Anonyymillä ylilaudalla huorittelu toi tuomiot
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010657172.html
Eli olivat kommentoineet asiattomia naisen kuvaan, mutta ip-osoitteista saatiin identiteetit selville. Joutuvat maksamaan korvauksia ja tuomio on lainvoimainen.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löl, miten jotain tuollaista edes viitsitään tutkia XD
Koska kunnianloukkaus on lailla kielletty ja siitä on laissa säädetty rangaistus
Raakkuminen ei ole kunnianloukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan ok, jos saa tuomion kun solvaa kuvan kera tunnistettavaa henkilöä. Täällä on eri asia, koska kirjoittajilla ei ole tunnistettavaa identiteettiä. Täällä on ihan perusteltua sanoa jokaista mammaa mätisäkki-hiivapilluksi, tai ukkoa peräkammarin runkkariksi. Ne kommentit ei profiloidu tunnistettavasti kehenkään.
Kyllä tai kehottaa itsariin.
Sekin on ihan ok, kun anonyymeja ollaan itse kukin.
Täällä on mahdollisuus ilmiantaa kommentti laittomana. Miksi se olisi jos anonyymiys sallisi minkä vain kirjoittamisen?
Etkö sinä tollo ymmärrä, että kysessä on vain sivuston ylläpitäjän säännöt?!
Vierailija kirjoitti:
Vk.comissa olisi paljon poliisille ilmiannettavaa. Mm. Suomen kansa ensin -eduskuntavaaliehdokkaina olleiden kirjoituksia ja päättäjien uhkailuja. Nimellään putinistit kirjoittelevat.
Venäjä varmasti tekee mielellään yhteistyötä kek.
Vierailija kirjoitti:
Mitä fasismia on vastata sanomisistaan?
Sitähän se Stalinkin sanoi, kun luokkavihollisen gulagiin lähetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte itse lukea palstan sääntöjä. Modeilla on tunnistetiedot, ei ip-tietoja.
Ja päätös viestin tutkimiseen haetaan oikeudesta jolloin teleoperaattori antaa ip-osoitteen. Ei voi siis hakea koko ketjuun lupaa vaan tiettyihin viesteihin, missä kunnian loukkaus on tapahtunut.
Eli ei kannata lainata kenenkään viestiä, niin säästyy ongelmilta?
Totta.
Eikä sellaisen viestin ip:tä tutkita missä on pelkät terveystiedot, kun ei siitä ketään tunnista. Mutta jos on sellainen viesti missä on myös muita tunnistettavia tietoja niin sen ip tutkitaan, kuka sen on lähettänyt, koska jos henkilö on siinä viestissä tunnistettavissa.
Laitta
Etkö ymmärrä miten tutkinta toimii, vain ne viestit tutkitaan, missä on rikos.
En ole laittanut viestiä, missä olisi samassa viestissä terveystietoni, pituuteni, kotikaupunkini, puolisoni ammatti ja oma, lasten iät jne.
Jos sinä olet lähettänyt omasta ip-osoitteesta viestin, missä noi on samassa niin vain sen viestin ip -osoite tutkitaan, se on sun laittama.
Etkä edes poistellut itse niitä, mikä olisi voinut olla lieventävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kunnianloukkaus on lailla kielletty ja siitä on laissa säädetty rangaistus
Pitäisikö siitä seurata automaattisesti rangaistus, huolimatta siitä, että pahoittaako kohde mielensä tai huomaako hän solvausta koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vk.comissa olisi paljon poliisille ilmiannettavaa. Mm. Suomen kansa ensin -eduskuntavaaliehdokkaina olleiden kirjoituksia ja päättäjien uhkailuja. Nimellään putinistit kirjoittelevat.
Mihin siinä Venäjää tarvitaan, kun kyseisistä kirjoituksista voi ottaa vaikka kuvakaappaukset ja toimittaa poliisille.
Vierailija kirjoitti:
"En minä tiedäkään vaan yksi toinen henkilö väitti, että on yhdistellyt tietoja kirjoitustyylin perusteella. Itse olen sitä mieltä, että hakkeri se on ja koko kone pitää tutkia, ihan kaikki mitä se on minnekin laittanut. Se voi olla laittanut tietoja myös muualle kuin vauva palstalle."
Kyseessä on sun vainoharhaisuus, eikä todellinen elämä tai lainsäädäntö. Sulla menee nyt sekaisin Vastaamon tapainen tietomurto ja itse julkisuuteen levitellyt yksityisasiat.
Miltä kuulostaa Ruotsin malli, jossa ihmisen nimeä hakemalla löytyy suoraan syntymäaika, puhelinnumero, osoitetiedot, samassa taloudessa asuvat ja karttakuva? Tarvitsetko paperipussia?
Mutta kun en ole laittanut tietoja samaan viestiin enkä kotikaupunkiani.
Kotikaupunki on vain sun ip osoitteesta lähetetyissä viesteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siitä seurata automaattisesti rangaistus, huolimatta siitä, että pahoittaako kohde mielensä tai huomaako hän solvausta koskaan?
Olisi ainakin tasapuolisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin siinä Venäjää tarvitaan, kun kyseisistä kirjoituksista voi ottaa vaikka kuvakaappaukset ja toimittaa poliisille.
