Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, joten vastaus viestiinn 82
Eli auto ei ole välttämätön tai lainakaara järjestyisi jos oma ritsasi leviää.
Meillä on käytössä 1 auto talon puolesta. Mulla on 50 kilometrin työmatka. Kyllä se oma auto aika välttämätön on. En ymmärrä mihin pyrit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se autokin on pakollinen töissäkäyntiä varten. Mulla on pitkät työmatkat ja lisäksi tarvitsen autoa työssäni, joten ihan romu se ei voi olla. Kyllä se näin yksinasuvan keskituloisen kukkarossa tuntuu ainakin, että hinnat on nousseet. Sähkön hinta on tuplaantunut, ruuan hinta kallistunut reilusti, asuntolainan korot nousseet valtavasti. En minä opiskellut ja tee vaativaa työtä siksi että saisin asua itsemurhayksiössä ilman autoa ja pihistellä kaikesta?
Jos tarvitset autoa työssäsi toimenkuvasi perusteella niin sinulla on työsuhdeauto tai jos käytät omaa niin saat kilometrikoraukset, kululorvaukset , päivärahat ja työmatkavähennyksen verotuksessa. Ihan merkittävä lisä ansiotuloihin. Etkö trolli tiennyt?
Aika hauska. 😄 Tervetuloa todellisuuteen. Monessa paskasti palkatussa määräaikaisessa työssä on oman auton käyttö melkeinpä pakollista, koska työnantajalla ei ole autoja työntekijöille. Sillä omalla autollasi siis siirryt työpäivän aikana eri työkohteiden väliä ja kuljetat vielä niitä työromuja eli työvälineitä autossasi. Ja tästä saat tasan vain sen kuppaisen kilometrikorvauksen etkä mitään muuta. Tuo ei todellakaan kata edes auton kulumista ja likaantumista, just ja just polttoaineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa elää parilla sadalla kuukaudessa ja mongu sitten
Mulla jää eläkkeestä vuokran, sähkön jne jälkeen reilu 200euroa, hyvin riittää kun nuukasti elää, keittoa, piimää ja leipää...
Saat varmaan eläkkeen päälle asumistukea eikä normaalikokoisen asunnon sähkökään maksa montaa kymppiä kuukaudessa joten kyllä sinulla pitäisi jäädä 500-600 euroa kuukaudessa ruokaan ja muihin kuluihin. Sitten ei varmasti rahat riitäkään kunnolla ruokaan jos vaikka makselet kulutusluottoja tai hakkaat rahaa tupakkaan, kaljaan ja/tai veikkauksen peleihin.
Lässyn lässyn. Aina tuo IHAN töissä. Näitä samanlaisia aloituksia joka päivä. Miten tuo on mahdollista, että itse olen ansiosidonnaisella ja silti rahani riittävät kaikkeen. Ostin eilen juuri kaksi Fazerin suklaalevyä, en edes muista paljonko maksoivat.
Ja tuli vielä ansiosidonnais leikkaukset sekä soviteltua päivärahaa leikattiin ja asumistukea.
Työt on pätkätöitä ja osa-aikatöitä.
Kyllä yrittäjiä menee konkurssiin. Ei voi ostaa muuta kuin ruokaa ja saippuaa kaupasta.
Maksuliikenteen perusteella yli 250 hotellia ja ravintolaa on menossa konkurssiin tänä vuonna.
Ei voi ostaa myöskään vaatteita.
Olen töissä, mutta kotona viikonloput ja siivoilen sitten, kun ei ole rahaa mennä mihinkään, pesen pyykkiä, teen ruokaa ja olen palstalla.
Mulla jää käteen verojen jälkeen n.1500 € kuussa. Noin keskimäärin. Miehellä jää verojen jälkeen noin 2200 €, siis keskimäärin. Eli netto on yht. noin 3700 € kuussa. Mutta se ei riitä, niin että jäisi rahaa säästöön. On omakotitalon asuntolaina. Ja molemmilla täytyy olla auto, meillä on yksi lapsi. Lisäx sähkö, vesi , vakuutukset, netti, muutama suoratoisto jne. Ihan normielämää. Ravintoloissa ei käydä lainkaan. Ja Esim viikon lomamatkaan vaikkapa Kreikkaan ei ollut tänäkään kesänä varaa. Tai ehkä nyt juurijuuri olisi varaa voinut olla, mutta emme lähteneet kun esim.kreikan lomamatkatkin nousseet kaikkineen aivan älyttömästi, jos esim vertaa vaikka 2019 vuoden tasoon.
Mies juuri eilen sanoi että todella paljon on perheitä johka tienaa vähemmän kuin me, eli jää paljon vähemmän käteen kiin tuo noin 3600-3800 € kuussa...miten he pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ongelmat kallis suklaa ja kahvi. Hoh hoijaa...
Kahvin ryystämistä en ymmärrä ollenkaan. Ollaan niin riippuvaisia että joka päivä pitää sitä saada, jopa heti kun silmät aukee. Sehän on päihde joten kannattaisi oppia elämään ihan ilman.
