Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain asuntolainani maksettua pois juuri ennen korkojen nousua. Selkeiten huomaankin hintojen nousun juuri siitä että vaikka nyt olen velaton, rahaa ei jää yhtään sen enempää säästöön kuin silloin kun velkaa vielä oli. En ole mitenkään muuttanut kulutustapojanikaan, kyllä se hintojen noususta johtuu.
Jos mulla vielä olisi se laina, jonka korot olisi vielä nousseet, olisin kyllä tosi tiukoilla minäkin. Enkä ole edes keski- vaan hyvätuloinen.
Miksei sun säästöt ole mitään tuottanut koko tämän ajan? Oletko paska sijoittaja vai paska provoilija?
Paska sijoittaja. Ne vanhat sijoitukset käytin asuntolainan maksamiseen pois ennen kuin korot nousi. Uudet sijoitukset eivät vielä kovin kummoisesti tuota. Toki jos en olisi maksanut lainaani niin mulla olisi ne vanhat sijoitukset jäljellä mutta jos niitä pitäisi käyttää ruokaan niin eikö sekin kertoisi siitä että tiukoilla ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole jännä ja inflaatio on jossain prosentin paikkeilla tällä hetkellä, mutta hinnat vaan nousee, kun meidän ahneet kauppiaat pääsi riistämisen makuun oikein kunnolla viimeisen parin vuoden aikana. Yllättäen lähes pysähtynyt inflaatiokehitys ei sitten näykään enää hinnoissa.
Tämä.
Tsekatkaa huviksenne kotikaupunkienne isojen markettien omistajien tulokehitystä viime vuosilta.
Ei sitä tarvitse edes etsiä, kun itse kertovat lehdessä. Siitä saakka kun korona alkoi on hinnat nousseet koska "valitettavasti pakko tässä maailmantilanteessa että pärjätään". Ja keväisin joka toinen kauppias kertoo lehdissä kun "tahkoaa ennätystuloksia".
Hassua että tulee ennätystuloksia, vaikka piti olla kauhea ahdinko.
Suomi on koko maailman Kela. Sinne ne rahat menevät. Kun ollaan niin höynäytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on koko maailman Kela. Sinne ne rahat menevät. Kun ollaan niin höynäytettävissä.
kelarotta märisee muista kelarotista... jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kamalinta on olla työssäkäyvä köyhä. Mitään tukia et saa yhtään mistään, sen sijaan palkkapäivänä maksat laskut ja mietit, olisiko varaa mennä hammaslääkäriin vai tarvitseeko lapsi jo uudet syyskengät. Pakko pitää autoa että pääsee töihin. En edes haaveile enää kampaajalla käynnistä tai uusista vaatteista, talvitakin vetskari on rikki kolmatta talvea. Töissä syön omia eväitä ja kotona kasviskeittoa ja lisään vasta lasten osuuteen jauhelihan. Lomalla tehdään metsäretkiä kun naapurin lastensuojeluperhe reissasi Lintsille ja saa ilmaiseksi lapsille uimahallirannekkeet ja kotiin siivouspalvelua ja tukihenkilöitä viemään lapsia ulos leikkimään.
Jos sä sairastut vakavasti niin sitten tiedät, ettei nykyinen elämäsi ollutkaan "kaikkein kamalinta", mutta jatka vaan kadehtimista.
No ei se kovin vakavaa ole kun töissäkin pystyt käymään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu täällä palstalla riittävän ihan näitä kotimaisia Kela-rottia.
Jos minun ja monen muun rahat eivät enää riitä silloin tällöin Fazerin suklaalevyyn tai vaikka siihen viikottaiseen kahvikupilliseen ja leivonnaiseen kahvilassa niin siitä kärsii myös vähentyneenä myyntinä Fazer, lähikauppa ja kahvila jossa tapaan käydä eikä kaiketi valtion saamat tulot ainakaan alv-verosta nekään kasva jos ihmiset vähentävät kulutustaan alv-korotuksen takia. Minun ei ihan yksinkertainen järjen juoksuni ei ymmärtä miten Suomen talous saadaan kasvuun jos jarrutetaan kulutusta ja rahan kiertämistä?
