HS: Ozempic onkin ihmelääke, tepsii Alzheimeriin, riippuvuuksiin, reumaan, mielenterveysairauksiin...
Ehkäisee ehkä jopa ikääntymistä
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Muutuin heteroksi kun söin Ozempiciä. Ja amputoitu jalka kasvoi takaisin.
Kannattaisi pistää se ihon alle kuten ohjeessa sanotaan
Miksipä tästä riitelemään? Jos joku sitä haluaa käyttää koko elämänsä, niin siitä vaan. Itse en, vaan hoidan painonhallinnan muilla keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olin ihan tyytyväinen näihin vaikutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olin ihan tyytyväinen näihin vaikutuksiin.
Kuulemma naiset ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annatte itsenne lihoa kymmeniä kiloja?
Suolistohormonin puutteessa ihminen lihoo tahtomattaan, koska silloin ei saavuta syömällä kylläisyydentunnetta. Sillä, jolla suolistohormonit toimivat normaalisti, tulee jossain vaiheessa ruokailua kylläinen olo. Aivan samalla tavalla voi vertailla ihmisiä, joilla on vikaa kuulossa ja toisella ryhmällä normaali kuulo. Se, jolla on vikaa, ei kuule vaikka toinen huutaisi kurkku suorana.
Minulla edelleen tulee vatsa täyteen syömisestä todella paljon myöhemmin kuin nyt pystyn syömisen lopettamaan.
Itseasiassa nyt tämä vähän hankaloittaa ruokailuja, että missä välissä syön niin, että pystyn sitten myös syömään päivällisen perheen kanssa.
Tänään on kyllä jääneet kalorit turhan alas. Mutta kun alkaa olla teho hiipumaan päin ennen seuraavaa pistosta, niin voi sitten syödä vähän enemmän. En ole kitukuureista kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun auttaa. Aloitin ilman mitään etukäteen tutkimisia ja nälän hallinnan lisäksi on ollut huomattavaa apua esim kuukautiskiertoon, lamaaviin nivelkipuihin, alakulo on väistynyt, shoppailusta on mennyt ilo, ahdistus on vähentynyt, auttaa myös keskittymään.
Aloitin lääkkeen 3,5 viikkoa sitten. Kauppalasku on tältä kuulta VÄHINTÄÄN 250€ vähemmän kuin helmikuussa. Olen shoppaillut turhaa pask noin 130€ vähemmän kuin viime kuussa.
Tässä kuussa oli yli 400€ sellaisia menoja, joita tavallisesti ei ole. Tiedättekö mitä. Ei tarvinnut mennä säästötilille, että pärjään kuun loppuun asti ihan mukavasti.
Eilen loppui hammastahna ja ennen se olisi ollut merkki lähteä vaikka Normaliin hakemaan halpaa hammastahnaa ja loppulasku olisi ollut vähintään 30€. Muistin sitten, että sain apteekista näytteen hammastahnasta jokin aika sitten.
Prismassa on halvempaa hammastahnaa.
"Prismassa on halvempaa hammastahnaa."
Prismassa on tylsempää. Normalissa on vähän jännempää. Hammastahna olisi se kimmoke kun saisi mennä ja ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin on ollut juuri sellainen ongelma, mihin tuo lääke auttaa, esim mielialaan, niin sitten on hyvä.
Monille ei sovi ja on esimerkiksi tullut itsemurha-ajatuksia lääkettä käytettäessä.
Olen lukenut, toisilta häviää suurinpiirtein elämänilo. Olisiko heillä sitten valmiiksi sitten liian vähän sitä aivoissa. Tiedä häntä.
Itsekin pelkään, että meneekö anhedonian puolelle jossain vaiheessa. Tällä hetkellä kuitenkin ruoka maistuu hyvältä (ja syön hyvää ruokaa, sopivia määriä), seksipuoli toimii parempi, lääke tasasi jotenkin hormoneja (esivaihtarit menossa). Ei vaan tee mieli shoppailla, kahvia, riidellä.