Kahvi on kylläkin terveystuote suuren antioksidanttipitoisuuden ja flavonoidien vuoksi. Vaikka Suomi kuuluu itäeurooppalaisen ruokavalion maihin, on eliniän odote korkeampi. Se selittyy kahvilla. Kyllä Venäjälläkin syödään ruislimppua, kasvirasvoja ja enemmän kasviksiakin, mutta kahvia ei juoda.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten taloushallinta kyllä kuralla.
Katsoin tuossa omia kauppatilauksia niin ihan samoissa luvuissa pyörii. Viikossa menee ruokakauppaan 70-100€. On mennyt tuo sama summa jo muutaman vuoden. Ruokien hinnat on joo noussut, mutta vähän kun suunnittelee ja vertailee ja muistaa katsoa viikkotarjoukset niin hyvä tulee. Kun tilaa kotiin jää kaikki heräteostokset tekemättä.
2 aikuista ja 1 alakoululainen perhe olemme.
2-3 etelänmatkaa vuodessa edelleen pystyy tekee, matkojen hinnat pysyneet suht. samana viime vuodet.
Varastomies ja lastentarhanhoitaja ollaan. Eli liksat ei ole suuret.
Pitää vaan priorisoida mitä haluaa tehdä. Jos minä ostaisin 4e suklaalevyjä joka viikko jäisi yksi lomamatka tekemättä.
Vaikea uskoa että kolmella hengellä menee ruokakauppaan 300-400/kk. Eli about satanen per henkilö. Ja 2-3 etelänmatkaa vuodessa? Meidän yhteenlasketut bruttotulot on noin 9000e/kk ja ei ole varaa joka vuosi etelässä käydä. Mutta meillä vähän isompi perhe, talolaina, sähkölämmitteinen omakotitalo eli sähköön menee satoja euroja kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa omia kauppatilauksia niin ihan samoissa luvuissa pyörii. Viikossa menee ruokakauppaan 70-100€. On mennyt tuo sama summa jo muutaman vuoden. Ruokien hinnat on joo noussut, mutta vähän kun suunnittelee ja vertailee ja muistaa katsoa viikkotarjoukset niin hyvä tulee. Kun tilaa kotiin jää kaikki heräteostokset tekemättä.
2-3 etelänmatkaa vuodessa edelleen pystyy tekee, matkojen hinnat pysyneet suht. samana viime vuodet.
Pitää vaan priorisoida mitä haluaa tehdä. Jos minä ostaisin 4e suklaalevyjä joka viikko jäisi yksi lomamatka tekemättä.
Miten se kotiin tilaaminen muka estää heräteostokset? Ihan samalla tavalla voi klikata koriin karkkia, jäätelöä, sipsejä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on vain yksi syy: verotus. Suomen mallisella progressiivisella verotuksella on vain yksi päämäärä ja se on pitää köyhät köyhinä. Eihän siihen tehdä edes inflaatiorjauksia. Se, mikä on jonkun mielestä hyvä palkka numeroissa nyt, oli sitä ehkä 20 vuotta sitten, mutta ei tänä päivänä. Inflaatio on vakio ja Suomen verotus maailman epäreiluin.
Ei ole verotus syynä hintojen nousulle.
Vaan?
Syynä on yrittäjien ahneus ja sillä siisti.
Netto 1920 e/kk kokopäivätyöstä 17 v työkokemuksella. Ei paljoo juhlita. Joka kuukausi joudun käyttämään loppukuusta luottokorttia joita sitten makselen seuraavasta tilistä takaisin. Olispa joskus ees kuukausi kun ei tarvitsisi turvautua luottoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se autokin on pakollinen töissäkäyntiä varten. Mulla on pitkät työmatkat ja lisäksi tarvitsen autoa työssäni, joten ihan romu se ei voi olla. Kyllä se näin yksinasuvan keskituloisen kukkarossa tuntuu ainakin, että hinnat on nousseet. Sähkön hinta on tuplaantunut, ruuan hinta kallistunut reilusti, asuntolainan korot nousseet valtavasti. En minä opiskellut ja tee vaativaa työtä siksi että saisin asua itsemurhayksiössä ilman autoa ja pihistellä kaikesta?
Jos tarvitset autoa työssäsi toimenkuvasi perusteella niin sinulla on työsuhdeauto tai jos käytät omaa niin saat kilometrikoraukset, kululorvaukset , päivärahat ja työmatkavähennyksen verotuksessa. Ihan merkittävä lisä ansiotuloihin. Etkö trolli tiennyt?
