Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"

Vierailija
01.09.2024 |

"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."

Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"

Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen. 

Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.

Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon. 

Kommentit (508)

Vierailija
261/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lapsen, jos nämä kohdat toteutuisivat varmasti:

1. Saisin ihan omalla valinnallani keisarinleikkauksen. Minun ei tarvisi käydä missään pelkopolilla eikä minua yritettäisi käännyttää alatiesynnytykseen. Minä tiedän kyllä molempien menetelmien riskit ja valitsen omalle kohdalleni mieluummin sektion riskit.

2. Saisin ihan omalla valinnallani valita joko imetyksen tai pulloruokinnan tai jotain siltä väliltä. Kukaan ei painostaisi minua imetykseen. Minä tiedän kyllä imetyksen edut, mutta jos rintani olisivat kipeät tai olisin väsymyksestä ihan loppu, en alkaisi pakottamaan itseäni hampaat irvessä imettämään.

3. Saisin olla ihan vaan vanhempi, en ensisijainen vanhempi. Minä en olisi oletusarvoisesti se pääasiallinen tyyppi, joka käyttää lasta neuvolassa, jää kotiin lapsen sairastuessa, pakkaa lapsen tavarat reissuun, kuuntelee lapsen kitinät ja kiukunpuuskat ja r

No julkisessa keskustelussa kyllä jankataan, miten valtio tarvitsee lapsia. Jos ei, niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
262/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen että Kytömäki sanoi tämän ääneen.

Minua on ärsyttänyt viime aikoina spekulaatiot lapsettomuuden syistä, kun minun ja monen muunkaan lapsettomuudella ei ole mitään tekemistä taloudellisen tilanteen, puolison löytymisen / löytymättä jäämisen, sotien, ilmastonmuutoksen tms. kanssa. 

Ainoa syy, miksi minä (ja moni muu) jään lapsettomaksi, on se etten kertakaikkiaan halua olla raskaana tai synnyttää.

Ihan sama miten paljon tätä ajatusta lytätään täällä tai Hesarin kommenteissa, mutta pelkkä ajatuskin raskaudesta ja synnytyksestä on kuvottava. Mieluummin ottaisin hengen itseltäni kuin synnyttäisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"

Mutta miehet saavat kyllä työntää vehkeenä kehooni.

Pidät itseäsi "käytettävänä esineenä" kun harrastat seksiä? Pitäisiköhän sun vaihtaa kumppani parempaan? Vai oletko maksullinen? 

Ei, vaan pontti se, että jos kehon antaminen lapsen käyttöön tuntuu vieraalta, miten se, että joku tunkee elintään kehoosi, olisi jotenkin vähemmän vierasta?

Mitä hittoa? Tietääkseni yhdynnässä mies ei liity osaksi naisen elimistöä.

Lisäksi äärimmäisen outo ajattelutapa muutenkin. Yhtälailla nainen siitä käyttää miehen kehoa. Kunpa ihmiset jo unohtaisivat nämä typerät "antamiset" ja "saamiset".

Vierailija
264/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Median ääripropaganda jatkuu... hyvä goyim, älä tee lapsia, maasi tarvitsee sen sijaan 500 000 000 uutta tulijaa...

Moni nainen osaa kyllä ihan itse nykyään kyseenalaistaa asiat, tietoa on internetaikana paremmin saatavilla ja nainen saa päättää itse mihin omaa kehoansa haluaa käyttää. Veikkaan että harva mieskään olisi valmis samaan prosessiin, mitä raskaus, synnytys ja äitiys keholta oikeasti vaatii.

Tuosta tehdään nyt aivan tarkoitushakuisesti jotain hirveää kidutusta ja kohtuuton ponnistus ilman mitään "hyötyä".

Kuolemankultin käsikirjoitus. Länsi tällä halutaan tuhota ja tässä on vain yksi keino. Toki erittäin tehokas sellainen onnistuessaan. Halutaankin saada porukka "ihan sama, kaikki on niin paskaa ja toivotonta"- moodiin.

Tavoite on silloin saavutettu.