Miksköhän tämän palstan mukaan keskituloisen kuuluu olla vain maksavalla puolella ja elää samaa elintasoa pienituloisen? Vaikka sen elintason eteen on tehty paljon töitä mm opiskelujen muodossa?
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Olet katsonut väärästä paikasta tai vääriä levyjä. Citymarket myy Maraboun levyjä 6 kpl/10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot 600€. Hyvin olisi varaa ostaa 4€ suklaalevy joka kuukausi. En vaan osta, etsin hyllystä halvimpia suklaapatukoita 4 kpl ja maksan 2€ samasta määrästä (200g) suklaata. Elämä on valintoja ja taloustaitoja.
Mitä suklaapatukoita ja mistä olet löytänyt tuohon hintaan? Shrinklaatio on pienentänyt niidenkin, niin kuin monien muidenkin tuotteiden pakkauskokoa, ja hinnat on vähintään ennallaan. En muista koska olisin 50 sentin suklaapatukoita nähnyt.
Pirkka suklaapatukat, siellä alahyllyllä, joutuu nöyrtymään. Hinta taitaa tarkalleen olla nyt 0,55€/kpl mutta usein tarjous 4 kpl 2€:lla. En ole huomannut että koko olisi pienentynyt. Salmiakkia, joka on ykkösherkkuni, ostan tikkarina pussin sijaan. Syöminen on hitaampaa ja saman maun saa vähemmällä (määrällä ja rahalla) suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain asuntolainani maksettua pois juuri ennen korkojen nousua. Selkeiten huomaankin hintojen nousun juuri siitä että vaikka nyt olen velaton, rahaa ei jää yhtään sen enempää säästöön kuin silloin kun velkaa vielä oli. En ole mitenkään muuttanut kulutustapojanikaan, kyllä se hintojen noususta johtuu.
Jos mulla vielä olisi se laina, jonka korot olisi vielä nousseet, olisin kyllä tosi tiukoilla minäkin. Enkä ole edes keski- vaan hyvätuloinen.
Miksei sun säästöt ole mitään tuottanut koko tämän ajan? Oletko paska sijoittaja vai paska provoilija?
Paska sijoittaja. Ne vanhat sijoitukset käytin asuntolainan maksamiseen pois ennen kuin korot nousi. Uudet sijoitukset eivät vielä kovin kummoisesti tuota. Toki jos en olisi maksanut lainaani niin mulla olisi ne vanhat sijoitukset j
Eihän sinulla ole sitten mitään hätää. Velaton kiinteistö ja tuloista jää rahaa sijoitettavaksi. Mitä vielä valitat?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ongelmat kallis suklaa ja kahvi. Hoh hoijaa...
Odotahan kun sota laajenee tännekin. Sitten nuo vasta kalliita onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska sijoittaja. Ne vanhat sijoitukset käytin asuntolainan maksamiseen pois ennen kuin korot nousi. Uudet sijoitukset eivät vielä kovin kummoisesti tuota. Toki jos en olisi maksan
Missä ihmeessä valitin? Kommentoin että huomaan hintojen nousun itsekin. Ymmärrän siis hyvin niitä jotka ovat tiukoilla tässä tilanteessa vaikka en itse olekaan. Joillain meistä on vielä jäljellä kyky asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain paska rahan käyttäjä. Olen myös ihan tavallinen työssäkävijä ja rahat riittävät mainiosti elämiseen ja kaikkeen tarpeelliseen.
Nyttenkin kun maksoin tulleesta palkasta asumisen, autoilun (1000 €), luottokortit nollille ja laitoin 2500 sijoituksiin niin siltikin jäi mukavasti tilille käyttörahaa ensi kuuksi.
