Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. 🤫
Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.
Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.
Kommentit (207)
Miten tai kuinka saattaisi tois(t)en elämää tai edes hänen valintoja ja päätöksiä tajuta kun jälkikäteen, eikö aina tapahtumshetkellä tajua edes omiaan niin, että osaisi tehdä ne fiksuiten.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Purskahdin itkuun aloituksesi takia. Koen itseni todella onnettomaksi, koska en voi ymmärtää kuin "täyttä ja parempaa" elämää lapsellisten ihmisten elämä on. En ole saanut lapsia, koska minulla on sairaus jonka vuoksi en voi tulla raskaaksi. Nyt vielä syyllistät minua lisää. Olen hyödytön. Kannettava tietokoneenikin rikkoontui, koska se kastui joutuessaan kyyneltulvani alle. Nyt sekin on hyödytön.
Ei se kaikilla ole täyttä ja parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun on kerrostalossa vuoden kuunnellut, kun äiti pahoinpitelee vauvaa, niin aika hyvin ovat ne ruusunpunaiset lasit siitä äidinrakkaudesta karisseet.
Mikset ole lasua tehnyt tai soittanut poliisille?
Miksi lapsettoman pitäisi tajuta vanhemmuutta kovin syvällisesti. Kai nyt jokainen käsittää, että jos omakohtainen kokemus jostain puuttuu, niin silloin ei ole mikään asiantuntija.
Miksi vapaaehtoisesti lapsetonta edes kiinnostaisi?
Kai nyt tyhmäkin tajuaa että se vastuu on 24/7. Siksi sitä ei lapseton haluakaan! Jos sinä et tajunnut etukäteen niin olet aika tonttu, sori vaan.
ja kun he myös ymmärtävät että se lapsi ei ole tärkeä sille lapsettomalle
No mä en tajua vanhemmuutta, kuten vanhemmaksi tulleetkaan ei tajua, mitä on olla pysyvästi lapseton.
Mut kuulen tosi usein vaatimuksia,miten mun pitäisi yrittää tajuta ja yrittää ymmärtää.
Tämmöisistä aloituksista tulee aina sellainen kuva niin kuin se lapsen hankinta pikkuisen kaduttaisi kuitenkin aloittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia aloituksia ihan turha tehdä sunnuntaina palstalle jossa 80 % kävijöistä on erittäin katkeroituneita velavanhapiikoja.
Miksi vela olisi katkera? En yritä loukata vastentahtoisesti lapsettomia, joiden tuskaa en velana varmasti pysty ymmärtämään, mutta eikö tähän keskusteluun liittyen juuri he ole todennäköisimmin niitä katkeroituneita? Velathan vaan elelevät elämäänsä, vanhoinapiikoina tai lapsettomassa suhteessa, ihan tyytyväisinä ilman mitään katkeruutta, koska sitä lasta ei siihen elämään kaivata, joten ei ole syytä olla katkera lapsettomuuden vuoksi.
Lapseton kaveri ihmetteli, kun en vaan pystynyt vauvan ja taaperon kanssa jatkaa elämää kuten ennenkin ja "tehdä niitä asioita joista itse nautit". Voi lol.
No onhan nuo kasvaneet ja jotain kivaa voi jo nykyään tehdäkin.
Kaikki lapsiperheessä kasvaneet tajuavat, miltä lapsesta tuntuu, eikä heistä osa sen vuoksi halua omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Oma onnellisuuteni lisääntyi lasten saannin myötä. Ihminen on sosiaalinen eläin. Ei ole tarkoitettu elämään yksin, silloin masentuu.
Olisi aika erikoista, jos näin ei olisi. Ihminen on kuitenkin eläin, ja lisääntyminen on suurin fysiologista ja emotionaalista tyydytystä tuottava toiminta etenkin naisille. Lapset ovat toisekseen ihania.
Mä viihdyn vain kumppanini kanssa. Riittää minulle. Olen nuoresta asti ollut kaveriton, yksinäinen, en oollut muiden joukoissa mukana. Viihdyin kotona.
Jotkut lapselliset eivät sitten millään ymmärrä, että velaa ei haittaa millään tavalla se, ettei oman kokemuksen kautta ymmärrä millaista on olla vanhempi.
SE ON JUST SE ASIA MITÄ EI HALUTA KOKEA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia aloituksia ihan turha tehdä sunnuntaina palstalle jossa 80 % kävijöistä on erittäin katkeroituneita velavanhapiikoja.
Miksi vela olisi katkera? En yritä loukata vastentahtoisesti lapsettomia, joiden tuskaa en velana varmasti pysty ymmärtämään, mutta eikö tähän keskusteluun liittyen juuri he ole todennäköisimmin niitä katkeroituneita? Velathan vaan elelevät elämäänsä, vanhoinapiikoina tai lapsettomassa suhteessa, ihan tyytyväisinä ilman mitään katkeruutta, koska sitä lasta ei siihen elämään kaivata, joten ei ole syytä olla katkera lapsettomuuden vuoksi.
Näinpä juuri. Mä oon tahattomasti lapseton ja kyllähän tällaiset aloitukset aina satuttaa. Velojen jutut ei, päinvastoin ne muistuttaa siitä, että lapsettomuuden voi kokea myös positiivisena asiana.
Rakkaus on rakkautta. Kyllä sen voi tajuta, empaattinen ihminen ainakin.
T. Kahden isä
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun on kerrostalossa vuoden kuunnellut, kun äiti pahoinpitelee vauvaa, niin aika hyvin ovat ne ruusunpunaiset lasit siitä äidinrakkaudesta karisseet.
Ootan tehnyt lasun? Se meidän jokaisen vastuu.
Who gives a shit.
Olet uniikki lumihiutale. Tässä, ota keksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kiinnostaa miksi vela olisi katkera? Et taida ihan tajuta mikä on vela.