Ihanko oikeasti vika on minussa, jos ärsyynnyn jonkun ajaessa 60km/h 80 alueella?
Taas, jälleen eilen se tapahtui. Joku pölkkypää körötteli 60km/h 80 alueella. Tai itseasiassa nopeus vaihteli 55-65 välillä.
Auto valuu pitkin tietä ja kyydissä olevat huitoo käsillään keskustellessaan. Toinen osoittelee johonkin. Välillä kuski tekee korjausliikkeitä, varmaan ohjaa jaloillaan ja rapistelee sylissään jotain karkkipussia tai kännykkää.
Sitten yht'äkkiä vilkku syttyykin "hei mennään tuonne!" tyylisesti.
Takana pitkät autoletkat ja nämä idiootit köröttelee kuin sunnuntaina. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Onko vika todella minussa jos ärsyynnyn tällaisesta? Miten hiljaa tuolla muka sitten oikein saa ajaa, jos vika on minussa? Sopiiko sitten jos itse ajan jatkossa 30km/h? Ja sitten hoen että lähtekää ajoissa jos ärsyttää jne.
Esimerkiksi työkseen ajavat ihmiset eivät edes voi lähteä aikaisemmin. Pitää olla kello x määrätyssä paikassa ja kello y toisessa.
Miksi ajamisen pitää olla niin vaikeaa joillekkin? Eivätkö ihmiset osaa katsoa peileihin mitä takana tapahtuu? Eikö pitkät jonot takana häiritse?
Ja ei, en ole perässäroikkuja. Toisaalta eipä nämä tomppelit varmaan edes huomaisi vaikka ajaisinkin ihan puskurissa kiinni.
Kommentit (198)
Itse taas ärsyynnyn siitä ettei nykyään saa ajaa rajoitusten mukaan. Jos ajaa tarkistetulla nopeusmittarilla 80-alueella n. 90 tai yli, silti taakse kertyy jonoa ja ohitse on päästävä. Ymmärrettävästi selkeä alinopeus ärsyttää takana tulijaa mutta ilmeisesti nykyään kaikkien pitäisi ajaa reilua ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohitettaessa nuo köröttelijät yleensä kiihdyttävät vauhtia.
No ei kyllä kiihdytä kuin äärimmäisen harvat,sun kotteros ei vaan kiihdy niin se saattaa tuntua siltä.
Aika monet ohitettavat kiihdyttää. Itselläni on mukautuva vakionopeudensäädin ja varsinkin ohituskaistoilla tämän huomaa. Jos olen saavuttanut aiemmin jonkun auton ja siirryn ohittamaan, autoni nostaa nopeuttaan siihen aiemmin asettamaani vauhtiin eli siihen vauhtiin, jolla saavutin edellä ajavan auton. Ohitettava lähteekin kiitämään ja usein olen palannut takaisin tämän taakse. Sitten taas vauhti putoaa eli ihan vaan kiusaa tekevät. Usein ovat kyllä sen näköisiä autoja, että voipi olla etteivät ole ihan täydellisesti kuljettajan kontrollissa, että voi tietysti siitäkin johtua
"Aika usein kuvatun kaltainen tilanne on silloin, kun se oikeasti jonoa aiheuttava ajoneuvo on edempänä ja olet saavuttanut jonon pään. Tietenkin ohituskaistalla jonosta lähdetään ohittamaan sitä tulppaa ja mikäli kaikki eivät pääse ohi, niin silloin jäljelle jäänyt jono ja samalla se edessäsi oleva ajoneuvo joutuvat ajamaan taas tulpan tahtiin. On toki niitäkin, jotka tuntuvat ajavan vain ohituskaistan kohdalla satasta ja muuten siihen eivät kykene."
Kyllä tätä sattuu paljon vaikka olisin se tulpan takana seuraavana ajava auto. Ja se on juurikin se tulppa, joka kiihdyttää kun muut pääsisivät ohi. Vauhti hiipuu taas kun ohituskaista loppuu.
