Anonyymillä ylilaudalla huorittelu toi tuomiot
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010657172.html
Eli olivat kommentoineet asiattomia naisen kuvaan, mutta ip-osoitteista saatiin identiteetit selville. Joutuvat maksamaan korvauksia ja tuomio on lainvoimainen.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan, että käräyttelevät näitä tyyppejä. Jodko joskus netissäkin tulisi jotkut rajat, miten kohdella muita ihmisiä?
Itse olen sitä mieltä, että kaikissa alustoissa pitäisi olla jokin tunnistautuminen pakollista, että voisi tuottaa mitään sidältöä. Sitten olisi parempi poimia tyyppi käsiin.
Kiinassa, UK:ssa ja muissa fasistisissa yhteiskunnissa tuo onkin maantapa, väärän tietoisuuden omaavien luokkavihollisten poimiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ole, jos ne on eri ketjuissa mitä ei kaikki edes lue. Se ketä viestit yhdistelee samaan ketjuun tunnistettavaan muotoon on tehnyt rikoksen."
Mikä rikos silloin on tapahtunut? Lainkohdat, säädökset ja ennakkotapaukset, kiitos!
Suomessa laittoman rekisterin teko on kiellettyä. Esimerkiksi Jehovan todistajat eivät saa enää merkitä missä asunnossa heitä kuunnellaan ja missä ei kuunnella. Ei saa yhdistää osoite- ja henkilötietoja jne yhteen. Aivan sama, vaikka kuinka uskonsa velvoittaisi jonkun tuntimäärän ajan tekemään käännytystyötä.Mikä henkilörekisteri ja rikos silloin muodostuu, jos ihminen itse paljastaa henkilötietonsa ja terveystietonsa sellaisella tavalla, että ne voidaan yhdistää samaan henkilöön?
Ei ole paljastanut, jos ei ole tietoja samassa viestissä eikä ole laittanut kotikaupunkiaan itse.
"Ei ole paljastanut, jos ei ole tietoja samassa viestissä eikä ole laittanut kotikaupunkiaan itse."
Miten ne tiedot sitten on yhdistetty samaan henkilöön? Sinähän olet väittänyt, että itse somealustalle julkaistujen tietojen copypasteaminen ovat jotain hakkerointia :D
Jos ei ole kotikaupunkia laittanut itse niin silloin henkilöä on vaikea tunnistaa, mutta jos joku yhdistelee toisen tietoja ja lisää kotikaupungin niin silloin voidaan tunnistaa. Se voi olla joku tuttu samasta kaupungista joka on sen kotikaupungin lisännyt.
Eli pitää tutkia ip ja koko kone.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kotikaupunkia laittanut itse niin silloin henkilöä on vaikea tunnistaa, mutta jos joku yhdistelee toisen tietoja ja lisää kotikaupungin niin silloin voidaan tunnistaa. Se voi olla joku tuttu samasta kaupungista joka on sen kotikaupungin lisännyt.
Mitä ihmettä sä foliohattuilet siellä :D Jos ei halua muiden tietävän terveysasioistaan, niin sitten ei pidä jakaa terveystietojaan ja henkilötietojaan sellaisella tavalla, että ne voidaan liittää toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole paljastanut, jos ei ole tietoja samassa viestissä eikä ole laittanut kotikaupunkiaan itse."
Miten ne tiedot sitten on yhdistetty samaan henkilöön? Sinähän olet väittänyt, että itse somealustalle julkaistujen tietojen copypasteaminen ovat jotain hakkerointia :D
En minä tiedäkään vaan yksi toinen henkilö väitti, että on yhdistellyt tietoja kirjoitustyylin perusteella. Itse olen sitä mieltä, että hakkeri se on ja koko kone pitää tutkia, ihan kaikki mitä se on minnekin laittanut. Se voi olla laittanut tietoja myös muualle kuin vauva palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan ok, jos saa tuomion kun solvaa kuvan kera tunnistettavaa henkilöä. Täällä on eri asia, koska kirjoittajilla ei ole tunnistettavaa identiteettiä. Täällä on ihan perusteltua sanoa jokaista mammaa mätisäkki-hiivapilluksi, tai ukkoa peräkammarin runkkariksi. Ne kommentit ei profiloidu tunnistettavasti kehenkään.
Kyllä tai kehottaa itsariin.
Sekin on ihan ok, kun anonyymeja ollaan itse kukin.
Täällä on mahdollisuus ilmiantaa kommentti laittomana. Miksi se olisi jos anonyymiys sallisi minkä vain kirjoittamisen?