Vierailija
265/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina todella liikunnallinen ja tuntenut kehoni joka kohdan. Pelkäsin aikoinaan tätä samaa teemaa, miten keholleni käy jos saan joskus lapsia. Pelko oli täysin turhaa, sillä kilot jäi käytännössä synnärille joka kerta (minulla on 5 lasta), palautuminen on ollut yllättävän nopeaa ja helppoa. Synnytykset ovat olleet helppoja, todella nopeita ja aivan ihania kokemuksia. Imetys on ollut vauvakohtaista 2kk-2v. 

Mitähän alapeukuttamista tässä on? Minusta hän on kirjoittanut oman tarinansa kauniisti ja toteavasti. 

Kateus siitä, että jollakin on ennyt hyvin ja että hän vielä kehtaa tulla kertomaan positiivisen kokemuksen tämän maan ja palstan naisten keskuuteen, jossa pitää kaikesta vetää negatiivisin esille ja sitten alkaa toimia sen mukaan.

Minullakin ollut up

No mä taas koen, että te lapsen saaneet ja siitä nauttineet tuuttaatte tuota kokemusta joka tuutista.

Vierailija
266/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus siitä, että jollakin on ennyt hyvin ja että hän vielä kehtaa tulla kertomaan positiivisen kokemuksen tämän maan ja palstan naisten keskuuteen, jossa pitää kaikesta vetää negatiivisin esille ja sitten alkaa toimia sen mukaan.

Minullakin ollut up

Silläkö se syntyvyys nousee kun kiellettään puhumasta raskauden, synnytyksen ja vauvojen aiheuttamista ongelmista naisille? Silleenkö luodaan onnellisia elämiä? Tai olisko niin että kun negatiivisista jutuista puhutaan niin sitten niihin aletaan jossain vaiheessa myös löytää ratkaisuja? 

Vierailija
267/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät itseäsi "käytettävänä esineenä" kun harrastat seksiä? Pitäisiköhän sun vaihtaa kumppani parempaan? Vai oletko maksullinen? 

Ei, vaan pontti se, että jos kehon antaminen lapsen käyttöön tuntuu vieraalta, miten se, että joku tunkee elintään kehoosi, olisi jotenkin vähemmän vierasta?

Lisäksi äärimmäisen outo ajattelutapa muutenkin. Yhtälailla nainen siitä käyttää miehen kehoa. Kunpa ihmiset jo unohtaisivat nämä typerät "antamiset" ja "saamiset".

Ei sikiö muutu missään vaiheessa osaksi naisen elimistöä. Sikiöllä on oma elimistönsä, jossa omat elimet ja oma verenkierto. 

Vierailija
268/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatu tehtyä nyyhkydraama taas naisen kehon riistosta patriarkaatin  tarpeisiin.

Ihan kuin tuolla takataskussa olisi jo odottamassa kivuton vaihtoehto. Tarvitaan nämä "sivistyneistön" mannekiinit ensin vain pohjustamaan. Näyttävät oikein innolla suostuvan tuohon osaan.

Vierailija
269/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. En jaksaisi enää näitä vanhemmuuden ja raskauden kammoamiskuvitelmia. Minusta lapsen saamisen yrittäminen on jokaisen oma päätös ja on täysin ok, jos ei vanhemmaksi halua. Asia ei muille kuulu. En kuitenkaan jaksaisi enää näitä juttuja, joissa nimenomaan *kuvitellaan* jos jotakin katastrofeja. Tulee sellainen vaikutelma, että lapsia ei saisi halutakaan eikä varsinkaan saisi sanoa, että synnytys oli itse asiassa todella helppo ja melko kivuton enkä edes 2. asteen repeämästä muista hölkäsen pöläystä ja vanhemmuuskin on todella elämän parhaita asioita, vaikka joskus väsyttääkin. Vaikka useilla on voinut olla haastava raskaus tai synnytys ja ymmärrettävästi he tällöin haluavat asiasta puhua - ja heille se toki suotakoon -, niin väitän, että myös helppous ja ilo on yllättävän yleistä. Tästäkin vain puhutaan yllättävän vähän.

Vierailija
270/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Saisin ihan omalla valinnallani keisarinleikkauksen. Minun ei tarvisi käydä missään pelkopolilla eikä minua yritettäisi käännyttää alatiesynnytykseen. Minä tiedän kyllä molempien menetelmien riskit ja valitsen omalle kohdalleni mieluummin sektion riskit.