""Jos et osaa tai jaksa seurata liikennemerkkejä niin luovuta ajokorttisi pois ja siirry julkiseen liikenteeseen."
Tai ostaa auton, joka näyttää mittaristossa tien nopeusrajoituksen."
Ainakaan jotkut vanhemmat kamerajärjestelmät eivät tunnistaneet taajama alkaa tai taajama päättyy -liikennemerkkejä. Molemmilla kuitenkin todennäköisesti on vaikutusta nopeusrajoitukseen...
Jos joku oikeasti luulee, että navigaattori näyttää AINA oikean nopeusrajoituksen, niin tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku oikeasti luulee, että navigaattori näyttää AINA oikean nopeusrajoituksen, niin tervetuloa todellisuuteen.
Joskus harvoin olen myös huomannut ettei auto tiedä oikeaa nopeusrajoitusta, mutta tosi harvoin. Enkä tarkoita navigaattoria.
Tuntuu että ääripäät ovat lisääntyneet, yleinen sääntöjen noudattaminen huonontunut ja monet kuskit eivät tunnu tajuavan, että ajavat autoa.
Osa painaa tosiaan ohi otsasuoni pullottaen kun ajan 95km/h(tark.) kasikympin alueella. Seuraava taas ajaa edessä 60-65 ja kuski onkin noin satavuotias.
Suojatien eteen ei pysähdytä, vaikka viereinen auto pysähtyy mikä on yksi itsestäänselvin sääntö. Tänä kesänä olen nähnyt parikin kertaa kuinka autossa on ollut kuormana pitkää lautaa tai tolppaa, joka törröttää todella kauas perän yli, eikä olla merkitty mitenkään.
Moni ihminen keskittyy puhelimeen ja/tai vieruskaveriin. Näkee kuinka pää heiluu ja kädet käy ja nopeus vaihtelee 50-130 km/h kuskin mielentilasta riippuen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on jo kamerat autoissaan, ja onhan se kivaa varmaan, kun kolarin sattuessa näkyy, ettei sulla ollut vilkkua tai ajotyylisi kertoo provokaatiosta. Esim. tahalliset ja turhat jarrutukset huomataan. Ja saahan kaiken kännykälläkin kuvattua.
Minäkin olen "rattiraivoinen", kun viidenkympin alueellakin pitää joidenkin mennä kolmea, neljää kymppiä. Niin suurta vaaraa ei olekaan, että pitäisi ajaa hiljempaa kuin ohiajavat fillaroijat (paisti tilanteen mukaan koulujen lähellä tietenkin). Yleensä syy on kännykkä toisessa kädessä. Sen takia jää sitten se vilkkukin laittamatta ja ajo on todella holtitonta. No, ajakoon vaan, töött
Minullakin on kamerat autossa. En jarruttele turhaan. Vilkun jättämisestä voisi periaatteessa kolarin sattuessa tulla seuraamuksia. Yleensä kyllä vilkutan, mutta vasta silloin kun olen jo aloittanut kääntymisen. Ei siitä käytännössä tällöin rangaista, kun lisäksi ajonopeuteni on hiljainen.
Pistää miettimään että käyttäytyykö ap:n hengenheimolaiset muussakin elämässään samalla tavalla?
Jos ruokakaupan käytävällä joku mummo tulee kärryineen eteen ja liikkuu teitä hitaammin niin tungetteko aivan mummon takalistoon kiinni ja agressiivisesti haette ohituspaikkaa? Lopulta tungette puoliväkisin läpi niin että murohylly kaatuu ja käytävällä vastaantulevat joutuvat hyppimään sivuun kun ryysäätte kärryinenne eteenpäin. Ohittaessaan pelästyneen mummon irvistätte tälle ja näytätte keskisormea.
