Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
En osta suklaalevyjä ja siksi lähdenkin ensi kuussa viikoksi Kreikkaan.
Mua kiinnostaa vielä mistä kulukorvauksista on kyse? Miksi saisin päivärahaa?
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa elää parilla sadalla kuukaudessa ja mongu sitten
Mulla jää eläkkeestä vuokran, sähkön jne jälkeen reilu 200euroa, hyvin riittää kun nuukasti elää, keittoa, piimää ja leipää...
Ettekö tiedä että inflaatio lasketaan elinkustannusindeksistä. Kokoomushallitus aina ensin muokkaa niitä tuotteita ja palveluita mitä siihen indeksiin otetaan laskettavaksi.
Saadaan inflaatio näkymään pienenä. Tästä kärsii pieni ja keskituloiset.
Vierailija kirjoitti:
Olet vain paska rahan käyttäjä. Olen myös ihan tavallinen työssäkävijä ja rahat riittävät mainiosti elämiseen ja kaikkeen tarpeelliseen.
Nyttenkin kun maksoin tulleesta palkasta asumisen, autoilun (1000 €), luottokortit nollille ja laitoin 2500 sijoituksiin niin siltikin jäi mukavasti tilille käyttörahaa ensi kuuksi.
Olen myös ihan tavallinen työssäkävijä ja mun palkkani on bruttona saman verran, kuin mitä sä laitoit sijoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ongelmat kallis suklaa ja kahvi. Hoh hoijaa...
Kahvin ryystämistä en ymmärrä ollenkaan. Ollaan niin riippuvaisia että joka päivä pitää sitä saada, jopa heti kun silmät aukee. Sehän on päihde joten kannattaisi oppia elämään ihan ilman.
Ihmisten taloushallinta kyllä kuralla.
Katsoin tuossa omia kauppatilauksia niin ihan samoissa luvuissa pyörii. Viikossa menee ruokakauppaan 70-100€. On mennyt tuo sama summa jo muutaman vuoden. Ruokien hinnat on joo noussut, mutta vähän kun suunnittelee ja vertailee ja muistaa katsoa viikkotarjoukset niin hyvä tulee. Kun tilaa kotiin jää kaikki heräteostokset tekemättä.
2 aikuista ja 1 alakoululainen perhe olemme.
2-3 etelänmatkaa vuodessa edelleen pystyy tekee, matkojen hinnat pysyneet suht. samana viime vuodet.
Varastomies ja lastentarhanhoitaja ollaan. Eli liksat ei ole suuret.
Pitää vaan priorisoida mitä haluaa tehdä. Jos minä ostaisin 4e suklaalevyjä joka viikko jäisi yksi lomamatka tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
En osta suklaalevyjä ja siksi lähdenkin ensi kuussa viikoksi Kreikkaan.
Jätä se kofeiiniriippuvuus niin habituskin muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos keskituloisella työssäkäyvällä ole varaa 4 e suklaaseen, kun mulla pienituloisella eläkeläisellä on.
Asutko perhekokoisessa asunnossa? Maksatko vieläkin asuntolainaa tai isoa vuokraa isosta asunnosta? Mites tuo eläkeläisen sähkön- ja vedenkulutus? Kuinka monesta henkilöstä maksat vakuutuksia? Kuinka monta lasta eläkeläisellä on elätettävänä? Ruokakulut, vaatekulut, harrastuskulut, pesuaineiden ja vessapaperin kulutus ym., pyörät ym. liikuntavälineet, puhelimet ja muut laitteet, isot kodinkoneet kovalla kulutuksella, kaksi autoa??? Minkäs verran se eläkeläinen tarvitsee autoa? Ja se loputon lista kaikkea muuta..........
Mutta jatka ihmeessä ihmettelyä.
En syö makeisia, polta tupakkaa tai juo viinaa. Rahani riittää hyvin peruselintarvikkeisiin, jotka yhä ovat edullisia.
Kannattaa opetella tekemään terveellistä kotiruokaa ja opetella talousmatikkaa. Ihminen pärjää vähällä ja säästyvillä rahoilla tehdään kaikkea mukavaa. Loka-marraskuussa taas etelän lämpöön elokuun helteiden jälkeen.
Ne työssäkäyvät etenkin keskituloiset ei mainitse koskaan sitä paljonko heillä on velkaa esim asuntoon tai autoon.
Itse olen keskituloinen ja pärjään hyvin vaikka hinnat nousi, en ole koskaan ottanut velkaa autoon ja asuntolainaa otin 80k vuonna 2015 ja nyt nyt on velkaa 30k.
Juuri eilen mietin täysin samaa. K-Supermarketeissa näyttää olevan nuo Fazerin makulevyt jo 4,65e. Huh huh. Älkääkä ripittäkö, tiedän että supermarketit ovat kalliita, käyn itse Prismassa ja Lidlissä, ja superista haen vain hyvät tarjoukset. Huvikseen myös tarkkailen sen hintoja K-Plussa-apilla.
Myös Fazerin suklaapatukat ovat jo euron molemmin puolin, riippuen mausta. Muistan vielä sen ajan kun olivat jotain 45snt.
Mitä vittua..tiputa elintasoasi tai mene paremmin palkattuun työhön..syö makaroonia ja tonnikalaa,kasvata perunoita..jätä suklaat yms.kaupan hyllyyn,tai varasta ne!
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos keskituloisella työssäkäyvällä ole varaa 4 e suklaaseen, kun mulla pienituloisella eläkeläisellä on.