2. Saisin ihan omalla valinnallani valita joko imetyksen tai pulloruokinnan tai jotain siltä väliltä. Kukaan ei painostaisi minua imetykseen. Minä tiedän kyllä imetyksen edut, mutta jos rintani olisivat kipeät tai olisin väsymyksestä ihan loppu, en alkaisi pakottamaan itseäni hampaat irvessä imettämään.

3. Saisin olla ihan vaan vanhempi, en ensisijainen vanhempi. Minä en olisi oletusarvoisesti se pääasiallinen tyyppi, joka käyttää lasta neuvolassa, jää kotiin lapsen sairastuessa, pakkaa lapsen tavarat reiss

Tätä juuri tarkoitin kohdalla 3, mutta en jaksanut alkaa kirjoittamaan auki. Jokaikinen lapsiperhe, jonka dynamiikkaa olen sivusta seurannut, on sellainen että kaikki kaatuu äidin niskaan ja isä vain vähän auttelee äitiä silloin tällöin. On poikien laskettelureissuja Alpeille, johon vauvaperheen isien täytyy kysellä hallitukselta lupia. Ja kahden viikon isyysvapaita. Ja pari kertaa vuodessa pitää isän hoitaa omaa lastaan, kun äiti lähtee tyttöjeniltaan ja tulee sieltä ennen puolta yötä selvin päin takaisin kotiin. Ja lapset kiukuttelevat aina vain äidille, aina.

Kaikki nämä pariskunnat ovat ennen lapsia olleet tasa-arvoisia ja reiluja toisilleen. Lasten tulon myötä kaikki vain sormia napsauttamalla muuttui.

Minä en jaksa enkä halua tällaista dynamiikkaa omaan elämääni enkä omaan parisuhteeseeni. En halua. Siksi en tee lapsia.

N34

Vierailija
271/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. En jaksaisi enää näitä vanhemmuuden ja raskauden kammoamiskuvitelmia. Minusta lapsen saamisen yrittäminen on jokaisen oma päätös ja on täysin ok, jos ei vanhemmaksi halua. Asia ei muille kuulu. En kuitenkaan jaksaisi enää näitä juttuja, joissa nimenomaan *kuvitellaan* jos jotakin katastrofeja. Tulee sellainen vaikutelma, että lapsia ei saisi halutakaan eikä varsinkaan saisi sanoa, että synnytys oli itse asiassa todella helppo ja melko kivuton enkä edes 2. asteen repeämästä muista hölkäsen pöläystä ja vanhemmuuskin on todella elämän parhaita asioita, vaikka joskus väsyttääkin. Vaikka useilla on voinut olla haastava raskaus tai synnytys ja ymmärrettävästi he tällöin haluavat asiasta puhua - ja heille se toki suotakoon -, niin väitän, että myös helppous ja ilo on yllättävän yleistä. Tästäkin vain puhutaan yllättävän vähän.

Tuosta puhutaan todella paljon. Ties monesko kerta tässäkin ketjussa. 

Vierailija
272/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Saisin olla ihan vaan vanhempi, en ensisijainen vanhempi. Minä en olisi oletusarvoisesti se pääasiallinen tyyppi, joka käyttää lasta neuvolassa, jää kotiin lapsen sairastuessa, pakkaa lapsen tavarat reiss

Miksi median tuottama viestintä on niin rikkonaista, oudon manipuloivaa nimenomaan tuohon suuntaan että ÄLKÄÄ naiset lisääntykö. Elämänne (kehosta puhimattakaan) pilaantuu!

Ei tälläinen olisi tullut jokin aika sitten kuuloonkaan.

Vierailija
273/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaakohan hän seksiä? Siinäkin annetaan keho toisen käyttöön. Tosin puhutaan minuuteista lähinnä kertaluonteisesti. 

Vierailija
274/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ihan mikä tahansa syy on ok siihen että ei halua lapsia, ketään ei pidä siihen pakottaa. Mutta itse en kokenut tuota kehoasiaa niin rajuna kuin Anni Kytömäki sen ajattelee sen olevan. Toki raskaus oli raskastakin ja synnytyksestä ja ihan lasten kanssa olemisestakin jäi jälkiä kehoon, mutta ei keho enää niin kovin ei-omalta tunnu. Eli asia oli ohimenevä ja kehon saa takaisin omaan käyttöön kun lapset ovat isompia (ja aikaisemminkin jos on hyvä kumppani).

