. Sama toisinpäin. Ja kotitöitä tehdään kumpikin, se on toisen osapuolen kunnioittamista, että osallistuu kotitöihin, hotellissa kun emme satu asumaan.
Olen laiska kotitöissä. Mulle auttaa nalkutus.
Kilttejä keinoja ei tule mieleen montaakaan. Ehkä joku yhteinen siivouspäivä, jossa jaksat toimia pomona..
T. Sotkunainen
Annat vähintään kerran viikossa, etkä kerran vuodessa!
Vierailija kirjoitti:
Löytäisinkö ja saisinko minäkin mahdollisuuden parisuhteeseen, jos jättäisin kotityöt tekemättä on ajatus, joka melko usein nousee mieleeni kun palstailen.
En usko, että saisin mutta nieleeni on alkanut hiipiä myös ajatus siitä, että minun tulisi osata vain olla kiitollinennä kun en ole taantunut ja vajonnut alle kolme vuotiaan lapsen tasolle, mikä vaikuttaa olevan hyvin tavallista parisuhteessa eläville miehille.
Koska ei kai voi ajatella, että fiksut ja mukavan näköiset itsestään ja ympäristötään välittävät naiset muutoin voisivat olla parisuhteessa näiden miesvsuvojensa kanssa
Vai onko?
En lähtisi hahmottelemaan tilastoja palstan avulla. Täällä on tietysti aina ääritapaukset. Eipä kovin mehevää keskustelua saa aikaan aiheesta "teemme molemmat kotitöitä ja kiviäkin kiinnostaa"
Pyysin kahden vuoden ajan, minkä jälkeen aloin pakata tavaroitani. Tällöin mies vasta heräsi ja tehtiin työnjako arkisten askareiden suhteen. Varsinaisia viikkosiivouksia ei tee mies vieläkään, kun ei kuulemma ole aikaa, mutta hänen osuutensa tekee siivooja jonka hän järjestää ja maksaa meille joka toinen viikko. Näin on menty nyt viitisen vuotta ja hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärä ja keskenkasvuinen mies, vika piilee siinä:) Kun tulen töistä, mies on valmistanut leikki-ikäisemme poikamme kanssa päivällisen ja siivonnut kodin tiptop-kuntoon. Lisäksi minua odottaa kahden minua rakastavan miehen halaus. Tällainen järjestely on aivan paras, sillä mies on saavuttanut jo kaiken mahdollisen urallaan, kun taas minä vasta etenen:)
Oletko polyamoristi, kun kaksi miestä tulee halaamaan? Vai oliko niin, että heistä toinen on pieni poika? Kuka kutsuu leikki- ikäistä tyttöään naiseksi? Anteeksi eri aiheesta, mutta ärsyttää tuo pikkupoikien nimittäminen miehiksi. Ja jotain tekemistä sillä toki on aiheenkin kanssa.
Oletko ap varma, että mies siivosi kämppänsä itse yksin asuessaan?
Meillä on niin, että pyydän miestä tekemään, tai auttamaan, jos joku homma on tehtävä juuri nyt. Aina hän tulee. Joku varmaan on sitä mieltä, että ei ole ollenkaan hyvä, miehen pitää automaattisesti tajuta. Juu, kyllä, mutta omani ei huomioi sellaisia asioita. Meillä ei toimisi mikään työlista, koska olen itsekin jossain määrin suurpiirteinen. Jos ei jaksa millään tänään imuroida, niin siirrän seuraavaan päivään. Minä haluan hoitaa imuroinnin, mies tykkää laittaa ruokaa, ja kumpikin hoitaa omat pyykkinsä. Olisi hankalaa laskea, teemmekö nyt varmasti puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen keskustelun olette pitäneet?
Ehdollista häntä. Kysy onko hänestä ok, että vain sinä hoidat taloustöitä? Miten hän aikoo osallistua? Mitä jos ei osallistu?
Pistä se mies miettimään ratkaisuja tuohon ongelmaan. Jos ei meinaa löytyä hyviä konsteja, niin sitten voit ilmoitella, ettei tälläinenkään nykyinen meno voi jatkua, sitten sun pitää tehdä isompia muutoksia.
Usein monologit menee miehillä toisesta korvssta sisään ja toisesta ulos. Kun kyselet, hän joutuu miettimään asiaa.
M46
Olen ottanut asian puheeksi monta kertaa ja eri tavoilla, välillä rauhallisesti ja välillä vihaisena. Yleensä seurauksena on, että mies pitkin hampain myöntää, että pitäisi alkaa tehdä kotitöitä, mutta ei sitten kuitenkaan ala. Jos muistutan niitä, suhtautuu asiaan niin, että nalkutan ja joskus on sanonut suoraankin sitä nalkuttamiseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen keskustelun olette pitäneet?
Ehdollista häntä. Kysy onko hänestä ok, että vain sinä hoidat taloustöitä? Miten hän aikoo osallistua? Mitä jos ei osallistu?
Pistä se mies miettimään ratkaisuja tuohon ongelmaan. Jos ei meinaa löytyä hyviä konsteja, niin sitten voit ilmoitella, ettei tälläinenkään nykyinen meno voi jatkua, sitten sun pitää tehdä isompia muutoksia.
Usein monologit menee miehillä toisesta korvssta sisään ja toisesta ulos. Kun kyselet, hän joutuu miettimään asiaa.
M46
"No en minä tiedä mitä tuohon sanoisi! No en minä ole miettinyt! No en minä osaa tuohon vastata!"
*Annat aikaa miettiä ja palaat asiaan jonkun päivän päästä.*
"No en minä ole miettinyt! Pitääkö aina jankata vanhoja juttuja?? Aina sä takerrut ja jäät jankkaamaan!"
Trollasin samaa aihetta, mutta sait paremman keskustelun. Pointsit!
Laadi lista tehtävistä kotitöistä. Laita työt järjestykseen sen mukaan kuinka usein niitä tehdään. Sopikaa miehen kanssa yhdessä mitkä kotityöt hän haluaa tehdä ja mitkä sinä haluat tehdä. Valitkaa listasta molemmille sama määrä töitä. Heittäkää arpaa jos tulee kinaa. Kirjoittakaa jokaisen työn perään nimi kenelle se kuuluu ja laittakaa lista seinälle. Tämän jälkeen sinä teet vain sinulle merkittyjä töitä. Jos miehesi ei tee omiaan niin kysäise ohimennen koska hän aikoo tehdä työn x, mutta älä tee sitä hänen puolestaan. Jos joku homma jää kokonaan tekemättä niin pitkäksi aikaa että se häiritsee niin keskustele vakavammin sen tekemisestä.
Tässä pointtina olisi se että miehesi näkee kuinka paljon kotitöitä on ja hänelle korvamerkitään niistä puolet niin että hän tietää että ne ovat hänen vastuullaan. Lisäksi sinä annat hänelle rauhan suorittaa nämä hommat omassa tahdissa ja silloin kun hänelle parhaiten sopii. Huomautus tulee vasta kun homma jää ilmiselvästi suorittamatta niin että siitä on haittaa. Jos tämä ei auta niin sitten eroa. Miehesi käyttää sinua vain hyväkseen eikä hänellä ole aikomustakaan muuttaa käytöstään.
Vai onko?