Kuulostaa vähän samalta kuin, mitä moni kokee masennuslääkettä tai hormoniehkäisyä käyttäessä. Lopulta kaikki alkaa olla vaan tasapaksua ja muuttuu masennukseksi. Jotain jos olen tässä elämässä oppinut, niin pitää osata tuntea surua, jotta voi tuntea myös iloa. Lääke joka poistaa halun syödä tai shoppailla, muokkaa aivokemioita tietenkin jollain tapaa.
"Kuulostaa vähän samalta kuin, mitä moni kokee masennuslääkettä tai hormoniehkäisyä käyttäessä. Lopulta kaikki alkaa olla vaan tasapaksua ja muuttuu masennukseksi. Jotain jos olen tässä elämässä oppinut, niin pitää osata tuntea surua, jotta voi tuntea myös iloa. Lääke joka poistaa halun syödä tai shoppailla, muokkaa aivokemioita tietenkin jollain tapaa"
Minä olen ainakin tällä hetkellä todella tyytyväinen elämääni.
Väitän, että perheeni on myös iloinen muutoksesta. En ole reaktiivinen ja suutu kaikesta (pidän kyllä yleensä suuttumuksen sisäisenä tunteena, mutta kyllä sen varmasti huomaa). Olen nyt paljon parempi vanhempi, olen johdonmukainen. Esim. Kaupasta ostetaan se, mitä on sovittu mankumisesta huolimatta. Aamun vaikeat lähdöt eivät aiheutakaan hermojen menettämistä minun puoleltani. Koen vihdoin olevani aikuinen. Tunnistan, että lapset on lapsia, minun pitää olla aikuinen.
Minulla ADHD aiheuttaa impulsiivista käytöstä. Samalla kun se tuo minulle tyydytystä, se on myös tuhonnut elämääni. Tili meni joka kuu, eikä oikein riittänyykään. Tienaan kuitenkin todella hyvin, joten säästöön pitäisi jäädä rahaa joka kuu ainakin 500€. Mutta ei jää ja tavaraa olen ostanut velaksi tuhansilla euroilla.
Nyt minulla on aivot jotka kykenee ajattelemaan asioita eteenpäin. Esimerkiksi mietin, miten saan tarpeeksi ravinteita ruuasta, kun kalorit jää usein aika vähäisiksi. Minulla vaikutukset ei selvästi ole vain nälkäsignaalien ja suoliston hidastumiseen liittyviä.
Minulla ei ole koko ajan kiire johonkin (tämä on pään sisäinen tunne), en esimerkiksi osannut ottaa töissä rauhallisemmin. Tein päivän hommat muutamassa tunnissa. Nyt jaan työt koko päivälle. Ja muistan että on huominenkin päivä
Vierailija kirjoitti:
"Prismassa on halvempaa hammastahnaa."
Prismassa on tylsempää. Normalissa on vähän jännempää. Hammastahna olisi se kimmoke kun saisi mennä ja ostella.
Kävin tänään hakemassa hedelmiä ja proteiinirahkaa. Enkä vieläkään ostanut sitä tahnaa. Normalin ohi kävelin hyvin sujuvasti.
Sen verran kostautui nälissään kauppaan meno, että ostin Skyrin päärynän makuista rahkaa, vaikka tiesin, että siinä on sokeria.
Aikoinaan neuvostoliittolaisella persssseensuristimella sai pestyä vessan kaakelit, koiran hampaat ja kissankin ja liudan muita juttuja, mutta se ei surissut, eikä se mahtunut prsseeseen.
Ozempic on vastaavanlainen. Auttaa painonpudotukseen, alzheimeriin, reumaan ja liutaan muita vaivoja, mutta munaa sillä ei pystyyn saa, vaikka siihen se aluperin valmistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan neuvostoliittolaisella persssseensuristimella sai pestyä vessan kaakelit, koiran hampaat ja kissankin ja liudan muita juttuja, mutta se ei surissut, eikä se mahtunut prsseeseen.
Ozempic on vastaavanlainen. Auttaa painonpudotukseen, alzheimeriin, reumaan ja liutaan muita vaivoja, mutta munaa sillä ei pystyyn saa, vaikka siihen se aluperin valmistettiin.
