Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään

Vierailija
31.08.2024 |

Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?

Kommentit (710)

Vierailija
61/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on koko maailman Kela. Sinne ne rahat menevät. Kun ollaan niin höynäytettävissä. 

Tuntuu täällä palstalla riittävän ihan näitä kotimaisia Kela-rottia.

Sun päässä on kulttuuri harventunut.

Vierailija
62/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa jos keskituloisella työssäkäyvällä ole varaa 4 e suklaaseen, kun mulla pienituloisella eläkeläisellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole jännä ja inflaatio on jossain prosentin paikkeilla tällä hetkellä, mutta hinnat vaan nousee, kun meidän ahneet kauppiaat pääsi riistämisen makuun oikein kunnolla viimeisen parin vuoden aikana. Yllättäen lähes pysähtynyt inflaatiokehitys ei sitten näykään enää hinnoissa. 

Se tässä onkin "omituista", että kun esim. polttoaineen hinta lähestyy jo hintoja ennen Ukrainan sotaa, sähkön hintakin on tasoittunut, palkkakehitys on ollut maltillista, niin juuri mikään

palvelun tai tuotteen hinta ei ole lähtenyt laskuun? 

Kaupathan selittivät kuljetuskustannusten nousun suurimmaksi hintoja nostavaksi tekijäksi. Diesel maksoi synkimmillään 2,5 euroa/litra ja nyt 1,6-1,7 euroa.

Kaupassa hinnat nousivat koronan ja Ukrainan tilanteen takia n. 30%, mutta alea ei näytä tulevan.

Jos ne tavaran toimittajat, kuljetusfirmat, eivät laske hintojaan vaikka polttoaineen hinta laskee niin ei se kauppakaan myy ruokaa halvemmalla. 

Vierailija
64/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne rahat mene edes suomalaisten hyväksi.

Vierailija
65/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa jos keskituloisella työssäkäyvällä ole varaa 4 e suklaaseen, kun mulla pienituloisella eläkeläisellä on.

Niin on mutta se riippuu monesta asiasta. Jos keskituloisella on asuntolainaa ja henkilöauto niin ne vie aika paljon rahaa kun taas eläkeläisellä on velat maksettu ja onko henkilöautoa? 

Vierailija
66/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan miehen kanssa kaksin pienessä vuokrakaksiossa, käyn osa-aikatöissä eikä ole tarvinnut katsoa ollenkaan mitä ostokset maksaa. Kulutan palveluihin muutenkin vähän ja kun käytämme joukkoliikenettä, meillä ei ole lainoja, lemmikkejä tai lapsia niin pärjätään vallan mainiosti. Säästöönkin jää mukavasti. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
67/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvillä on paljon enemmän kuluja (kulkeminen, lasten kulut ym) kuin eläkeläisellä. Eläkeläisillä on myös ollut kymmeniä vuosia aikaa kerätä säästöjä ja sijoituksia jotka tuottaa lisää. Eläkeläinen on hyvin usein saanut myös perintöä. Esimerkiksi kolmekymppisillä perheellisillä harvemmin mitään noita tulonlähteitä on ollut tai edes tulossa lähivuosina.

Vierailija
68/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskituloisella ei ole varaa ostaa suklaalevyä vaikka kerran viikossa, ei rahoja ole käytetty järkevästi. 

Vierailija
69/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se autokin on pakollinen töissäkäyntiä varten. Mulla on pitkät työmatkat ja lisäksi tarvitsen autoa työssäni, joten ihan romu se ei voi olla. Kyllä se näin yksinasuvan keskituloisen kukkarossa tuntuu ainakin, että hinnat on nousseet. Sähkön hinta on tuplaantunut, ruuan hinta kallistunut reilusti, asuntolainan korot nousseet valtavasti. En minä opiskellut ja tee vaativaa työtä siksi että saisin asua itsemurhayksiössä ilman autoa ja pihistellä kaikesta? 

Vierailija
70/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun ja monen muun rahat eivät enää riitä silloin tällöin Fazerin suklaalevyyn tai vaikka siihen viikottaiseen kahvikupilliseen ja leivonnaiseen kahvilassa niin siitä kärsii myös vähentyneenä myyntinä Fazer, lähikauppa ja kahvila jossa tapaan käydä eikä kaiketi valtion saamat tulot ainakaan alv-verosta nekään kasva jos ihmiset vähentävät kulutustaan alv-korotuksen takia. Minun ei ihan yksinkertainen järjen juoksuni ei ymmärtä miten Suomen talous saadaan kasvuun jos jarrutetaan kulutusta ja rahan kiertämistä?

Ei se mene minunkaan ymmärrykseeni. Muuta en osaa päätellä kuin sen, että hallitus tarkoituksella romuttaa maamme talouden lopullisesti. Miksi, sitä en osaa edes spekuloida.

Toinen vaihtoehto on se, että nykyiset päättäjämme ovat vieläkin tyhmempiä kuin miltä vaikuttavat.

Vierailija
71/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin, että Marianne-pussi (220 g) maksaa 3,85 e. Säästöä sekin verrattuna suklaalevyyn 4,45 e.

Vierailija
72/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vain paska rahan käyttäjä. Olen myös ihan tavallinen työssäkävijä ja rahat riittävät mainiosti elämiseen ja kaikkeen tarpeelliseen.