No vaikka siihen että todentaa kuka ne on kirjoittanut. Mikä estää vaikka minua kirjoittamasta jotain sontaa toisen nimissä ja sen nimellä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toisen ulkonäön haukuminen aika ilkeää, mutta pitää sitten muistaa, että nämä kommentointirikokset ovat ihan sama naisten viljelemille vihasanoille kuten: Setämies joka nykyään suunataan tarkoittamaan +40v. miespuolista henkilöä joka on kiinnostunut nuorista (jopa alaikäisistä) naispuolisista henkilöistä. Toinen naisten viljelemä vihasana on "persu" joka otetaan aina esille, kun toinen keskustelija ei jaa samanlaista mielipidettä maailmantilasta.
Muistakaa, että nyt niitä oikeasti jo tarkkaillaan, joten kannattaa olla tarkkana mitä sanoo sosiaalisessa mediassa tai keskustelupalstoilla.
Miten pitäisi kutsua vanhempaa miestä, joka on kiinnostunut alaikäistä? Ja minulle persu on kyllä negatiivinen sana, mutta onko se myös muille ja yleisesti sitä?
"Etkö ymmärrä miten tutkinta toimii, vain ne viestit tutkitaan, missä on rikos.
En ole laittanut viestiä, missä olisi samassa viestissä terveystietoni, pituuteni, kotikaupunkini, puolisoni ammatti ja oma, lasten iät jne.
Jos sinä olet lähettänyt omasta ip-osoitteesta viestin, missä noi on samassa niin vain sen viestin ip -osoite tutkitaan, se on sun laittama.
Etkä edes poistellut itse niitä, mikä olisi voinut olla lieventävä asia."
Sulla on vieläkin toteennäyttämättä, että mistä rikoksesta on kyse, jos yhdistetään ja julkistetaan henkilön itse julkisella alustalla paljastamat tiedot.
Jos sä vaikka ilakoit Purran keskenmenoilla ja ne pystytään yhdistämään sun henkilöön, niin kuka saa rangaistuksen sun nettisolvausten paljastamisesta? Sun logiikallahan toimittajat ja rikostutkijat olisivat alvariinsa syytteessä :D
Lisäys: jos kuvakaapaus riittäisi niin eihän sinne VK:hon edes tarvitse postata mitään. Sen kun käynnistää developer työkalut ja voi syöttää sivulle sellaisen sisällön kuin haluaa, ottaa siitä screenshotin ja lähettää poliisille lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ainakin tasapuolisempi.
Silloin se tarkoittaisi sananvastuuta myös vihervassuille, vaikka he eivät näe viiteryhmänsä toiminnassa mitään kyseenalaista.
Ei se ole omien tietojen paljastamista, jos laitan yhteen ketjuun terveystietoja ja johonkin toiseen ketjuun muuta itsestäni.
Sinä jopa teit niistä ketjuja missä on kaikki tiedot samassa ketjussa.
Minkälainen ihminen tekee tollaista. Ajattelitko esim. lapsiani?
Vierailija kirjoitti:
"Etkö ymmärrä miten tutkinta toimii, vain ne viestit tutkitaan, missä on rikos.
Etkä edes poistellut itse niitä, mikä olisi voinut olla lieventävä asia."
Sulla on vieläkin toteennäyttämättä, että mistä rikoksesta on kyse, jos yhdistetään ja julkistetaan henkilön itse julkisella alustalla paljastamat tiedot.
Jos sä vaikka ilakoit Purran keskenmenoilla ja ne pystytään yhdistämään sun henkilöön, niin kuka saa rangaistuksen sun nettisolvausten paljastamisesta? Sun logiikallahan toimittajat ja rikostutkijat olisivat alvariinsa syytteessä :D
Hänen logiikallaan Ylen toimittaja ei olisi saanut paljastaa suomalaisen uusnassen yhteyksiä UK:n mellakoiden masinointiin. Mutta minkäs teet, jos hissi ei kulje ylimpiin kerroksiin.
Julkiseen henkilöön pätee eri säännöt kuin tavalliseen ihmiseen.
Minä en ole julkisuuden henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole omien tietojen paljastamista, jos laitan yhteen ketjuun terveystietoja ja johonkin toiseen ketjuun muuta itsestäni.
Sinä jopa teit niistä ketjuja missä on kaikki tiedot samassa ketjussa.
Minkälainen ihminen tekee tollaista. Ajattelitko esim. lapsiani?
Kyllä niissä on silloin ollut jotain sellaista, jolla linkityksen on voinut tehdä. Jos haluaa pelata varman päälle, niin ei kannata laittaa nettiin mitään sellaista, mihin ei halua tulla yhdistetyksi. Vastaamon potilastiedotkin levisivät, vaikka luottamuksen piti olla sataprosenttinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siihen että todentaa kuka ne on kirjoittanut. Mikä estää vaikka minua kirjoittamasta jotain sontaa toisen nimissä ja sen nimellä?
Siellä on profiilit kuten Facebookissakin. Kytllä nuo Eerot, Panut, Kalevit ja Annet ihan itse törkynsä kirjoittavat. Suuomen kansa ensinhän oli ex-puheenjohtajaansa Maeco de Witiä myöten tunnettu rettelöinti ja kansankiihottaminen kansanryhmää vastaan -tuomioistaan.
Sori...jäi lainaus tekemättä...
Mitä fasismia se on, jos vastaa kirjoittamisistaan itse?