IS: "V**un äḿḿä, sano se hinta" - myyjän kokemukset nuorista asiakkaista vetävät hiljaiseksi"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010647322.html
"Siiri on tehnyt asiakaspalvelutyötä jo useamman vuoden. Tällä hetkellä hän on töissä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa koruliikkeessä. Siiri kertoo, että nuoret ovat yksi vaikeimmista asiakasryhmistä.
Nuorten käytös on monin tavoin epäkunnioittavaa. Teinitytöt esimerkiksi pyörittelevät palvelutilanteessa silmiään, hihittelevät ja supattavat selän takana.
- Juuri viime viikolla eräät noin 15-vuotiaat leidit napsuttelivat minulle sormia ja sanoivat, että "tule tänne myyjä".
Siiri kertoo, ettei tapaus ole ainoaa laatuaan. Teinitytöt ovat ennenkin napsutelleet hänelle sormiaan, kun haluavat palvelua. Siiri kuvailee, että nuorten asiaton käytös on useimmiten juuri tätä. Omaa itsetuntoa rakennetaan asiakaspalvelijan kustannuksella.
- He tekevät kaikkea, mikä saa minut tuntemaan itseni huonommaksi. He yrittävät osoittaa, että minä olisin jotenkin alemmalla tasolla kuin he: minä olen palvelija ja minun täytyy mennä heidän luokseen ja miellyttää heitä.
Teini-ikäisiä tyttöjä vielä ikävämmin käyttäytyvät teini-ikäiset pojat. Siiri kertoo erään esimerkin kolmesta teinipojasta, joiden käytös karkotti muut asiakkaat liikkeestä ja sai Siirin pelkäämään.
Vanhin nuorista oli noin 16-vuotias, muut muutaman vuoden nuorempia. Nuoret alkoivat yhtä aikaa osoitella eri vitriinien tuotteita ja kysellä niiden hintaa. Siiri oli yksin työvuorossa ja yritti parhaansa mukaan vastata kysymyksiin. Nuoret työnsivät käsiään vitriinien sisään, vaikka Siiri yritti sanoa, ettei niin saa tehdä.
Sitten nuoret kertoivat, että olivat nähneet Instagramissa paksun hopeisen rannekorun ja haluavat samanlaisen. Siiri kysyi, kuinka paksu ja pitkä korun pitäisi olla.
- He vastasivat "v**un levee". Sanoin, että se on vähän epämääräinen kuvaus ja että jos koru pitää tilata tai teettää sepällä, hintaan vaikuttaa moni asia enkä osaa sanoa hintaa vielä.
Siiri kuvailee, että keskustelu kiihtyi tämän jälkeen "nollasta sataan". Vanhin poika alkoi huutaa Siirille ja vaati saada tietää hinnan. Siiri selitti, ettei voi vastata kysymykseen, koska hinta pitäisi kysyä sepältä.
- Hän otti lompakon taskusta ja alkoi heilutella naamani edessä satasen seteleitä. Hän sanoi: "V**un äḿḿä, sano nyt se hinta. Luuletko, että se on rahasta kiinni"."
Miten nuorten käytös on mennyt tuollaiseksi?
Piti vähän muutamien sanojen merkkejä muokata, jotta menee palstan filttereistä läpi.
Kommentit (315)
Vanhemmuus on hukassa. Sitä on kestänyt jo kauan ja aina vaan menee hullummaksi.
Tämän palstan vanhemmilla on viimeistään nyt peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ma mu roskaa noistakin suurin osa... ei ne paskanaamat osaa käyttäytyä
Kuulostaa pikemminkin rikkailta kakaroilta, jos on lompakosta otettu nippu satasen seteleitä.
Koivuniemen herraa noille paskapalleroille, niin oppivat olemaan.
Pitää soittaa vartija tuossa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat on epäkunnioittavia, vanhemmat taas nuuskii ja nuolee kaikkia vihanneksia hyllyjen väleissä ja tytöttelee myyjiä ja valittaa kaikista asioista ja niistä tuotteista, niin se elämän kiertokulku menee
Olenpas tyttö hiljaa ja kasva vähän.
Koska vain raha ratkaisee. Sivistys on hallitusta myöden roskakorissa ja käytössä on rahan tuoma valta-asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat on epäkunnioittavia, vanhemmat taas nuuskii ja nuolee kaikkia vihanneksia hyllyjen väleissä ja tytöttelee myyjiä ja valittaa kaikista asioista ja niistä tuotteista, niin se elämän kiertokulku menee
Olenpas tyttö hiljaa
Oikein.
Itse saan taas nuorilta naismyyjiltä epäkohteliasta palvelua, ei tervehditä, ollaan tylyjä ja naama on norsunvitulla ikäänkuin kaupassa leijuisi paskan haju. Monet nuorista asiakaspalvelijoista ei osaa edes alkeellisia käytöstapoja. Olenkin lopettanut asioimisen noissa paikoissa ja siirtynyt muualle.
Kokoomuspentuja. Avarilla korville vaan ja niska-perse-otteella ulos liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pikemminkin rikkailta kakaroilta, jos on lompakosta otettu nippu satasen seteleitä.
Tulevia sekoomuksen edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kuritus kiellettiin.
Eli lapset ovat todellakin täysin aivottomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sitä tietää vaikka on itse tulostettua feikkirahaa. Eihän noille ole tärkeintä muuta kuin se uhoaminen
Persut ja kokkarit ovat opettaneet jälkeläisilleen, että ovat parempia ihmisiä ja muut varsinkin köyhät on huonompia ihmisiä. Eiköhän tuo kaikki ole kotona opittua kuten koulukiusaaminenkin. Koulukiusaaminen on sillekin väärä termi, kun ne kiusaamisen rakenteet ja mallit on peräisin aikuisten maailmasta, heidän omilta vanhemmiltaan.
Eipä yllätä, että perskokkareiden lapset on tommosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tyypillistä suomalaisen eliitin lastenkasvatusta. Rahaa lykätään kouraan tai pankkitilille ihan tolkuttomasti eikä muuten välitetä pätkääkään. Paitsi tietysti silloin, kun tulee hyvä urheilusuoritus tai likka menestyy missi- tai fitnesskisoissa. Silloin mahtaillaan työ- ja golfkavereille, että tuo on sitten muuten minun poikani/tyttäreni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jonkun muun lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Koivuniemen herraa noille paskapalleroille, niin oppivat olemaan.
Ihmiset eivät muutu väkivallalla, vaan ajatusmuutoksilla.