Luultavasti ette ruokakaupassa toimi näin kuspäisesti, mutta miksi sitten liikenteessä teette juuri näin?
Köröttelijä on yleensä kännissä, saa ärsyyntyä. Itse olen tosi arka kuski ja herkästi ajan liian hitaasti, mutta katson välillä ettei tule letkaa ja tarvittaessa päästän ohi.
Joskus siihen köröttelyyn on erittäin hyvä syy. Itsellä ollut mm kesken matkan hajonnut auto, joka ei liikkunut nopeampaa kuin viittäkymppiä ja piti ajaa se korjaamolle. Autossa voi myös olla vaikkapa leikkauksesta ja sairaalasta juuri päässyt henkilö, joka ajaa varovasti, ettei tikit ratkea. Tai sitten on vaan jäänyt huomaamatta yksi liikennemerkki.
Ja voi olla sitä, että etsii sitä oikeaa osoitetta vieraalla paikkakunnalla ja pitää nähdä kaikki sivutien kyltit.
Stressiä lisää kovasti se, että joku tulee peräpuskuriin kiinni. Se stressi tulee siitä, että silloin ei VOI VÄISTÄÄ BUSSIPYSÄKILLE, koska ei ole mitään turvaväliä, eikä niitä pysäkkejä välttämättä näe ajoissa, ellei hiljennä vielä enempi, mistä peräpuskurityyppi hiiltyy vielä enemmän. Jos taas takaa ajava pitää turvavälin, niin mielelläni hidastan kun tulee hyvä ohituspaikka tai jos takana on jono, ajan sivuun hetkeksi. Inhoan yli kaiken jonoa tai jotakuta ihan puskurissa ja ajan myös usein vähän hitaammin ohituskaistalla hetken siksi, että nopeat pääsee ohi ja voin ajaa rauhassa.
Olen itse kyllä joskus sellaisen äkkipysäyksen tehnyt, siis en toisen edessä vaan vaan sivulle pysäkille ja hätäjarrutus, että pysähtyy, koska oikeasti pelkäsin peräänajoa jos joudun jostain syystä pysähtymään.
Eli jos haluat, että edellä ajava ajaa hetkeksi tien viereen, tee se sitten mahdolliseksi pitämällä turvaväli, että hidastaminen ja vilkun käyttö onnistuu. Varsinkin jos takanasi on jono, niin toisen perässä ajaminen ja äkkijarrutus tarkoittaa ketjukolaria. Näin itsestään selvä asia on monella autoilijalle kokemukseni mukaan tuntematon tai ei piitata.
Todella ärsyttäviä on nämä neropatit jotka 80 alueella tryykää eteen ja joudut hidastamaan vauhtia ettei tule kolaria. Yleensä ei vielä takana tullut ketään eli olisi voinut odottaa. Sitten nämä neropatit ajaa siinä edessä sen muutaman sata metriä ja kääntyvät toiselle tielle! Siis mitä v i t t u a!!!!
Tiesitkö että se on enimmäisnopeus mitä saa ajaa se merkki ei se ole käsky ajaa sitä nopeutta. Ei sulle kuulu mitä sun edellä oleva ajaa. Aja ohi jos on niin kiire.
Eivät nuo pahemmin häiritse, koska osaan ohittaa.
Ilman sen suurempia tunnekuohuja ajan nysväreistä ohitse ja jatkan omaa ajoani -aina ylinopeudella.
Suomessa tuntuu vaan ohittaminen olevan niin monelle ylipääsemättömän vaikeaa että naurattaa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mua häiritse, ohi vaan.
Niin just. Eikö ap osaa itse ohittaa? Ja ne muut ap:n takana? Itse asun maaseudulla ja tuon tuosta on joku traktori tai muu maanviljelyskone edessä menemässä hiljalleen, jossain kohtaa; viiden minuutin päästä pääsee hyvin ohittamaan nämä eikä hermostuta yhtään. Tiet eivät ole vain sinua varten ap.
