Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomailla olen rakastunut elämään

Vierailija
30.08.2024 |

Olen ulkomailla löytänyt ihan uuden rakkauden elämää kohtaan. Jaksan tehdä enemmän, haluan mennä eri paikkoihin ja kokea asioita, tuntuu että energiaa riittää vaikka mihin. Syykin tähän on ihan selvä. Täällä on itselleni paremmin soveltuva eli ihanan lämmin ja aurinkoinen sää, ja ihmiset hymyilee ja juttelee tuntemattomille tosi lempeällä ja aidosti ystävällisellä tavalla. Ja ei, en ole täällä turistina.

Toivoisin että kaikista suomalaisista voisi tuntua tältä, moni asia muuttuisi.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nämä kuuluisat "ulkomaat" on, joissa kaikki on niin hienoa ja ihanaa, ihmiset ovat mahtavia, miehet ystävällisiä? Kumma, miten kukaan ei mainitse koskaan näissä ketjuissa missä asuvat. En ole minäkään mikään Suomi-fani,  itse asiassa kaukana siitä, mutta sen tiedän että ihmisen perusluonne on kaikkialla maailmassa samanalainen ja arki tulee vastaan kaikkialla maailman maissa.

Vierailija
102/125 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä aloittaa, jos haluaa muuttaa Italiaan? Kiinnostaisi kovasti. Kertokaa kokemuksianne.

Codice fiscale eli veronumero on endimmäinen asia. 

Ilman sitä et voi ostaa etkä vuokrata mitään

Voiko sen hankkia ennen kuin on työpaikka tai asunto vielä hankittuna?

Kyllä ja pitääkin hankkia. Suurlähetystöstä saa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä aloittaa, jos haluaa muuttaa Italiaan? Kiinnostaisi kovasti. Kertokaa kokemuksianne.

En ymmärrä mikä siinä Italiassa kiehtoo. No eläkepäiviä voisin siellä viettää, siellä on sellaista pysähtynyttä ja ollaan kaikkea uutta vastaan. Korkeat verot, vielä Suomeakin surkeammat palkat, kivitalot: kesällä kuuma ja talvella kylmä, surkea koulusysteemi (lapset tekee kesälläkin läksyjä ja monta tuntia joka pv). PS. Olen italialaisen kanssa naimisissa, onnellisesti. 

Älä selitä. Italiassa on uskomattoman kaunista, ihmiset ton mukavia, nimenomaan hyvä ja onnellinen elämä on ihmisten tavoitteena ja se näkyy kaikessa taiteesta perhe-elämään ja rakkauteen. Talvi on talvi ja kesä on kesä, miten Suomessa on jotenkin lämmin talvi? Palkat on matalat, mutta niin on vuokrat ja muut hinnatkin. Elämänlaatu o

No ihmiset on mukavia, siitä oon samaa mieltä kun italialaisen kanssa olen naimisissakin. Mutta en verrannut ilmastoa Suomeen, huomasitko? Mutta monet suomalaiset kyllä ajattelevat, että Italiassa on aina lämmintä ja niinhän se ei suinkaan ole. Tiedät sen, jos siellä asut. Mikään ikuisen la dolce vitan onnela se ei ole. Italialaiset eivät usein esimerkiksi matkustele ollenkaan kun rahaa ei kertakaikkiaan ole. Kai siinä sitten on yritettävä repiä jotakin iloa elämään muualta. 

Vierailija
104/125 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset on mukavia, siitä oon samaa mieltä kun italialaisen kanssa olen naimisissakin. Mutta en verrannut ilmastoa Suomeen, huomasitko? Mutta monet suomalaiset kyllä ajattelevat, että Italiassa on aina lämmintä ja niinhän se ei suinkaan ole. Tiedät sen, jos siellä asut. Mikään ikuisen la dolce vitan onnela se ei ole. Italialaiset eivät usein esimerkiksi matkustele ollenkaan kun rahaa ei kertakaikkiaan ole. Kai siinä sitten on yritettävä repiä jotakin iloa elämään muualta. 

Kyllä meidän naapurit ja ystävät matkustekevat. Italian sisällä, Ranskassa, sukuloimaan Albaniaan ja Makedoniaan.

Ja nettotulot perheessä 1500-2000€. Kummasti riittää pidemmälle kuin 3000-4000€ Suomessa.

Ja silloin kun eivät reissaa järjestävät perheelle ja ystäville sunnuntailounaita tai illallisia. Kummasti niihinkin on varaa?? 

Meillä pohjois-Italiassa on talvella huomattavasti lämpimämpää kuin Suomessa. Kerran laski yölämpö -8 asteeseen pariksi tunniksi, muuten -1, -2 yöllä. Päivällä plussalla. Mulle la dolce vitaa Suomen räntään ja pakkaseen verrattuna!

