Ulkomailla olen rakastunut elämään
Olen ulkomailla löytänyt ihan uuden rakkauden elämää kohtaan. Jaksan tehdä enemmän, haluan mennä eri paikkoihin ja kokea asioita, tuntuu että energiaa riittää vaikka mihin. Syykin tähän on ihan selvä. Täällä on itselleni paremmin soveltuva eli ihanan lämmin ja aurinkoinen sää, ja ihmiset hymyilee ja juttelee tuntemattomille tosi lempeällä ja aidosti ystävällisellä tavalla. Ja ei, en ole täällä turistina.
Toivoisin että kaikista suomalaisista voisi tuntua tältä, moni asia muuttuisi.
Kommentit (125)
Minne kannattaa muuttaa eli missä on töitä? Muutan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arki sielläkin tulee vastaan, mutta nauti nyt näistä ensimmäisistä viikoista/ kuukausista ulkomaan asujana.
Lopulta elämä on elämää iloineen ja suruineen joka maailman kolkassa.
Ikuista vappua ei oikeesti ole 😂
Nimenomaan se ARKI on parempaa muualla!
Kohtuuhintaista ja laadukasta lähiruokaa, kypsiä (!) hedelmiä ja kasviksia, maukasta tuoretta kalaa kohtuuhinnalla.
Lämpöä ja mukavuutta. Ulkona voi olla vuoden ympäri, Suomessa olisin kotini vanki 5-6kk vuodessa kipusairauksien takia.
Mun ikuinen vappuni😍
Juu, kaikki tuo on (asuin vuosikausia Etelä-Euroopassa), mutta paikallisilla lisänä (HUOM. paikallisilla, ei varakkaassa expat-kuplassa elävillä):
-Järkyttävä, kammottava kyykytys työelämässä
-Rikollisuus j
Suomi on yhä enemmän tuollainen kuin mitä kuvailet. Itse olen törmännyt jo noihin asioihin täällä Italiassa ja valitsisin tämän kaiken Suomen nykytilanteen ylitse milloin vaan. Ja olen valitsemassakin, siksihän olen täällä. En ole täällä elääkseni missään expat-kuplassa, vaan nimenomaan tutustun paikallisiin ja luon verkostoja täällä. Ihmissuhteet on aina molemminpuolista, se pitää muistaa, eli itse olet vastuussa siitä, mitä suhteelle annat ja kenen kanssa sitä suhdetta luot. Suomalaiset on paljon sulkeutuneisempia, Suomessa ihmiset ei todellakaan tutustu uusiin ihmisiin ikinä, vaan kyllä se on perhe ja työkaverit (mutta vain työpaikalla), joiden kanssa kaveerataan. Sen sijaan Italiassa ihmisillä on todella, todella laajat verkostot, jotka koostuu suvusta, lapsuudenkavereista, heidän kavereista, kauppojen työntekijöistä, työkavereista, harrastusten kautta tavatuista ihmisistä, vaikka kenestä. Eli joo, verkoston kautta hankitaan töitä, mutta sen verkoston hankkiminen ei vaadi mitään rakettitiedettä, vaan ihan vaan normaalin luonteen ja sosiaaliset taidot, jotka täällä opitaan jo lapsena. Toki kaikkialla on ihmisiä, joilla menee huonommin, ja siihen on tosi monimutkaiset syyt, mutta olisin mieluummin köyhä italiassa kuin Suomessa, jossa sinun päällesi syljetään ja hallituksen voimin nauretaan, jos voit huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Minne kannattaa muuttaa eli missä on töitä? Muutan heti.
Mitäpä jos vaikka ihan itse etsit ja luot elämäsi. Ainakaan Suomessa tilastojen mukaan ei ole töitä.
mikä suomessa tökkii kun lähditte?
Juu, kaikki tuo on (asuin vuosikausia Etelä-Euroopassa), mutta paikallisilla lisänä (HUOM. paikallisilla, ei varakkaassa expat-kuplassa elävillä):
-Järkyttävä, kammottava kyykytys työelämässä
-Rikollisuus ja epärehellisyys aivan eri luokkaa, mikä pilaa sen rennon fiiliksen huolella pidemmän päälle. Voit luottaa vain läheisiin tai suositeltuihin "hyviin ihmisiin" (tämä ilmaisu on yleinen).
-Valtiolta ei kukaan odota mitään tasoa, ihan itse on luotava turvaverkot eli riippuvuus läheisistä todella suurta
-Surkea ostovoima, ihmisillä ei tosiaankaan ole yleensä varaa matkustaa joka vuosi johonkin hotellilomille
-Huono asumismukavuus, torakat, ei mahdollisuutta varsinkaan kaupungissa järkevän asunnon ostamiseen, kimppakämppä tai pariskuntana asuminen ainoa vaihtoehto loppuiäksi. Ellet peri suvulta - ja suvustahan koko ihmisen elämä siellä muutenkin riippuu.
-Ankeat ja suppeat työmarkkinat, konservatiivista on ja suhteilla mennään
-Sisäänpäinkääntyneisyys kulttuurina, avoin rasis-mipuhe (etenkin vuokria nostavia expateja vihataan syvästi) ja ummehtunut "meidän kylä, meidän suku" -traditionaalisuus
-Ihmisillä erittäin huono englannin kielitaito, joten joudut todella panostamaan siihen paikalliseen kieleen, mikä käy lopulta työstä.
-Viimeisenä: varaudu riitelemään jatkuvasti. Se "lempeys" on monen kohdalla pintaa. Muutenkin ymmärrä, että totuus ja reiluus ei ole mikään itseisarvo, kuten Suomessa. Teeskentelyä riittää ja ongelmat jätetään olemaan.