Vierailija
275/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen että Kytömäki sanoi tämän ääneen.

Minua on ärsyttänyt viime aikoina spekulaatiot lapsettomuuden syistä, kun minun ja monen muunkaan lapsettomuudella ei ole mitään tekemistä taloudellisen tilanteen, puolison löytymisen / löytymättä jäämisen, sotien, ilmastonmuutoksen tms. kanssa. 

Ainoa syy, miksi minä (ja moni muu) jään lapsettomaksi, on se etten kertakaikkiaan halua olla raskaana tai synnyttää.

Ihan sama miten paljon tätä ajatusta lytätään täällä tai Hesarin kommenteissa, mutta pelkkä ajatuskin raskaudesta ja synnytyksestä on kuvottava. Mieluummin ottaisin hengen itseltäni kuin synnyttäisin.

Kyllä, on outoa, ettei tätä näkökulmaa tuoda juuri esiin. Tämä liittyy myös läheisesti raskaus- ja synnytyspelkoon, joista myös vaietaan aivan kuin sellaiset tunteet olisivat vaan jotain normaalia jännitystä, jota ei tule tulkita aidoksi kammoksi.

Kyllä moni nainen perustaisi perheen, jos mies voisi ottaa sen synnyttäjän osan. 

Näemme nyt myös, ettei koko väestöräjähdystä olisi koskaan syntynyt, jos naiset olisivat aina voineet päättää raskauksistaan.

Vierailija
276/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin ollut up

Silläkö se syntyvyys nousee kun kiellettään puhumasta raskauden, synnytyksen ja vauvojen aiheuttamista ongelmista naisille? Silleenkö luodaan onnellisia elämiä? Tai olisko niin että kun negatiivisista jutuista puhutaan niin sitten niihin aletaan jossain vaiheessa myös löytää ratkaisuja? 

Tässä keskustelussa on kuitenkin perusteltu lapsettomuutta sillä, että äidin pitää komentaa ravintolassa lasta ja pakata päävastuullisena tämän tavarat matkalle.

Tietääkseni mikään raskaus ja synnytys ei pakota äitiä olemaan päävastuussa lapsen tavaroiden pakkaamisesta tai lapsen komentamisesta ravintolassa.

Ymmärrän kyllä, ettei kaikki halua lapsia tai synnyttää, mutta tämä keskustelu on mennyt ihan kummalliselle linjalle.

Vierailija
277/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi äärimmäisen outo ajattelutapa muutenkin. Yhtälailla nainen siitä käyttää miehen kehoa. Kunpa ihmiset jo unohtaisivat nämä typerät "antamiset"

Sikiö saa (ja vaatii) tarvitsemansa suojan ja ravinteet nimenomaan äidiltä. Sikiö on siis sikäli kytkeytynyt osaksi naista.

Vierailija
278/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin ne pienten lasten äidit mitä itse näen työssä vaikuttavat kukoistavilta ja ylpeiltä lapsistaan, äitiydestään. Maanläheisiltä ja siltä, että elämässä on sisältöä, jota mikään toinen asia ei korvaa.

Tästä puolesta taitaa nyt kuitenkin olla kiellettyä puhua. Naisiahan on varmaankin vain huijattu, eivät raukat ymmärrä omaa parastaan. Mistä ihanasta jäävätkään paitsi.

Vierailija
279/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastaakohan hän seksiä? Siinäkin annetaan keho toisen käyttöön. Tosin puhutaan minuuteista lähinnä kertaluonteisesti. 

Kuka ajattelee vielä 2020-luvulla jotain näin typerää?

Vierailija
280/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kaikesta sovitaan ja nautinto on taattu niin kelpaa.

Raskaus ja synnytys onkin jo vähän vaikeampi tunkea tähän nautiskelupakkomielteen riivaamaan hulluuteen. Elämässähän ei saisi olla muuta kuin kivutonta mielihyvää. 

Jos ei onnistu niin voit poistua, autamme sinua tässä mielellämme.