Nyttenkin kun maksoin tulleesta palkasta asumisen, autoilun (1000 €), luottokortit nollille ja laitoin 2500 sijoituksiin niin siltikin jäi mukavasti tilille käyttörahaa ensi kuuksi.

Noilla tuloilla kukaan ei ole "ihan tavallinen työssäkävijä." Tulit vain brassailemaan tuloillasi.

Missä sanoin että paljonko tuloni on ja varsinkin paljonko PALKKAtuloni on?

No katos kun just luettelit maksamasi summat viimeisimmästä palkastasi. Ei noita summia makseta kahden tonnin palkalla.

Ei kahden tonnin palkka ole mikään vakio ihan tavalliselle työssäkävijälle, ja enhän sanonut kaikkia summia. Asumiseen menee 330e, luottokorttia oli kertynyt 115 €. Lisäksi tilillä oli tämän kuun pääomatulot ja edellisen kuun palkasta yli jääneet rahat. Ja näin käy nytkin. Ensi kuussa ei mene kaikki rahat mitä jäi käyttörahaa ensi kuulle. Kun osaa käyttää rahaa, niin ei tarvitse elää kädestä suuhun.

Vierailija
73/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskituloisella pitäisi olla sama elintaso, kuin täysin tukien varassa olijoilla? Tämän keskustelupalstan yleinen mielipide tuntuu olevan tämä.

Vierailija
74/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein se autokin on pakollinen töissäkäyntiä varten. Mulla on pitkät työmatkat ja lisäksi tarvitsen autoa työssäni, joten ihan romu se ei voi olla. Kyllä se näin yksinasuvan keskituloisen kukkarossa tuntuu ainakin, että hinnat on nousseet. Sähkön hinta on tuplaantunut, ruuan hinta kallistunut reilusti, asuntolainan korot nousseet valtavasti. En minä opiskellut ja tee vaativaa työtä siksi että saisin asua itsemurhayksiössä ilman autoa ja pihistellä kaikesta? 

Jos tarvitset autoa työssäsi toimenkuvasi perusteella niin sinulla on työsuhdeauto tai jos käytät omaa niin saat kilometrikoraukset, kululorvaukset , päivärahat ja työmatkavähennyksen verotuksessa. Ihan merkittävä lisä ansiotuloihin. Etkö trolli tiennyt?

Vierailija
75/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskituloisella pitäisi olla sama elintaso, kuin täysin tukien varassa olijoilla? Tämän keskustelupalstan yleinen mielipide tuntuu olevan tämä.

Oppositiopuolueiden kannattajien mielestä keskituloisilla pitää olla sama elintaso kuin tukien varassa olijoilla. Tämä on yksi syy miksi kannatan persuja koska en halua pienestä palkastani maksaa veroja jotta joku saa tukia. 

Vierailija
76/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso tarkemmin tilitapahtumiasi

Useampi suoratoistopalvelu tilattu yhtäaikaisesti?

Useampi taksimatka/ oma auto käytössä vaikka julkiset kulkuvälineet lähettyvillä?

Ulkona syömistä (ravintolat, kahvilat)

Vaatteet kaikki uutena ostettuna? 

Yllättävän monella jotain mistä säästää tarvittaessa

Jos oma auto löytyy, niin se on usein reilusti julkista halvempaa. Niitä uponneita kustannuksia ei kannata huomioida. Esim minulla HSL:n kertalipulla helsingin keskustaan on kalliimpi kuin mitä autolla 300 km ajomatka.

Vierailija
77/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain asuntolainani maksettua pois juuri ennen korkojen nousua. Selkeiten huomaankin hintojen nousun juuri siitä että vaikka nyt olen velaton, rahaa ei jää yhtään sen enempää säästöön kuin silloin kun velkaa vielä oli. En ole mitenkään muuttanut kulutustapojanikaan, kyllä se hintojen noususta johtuu. 

Jos mulla vielä olisi se laina, jonka korot olisi vielä nousseet, olisin kyllä tosi tiukoilla minäkin. Enkä ole edes keski- vaan hyvätuloinen. 

Luovuin autosta sillä ajatuksella, että rahaa jäisi enemmän käyttöön, mutta en huomaa mitään säästöä.

Vierailija
78/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keskituloisella ei ole varaa ostaa suklaalevyä vaikka kerran viikossa, ei rahoja ole käytetty järkevästi. 

Jos ei tajua mikä ero on "ei ole varaa" ja " ei ole varaa "sanomisella niin ei ole talous hallinnassa sellaisella.

Vierailija
79/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä painoasi, mutta ihan hyvä vaan, jos yhä useammalla ei ole varaa ostaa jatkuvasti herkkuja ja tai muuten ylensyödä. Olen normaalipainoinen ja se johtuu ihan siitä, että ruoka on kallista (lihat, kermat ym. epäterveellinen), herkut vielä kalliimpia. Alkoholia en todellakaan käytä. Pakko katsoa mitä syö ja miten paljon. Itse mietin, että ei ihmisillä voi olla rahasta puutetta, kun on varaa pitää sellaista ylipainoa.

- nettotulot ~1700 €/ kk

Vierailija
80/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppositiopuolueiden kannattajien mielestä keskituloisilla pitää olla sama elintaso kuin tukien varassa olijoilla. Tämä on yksi syy miksi kannatan persuja koska en halua pienestä palkastani maksaa veroja jotta joku saa tukia. 

Hallituksen mielestä palkalla ei tarvitse tulla toimeen, jos muistat sen.