Vierailija kirjoitti:
On ihan äärettömän harvinaista että joku ajaisi 60 kmh vaikka rajoitus on 80 kmh. Ja silloinkin siihen todennäköisesti on joku syy, kuten se että ollaan kääntymässä johonkin pienelle mökkitielle mutta ei olla ihan varmoja minkä kuusen kohdalta se risteys lähtee. Tästähän tässäkin ilmeisesti oli kyse.
Eniten tuollaisessa vaaraa aiheuttavat hermoheikot takapuskurissa roikkujat joilla menee kuppi nurin heti jos pitäisi joustaa liikenteessä. Sitten tehdään repäisemällä joku älyvapaa ohitus millä vaarannetaan kaikkien tielläliikkujien turvallisuus.
Kokeile ensi kerralla hengittää pari kertaa syvään ja rauhoitu. Ehdit kyllä ihan hyvin perille.
Eli kyllä, vika on sinussa eikä muissa tielläliikkujissa.
Tämä. Ei saa ajaa pinnaniin kireällä, ettei pysty sietämään muita tiellä liikkujia.
Ei ole vika sinussa ja osanottoni, samaa on tullut ihmeteltyä kun moottoritien vasenta kaistaa joku köröttelee kilometritolkulla vähintään 20 km/h alle rajoituksen.
Hirvimerkki on aina myöskin kehoitus ajaa hiljempaa kuin enimmäisnopeus merkki sallii. Moniko teistä ottaa tämän huomioon. Minä ajan aina hirvivaara alueella alle sallitun enimmäisnopeuden. Nyt alkaakin taas syksyn tullen lisääntyä hirvikolarit olkaa viisaita ja löysätkää kaasujalkaa. Niitä hirvimerkkejä ei laiteta turhaan vaan yleensä niillä kohdilla on sattunut hirvikolareita. Turvallista matkaa turvavälien kanssa kaikille.
Ajoin itse aikaisemmin ihan reikä päässä. Jatkuvaa pientä ylinopeutta, ohitin aina kun mahdollista ja vilkuttelin valoja niille ketkä mielestäni hidastelivat (eli kaikille jotka eivät ajaneet vielä kovempaa).
Jossain vaiheessa tulin järkiini joidenkin vähän isompien sakkojen jälkeen ja päätin ajaa ainakin loppuvuoden rauhallisemmin ja sääntöjen mukaan. Siinä taisi olla sellainen tilanne, että olisin menettänyt korttini jos olisi tullut uudet sakot samana vuonna.
Rauhallisempi tapa ajaa jäi kuitenkin päälle kun aloin sen myötä katsomaan liikennettä vähän eri tavalla. Huomasin että matka-ajat eivät pidentyneet, mutta stressi ja polttoaineen kulutus vähenivät selvästi.
Itse asiassa kulutus väheni aiempaan ajotapaani verrattuna lähes litran per 100km. Kun ajan noin 30000km vuodessa niin se tarkoittaa noin 500€ säästöä vuodessa. Ja kun aiemmin sain sakkoja ainakin joka toinen vuosi, niin niistäkin tuli keskimäärin 100-150€ per vuosi.
Säästän siis monta sataa euroa vuodessa, olen vähemmän stressaantunut ja äkäinen, matka-ajat ovat käytännössä pysyneet ihan samoina ja riski joutua kolariin on pienentynyt paljon kun ohitukset ovat vähentyneet ja tilannenopeudet tippuneet. Kun aikaisemmin kiristelin hampaita ratissa olkapäät korvissa ja selkä jumissa, niin nykyään istun rentoutuneena hekottelemassa äänikirjan jutuille ja seuraan samalla liikennettä.
Olisi tosi vaikea keksiä mitään syytä miksi palaisin vanhaan agressiivisen reikäpää -ajotyyliini.
Ohjelma suomen surkein kuski,siltä se näyttää välillä