Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Mulla on yksi pahe: Geisha-suklaapatukat. K-kaupoissa nostivat hinnan yli euroon joskus keväällä. S-ryhmällä on ollut vielä koko kesän 0,99€, mutta nyt oli sielläkin tällä viikolla hinta lipsahtanut 1,09 €. Mielenkiinnolla seuraan, että vieläkö tähän nyt sitten lyödään alvin korotus päälle? No kuinka vaan, en osta enää sieltäkään. Pääsinpä siitäkin paheesta.
Ja hallitus poistaa irtisanomissuojan.
Ei kiva asuntovelkaisille, kun tuet on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot 600€. Hyvin olisi varaa ostaa 4€ suklaalevy joka kuukausi. En vaan osta, etsin hyllystä halvimpia suklaapatukoita 4 kpl ja maksan 2€ samasta määrästä (200g) suklaata. Elämä on valintoja ja taloustaitoja.
Tulot 600€. ? Miten voi olla ? Eli sossu maksaa kokonaan vuokrasi, ja sähkösi jne. Ja 600€ saat lisäksi elämiseen, jotain tukia ? Ja vain sen lasket kuujausituloksi ? What!!?? Jos on noin, niin kuinka pahasti ollaan silloin syrjäydytty yhteiskunnasta ?
Minun kuukausitulot myös tuota luokkaa eikä sossu maksa mitään tukia. Enkä myöskään saa työttömyyskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, joten vastaus viestiinn 82
Eli auto ei ole välttämätön tai lainakaara järjestyisi jos oma ritsasi leviää.
Meillä on käytössä 1 auto talon puolesta. Mulla on 50 kilometrin työmatka. Kyllä se oma auto aika välttämätön on. En ymmärrä mihin pyrit?50 kilometrin työmatka on useimmiten oma valinta.
Riippuu alasta ja asuinpaikasta. Täällä meillä on pitkät etäisyydet kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkalla ansiosidonnaista saa jatkossa 900 ja tuet on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs lähdit omaan asuntoon, olisit pysynyt vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot 600€. Hyvin olisi varaa ostaa 4€ suklaalevy joka kuukausi. En vaan osta, etsin hyllystä halvimpia suklaapatukoita 4 kpl ja maksan 2€ samasta määrästä (200g) suklaata. Elämä on valintoja ja taloustaitoja.
Tulot 600€. ? Miten voi olla ? Eli sossu maksaa kokonaan vuokrasi, ja sähkösi jne. Ja 600€ saat lisäksi elämiseen, jotain tukia ? Ja vain sen lasket kuujausituloksi ? What!!?? Jos on noin, niin kuinka pahasti ollaan silloin syrjäydytty yhteiskunnasta ?
Minun kuukausitulot myös tuota luokkaa eikä sossu maksa mitään tukia. Enkä myöskään saa työttömyyskorvauksia.
Hahhah. Metsässäkö teltassa asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä 1 auto talon puolesta. Mulla on 50 kilometrin työmatka. Kyllä se oma auto aika välttämätön on. En ymmärrä mihin pyrit?50 kilometrin työmatka on useimmiten oma valinta.
Eiku, mites se menikään...?? Pitikö olla valmis ottamaan töitä kauempaakin vai saiko maata kotona työttömänä, kun omalta paikkakunnalta ei saa töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkalla ansiosidonnaista saa jatkossa 900 ja tuet on leikattu.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Uskokaa tai älkää, mutta hintojen nousuun vaikuttaa myös se paljon parjattu ilmastonmuutos, jota ei ole edes olemassa. Monien vieljelyskasvien sadot ovat jääneet viime uosina niin huonoiksi kurjien sääolojen vuoksi, että niiden hinta nousee pakostakin.
Esim. oliivien tuotanto Euroopassa putosi vuonna 2023 edellisestä vuodesta 26 %. Tänä vuonna se putoaakin sitten jo 39 % viime vuodesta. Tämä ei voi olla näkymättä oliiviöljyn hinnassa.
https://www.theparliamentmagazine.eu/news/article/olive-oil-climate-cha….
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi pahe: Geisha-suklaapatukat. K-kaupoissa nostivat hinnan yli euroon joskus keväällä. S-ryhmällä on ollut vielä koko kesän 0,99€, mutta nyt oli sielläkin tällä viikolla hinta lipsahtanut 1,09 €. Mielenkiinnolla seuraan, että vieläkö tähän nyt sitten lyödään alvin korotus päälle? No kuinka vaan, en osta enää sieltäkään. Pääsinpä siitäkin paheesta.
Mun kipurajani noissa pikkupatukoissa on jo ylitetty, eilen jäi hyllyyn Tokmannissa 0,90 maksaneet Geishat. Suklaalevyissä Fazerin sinisessä rajan on kolme euroa. Eilen näytti olevan K-Superissa 3,99. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä vaimoni kanssa normaalissa kodissa.
joo, KAIKKI on noussu 5 - 10% MUTTA tulot on ainoot jokka ei oo noussu.
huonoin hallitus kun ei piä kansaa varoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta ja asuinpaikasta. Täällä meillä on pitkät etäisyydet kaikkialle.
Kuten sanottu, asuinpaikka on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun puoliso tienaa 2200 brutto -verot ja 2 lasta niin saat pelkän 595 työmarkkinatuen. Ei noilla tuloilla saa mitään muita tukia. Auton pito ei ole mitään halpaa, kun toinen käy töissä.
Hallitus vie irtisanomissuojan myös julkiselta, varautukaa vaatimattomaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sairauspäiväraha on 604€/ kk. En koe itseäni syrjäytyneeksi, vain työhaluiseksi työkyvyttömäksi. Oma asunto, asumiskuluihin menee noin 60% tulosta. Sisältäen siis vedet ja sähköt sekä kaksi vakuutusta (koti ja tapaturma). Lopulla sitten ruokaa, lääkkeet, vaatteet ym. Mitään muuta en saa valtiolta enkä kunnalta. Käyttöraha siis noin 240€/kk. Aiemmin sain vähän asumistukea vastikkeeseen, nyt se on loppu, kiitos uuden hallituksen.
Se Oma auto on Oma valinta. Ja hel vetin hyvä valinta onkin. :) Jos mulla ei mihinkään muuhun varaa ole, niin oma auto pitää olla, aina. Ja niin on ollutkin. vaikka tulot on vain 2000€ -verot.
Isossa ruokakaupassa olen töissä, meitä on noin 40 työntekijää..taitaa olla 3, jolla ei ole omaa autoa, he tulevat pyörällä / julkisilla töihin, kaikki muut omalla autolla.
Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa ja kiinteistövero ja bensan hinta nousee.
Mä en ehkä kuulu tänne keskituloisten ketjuun kun olen lähihoitaja, mutta mullakin on pitkä työmatka, ja joudun työssäni kotihoidossa ajamaan välit asiakkaille omalla autollani. Ei ole mitään järkeä muuttaa, kun lapset ovat juurtuneet ympäristöönsä, puolisolla on kilometrin työmatka ja tukiverkot on täällä. Eli auto on välttämätön.
Neljä euroa sinne ja kuusi euroa tuonne ja kymmenen euroa tänne ja sata euroa muutoin vain. Sitten hoh hoijaa vain monen kohdalla.