Aika hauska. 😄 Tervetuloa todellisuuteen. Monessa paskasti palkatussa määräaikai
Ja työpaikan vaihto ei tule kysymykseen, koska.. niin? Pätevyys tehdä muuta kuin MA paskaduunia?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kamalinta on olla työssäkäyvä köyhä. Mitään tukia et saa yhtään mistään, sen sijaan palkkapäivänä maksat laskut ja mietit, olisiko varaa mennä hammaslääkäriin vai tarvitseeko lapsi jo uudet syyskengät. Pakko pitää autoa että pääsee töihin. En edes haaveile enää kampaajalla käynnistä tai uusista vaatteista, talvitakin vetskari on rikki kolmatta talvea. Töissä syön omia eväitä ja kotona kasviskeittoa ja lisään vasta lasten osuuteen jauhelihan. Lomalla tehdään metsäretkiä kun naapurin lastensuojeluperhe reissasi Lintsille ja saa ilmaiseksi lapsille uimahallirannekkeet ja kotiin siivouspalvelua ja tukihenkilöitä viemään lapsia ulos leikkimään.
Siis tää on niin järkyttävää:(((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, joten vastaus viestiinn 82
Eli auto ei ole välttämätön tai lainakaara järjestyisi jos oma ritsasi leviää.
Meillä on käytössä 1 auto talon puolesta. Mulla on 50 kilometrin työmatka. Kyllä se oma auto aika välttämätön on. En ymmärrä mihin pyrit?
50 kilometrin työmatka on useimmiten oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kamalinta on olla työssäkäyvä köyhä. Mitään tukia et saa yhtään mistään, sen sijaan palkkapäivänä maksat laskut ja mietit, olisiko varaa mennä hammaslääkäriin vai tarvitseeko lapsi jo uudet syyskengät. Pakko pitää autoa että pääsee töihin. En edes haaveile enää kampaajalla käynnistä tai uusista vaatteista, talvitakin vetskari on rikki kolmatta talvea. Töissä syön omia eväitä ja kotona kasviskeittoa ja lisään vasta lasten osuuteen jauhelihan. Lomalla tehdään metsäretkiä kun naapurin lastensuojeluperhe reissasi Lintsille ja saa ilmaiseksi lapsille uimahallirannekkeet ja kotiin siivouspalvelua ja tukihenkilöitä viemään lapsia ulos leikkimään.
Voi tuota kateuden määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Olet katsonut väärästä paikasta tai vääriä levyjä. Citymarket myy Maraboun levyjä 6 kpl/10€.
Mä ostin noita marabou levyjä. Syön pois parin kuukauden tähtäimellä. Ihmetytti tosiaan, että voivat myydä puoleen hintaan jos huvittaa. Joku vuosi sitten maksoivat lähikaupassa 2,30, nyt 3 euron pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se kotiin tilaaminen muka estää heräteostokset? Ihan samalla tavalla voi klikata koriin karkkia, jäätelöä, sipsejä ym.
Edellinen kirjoittaja tekee 200e etelänmatkoja jos 4e viikottaisella suklaalevyllä kustantaa matkan.
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot 600€. Hyvin olisi varaa ostaa 4€ suklaalevy joka kuukausi. En vaan osta, etsin hyllystä halvimpia suklaapatukoita 4 kpl ja maksan 2€ samasta määrästä (200g) suklaata. Elämä on valintoja ja taloustaitoja.
Tulot 600€. ? Miten voi olla ? Eli sossu maksaa kokonaan vuokrasi, ja sähkösi jne. Ja 600€ saat lisäksi elämiseen, jotain tukia ? Ja vain sen lasket kuujausituloksi ? What!!?? Jos on noin, niin kuinka pahasti ollaan silloin syrjäydytty yhteiskunnasta ?
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää käteen verojen jälkeen n.1500 € kuussa. Noin keskimäärin. Miehellä jää verojen jälkeen noin 2200 €, siis keskimäärin. Eli netto on yht. noin 3700 € kuussa. Mutta se ei riitä, niin että jäisi rahaa säästöön. On omakotitalon asuntolaina. Ja molemmilla täytyy olla auto, meillä on yksi lapsi. Lisäx sähkö, vesi , vakuutukset, netti, muutama suoratoisto jne. Ihan normielämää. Ravintoloissa ei käydä lainkaan. Ja Esim viikon lomamatkaan vaikkapa Kreikkaan ei ollut tänäkään kesänä varaa. Tai ehkä nyt juurijuuri olisi varaa voinut olla, mutta emme lähteneet kun esim.kreikan lomamatkatkin nousseet kaikkineen aivan älyttömästi, jos esim vertaa vaikka 2019 vuoden tasoon.
Mies juuri eilen sanoi että todella paljon on perheitä johka tienaa vähemmän kuin me, eli jää paljon vähemmän käteen kiin tuo noin 3600-3800 € kuussa...miten he pärjää?
Muutaman suoratoiston kun jätätte pois niin jo ainakin yhden ihmisen matka Kreikkaan on säästetty. Auton huoltoja pystyy tekemään itse. Sähkössä ja vedessä on helppo säästää. Ei pitäisi olla mikään ongelma teidän tuloilla säästää yksi ulkomaan matka vuodessa. Vähän itsekuria.
Sinäkin saat äänestää. Oi voih