Vierailija
105/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän naapurit ja ystävät matkustekevat. Italian sisällä, Ranskassa, sukuloimaan Albaniaan ja Makedoniaan.

Ja nettotulot perheessä 1500-2000€. Kummasti riittää pidemmälle kuin 3000-4000€ Suomessa.

Ja silloin kun eivät reissaa järjestävät perheelle ja ystäville sunnuntailounaita tai illallisia. Kummasti niihinkin on varaa?? 

Meillä pohjois-Italiassa on talvella huomattavasti lämpimämpää kuin Suomessa

Juurikin tämä, että pienempi määrä rahaa oikeasti riittää elämiseen Italiassa. Totta kai on sitten todella isoja eroja ihmisten välillä, eli on tosi köyhiä (etenkin nuorten on vaikea löytää töitä, vaikka monella on yliopistotutkinnot hankittuna jo tosi nuorena) ja sitten on todella varakkaita ihmisiä, vanhaa rahaa. Mutta tukiverkostot ja yhteisö huolehtii ihmisistä, syödään yhdessä koko suvun voimin tai kavereiden kanssa, ihmiset välittää aidosti toisistaan. Etenkin etelässä, missä köyhyyttä on eniten, ihmiset on toisaalta myös kaikkein avuliaimpia ja ystävällisimpiä, ja jakavat aikaansa ja apuansa aina, vaikkei pyytäisi. Koska täällä elämä ei ole vaan se oma koti ja piha, vaan elämä käsitteenä nimenomaan sisältää yhteisön ja muut ihmiset.

Vierailija
106/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvallat (suom. jenkkilä) on todella ihana paikka asua. Hyvin on otettu vastaan ja kohdeltu, itse on saanut vapaasti elää ja olla ja hoitaa asiansa. Ei ole kukaan tullut holhoamaan, eikä ohjeistamaan. Apua ja neuvoja on saatu, kun niitä on tarvittu. Naapurit eivät kiusaa, eivätkä aiheuta hämminkiä, vaan antavat kohteliaasti tilaa elää ja hengittää. Ihmiset vielä hyvätapaisia ja kohteliaita, mutta vähän on sekin muuttunut 30 vuodessa, on niinsanotusti maailma tullut tännekin. 

Vierailija
107/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä kuuluisat "ulkomaat" on, joissa kaikki on niin hienoa ja ihanaa, ihmiset ovat mahtavia, miehet ystävällisiä? Kumma, miten kukaan ei mainitse koskaan näissä ketjuissa missä asuvat. En ole minäkään mikään Suomi-fani,  itse asiassa kaukana siitä, mutta sen tiedän että ihmisen perusluonne on kaikkialla maailmassa samanalainen ja arki tulee vastaan kaikkialla maailman maissa.

Ennen oli virossa, mutta siellä käyneet on kuollu maksakirroosiin nyt paratiisi on gambiassa 

Vierailija
108/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pohjois-Italiassa on

Hyvänen aika mitä paskapuhetta.

Vierailija
109/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä siinä Italiassa kiehtoo. No eläkepäiviä voisin siellä viettää, siellä on sellaista pysähtynyttä ja ollaan kaikkea uutta vastaan. Korkeat verot, vielä Suomeakin surkeammat palkat, kivitalot: kesällä kuuma ja talvella kylmä, surkea koulusysteemi (lapset tekee kesälläkin läksyjä ja monta tuntia joka pv). PS. Olen italialaisen kanssa naimisissa, onnellisesti. 

Hyvä turstikohde etenkin pinkit lasit päällä kulkevalle nuorelle naiselle. Etenkin jos osaa antaa. Katsokaapa tuossa ihmisten vaivihkaisia ilmeitä, käsimerkkejä ja habitusta. Ihanaa!

Vierailija
110/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valloittava elokuva Etelä-Italian elämästä, ihmisistä ja arjen romantiikasta

Vierailija
111/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
112/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat (suom. jenkkilä) on todella ihana paikka asua. Hyvin on otettu vastaan ja kohdeltu, itse on saanut vapaasti elää ja olla ja hoitaa asiansa. Ei ole kukaan tullut holhoamaan, eikä ohjeistamaan. Apua ja neuvoja on saatu, kun niitä on tarvittu. Naapurit eivät kiusaa, eivätkä aiheuta hämminkiä, vaan antavat kohteliaasti tilaa elää ja hengittää. Ihmiset vielä hyvätapaisia ja kohteliaita, mutta vähän on sekin muuttunut 30 vuodessa, on niinsanotusti maailma tullut tännekin. 

Ai että sinun mielestä muut pilaa Jenkkilän 😂 saajan sitä niinkin päin ajatella asioita.

