Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten taloushallinta kyllä kuralla.
Katsoin tuossa omia kauppatilauksia niin ihan samoissa luvuissa pyörii. Viikossa menee ruokakauppaan 70-100€. On mennyt tuo sama summa jo muutaman vuoden. Ruokien hinnat on joo noussut, mutta vähän kun suunnittelee ja vertailee ja muistaa katsoa viikkotarjoukset niin hyvä tulee. Kun tilaa kotiin jää kaikki heräteostokset tekemättä.
2 aikuista ja 1 alakoululainen perhe olemme.
2-3 etelänmatkaa vuodessa edelleen pystyy tekee, matkojen hinnat pysyneet suht. samana viime vuodet.
Varastomies ja lastentarhanhoitaja ollaan. Eli liksat ei ole suuret.
Pitää vaan priorisoida mitä haluaa tehdä. Jos minä ostaisin 4e suklaalevyjä joka viikko jäisi yksi lomamatka tekemättä.
Unohdit kertoa, että okt on saatu perinnöksi ja saat metsänomistajana myös muuta tasaista tuloa. Sukulaismieheltä lihat pakkasessa ja toiselta perunat/marjat/kasvikset. Aikuiset syö töissä (toinen maksutta). Lapsi pieni ja syö vähän, vrt. urheileva teinipoika joka pärjää jollakin pinaattikeitolla + puolikkaalla kananmunalla peräti 10 minuuttia.
4 52 on 208 eur. Eipä sillä saisi perheellemne edes matkoja täältä Helsinki-Vantaalle ja takaisin. Matkojen hinnat eivät ole pysyneet samana.
Ilmeisesti suomalaisille pitää järjestää ainoastaan taloudenhallintakurssi, niin ongelma poistuu. Vähän samaan tapaan kuin hallituksen r*sismikurssi. Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa ja kiinteistövero ja bensan hinta nousee.
Netissä oli, että sotealoilla moni voi ensi vuonna tarvita asumistukea lisäksi, mutta sitä ei saa enää tammikuussa omistusasuntoon.
Sairaspäivärahan laskentaperuste muuttuu.
Jos teillä on elämä tollasta jatkuvaa kituuttamista miksette harkitse elämän lopetusta? Se on helppoa ja rahaa ei sen jälkeen enää tarvita. En itsekään täällä enää olis jos ei olis enää elämisen arvoista elämää johtuu se sitten ainaisesta rahattomuudesta, hallituksen leikkauspäätöksistä tai mistä tahansa. Vai onko tämäkin sitä suomalaista idijotismia että, alistutte ja antaudutte tilanteeseenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskituloisella pitäisi olla sama elintaso, kuin täysin tukien varassa olijoilla? Tämän keskustelupalstan yleinen mielipide tuntuu olevan tämä.
Oppositiopuolueiden kannattajien mielestä keskituloisilla pitää olla sama elintaso kuin tukien varassa olijoilla. Tämä on yksi syy miksi kannatan persuja koska en halua pienestä palkastani maksaa veroja jotta joku saa tukia.
Ai, minulla meni ainakin taloudellisesti paremmin edellisen hallituksen aikana. Se, että joku sai tukia ei ollut omasta taloudestani pois.
Nyt kun keskituloisen kaikki turva on viety ja työttömyyden uhka todellinen tilanne on huolestuttava. Monet verot ja kulut nousseet tai nousevat mm. työmatkavähennys, kiinteistövero, huomenna alv. Lisäksi asuntojen, joka on ollut ainoa omaisuuteni arvo romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot 600€. Hyvin olisi varaa ostaa 4€ suklaalevy joka kuukausi. En vaan osta, etsin hyllystä halvimpia suklaapatukoita 4 kpl ja maksan 2€ samasta määrästä (200g) suklaata. Elämä on valintoja ja taloustaitoja.