Noilla tuloilla kukaan ei ole "ihan tavallinen työssäkävijä." Tulit vain brassailemaan tuloillasi.
Missä sanoin että paljonko tuloni on ja varsinkin paljonko PALKKAtuloni on?
No katos kun just luettelit maksamasi summat viimeisimmästä palkastasi. Ei noita summia makseta kahden tonnin palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole jännä ja inflaatio on jossain prosentin paikkeilla tällä hetkellä, mutta hinnat vaan nousee, kun meidän ahneet kauppiaat pääsi riistämisen makuun oikein kunnolla viimeisen parin vuoden aikana. Yllättäen lähes pysähtynyt inflaatiokehitys ei sitten näykään enää hinnoissa.
Se tässä onkin "omituista", että kun esim. polttoaineen hinta lähestyy jo hintoja ennen Ukrainan sotaa, sähkön hintakin on tasoittunut, palkkakehitys on ollut maltillista, niin juuri mikään
palvelun tai tuotteen hinta ei ole lähtenyt laskuun?
Kaupathan selittivät kuljetuskustannusten nousun suurimmaksi hintoja nostavaksi tekijäksi. Diesel maksoi synkimmillään 2,5 euroa/litra ja nyt 1,6-1,7 euroa.
Kaupassa hinnat nousivat koronan ja Ukrainan tilanteen takia n. 30%, mutta alea ei näytä tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio on kuin kerjäläinen joka vaatii aina vaan lisää. Viime viikolla euro ja tällä viikolla kaksi ja sitä rataa.
Kyllä minun elämässä näkyy enemmän K ja S ryhmän ahneus kuin valtion tai kuntien verotus. Mielelläni veroni maksan jos niillä ei maksella yritystukia ja varakkaiden remontteja ja verohelpotuksia.
S-ryhmän toiminta on vastuullista.
Katso tarkemmin tilitapahtumiasi
Useampi suoratoistopalvelu tilattu yhtäaikaisesti?
Useampi taksimatka/ oma auto käytössä vaikka julkiset kulkuvälineet lähettyvillä?
Ulkona syömistä (ravintolat, kahvilat)
Vaatteet kaikki uutena ostettuna?
Yllättävän monella jotain mistä säästää tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä onkin "omituista", että kun esim. polttoaineen hinta lähestyy jo hintoja ennen Ukrainan sotaa, sähkön hintakin on tasoittunut, palkkakehitys on ollut maltillista, niin juuri mikään
palvelun tai tuotteen hinta ei ole lähtenyt laskuun?
Kaupathan selittivät kuljetuskustannusten nousun suurimmaksi hintoja nostavaksi tekijäksi. Diesel maksoi synkimmillään 2,5 euroa/litra ja nyt 1,6-1,7 euroa.
Kaupassa hinnat nousivat koronan ja Ukrainan tilanteen takia n. 30%, mutta alea ei näytä tulevan.
Ei Suomessa laske hinnat. Ne vaan stabiloituu tietylle tasolle ja palkat sitten ehkä joskus nousee sinne asti.
Hinnat kun lähti nousuun niin tottakai ihmisten kulutus lähti laskuun silloin, hintojen nousu alkoi koronan aikana koska koronan väitettiin nostavan hintoja. Tähän päälle vielä korkojen nousu.
Ammattiliittojen neuvottelemat yleiskorotukset eivät riittäneet kattamaan hintojen nousua.
Itse olen keskituloinen duunari(kannatan oikeisto eli hallitusta) olen huomannut saman että rahat ei enää oikein riitä samalla tavalla kuin ennen joten siksi olen lopettanut turhan rahan käytön eli ostan vain tarpeellsia asioita kaupasta.
Kuukausitulot minulla 3500e/kk+mahdolliset lisät.
M33
Niin riittää meilläkin. Täytyy olla huonosti suunniteltu talous, yli suuret menot tuloihin nähden jos ei hinnan nousuja kestä.