No sinulla ei ole niitä menoja mitä elämässä mukana olevalla keskituloisella on.
Ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun ja monen muun rahat eivät enää riitä silloin tällöin Fazerin suklaalevyyn tai vaikka siihen viikottaiseen kahvikupilliseen ja leivonnaiseen kahvilassa niin siitä kärsii myös vähentyneenä myyntinä Fazer, lähikauppa ja kahvila jossa tapaan käydä eikä kaiketi valtion saamat tulot ainakaan alv-verosta nekään kasva jos ihmiset vähentävät kulutustaan alv-korotuksen takia. Minun ei ihan yksinkertainen järjen juoksuni ei ymmärtä miten Suomen talous saadaan kasvuun jos jarrutetaan kulutusta ja rahan kiertämistä?
Suomalaiset on niin kirjaimellista kusi-pää porukkaa ettei paremmasta väliä, sehän ei mikään menetyst olisi joku Venäjän hyökkäys. Nyt uusi villitys on toi alv-hysteria pitää tehdä sitä pitää tehdä tätä koska alv. Ettekö te aio käydä kaupassa enää syyskuun jälkeen lainkaan vai ootteko jo suunnitelleet elämänne päättymisen? Jos yhdessä asiassa säästää alv niin toisessa sen maksaa jos aikoo Suomessa vielä syyskuun jälkeen asua.
Lainaus ei toimi, joten vastaus viestiinn 82
Eli auto ei ole välttämätön tai lainakaara järjestyisi jos oma ritsasi leviää.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä painoasi, mutta ihan hyvä vaan, jos yhä useammalla ei ole varaa ostaa jatkuvasti herkkuja ja tai muuten ylensyödä. Olen normaalipainoinen ja se johtuu ihan siitä, että ruoka on kallista (lihat, kermat ym. epäterveellinen), herkut vielä kalliimpia. Alkoholia en todellakaan käytä. Pakko katsoa mitä syö ja miten paljon. Itse mietin, että ei ihmisillä voi olla rahasta puutetta, kun on varaa pitää sellaista ylipainoa.
- nettotulot ~1700 €/ kk
Ei liha ja kerma ole epä terveellistä. Syö alle 10e kg 17% jauhelihaa, sianliha, kana vielä halvempaa, lohi on cittarissa 10kg fileoituna. 5kg perunoita 3e. Sipulia ja muita vihanneksia alle 1e kg. Syö oikeaa kermaa ja maitoa. Ei mitään ruokakermaa, kaura ym. tuotteita ne on kemiallisia tuotteita. Kun syöt oikeita ruoka aineita ja teet itse ruokasi ei tarvitse syödä sokerikyllästettyjä tai valmisruokia joissa palmuöljyä.
Sokeri on rinnastettava alkoholin ja tupakan kanssa yhtä haitalliseksi tuotteeksi.
Suklaan syönti on on ok, jos syöt siitä 4e suklaasta palan silloin tällöin. Ei vedä taloutta kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskituloisella pitäisi olla sama elintaso, kuin täysin tukien varassa olijoilla? Tämän keskustelupalstan yleinen mielipide tuntuu olevan tämä.
Oppositiopuolueiden kannattajien mielestä keskituloisilla pitää olla sama elintaso kuin tukien varassa olijoilla. Tämä on yksi syy miksi kannatan persuja koska en halua pienestä palkastani maksaa veroja jotta joku saa tukia.
Hallituksen mielestä palkalla ei tarvitse tulla toimeen, jos muistat sen.
Orpon hallitus kevensi ansiotuloverotusta. Puhut varmaan Marinin hallituksesta, nehän vihasi työläisiä ja ne vihasia ihmisiä jotka oli heidän kanssaan erimieltä. Muistatko sitä että he halusi eristää ihmisiä yhteiskunnasta kuin Aatu aikoinaan Saksassa.
Tässä on oppikirjaesimerkki freudilaisesta lipsahduksesta. Tämä hallitus vihaa työläisiä (työehtojen heikennykset jne) ja niitä, jotka ovat eri mieltä. Tämä hallitus eristää ihmiset: pienituloiset koteihinsa, vanhukset vieri viereen kitumaan sänkyihinsä ilman hoitoa, mt-potilaat purkki kädessä kauduille hortoilemaan, asunnottomien määräkin räjähti kasvuun jne kuin Aatu aikoinaan Saksassa.
Joo, siinä on sellaista ämpärijaon tunnelmaa siinä alv hysteeriassa. Prismassakin yksikin ukko selitti oletetulle vaimolleen ja kassalle pitää ostaa kaikki nämä kun se alv. Luultavasti noiden elämä päättyy syyskuussa eräskin siirsi liittymän moille kun niillä on kuulemma muutama liittymä joiden hintaan ei lisätä alv-korotusta. Ja siitä puhuttiin kuin se olisi joku asia jolla välttää koko alv-korotuksen täysin kaikessa muussakin. Toimiiko näin kukaan muu kuin kuspäidenmaan eli ex.Suomen asukas? Miksi pitää aina olla joku vouhotus juttu. Ei ihme että, kaikessa menee överiksi.
En kyllä tiennyt, eikä työnantajanikaan, että olen oikeutettu työsuhdeautoon :D Kilometrikorvauksen 53c kilometrilta kyllä saan. Välimatkat työssäni ovat kuitenkin lyhyitä, joten tuota kertyy noin 5 euron edestä päivässä.