Tulot 600€. ? Miten voi olla ? Eli sossu maksaa kokonaan vuokrasi, ja sähkösi jne. Ja 600€ saat lisäksi elämiseen, jotain tukia ? Ja vain sen lasket kuujausituloksi ? What!!?? Jos on noin, niin kuinka pahasti ollaan silloin syrjäydytty yhteiskunnasta ?
Kelan sairauspäiväraha on 604€/ kk. En koe itseäni syrjäytyneeksi, vain työhaluiseksi työkyvyttömäksi. Oma asunto, asumiskuluihin menee noin 60% tulosta. Sisältäen siis vedet ja sähköt sekä kaksi vakuutusta (koti ja tapaturma). Lopulla sitten ruokaa, lääkkeet, vaat
Jatkan vielä: asun yksin, ei ole elättäjää.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on vain yksi syy: verotus. Suomen mallisella progressiivisella verotuksella on vain yksi päämäärä ja se on pitää köyhät köyhinä. Eihän siihen tehdä edes inflaatiorjauksia. Se, mikä on jonkun mielestä hyvä palkka numeroissa nyt, oli sitä ehkä 20 vuotta sitten, mutta ei tänä päivänä. Inflaatio on vakio ja Suomen verotus maailman epäreiluin.
Veroprosenttini on pysynyt vuosikausia samana palkastani. Vähennyksiä on olemattomasti. Kaikki kallistuu silti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, joten vastaus viestiinn 82
Eli auto ei ole välttämätön tai lainakaara järjestyisi jos oma ritsasi leviää.
Meillä on käytössä 1 auto talon puolesta. Mulla on 50 kilometrin työmatka. Kyllä se oma auto aika välttämätön on. En ymmärrä mihin pyrit?50 kilometrin työmatka on useimmiten oma valinta.
Riippuu alasta ja asuinpaikasta. Täällä meillä on pitkät etäisyydet kaikkialle.
Kuten sanottu, asuinpaikka on oma valinta.
Jos tälle linjalle lähdetään, niin toki myös parisuhde ja lapset ovat oma valinta. Mutta tähän suuntaanhan sitä kai ollaankin menossa. Eletään yksin, eikä haluta lapsiakaan. On aina vapaa menemään just sinne minne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä kuulu tänne keskituloisten ketjuun kun olen lähihoitaja, mutta mullakin on pitkä työmatka, ja joudun työssäni kotihoidossa ajamaan välit asiakkaille omalla autollani. Ei ole mitään järkeä muuttaa, kun lapset ovat juurtuneet ympäristöönsä, puolisolla on kilometrin työmatka ja tukiverkot on täällä. Eli auto on välttämätön.
Saat työmatkavähennykset verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa ja kiinteistövero ja bensan hinta nousee.
Netissä oli, että sotealoilla moni voi ensi vuonna tarvita asumistukea lisäksi, mutta sitä ei saa enää tammikuussa omistusasuntoon.
Sairaspäivärahan laskentaperuste muuttuu.
Nyt sairaspäiväraha lasketaan kuudelta päivältä viikossa.
Jatkossa muutetaan laskentaperustetta. Hallitus leikkaa 60 miljoonaa sairaspäivärahoista.
Vuokralla asuva lähihoitaja sairaalassa tai päiväkodissa voi saada asumistukea lisäksi.
Asumistukea ei saa enää tammikuussa omistisasuntoon ja vuokra-asunnon asumistukeen tulee varallisuusraja, yksin asuvalla saa olla tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä kuulu tänne keskituloisten ketjuun kun olen lähihoitaja, mutta mullakin on pitkä työmatka, ja joudun työssäni kotihoidossa ajamaan välit asiakkaille omalla autollani. Ei ole mitään järkeä muuttaa, kun lapset ovat juurtuneet ympäristöönsä, puolisolla on kilometrin työmatka ja tukiverkot on täällä. Eli auto on välttämätön.