Vierailija kirjoitti:
Jossä kerrot vauvalla anonyymisti sun vaginan kuivuudesta ja seksittömästä vanhanpiian elämästä, niin miten muut "hakkeroivat" sun henkilöllisyyden? Ja missä sun Vagisanin tarve paljastetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä foliohattuilet siellä :D Jos ei halua muiden tietävän terveysasioistaan, niin sitten ei pidä jakaa terveystietojaan ja henkilötietojaan sellaisella tavalla, että ne voidaan liittää toisiinsa.
Jos et halua, että konettasi tutkitaan niin älä kopioi muiden viestejä ja yhdistele niitä. Kirjoita itsestäsi tai älä kirjoita ikinä mitään.
Ylilaudalla olisi aika paljon tuomittavia. Yhden jos toisen striimaajanaisen langoissa on huorittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua, että konettasi tutkitaan niin älä kopioi muiden viestejä ja yhdistele niitä. Kirjoita itsestäsi tai älä kirjoita ikinä mitään.
Ei nyt ainakaan niin kannata kopioida, että henkilö tunnistetaan ja vain ne sun viestit tutkitaan silloin.
Yksi striimaaja on saamassa tuomion siitä, että live oli salaa päällä terveysasemalla ja netissä levisi ulkopuolisen ihmisen tiedot. Poliisit ottivat striimauslaitteet tutkittavaksi ja vodit määrättiin poistamaan.
Keski-Suomen käräjäoikeus on jättänyt tuomitsematta rangaistukseen keskisuomalaisen nuoren perättömästä vaarailmoituksesta.
Oikeus katsoi henkilön kuitenkin syyllistyneen nuorena henkilönä tehtyyn perättömään vaarailmoitukseen. Poika oli teon aikaan 17-vuotias.
Nuori oli kirjoittanut Suomi24-keskustelupalstalle viime vuoden syyskuussa myöhään perjantai-iltana, että Pommitan huomenna Viitaniemen Gradian ruokasalin ruoka-aikaan.
Ulkopuolinen henkilö on havainnut kirjoituksen ja ilmoittanut siitä viranomaisille.
Ei kannata luottaa keskustelupalstojen anonyymiyteen törkyä kirjoittaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Löl, miten jotain tuollaista edes viitsitään tutkia XD
Koska kunnianloukkaus on lailla kielletty ja siitä on laissa säädetty rangaistus
"En minä tiedäkään vaan yksi toinen henkilö väitti, että on yhdistellyt tietoja kirjoitustyylin perusteella. Itse olen sitä mieltä, että hakkeri se on ja koko kone pitää tutkia, ihan kaikki mitä se on minnekin laittanut. Se voi olla laittanut tietoja myös muualle kuin vauva palstalle."
Kyseessä on sun vainoharhaisuus, eikä todellinen elämä tai lainsäädäntö. Sulla menee nyt sekaisin Vastaamon tapainen tietomurto ja itse julkisuuteen levitellyt yksityisasiat.
Miltä kuulostaa Ruotsin malli, jossa ihmisen nimeä hakemalla löytyy suoraan syntymäaika, puhelinnumero, osoitetiedot, samassa taloudessa asuvat ja karttakuva? Tarvitsetko paperipussia?
Vk.comissa olisi paljon poliisille ilmiannettavaa. Mm. Suomen kansa ensin -eduskuntavaaliehdokkaina olleiden kirjoituksia ja päättäjien uhkailuja. Nimellään putinistit kirjoittelevat.
"Kyse ei ole sukupuolista. Kyse on henkilöiden teoista ja persoonista. Suvinjatkamisvälineillä ei ole väliä. Marin on yksityinen henkilö. Purra ja Ukkola ovat valinneet tehtävät, joissa voi tulla arvostelua tekemisten ja sanomisten perusteella."
Olisit kerrankin rehellinen. Purraa ja Ukkolaa on solvattu pääasiassa ihan muista seikoista kuin heidän työstään. Ja työtäkin voi kritisoida asiallisesti henkilöön menemättä. Marinia ei voi edelleenkään pitää yksityishenkilönä, sillä hän on edellisen hallituksen pääministeri, jonka tehtävien hoidon tasosta joudumme kärsimään pitkään. Lisäksi Marin on vapaaehtoisesti siirtynyt julkkiskategoriaan, josta hän hyötyy myös taloudellisesti, joten pintaliitoleämän ja poliittisen sanoman ristiriitaa on oikeutettua kritisoida.