Vierailija
113/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä videossa on se mitä haluat tuoda esille? En saa kiinni ongelmasta. Hän on turistina täysin turvassa "pahamaineisella" alueellakin Italiassa. Italiassa on huomattavan vähän väkivaltarikollisuutta, Napoli on ehkä vaarallisin paikka ja sielläkin olet turvassa ja voit ihan normaalisti puhua ihmisille. Oletko itse täydellisen itsevarma kameran edessä jos joku random brittinainen tulee tunkemaan mikrofonia naamaan kun olet biitsillä perheen kanssa tai kiireessä kävelet kadulla? Niinpä. 

Vierailija
114/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin kun eivät reissaa järjestävät perheelle ja ystäville sunnuntailounaita tai illallisia. Kummasti niihinkin on v

Paskapuhetta? 

Ihan on esimerkit tästä omasta naapurustosta ja ystäväpiiristä.

Naapurissa vain isä käy töissä viinicantinassa ja välillä raksalla ja pappa (93v) saa pienen eläkkeen. Näillä elätetään joko perhe. Pihalla pari alle 10v autoa, tänäkesänä laitettiin uima-allas ja vaihdettiin pihakalusteet. Rouva ja tytär kävivät ulkomailla lomalla 2 vkoa.

Ystävillä on talo mistä vuokrataan paria huonetta b&b, lisäksi rouva käy 3-4h parina päivänä viikossa vahtimassa vanhusta. Mies raksalla. 4 pitkää vkl reissua tänävuonna, yksi Ranskaan

Vierailija
115/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että sinun mielestä muut pilaa Jenkkilän 😂 saajan sitä niinkin päin ajatella asioita.

Niin siinä vain on käynyt, että huonot tavat ja käyttäytyminen leviävät sinnekin. Onneksi vielä harvoin on sitä arkielämässä näkynyt, mutta siellä taustalla se on aistittavissa. 

Vierailija
116/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siinä vain on käynyt, että huonot tavat ja käyttäytyminen leviävät sinnekin. Onneksi vielä harvoin on sitä arkielämässä näkynyt, mutta siellä taustalla se on aistittavissa. 

😂 Voi apua että ihminen voi olla pihalla asioista.

Vierailija
117/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskapuhetta? 

Naapurissa vain isä käy töissä viinicantinassa ja välillä raksalla ja pappa (93v) saa pienen eläkkeen. Näillä elätetään joko perhe. Pihalla pari alle 10v autoa, tänäkesänä laitettiin uima-allas ja vaihdettiin pihakalusteet. Rouva ja tytär kävivät ulkomailla lomalla 2 vkoa.

Ystävillä on talo mistä vuokrataan paria huonetta b&b, lisäksi rouva käy 3-4h parina päivänä viikossa vahtimassa vanhusta. Mies raksalla. 4 pitkää vkl reissua tänävuonna, yksi Ranskaan"

Ihanko vakavissasi kuvittelet, ettei tuollaista ole Suomessakin, tai missä tahansa muualla? Kuvailet köyhyyttä, ja se on kurjaa kaikkialla. Mutta kaikki ei elä tuollaista todellisuutta, ehkä sinun tuttavapiirissä vaan sattuu olemaan tuollaista.

Vierailija
118/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan tunnu siltä, että olisi ihan pihalla asioista, jos on elänyt maassa viimeiset 30 vuotta. Ei kai sitä sokeana ja kuurona ole ollut, ja sitähän huomaa väistämättä miten maailma, ympäristö, asiat ja jopa ihmiset muuttuvat. Ihmiset myös muuttavat ja tuovat omat tapansa ja kulttuurinsa mukanaan. Sekin muuttaa yhteiskuntaa ja elinympäristöä monella tavalla. 

Vierailija
119/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Olen asunut italiassa ja espanjassa.  Suomi on muuten maailman paras maa kun ei ota lukuun ilmastoa ja ihmisiä, jotka ovat todellisia ankeuttajia.

Ja naapurimaa sekä verotus.

Vierailija
120/125 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paskapuhetta? 

Ystävillä on talo mistä vuokrataan paria huonetta b&b, lisäksi rouva käy 3-4h parina päivänä viikossa vahtimassa vanhusta. Mies raksalla. 4 pitkää vkl reissua tänävuonna, yksi Ranskaan"

Ihanko vakavissasi kuvittelet, ettei tuollaista ole Suomessakin, tai missä tahansa muualla? Kuvailet köyhyyttä, ja se on kurjaa kaikkialla. Mutta kaikki ei elä tuollaista todellisuutta, ehkä sinun tuttavapiirissä vaan sattuu olemaan tuollaista.

Eivät he ole köyhiä! Heillä on paljon enemmän kuin duunariperheillä Suomessa! Omat kodit, lomia, varaa tavata ystäviä.