No ei kehitetty. Ihan sokerilääkkeeksi kehitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä tästä riitelemään? Jos joku sitä haluaa käyttää koko elämänsä, niin siitä vaan. Itse en, vaan hoidan painonhallinnan muilla keinoin.
Eihän se edes auta jos ei ole vikaa suolistohormoneissa. Moni lihava ja ylipainoinen on kokeillut Ozempicia tuloksetta. Heidän kannattaisi olla hyvillään kun testijaksolla on käynyt selväksi, ettei heillä ole sitä vikaa. Ihminenhän joutuu hoitamaan suolistohormonien puutettaan loppuikänsä ja se on kallista hommaa nykyhinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edes auta jos ei ole vikaa suolistohormoneissa. Moni lihava ja ylipainoinen on kokeillut Ozempicia tuloksetta. Heidän kannattaisi olla hyvillään kun testijaksolla on käynyt selväksi, ettei heillä ole sitä vikaa. Ihminenhän joutuu hoitamaan suolistohormonien puutettaan loppuikänsä ja se on kallista hommaa nykyhinnoilla.
Luin tänään Terveysportin juttua jossa sanottiin, että vaikka kaikki T2D potilaat eivät laihtuneet niin saattoivat hyötyä muuten, esimerkiksi mielialan suhteen
"Olen juonut tänään yhden kupillisen kahvia aamulla. Sekin meinasi unohtua. Kahvia on tullut juotua 3-5 kuppia päivässä. Yleensä aamulla 1 kuppi, sitten energiajuoma ja puolen tunnin päästä lisää kahvia. Nyt 1 kuppi ja sekin puoliksi väkisin "
----------
En vieläkään oikein tajua, että kahvi ei maistu. Olen keittänyt kahdet kahvit. Juotua tuli alle puolet mukista. Ilmeisesti olin tietämättäni vaikeasti kahviaddikti. En vain tunnistanut sitä, kuten en shoppailuaddiktiotakaan 😂
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011156354.html
"Painoa pudottavat lääkkeet voivat merkittävästi vähentää riskiä sairastua erilaisiin muistisairauksiin.
Tähän viittaa iso tutkimus, joka kokoaa yhteen 26 lääketieteellisen tutkimuksen tulokset. Niihin oli osallistunut yli 160000 ihmistä"
"Lääkettä saaneille ei ollut diagnosoitu dementiaa tai tiedonkäsittelyn heikkenemistä. Kokeissa oli lumelääkkeitä saanut kontrolliryhmä."
Lääkkeitä saaneilla näytti olevan merkittävästi pienempi riski sairastua dementiaan tai kognitiivisiin häiriöihin lääkityksen vähimmäisjakson eli kuuden kuukauden aikana"
Ozempic on diabeteslääke ja lääke myös laiskoille laihduttajille..
Vierailija kirjoitti:
Ozempic on diabeteslääke ja lääke myös laiskoille laihduttajille..
Aika monella laiskalla laihduttajalla on jo insuliiniresistenssi.
Lihavuus on sairaus. Onko se liian vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011156354.html
"Painoa pudottavat lääkkeet voivat merkittävästi vähentää riskiä sairastua erilaisiin muistisairauksiin.
Tähän viittaa iso tutkimus, joka kokoaa yhteen 26 lääketieteellisen tutkimuksen tulokset. Niihin oli osallistunut yli 160000 ihmistä"
"Lääkettä saaneille ei ollut diagnosoitu dementiaa tai tiedonkäsittelyn heikkenemistä. Kokeissa oli lumelääkkeitä saanut kontrolliryhmä."
Lääkkeitä saaneilla näytti olevan merkittävästi pienempi riski sairastua dementiaan tai kognitiivisiin häiriöihin lääkityksen vähimmäisjakson eli kuuden kuukauden aikana"
Eli onko se lääkkeen suoraa vaikutusta vai tuleeko vaikutus siitä, että paino laskee? Saako saman hyödyn sillä, että ei ole ylipainoa alkuunkaan?