Olen eri, mutta näistäkin leikataan ja Hesarin esimerkissä saattoi olla jopa 400€ vuosi.
Kiitos Persut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuin matkan töihin ja takaisin. Veroissa ei voi vähentää kesken päivän tehtäviä työajoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on elämä tollasta jatkuvaa kituuttamista miksette harkitse elämän lopetusta? Se on helppoa ja rahaa ei sen jälkeen enää tarvita. En itsekään täällä enää olis jos ei olis enää elämisen arvoista elämää johtuu se sitten ainaisesta rahattomuudesta, hallituksen leikkauspäätöksistä tai mistä tahansa. Vai onko tämäkin sitä suomalaista idijotismia että, alistutte ja antaudutte tilanteeseenne?
Alistumista olisi just elämänsä päättäminen. Rakkaudesta omaisia kohtaan ei tehdä mitään noin typerän itsekästä. Minä olen jo keski- ikäinen ja kaikki ihmiset eivät saa elää näinkään pitkään. Lähden sitten kun kroppa sanoo sopimuksen irti. En minä kituuta, joka päivä saan ruokaa syödäkseni ja laskuni maksettua.
Syynä on sairaiden ja laiskojen hyysääminen, Ukrainan tukeminen, Venäjä-kaupan loppuminen ja koronarajoitusten aiheuttamat vaikutukset.
Viime vuonna kilometrikorvausta sai 0,30 senttiä kilometri ja tänä vuonna 0,28 senttiä kilometri.
Viime vuonna sai vähentää 8400 ja tänä vuonna 7000 ja omavastuu nousi.
No mä en muuta kun omat vanhat vanhemmat tarvitsee apua vähän joka asiassa jo. Enkä edes uskalla laittaa tätä vanhaa torppaa myyntiin, kun tästä voi jo löytyä vaikka mitä yllätyksiä. Että sen vuoksi sitten ajelen pidempää työmatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaat jotain 3 tonnia brutto kk ja jäät paitsi 4 euron hankintaa. Just
3 tonnia miinus verot ja muut maksut 2100e, edes siedettävän asunnon vuokra Helsingissä minimi 1300e, se on 800e, siitä vaikka auton lyhennys 300/kk ja se on 500e ja ollaan jo pienemmässä summassa, mitä toimeentulotuki vaatii ihmiselle jäävän joka kuukausi rahaa käyttöön.
Ei tuossa auta enää vetää 2 suklaalevyä päivässä ja siihen vielä aski tupakkaa päälle, siitä tulee 20e per päivä eli 600e/kk ja käy kuten Suomelle, velka kasvaa joka kuukausi, ilman että on sijoituksia, investointeja tai omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Kari kirjoitti:
Min
Kelan sairauspäiväraha on 604€/ kk. En koe itseäni syrjäytyneeksi, vain työhaluttomuustuki. Oma asunto, asumiskuluihin menee noin 60% tulosta. Sisältäen siis vedet ja sähköt sekä kaksi vakuutusta (koti ja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Oma auto on Oma valinta. Ja hel vetin hyvä valinta onkin. :) Jos mulla ei mihinkään muuhun varaa ole, niin oma auto pitää olla, aina. Ja niin on ollutkin. vaikka tulot on vain 2000€ -verot.
Isossa ruokakaupassa olen töissä, meitä on noin 40 työntekijää..taitaa olla 3, jolla ei ole omaa autoa, he tulevat pyörällä / julkisilla töihin, kaikki muut omalla autolla.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa enää klo 22.00, kun kauppa menee kiinni.
Juuri noin. Vähän jopa säälittävää aina kun klo 22 jälkee, marraskuussa , 1 noista kolmesta autottomasta lähtee pyörällä töistä kotiin , yli 7 kilometriä.. kyllä se oma auto vaan helpottaisi, pienituloisenkin elämää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mihinkään tässä liittyy?
Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa enää klo 22.00, kun kauppa menee kiinni.